SVEMO: Diskussionen inför 2007?

Vad vill ha / åka år 2007?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
mkt bra sleazzyy

datumet du efterfrågar står här: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2303042&postcount=29

och notera nu, den ENDA som är till förfogande är P Sköld.

EazyLiving skrev:
2348501 Problemet med SM idag är att varje klubb är suverän och att SM i sig inte anordnas av en gemensam organisation. Med det gnäll det varit mellan klubbarna och allt gammalt groll som finns i Svnesk RR (se bara på hur det gått till nere på Knudan) så tror jag det går käpprätt åy h-vete snart.

Jag tror på idén att man måste ha en gemensam organisation och kanske en typ av promotor. Det är nog det som lyft NM och SO tillvad det är idag. Kanske det ska vara Svemo om man bara får dit rätt personer som har lite energi att satsa på marknadsföring? Som det är nu sitter kanske inte riktigt rätt folk där och framför allt är de alldeles för få och representerar inte ens landets alla klubbar (någon som har sista datumet som nomineringarna till RR-sektionen ska vara inne?).

Sen får jag nog hålla med många i tråden här, att STCC som "reklamplats" för RR är förlegat. Racen må vara bra men tid, kostnad och mediavärdet har mer eller mindre blivit noll i år.

Mitt patentsvar på problemet:
- Vi kräver en förnyelse på Svemo
- En gemensam (och engagerad) promotor för alla SM-deltävlingar (med god kontakt med klubbarna)
- Skapar en marknadsföringsenhet inom RR som jobbar för tv-sändning i någon av de större kanalerna och att hitta sponsorer för detta.
- Att SuperBike delas upp i SuperStock och SBK igen (ger bättre plats för nykläckta A-förare och trimsugna, penningstina team har en klass att köra i ;o)
- Att vi tar hem SuperStock 600 till SM-helgerna
- Delar på SM och b-klasser till separat helger samt hittar 1-2 nya klasser så vi kan köra 2-dagars b-race
- Till sist så slänger vi ut motarden eller i alla fall minskar dem till 1 heat och 10 varv max

Om vi sen som förare slutar att gnälla på att andra inte gör något och istället satsar lite av vår lediga tid på att visa hojen och vår sport på gator och torg i den egna komunen så har vi snart lite mer publik och pengar på våra tävlingar.

/Micke

Många bra idéer. :tummenupp
Dock är inte idén med en promotor ny. Svemo har gjort försök med att hitta en. Tyvärr var det ingen som ville betala vad det kostar initialt.
Många efterfrågar mer reklam och marknadsföring av RR från Svemos sida. RR-sektionen inom Svemo har tyvärr inte många slantar att röra sig med. Jag kommer inte ihåg exakt men det är pinsamt lite pengar sektionen blir tilldelad. Det har till och med gjorts försök med att spara pengar för att kunna satsa en större peng på just marknadsföring. Det resulterade i att sektionen blev följande år tilldelad mindre pengar eftersom det menades att det inte behövdes samma pengar som tidigare.
Huvudansvaret för marknadsföringen av varje tävling ligger i dag hos varje enskild arrangör, det vill säga klubbarna.

Jag tror stenhårt på just idén med en promotor. Varje SM-tävling bör arrangeras efter ett givet koncept med inte allt för många klasser. Swedies förslag på klasser gillar jag.
B-tävlingar för sig.
Det måste också fram fler profiler. Folk måste veta vilka det är som kör. Dvs. fler Cralle.
Att det idag (som Chrille skrev) inte finns tillräckligt med folk som vill kolla på RR beror ju på att de idag ännu inte vet att de vill kolla på RR. När de väl upptäcker att det är just RR som fattas i deras liv lär det bli fulla läktare med jublande publik.

Mad Moose skrev:
2350291
Jag tror stenhårt på just idén med en promotor. Varje SM-tävling bör arrangeras efter ett givet koncept med inte allt för många klasser. Swedies förslag på klasser gillar jag.
B-tävlingar för sig.
Varför just NSBK ska ha två heat kan man fråga sig...annars är det helt rätt klasser och rätt väg att gå.
Intressant att många verkar vara mer positiva till att separera A och B tävlingar. Mothuggen har ju varit både kraftiga och många tidigare. Jag är fortfarande för det.
Mad Moose skrev:
2350291Det måste också fram fler profiler. Folk måste veta vilka det är som kör. Dvs. fler Cralle.
Att det idag (som Chrille skrev) inte finns tillräckligt med folk som vill kolla på RR beror ju på att de idag ännu inte vet att de vill kolla på RR. När de väl upptäcker att det är just RR som fattas i deras liv lär det bli fulla läktare med jublande publik.
Säga vad man vill om Cralle men förutom att köra hoj var han en jävla på att sälja sig själv till media och till publiken. Jag gillar din avslutning. Folk vet helt enkelt inte att de saknar roadracingen i sina liv. En sorglig men lite fin tanke med en strimma av hopp. :)

Axxexs skrev:
2349197 Fast hur skulle det sett ut om WSBK bara var en supportklass till WTCC, MotoGP en supportklass till F1 och BSB en supportklass till BTCC?
Inte alls bra, ungefär som det ser ut i dagsläget med STCC juuuuuuuuu! Jag har ingen önskan om ett samarbete med bilar eller ngt annat för den delen heller...jag vill se HOJAR och inget annat!
Anledningen att jag förespråkar just SBK (1000cc) är den "allmänna" uppfattningen att det är det absolut värsta som finns...varför inte spinna vidare på det om det gör att vi får ett ökat intresse från dom som gärna följer kombattanterna i MotoGP men i övrigt har noll koll på mc-åkning? :)

Vad gäller 1000cc inför nästa år. Frågan är hur många förare som vill köra 1000cc som är villiga att betala veidecs startavgifter? Menar det är ingen idé att ge dem 1000cc, om 4-5 snabba förare samt 10 "inte_så_snabba" ska köra "elit-klassen" nästa år.
Ska Veidec ha en klass nästa år ska det vara ett jäkla drag på förare och arrangemang. Att Veidec säger sig brinna för MC räcker inte när man tar de startavgifter man tar, och arrar på det sättet man gör.
Det är inte kul att köra hoj när man grusar banan och "glömmer" sopa upp..
Sveriges "värsta" klass ska inte vara en supportklass till bilarna, det ska ha samma höga status.

oFFkeFF skrev:
2350989 Vad gäller 1000cc inför nästa år. Frågan är hur många förare som vill köra 1000cc som är villiga att betala veidecs startavgifter? Menar det är ingen idé att ge dem 1000cc, om 4-5 snabba förare samt 10 "inte_så_snabba" ska köra "elit-klassen" nästa år.
Ska Veidec ha en klass nästa år ska det vara ett jäkla drag på förare och arrangemang. Att Veidec säger sig brinna för MC räcker inte när man tar de startavgifter man tar, och arrar på det sättet man gör.
Det är inte kul att köra hoj när man grusar banan och "glömmer" sopa upp..
Sveriges "värsta" klass ska inte vara en supportklass till bilarna, det ska ha samma höga status.

Blanda inte ihop Veidec, STCC AB och arrangörerna. Det har hittils iår varit tre av fyra arrangörer som klantat sig inte STCC AB eller Veidec.

Steny skrev:
2350993 Blanda inte ihop Veidec, STCC AB och arrangörerna. Det har hittils iår varit tre av fyra arrangörer som klantat sig inte STCC AB eller Veidec.

Har inte STCC AB eller Veidec något ansvar för arrangemangen?
Även om man hyr in folk/föreningar/företag har väl de iaf huvudansvaret för att hyra in folk som klarar av att fixa en tävling?
Hade jag betalat de startavgifterna hade jag varit vansinnig för de "missar" arrangörerna stått för.

GSXR1100R skrev:
2350260 Känner du att du är mogen för ett sådant uppdrag, eller får vi då en Svarte Petter i förbundet.
Nej tack jag kommer knappt ha tid att skruva på hojen i vinter pga utbildning.
och jag är ju inte heller nominerad.
du som är svemo nu, hur tar man reda på vilka nominerade det finns?
hur nominerar man en person?
informera här tack.

Strider skrev:
2351015
Man kanske skall fråga sig om underlaget att betala Veidecs avgifter är större bland tusenåkarna än bland 600 åkarna.

vassego och byt klass (kubik) om man vill vara med i den serien.

Macke skrev:
2347527 Vi skämtade om det förut Johnny, men vore det egentligen en sån dum idé?

Att köra något i stil med "Swedish Superbike Championships" med NSB som huvudklass, och STK600. Sen har man R600 och R1000 som supportklasser.
En start promotor som marknadsför mästerskapet, och som ser till att det ser proffsigt och snyggt ut i depån. Kanske som nere på Jylland, där arrangören höll med likadana tält till alla. Snygga och rena depågator som publiken kunde gå runt och kika i....
Flera deltävlingar under säsongen, kanske 10st, så att man inte är helt körd om man "nollar" ett race (som det är idag typ).

Sen kan man köra ett mästerskap i samma stil, där 250R är huvudklassen, tillsammans med 125R. Och sen har man 125jnr och 250SP som supportklasser.

Tycker ditt förslag är riktigt bra!

Swedie skrev:
2346848
De flesta som nu kör i STCC Superstock 600 har jag via "anonym" hört inte är intresserade att fortsätta köra nästa år. En siffra på 4 hörde jag ville forstätta köra nästa år. Både för att det är för dyrt och att de får känslan att ingen vill ha dom.
.

Hej. Ser och läser först nu den här tråden...

Antar att "anonym" syftar på det möte vi hade på STCC-racet på Falken i juli. Där meddelade Lodnert att det finns två alternativ för hojar i STCC. Detta var Rickard Pålssons ord:
1. 1000 cc och STORT pådrag för hojarna. Det skulle vara supportklass nr 1 och nästan lika fint som STCC, alltså som det var förr när det var Supersport. Tv-sändning i SVT var också aktuellt
2. 600 cc och en viss uppryckning i viktighetsgrad från i år. Lite mer uppmärksamhet och så men ingen SVT-sändning.

Det var detta som var utgångspunkten för den "röstning" som gav som resultat 4. FRågan var (om jag minns alldeles rätt) : Vilket alternativ tror ni är bäst för Svensk RR? Det var då 4 st som trodde att 600 var bästa alternativet. Övriga trodde 1000 cc. Därmed inte sagt att det var det dom flesta ville ha. Tvärtom! Min uppfattning är att alla som kör 600 idag trivs förträffligt med det....

Ni som var där på mötet, rätta mig om jag fått något fel... Alzheimer...

magnus_moss skrev:
2353550 Hej. Ser och läser först nu den här tråden...

Antar att "anonym" syftar på det möte vi hade på STCC-racet på Falken i juli. Där meddelade Lodnert att det finns två alternativ för hojar i STCC. Detta var Rickard Pålssons ord:
1. 1000 cc och STORT pådrag för hojarna. Det skulle vara supportklass nr 1 och nästan lika fint som STCC, alltså som det var förr när det var Supersport. Tv-sändning i SVT var också aktuellt
2. 600 cc och en viss uppryckning i viktighetsgrad från i år. Lite mer uppmärksamhet och så men ingen SVT-sändning.

Det var detta som var utgångspunkten för den "röstning" som gav som resultat 4. FRågan var (om jag minns alldeles rätt) : Vilket alternativ tror ni är bäst för Svensk RR? Det var då 4 st som trodde att 600 var bästa alternativet. Övriga trodde 1000 cc. Därmed inte sagt att det var det dom flesta ville ha. Tvärtom! Min uppfattning är att alla som kör 600 idag trivs förträffligt med det....

Ni som var där på mötet, rätta mig om jag fått något fel... Alzheimer...
Tack! Bra med klarhet i ämnet. Kul att se att det åtminstone varit på tavlan.

Swedie skrev:
2353784 Tack! Bra med klarhet i ämnet. Kul att se att det åtminstone varit på tavlan.

Det sades dessutom att "I år ska det bestämmas tidigt hur det blir inför 2007 (och framåt!) ". Dom (STCC och SVEMO) räknade med att det skulle vara klart innan säsongen var slut med vilka klasser som kör var år 2007!
Och det skulle ju vara GÔRBRA!

Macke skrev:
2347527 Vi skämtade om det förut Johnny, men vore det egentligen en sån dum idé?

Att köra något i stil med "Swedish Superbike Championships" med NSB som huvudklass, och STK600. Sen har man R600 och R1000 som supportklasser.
En start promotor som marknadsför mästerskapet, och som ser till att det ser proffsigt och snyggt ut i depån. Kanske som nere på Jylland, där arrangören höll med likadana tält till alla. Snygga och rena depågator som publiken kunde gå runt och kika i....
Flera deltävlingar under säsongen, kanske 10st, så att man inte är helt körd om man "nollar" ett race (som det är idag typ).

Sen kan man köra ett mästerskap i samma stil, där 250R är huvudklassen, tillsammans med 125R. Och sen har man 125jnr och 250SP som supportklasser.
Jag tycker det är ett dumt förslag att ha två olika serier som konkurrerar om intresset. De snabbaste och bästa förarna kör i SM-klasserna och B förarna får sina race.
En central organisation som sköter hela SM-serien i samarbete med klubbarna vore kanon och gärna fler race men uppdelningen mellan klasserna som du gör är inte bra.

magnus_moss skrev:
2353801 Det sades dessutom att "I år ska det bestämmas tidigt hur det blir inför 2007 (och framåt!) ". Dom (STCC och SVEMO) räknade med att det skulle vara klart innan säsongen var slut med vilka klasser som kör var år 2007!
Och det skulle ju vara GÔRBRA!
Det skulle verkligen vara önskvärt, inte bara för STCC/Veidec utan även för SM!

Last edited:
Gustav O skrev:
2353807 Jag tycker det är ett dumt förslag att ha två olika serier som konkurrerar om intressen. De snabbaste och bästa förarna kör i SM-klasserna och B förarna får sina race.
En central organisation som sköter hela SM-serien i samarbete med klubbarna vore kanon och gärna fler race men uppdelningen mellan klasserna som du gör är inte bra. Det skulle verkligen vara önskvärt, inte bara för STCC/Veidec utan även för SM!

Jag håller med dig Gustav. Man får tänka lite bredare än sin egna racing och de klasser man vurmar för. Den enda uppdelningen som känns logisk är att dela i SM och supportserie.

Vad är en nationell serie (SM) till för?
1. Skapa grogrund för yngre och äldre talanger. Trots allt så har ju inte alla förmånen att starta sin karriär i unga dagar.
2. Fostra våra ungdomar till goda idrottsmän/kvinnor.
3. Att så många som möjligt ska få köra racing. Även vi äldre, mer el mindre talangfulla ska kunna utöva sporten. Antingen i SM eller supportserie

Målet måste vara att SM/SO ska ha de parametrar som räcker för att börja köra i IDM, EM, BSB, WSBK och VM.

På nationell nivå, ska SM vara nåt fint att delataga i, inte som nu, det enda vi har att köra! Detta har ju varenda idrott begripit för längesedan.. Inte skulle fotboll, hockey, handboll mm delat upp sig i divisioner utan ett syfte.

Vidare så bör SM vara en direkt spegling av EM vad det gäller klasser, allt annat känns enligt mig ologiskt. Det bästa vore att SM fick så hög status och var så bra att förare från hela europa kom hitoch tävlade.

MC i STCC?
Ja det är klart det ska vara det! För min del fick det gärna vara 1000cc

mvh
/Jörgen

Jag har tidigare tyckt att STCC är rätt forum att visa upp svensk RR i men med tanke på det senaste åren vore det kanske bäst att avsluta samarbetet för en tid, tills den dag då STCC kan ge RR den status som behövs för att få vara med i TV-sändningarna i SVT. (De små betalkanalerna är nästan samma sak som att inte synas alls).
Då kanske Svemo också måste inse att de inte kan bestämma vad STCC ska få utan istället ge dem det de vill ha.

Mickes inlägg om en gemensam organisation som driver RR-SM är klockrent :tummenupp
De borde också ta hand om B-helgerna (se nedan).

Dela på tävlingarna så att de som vill tävla om en SM-titel kör en egen helg och de andra (läs B-förarna) kör en annan.
De finns så få aktiva inom RR att alla måste få tävla och ju mer B-förarna kan träna på att tävla ju bättre kommer de att bli och vi får då automatiskt ett bättre startfält i SM-klasserna.

En SM-helg kan man köra:
- 125 GP
- 250 GP
- 600
- SBK

En "B-helg" kan man köra:
- 125 JR
- 250 SP
- R600
- R1000

Marknadsföringen läggs på SM-helgerna och där får publiken info om "B-helgerna" i programbladet och via speakern.

Sen undrar jag om inte SMC kan vara en bra partner för en framtida organisation som driver SM-tävlingarna?
80.000 medlemmar och en ny ordförande som själv älskar sporthojar och är med på diverse bankörningar.

Sandsrteam! jag räknade lite på ditt förslag!
Lågt räknat så skulle en arrangör på en sm-helg gå miste om ca 170k med ditt förslag! Man får då inte glömma att närmast sörjande till rookieförarna är en stark publikgrupp svårt att räkna på vad dom för med sig i pengar till arrangören men det är helt klart många som kommer för att kolla på vad sin polare/familjemedlem har börjat med för rackartyg.
Pengarna som uteblir när man ska stryka klasser måste kompenseras med något tex höjda startavgifter "läste en annan tråd där jag fick klart för mig att det inte är önskvärt:) "
Eller sponsorer till arrangemanget 200k extra utöver sponsorintekterna klubbarna redan har idag.
Eller vi säger 300k så är tv-prylen fixad åxå:tummenupp

moto-gg skrev:
2357059 Sandsrteam! jag räknade lite på ditt förslag!
Lågt räknat så skulle en arrangör på en sm-helg gå miste om ca 170k

Där slog du hammaren på spiken eller hur man nu brukar säga:)

Det är just det som är en av de stora bromsklossarna i problematiken, klubbarnas ekonomi. Det är just det hjulet RR måsta komma ur. Och framför allt är det inte förarna som ska betala den uteblivna intäkten. Det är här den smarta och rutinerade arrangören/marknadsföraren kommer in. Med rätt arrangemang och rätt marknadsföring kommer publiken. Intäkterna höjs och startavgifterna bör kunna sänkas. Det är ditt vi ska.

Men för att nå ditt måste det satsas, bla av klubbarna.

moto-gg skrev:
2357059 Sandsrteam! jag räknade lite på ditt förslag!
Lågt räknat så skulle en arrangör på en sm-helg gå miste om ca 170k med ditt förslag...
Om man förutsätter att det drivs som det gör idag, dvs utan någon promotor och där i princip alla intäkter kommer från förarna så ja, då kan din beräkning säkert stämma.
Jag är inte så insatt i exakt vad en tävling kostar att arrangera men Micke kan säkert speca upp på ett ungefär vart alla pengar tar vägen.

Vad jag ville ha fram är att med dagens upplägg så verkar alla förare var överens om att det blir lite körtid och att det kostar mycket.
Med en bra promotor/sponsor och färre klasser per helg borde alla bli nöjda.
Sen kanske det är en utopi.

Kan ju berätta att WSBK-rejset som gick i England hade mer publik än MotoGP har när det går där. Rätt marknadsfört så kan RR få rekordpublik så man slipper problematiken med arrangörer/klubbar som knappt vågar satsa, som i sin tur gör det alldeles för dyrt för utövarna av sporten.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka