SVEMO: Diskussionen inför 2007?

Vad vill ha / åka år 2007?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
R2 skrev:
2347581 Denna diskussion är meningslös utan förankring i ( ett förändrat) svemo.
Swedies initiativ är enbart kanon, men tycke på SH är inget svemo tar med i övervägandet, funkar bara inte så.
Men ett utmärkt sett att sondera terräng inför kontakt eller annat.

Vad förarna vill? borde ju rimligtvis vara stor publik, inga startavgifter och framförallt mervärden för underlättat sponsorarbete.
vilken kubik det är på hojen man kör borde inte vara högprioriterat, bråkar vi om "färg på leksaksbilen" så kommer vi aldrig ur sandlådan.
Japp du har så rätt som man bara kan ha, kontakta SVEMO och tyck till inför 2007.

Det finns en några deltagare i den här tråden som varit med så länge på sporthoj att de VET svaret på problematiken. Vi har gång på gång hittat pudlens kärna här och ni har alla glömt det?

Det finns inte tillräckligt stort intresse bland svenska folket för att driva en flashig roadracing-serie. Se bara på sporthoj.com vi har haft ett otal pollar som alla visar samma sak. Sportknuttar är inte speciellt motorsportintresserade eller ens motorintresserade för den delen.

Jämför gärns med rallycross eller motorcross - speciellt rallycrossen visar klart vad som händer om det finns ett geniunt intresse bland den stora massan.

Nu kör jag ju inte längre men hade jag gjort det så hade jag fokuserat på att göra förarnas situation så bra som möjligt och skita i TV o dyl. Nöja sig med en publik som den i SO och sen titta på annat.

Varför är det tex så billigt att köra classic? Måste det vara så krånligt att anordna tävling?

Kan man inte köra klubbrace under en kväll på Sviestad eller Karlskoga? "Onsdag kör vi R600, om två veckor 'liten debutant'..." Träning, kval, race på tre timmar. Finns funkisar och sjukvård till träning så borde väl steget till ett 10 varvs race vara ganska litet?

Fokk, nu tappa jag topic....

Back to topic:
Swedie, hur många tävlingar gick du på innan du började köra själv??

GSXR1100R skrev:
2347590 Japp du har så rätt som man bara kan ha, kontakta SVEMO och tyck till inför 2007.
Går det inte att få svemo att göra det rätta och skicka ut en undersökning via snigelpost till alla aktiva licenserade förare som kört i år? Gör möjligt för folk att via dessa brev även formulera sig i tankar om vad de anset om året som gått, och vad som anses bör göras nästa år.

På så sätt tror jag svemo kommer äntligen få in rösterna från folket som utövar sporten. Ja, det kommer kräva ordentlig arbetsbörda från personen som får läsa alla 500-600 brev som de borde få in. Men "the outcome" (i brist på svenskt ord) borde bli mycket bra och majoriteten kan bli nöjda...

Betala annars mig så kan jag ta det jobbet... någon bara måste göra det...

Swedie skrev:
2347603 ...

Det är ju redan gjort?? PRata med Nordgren innan du uppfinner hjulet på nytt?? I en så liten värld kan man ju inte behöva skriva enkäter varje år...

Varför ska du ha betalt? Hur många inom Svemo har det? Det är ju ideellt arbete som gäller? Eller ska alla licenser kosta en tusenlapp till per år för att bekosta en promotor???

Chrille skrev:
2347599
Jämför gärns med rallycross eller motorcross - speciellt rallycrossen visar klart vad som händer om det finns ett geniunt intresse bland den stora massan.

Back to topic:
Swedie, hur många tävlingar gick du på innan du började köra själv??

Går enligt mig inte jämnföra med rallycross m.m där man kommer så mycket mer nära sporten. Skulle varenda en i publiken få stå i depån och känna vinddraget av en hoj som susar förbi i 200 så skulle det generera oerhört mycket mer intresse att komma tillbaka. Men att se en prick i bakgrunden som man knappt hör... ja det är inte action det.

Och angående mig själv, så har väl inte hur många tävlingar jag gått på så mycket med ämnet att göra. Det är väl vad jag gör idag? Jag har tidigare gått på några stycken, den största vore World Superbikes 2001 eller vilket år det var (i valencia, spanien). Samma dilemma där... en prick långt bort = tråkigt. Visserligen såg man "hela banan", men egentligen såg man ingenting.

Lite OT, vore ju Supermotard-tävling som skulle bli oerhört nice stadssport där de kör på trånga gator genom staden likt de i USA där publiken står på trottoaren och ser på... de kommer känna kolvarna i brösten och däckpipen från feta sladdar ger ståpälls...

Chrille skrev:
2347611
Varför ska du ha betalt? Hur många inom Svemo har det? Det är ju ideellt arbete som gäller? Eller ska alla licenser kosta en tusenlapp till per år för att bekosta en promotor???

Haha, ja Svemo är ideellt arbete. Det märks.

Men nej, som första inlägget jag skrev, så önskar jag se en promotor som kan ta över Roadracingen och tillåtas tjäna pengar på sporten som i BSB. Det betyder alltså INTE att vi som tävlar ska betala mer... det förstår du väl? En promotor tjänar sina egna pengar grundat på sitt eget engagemang och arbete för att göra sporten större.

Last edited:
Swedie skrev:
2347519 Nja, första 10e i B-finalen får köra i A finalen.

Sen så är det trots allt två stycken Rookie 600 rejs... B-final = B-rejs. Verkar ju finnas nog med B-förare för att kunna dra ihop ett antal B-rejs som kan gå med lite vinst av arrangören/klubben.

Det är bara på sviesta som det är så. Beror på antal förare. Ingen b-final på t.ex anderstorp. Får se hur det blir senare. Sen kördes b-finalen på sviesta på lördagkväll. Hade inte en kedja kapat ett oljefilter på start&målrakan hade du inte blivit störd av b-final på söndagen.

Swedie skrev:
2347614 ....
Och angående mig själv, så har väl inte hur många tävlingar jag gått på så mycket med ämnet att göra. ....

Jo! Det är där lösningen/hopplösheten i det hela ligger.
Om inte ens du, som sen blev utövare, fick arslet ur soffan och åkte till Sviestad och titta på SM, vad får dig då att tro att 'Svenne i Kurva' bryr sig?

Jämförelsen med Rallycrossen är extremt relevant. Gelleråsen, Knudan, Sviestad, Midlanda och Falken är banor där man hamnar lika nära som på rallycross.

I Arvika har de haft intern problem på motorklubben så det slutade med att ett gäng rallycross-förare hyrde banan och körde tävling. Lappar på konsum, annons i lokaltidningen och 10 000 besökare!(grovt förenklat men i stora drag)

Eller se på Motocross VM i uddevalla. En lergrop utanför en liten håla lockar folk från hela landet i tusental.

Se på roadracing EM i Anderstorp 2003(?), tur att det gick rookie-EM samtidigt så att någon såg A-förarnas race. :näsblod

Det finns inget intresse i vårt lilla land. Hade MotoGP kört rejs på Anderstorp hade det troligtvis inneburit en tråd på SH -"Vilken kanal visar Anderstorpstävlingen?"

Problemet är ju att hela det här är ju lite av ett moment-22

För att få in mera pengar så måste man locka mera publik, och då måste man göra nånting, mera PR.
TV-sändningar, annonser, reklam, reportage i tidningar och på TV, så att folk blir intresserade. Men allt detta kostar pengar, som man inte har.....

Chrille skrev:
2347666
I Arvika har de haft intern problem på motorklubben så det slutade med att ett gäng rallycross-förare hyrde banan och körde tävling. Lappar på konsum, annons i lokaltidningen och 10 000 besökare!(grovt förenklat men i stora drag)

Eller se på Motocross VM i uddevalla. En lergrop utanför en liten håla lockar folk från hela landet i tusental.

Där sa du något som tillför diskussionen något. Det är ju det vi behöver, en på sätt och vis utomstående person som VILL ta på sig ansvaret att marknadsföra och genomföra tävlingen.

Det verkar som att arrangörerna i SM idag inte har möjlighet att ta på sig ansvar både för marknadsföring, samt att arrangera tävlingen i sig. Så varför inte dela upp det? Underlätta för arrangörerna...

Last edited:
Hur många besökare var det på EM/SO och vilken reklam förgick tävlingen? Jag fråga Mike om hur mycket han hade lagt på marknadsföring och han bara babblade om att tidningen BIKE hade glömt att skicka med rabattkuponger.

Jonte VSB R-T skrev:
2347709 Hur många besökare var det på EM/SO och vilken reklam förgick tävlingen? Jag fråga Mike om hur mycket han hade lagt på marknadsföring och han bara babblade om att tidningen BIKE hade glömt att skicka med rabattkuponger.
Det roliga i det sammanhanget är att det som stod på de där reklampelarna in i Karlskoga var "Bike Week". Vem vet vad bike week är för något? Borde det inte stå "SM i Motorcykelracing med 1000cc / 180 hästars / 250 km/h hojar.." eller nått. "Bike Week" i sig lär väl inte locka så många nya direkt... ? Samma sak... namnet "Roadracing" är det inte allt för mycket utomstående som förstår sig på. Iaf inte när jag kläckt ur mig vad jag sysslar med. Har alltid fått vidarförklara att jag tävlar med sport-motorcyklar på bana... på asfalt (de flesta tror man kör grus...).

Chrille skrev:
2347666 Jo! Det är där lösningen/hopplösheten i det hela ligger.
Om inte ens du, som sen blev utövare, fick arslet ur soffan och åkte till Sviestad och titta på SM, vad får dig då att tro att 'Svenne i Kurva' bryr sig?

Jämförelsen med Rallycrossen är extremt relevant. Gelleråsen, Knudan, Sviestad, Midlanda och Falken är banor där man hamnar lika nära som på rallycross.

Se på roadracing EM i Anderstorp 2003(?), tur att det gick rookie-EM samtidigt så att någon såg A-förarnas race. :näsblod

Det finns inget intresse i vårt lilla land. Hade MotoGP kört rejs på Anderstorp hade det troligtvis inneburit en tråd på SH -"Vilken kanal visar Anderstorpstävlingen?"
Jag körde nyss runt i Skåne och delade ut Road Racing SM Knutstorp posters till dom lokala MC handlarna som gladeligen ställer upp, jag får inte en krona för detta jobb, inte ens bensinpengar, men någon måste göra det annars blir det inte gjort.

Man får ibland en känsla av att ingen annan bryr sig och att "dom andra[tm]" ska göra jobbet istället.

Halva styrelsen i HMS jobbade som funkisar i tisdags på träningen eftersom det som vanligt rådde brist på funkisar.

Svensk RR är mindre än Kalle Anka Cup...

Just det.

STCC/Viedec, som av många anses vara det "högsta" inom Nordisk racing, jag håller med i vissa frågor, och därför ett riktmärke för jobb med övrig racing.

STCC
*Ett kompakt och intensivt upplägg, nej, 1 MC-klass och 6-8 bilklasser, tid???Och många gråter halsarna ur led över vårt RR SM-upplägg, m 250SP som tydligen är enda klassen som som ska sparkas ut:va
*Rafflade och spännande, nja, inte om jag jämför med att zooma in Fredde köra 250:yoparty

1000cc
Möjligheten kanske finns att köra race både inom STCC och vanliga RR SM?

Som jag har förstått det har vissa varumärken lyckats så bra med sina senaste 1000cc att chassinackdelarna jf mot 600 nästan eliminierats helt, driftsäkerhet och effekt har länge varit fördel 1000cc, i synnerhet jf med 1-2 säs gamla Super Sport trimmade :D .....

Y

Axxexs skrev:
2347245 Saknas svarsalternativet att inte köra alls med mc med bilarna..

Om det nu är bredare intresse som efterfrågas

Glöm inte egna promotors i så fall! Vad gör förarna själva för att skapa intresse för sin person?
Det är inte bara tävlingarna i sig själva som behöver promotas för att nå ut i bruset. I så fall behövs stjärnor som syns och hörs.

Folk (i allmänhet) åker inte och tittar på fotboll för att se två lag mötas, de vill se sitt lag vinna. De åker inte på Rallycross bara för att se en röd bil och en gul köra runt, de vill se Hansen/Citroen göra upp med Eklund/Saab. Likaså STCC, förararna är flitigt förekommande i media och har skapat intresse kring sin person (Även t.ex. Rosenblad och Flash trots uteblivna resultat) . Många är där för att heja fram sin förare och bilmärke.

Jag upplever det som att de tidigare förarna i Veidec Trophy var duktigare på att marknadsföra sig själva. Jag saknar statistik för det men känslan är att antal artiklar i media har sjunkit. Jag tror att förarna själva måste synas mer hos handlare och via generalagenterna för att skapa ett bredare intresse. Det ska finnas en uttalad kamp redan innan starten går. Någon att heja på.

Mina fem kronor...

PS. Har inte sett SM i år, men ska till Knutstorp. Även den 10/9.

Firesally, du har helt rätt. Det behövs troligen lokalförmågor NÄRA de banor som SM och SO körs på för att kunna locka ordentligt med folk. Är det 2-3 st varje månad som på något sätt gör sig hörd i lokaltidningen och det skrivs en kalender på när dessa kör, så borde detta generera intresse att besöka tävlingar.

Jag tror att en hel del här på Sporthoj.com besöker tävlingar endast för att se vad för freaks det faktiskt är som hänger i RR-forumet :D

Swedie skrev:
2348014 ...
Jag tror att en hel del här på Sporthoj.com besöker tävlingar endast för att se vad för freaks det faktiskt är som hänger i RR-forumet :D

Det harr du rätt i. En 10-20 stycken var det på min tid:)

Swedie skrev:
2347603 Går det inte att få svemo att göra det rätta och skicka ut en undersökning via snigelpost till alla aktiva licenserade förare som kört i år? Gör möjligt för folk att via dessa brev även formulera sig i tankar om vad de anset om året som gått, och vad som anses bör göras nästa år.

På så sätt tror jag svemo kommer äntligen få in rösterna från folket som utövar sporten. Ja, det kommer kräva ordentlig arbetsbörda från personen som får läsa alla 500-600 brev som de borde få in. Men "the outcome" (i brist på svenskt ord) borde bli mycket bra och majoriteten kan bli nöjda...

Jag tror faktiskt det är ett av problemen. Ingen ger tillräkligt bra information till rätt personer. Man gnäller mest bara för sig själva eller bestämmer sig för att man kan ändra saker som man inte hört sig för om hur man ska gå tillväga för att ändra något.

Dessutom så har man fått förare att tro att dom kan få ändra en massa. Ändrar dom reglementet/klass även till nästa år igen så är det fjärde året i rad man kommer ha kört annan klass än året innan. Ingen stabilitet precis.. Förändringar som man gjort för att förare önskat det. Hur skulle det se ut om man ändrade lika mycket i alla andra klasser för varje år? Sen klagar man på att SVEMO inte lyssnar på dom? Jag skulle gissa att klassen är den klassen som SVEMO lagt mest tid och energi på.

För bara några få år sen så fanns det ingen möjlighet för våran lilla sport att skaffa oss tv-tid. Någon fick ideén om att man kunde ha en mc-klass ihop med STCC. STCC var något nytt och fräckt och man hade byggt upp en stor tv-publik sen tidigare med tv-programet Race som hade följt Rydells framgångar i BTCC i SVT2. Man sände tv-programmen på prime-time kl 20:00 på måndagen efter racen.

Motorcyklarna blev likvärdiga med STCC. Det var ett krav för att dom skulle få klassen. Dom fick den bästa klassen med dom bästa och mest kända förarna ifrån Road Racingen. Dom bästa förarna från våran gren skulle behandlas nästan lika som dom bästa innom bilracingen. Huvudklasserna var STCC och Synsam Trophy SS600. Supersport 600 var den fräckaste klassen som fanns då och som ofta jämställdes som motorcyklarnas motsvarighet till bilarnas STCC klass med dom bästa förarana som gjorde bra resultat i EM, VM, IDM osv. Man hade flertalet Svenska mästare i klassen som tävlade mot varann.

Man hade 1,4 miljoner tv-tittare om man räknade in dom 400.000 Normänn som kollade för att heja på Rustad och Kai Börre. Man hade mycket publik. 24.000st på Mantorp-finalerna tror jag. Även om det bara var 3000 som hade betalat sin biljet på plats och dom andra fick sina biljetter gratis för att dom servde sin bil hos Volvo eller liknande.

Kungen och prinsen besökte alltid några race om året. Arrangören hade massor av gridgirls och motorcyklarna var med på gridshowen ihop med STCC. Kändisar som Jerry Williams, Stefan Sauk, Kurt Olsson, Amber, Robert Gustavsson, Linda Lampeniuss m.fl flockades på tävlingarna. På måndagarna var det dubbla sidor i sporten i dagstidningarna om STCC och om mc-klassen.

Klassens startavgifter var rätt dyrt mot vad den var innan man körde ihop med STCC. En säsong i SO gick väl då på ca 5.500:- i startavgifter. 23.000:- fick man betala för att vara med en säsong på STCC. (Tror fredagsträningen ingick då?) Men man hade bra tv och prispengar för den startavgiften. Importörena tyckte det var kul och satsade på "fabriksteam". Iof på bekostnad av att man drog in sin support till andra klasser innom rr. Körde man Synsam/VEIDEC fick man grejjer slängda över sig medans alla andra inte ens fick gratis klistermärke. Importörerna kunde betala 350.000:- i tälthyra för att få stå ihop med ett STCC-team i deras tält och få lite smörgåsar för det priset.

Nu är det en helt annan serie och division man har på sina STCC-tävlingar. Speciellt för alla som kör supportklasser där vilket mc numera är en av låg rang.

Mc-branchen har dessutom nu för tiden ett bra team som syns mycket och som gör bra resultat i WSS600. En stor del av supporten går dit vilket gör att det blir mindre till andra.

Last edited:
Inget snack om att MC-klassen i STCC har fått sämre status...men varför?

Förr var det gridshow och grejer, nu känns det som att MC-klassen blir lite undanskuffad...

Nej, den MC-klassen (vad det nu än må bli nästa år) måste lyftas fram mera. Den måste bli en huvudklass tillsammans med STCC.

Macke skrev:
2348213 Inget snack om att MC-klassen i STCC har fått sämre status...men varför?

Förr var det gridshow och grejer, nu känns det som att MC-klassen blir lite undanskuffad...

Nej, den MC-klassen (vad det nu än må bli nästa år) måste lyftas fram mera. Den måste bli en huvudklass tillsammans med STCC.
In med Cralle igen, han var/är en mästare på att få media att samlas som sockerbitar runt en fluga (eller om det var tvärtom? :D)

Macke skrev:
2348213 Inget snack om att MC-klassen i STCC har fått sämre status...men varför?

Någon nämde moment 22. Man kör tävlingarna där i första hand för att tjäna pengar. Någon/några tycker dom får för lite pengar från mc-klassen och ger då sämre "status" tillbaka. Fastän man numera tar ut 37.000:- i startavgifter, inte har prispengar och tar 800-1200:- + moms för fredagsträningarna.

Förut gjorde man något bra av klassen. Bra tv-sändningar i SVT med bl.a onboardkameror, gridsshower, gridgirls, live-tidtagning, live-radio via datorn mm mm vilket fick företag att vilja vara med där med sina pengar. Nu har man gjort tvärtom och gjort en sämre produkt vilket gör att ingen snart vill vara med där längre.

Fanns ingen som någon gång ställde några krav på vad arrangörerna skulle få för krav på sig eller vad man skulle få för mc-klassens pengar. Nu kan dom alltid säga att dom får för lite pengar för att göra en bra produkt och då ge ännu sämre "status" tillbaka bara för att någon vill tjäna ännu mer pengar och inte får in dom på annat håll. Något som dom flesta förare själva inte kan påverka i större utsträckning heller. Förutom att välja annan serie/klass vilket tydligt syns att förare gjort.

Förare, SVEMO skulle ställt en kvalitetsgaranti så hade man inte hade fått göra så som man nu gjort med klassen och våran sport.

Man hoppas väl från STCC på att kunna ta ut pengar från mc-branchen genom att byta klass. Enda felet är att det då är pengar som egentligen skulle ha fått gå till förarna. Tror iof inte att RR skulle märka någon större skilnad, mot hur det är nu iaf. Kanske cross-sidan däremot då en stor del pengar från importörerna gått dit istället dom senaste åren för att dom tycker det blivit för dåligt hos STCC. Får STCC mer pengar så ska det bli lättare för förarna att skaffa mer pengar eftersom dom får vara kvar och kanske kan få bättre status då.

Ska man som arrangör få in pengar ska man göra som innan att ta pengarna från en annan branch som tex Synsam var.

Macke skrev:

Tror inte man gör om samma mistag igen, tyvär! STCC behöver lyfta sin egen klass. Det är STCC-klassen som är huvudklassen. Därför serien heter så med. Även den har tappat mycket under åren. Dom har inte råd med konkurens. Nu kan dom styra konkuransen från andra klasser eftersom dom har dom med..

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...