SVEMO: Diskussionen inför 2007?

Vad vill ha / åka år 2007?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Swedie skrev:
2348014 Firesally..
:mad: Nu tänker jag inte heja på dig Swetti' på Knudan iaf.

En tanke inför Knudan t.ex. Folk kommer ifrån hela Skåne till Flygrakan i Sjöbo onsdagskvällar, >1000 personer. Ett utmärkt marknadsföringstrick riktat till mc-intresserad publik vore kanske att visa sin hoj där och prata upp intresset inför helgens tävlingar? Får de bara smak på det så...
Konkurrerar inte med caféet, de borde gilla idéen själva.

FireSalle skrev:
2348320 :mad: Nu tänker jag inte heja på dig Swetti' på Knudan iaf.

En tanke inför Knudan t.ex. Folk kommer ifrån hela Skåne till Flygrakan i Sjöbo onsdagskvällar, >1000 personer. Ett utmärkt marknadsföringstrick riktat till mc-intresserad publik vore kanske att visa sin hoj där och prata upp intresset inför helgens tävlingar? Får de bara smak på det så...
Konkurrerar inte med caféet, de borde gilla idéen själva.
Definitivt en bra ide! Någon printar ut en reklamtavla, ställer upp sin hoj med information om kommande tävling på Knudan...

Sally :D lol. Sorry

Jag kollade lite på 250sp på SM på Anderstorp efter att man hade kört. Gatdäck i regn ger inget vidare tempo, jag tyckte inte det var ett dugg stimulerande att se på. Vi kommer att få publiken att somna om vi har en klass som kör med standarddäck i regn, tillåt regndäck eller låt dem köra vid annat tillfälle än i SM. Detta gäller väl även 125JR men där tycker jag det ligger en tjusning att se ungdomar köra, men låt dem ha regndäck.

Generellt tycker jag det är för många klasser som kör nu när motarderna kör med i SM (Vilket jag tycker är en god ide om man kan lösa banan smidigt, då jag tror vi kan nå lite bredare publik). Vi har ju begränsat med tid. Hur många supportklasser behövs? Räcker det med en 2t-standardklass och en 4t-rookieklass?

Jag såg på motard på tv en gång och efter tidsträningen var det ordentlig show, alla wheelade och gjorde feta stoppies. Kan det vara något som kan dra lite publik, att man har en inofficell liten motard show efter heat 1?

Nåja nu har jag luftat mina ideer

Tycker det är kul med en s.k Elitklass varesig det blir 600 el 1000cc, men inte på bekostnad av en klass i RR SM. Den största klassen om man ser till utövare idag är ju R600 och många av dem kommer ju säkert att klassa upp sig och vilja fortsätta med 600cc. Men steget känns för långt till Veidec både vad gäller fart och kostnad för de som ska köra. Alla har kanske inte som mål, ekonomi eller fart att bli snabbast i Sverige.
Sen får ju inte beslutet ang klass till STCC komma i typ Feb, hur ska man då kunna planera för nästa säsong, skaffa ny cykel och få klart med allt runt omkring, sponsorer osv.

För min egen del tycker jag inte det är särskilt kul att gå och titta på STCC, Veidec är kul, men det är slut på 20 min och det är långt att åka och dyrt för att se så lite MC-racing för det är det som intresserar mig.

Problemet med SM idag är att varje klubb är suverän och att SM i sig inte anordnas av en gemensam organisation. Med det gnäll det varit mellan klubbarna och allt gammalt groll som finns i Svnesk RR (se bara på hur det gått till nere på Knudan) så tror jag det går käpprätt åy h-vete snart.

Jag tror på idén att man måste ha en gemensam organisation och kanske en typ av promotor. Det är nog det som lyft NM och SO tillvad det är idag. Kanske det ska vara Svemo om man bara får dit rätt personer som har lite energi att satsa på marknadsföring? Som det är nu sitter kanske inte riktigt rätt folk där och framför allt är de alldeles för få och representerar inte ens landets alla klubbar (någon som har sista datumet som nomineringarna till RR-sektionen ska vara inne?).

Sen får jag nog hålla med många i tråden här, att STCC som "reklamplats" för RR är förlegat. Racen må vara bra men tid, kostnad och mediavärdet har mer eller mindre blivit noll i år.

Mitt patentsvar på problemet:
- Vi kräver en förnyelse på Svemo
- En gemensam (och engagerad) promotor för alla SM-deltävlingar (med god kontakt med klubbarna)
- Skapar en marknadsföringsenhet inom RR som jobbar för tv-sändning i någon av de större kanalerna och att hitta sponsorer för detta.
- Att SuperBike delas upp i SuperStock och SBK igen (ger bättre plats för nykläckta A-förare och trimsugna, penningstina team har en klass att köra i ;o)
- Att vi tar hem SuperStock 600 till SM-helgerna
- Delar på SM och b-klasser till separat helger samt hittar 1-2 nya klasser så vi kan köra 2-dagars b-race
- Till sist så slänger vi ut motarden eller i alla fall minskar dem till 1 heat och 10 varv max

Om vi sen som förare slutar att gnälla på att andra inte gör något och istället satsar lite av vår lediga tid på att visa hojen och vår sport på gator och torg i den egna komunen så har vi snart lite mer publik och pengar på våra tävlingar.

/Micke

Som det är nu så förs det samtal med Flamini och 4 större nationella SBK mästerskap. Ingen av dom större nationella serierna som kör SBK har samma regler. Något som bl.a fabrikerna inte gillar då dom inte kan erbjuda olika färdiga kit till alla olika SBK-serier som finns. WSBK vill dessutom få en grund i nationella serier att hämta förare ifrån och inte bara gamla avdankade förare från MotoGP. WSBK kan kanske innom bara 1-2 år komma att ändras så att det kommer kunnas finnas möljighet att köra nationellt med den klassen (billigare reglement, färdiga kit mm). Iof har man haft den ideén tidigare med men då grusades det pga att vissa fabriker inte gillade att man skaffade enhetsdäck och drog sitt stöd tillbaka lite från WSBK serien.

Så man ska nog ha lite koll på vad som händer ute i världen så man hänger på rätt tåg om man har planer på en SBK-serie. Om man nu vill ändra ett sånt bra reglement och serie som SVEMO nu faktiskt lyckats skaffa sig i NSBK i SM?

Last edited:
Det känns ju som att alla ändå på något sätt önskar samma sak. Och en promotor som gör jobbet Svemo inte gör, verkar vägen att gå. Ja nu lät jag väl lite negativ, men det är väl kontentan? Att följa hur andra (BSB t.ex) gjort vad som behövts för att höja sportens status.

Som det är idag är föraren både den som betalar och får publik till arrangemangen. Så ska det inte vara... ta av oss bördan. Låt oss köra hoj istället. Lägg till prispengar, så vi får mer att kämpa för. Priserna man såg i EM var ju nice. 500 euro till vinnaren! Kan ju t.o.m. täcka vissa omkostnader!

Alla vet svaret, det gäller att hitta en promotor som gör produkten till något bra.
Dock kostar det stålar som ingen riktigt vill komma upp med, även om folk till viss del med årets tv-sändningar börjar inse att det är vi själva som måste upp med dem.

Vad gäller veidec, tycker jag det är pinsamt numer, sedan 03-04 har det mästerskapet sjunkit ordentligt, till att 05-06 vara mer än pinsamt. Förarkvaliteten och tv-sändningarna är under all kritik, rookies ska inte åka fortare än botten på "elit-serien". Veidec tar väldigt höga startavgifter och ger inget tillbaka, dåliga träningar, dålig organisation m.m.
Ska veidec ha någon klass nästa år bör det som någon skrev, krävas ordentligt kvalitet, och det ska inte baseras på något så löjligt som antalet kubik på hojarna.
Kan dock mycket väl tänka mig låta veidec köra 1000cc, men då ska förarna igen hamna på den nivå som när mästerskapet först började, d.v.s "gräddan" samt dem precis, precis bakom. Sen ska hela ska hojarna vara lika priviligierade som stcc, och har ordentliga tv-sändningar. Annars anser jag vi lika gärna kan ta tillbaka en sm-klass till vanliga sm/so, samt satsa på att ordna fler b-tävlingar. Så att vi får plats med alla sm-klasser på några färre supportklasser under SM.

EazyLiving skrev:
2348501....Mitt patentsvar på problemet:
- En gemensam (och engagerad) promotor för alla SM-deltävlingar (med god kontakt med klubbarna)
- Skapar en marknadsföringsenhet inom RR som jobbar för tv-sändning i någon av de större kanalerna och att hitta sponsorer för detta.
- Att SuperBike delas upp i SuperStock och SBK igen (ger bättre plats för nykläckta A-förare och trimsugna, penningstina team har en klass att köra i ;o)
- Delar på SM och b-klasser till separat helger samt hittar 1-2 nya klasser så vi kan köra 2-dagars b-race
- Till sist så slänger vi ut motarden eller i alla fall minskar dem till 1 heat och 10 varv max

Om vi sen som förare slutar att gnälla på att andra inte gör något och istället satsar lite av vår lediga tid på att visa hojen och vår sport på gator och torg i den egna komunen så har vi snart lite mer publik och pengar på våra tävlingar.

/Micke

Word! :tummenupp

Revelator skrev:
..
Superbikeklassen känns ju som det naturliga valet om man kollar populariteten på MotoGP och WSBK. De hårigaste förarna på de hårigaste maskinerna...:yoparty

Fast hur skulle det sett ut om WSBK bara var en supportklass till WTCC, MotoGP en supportklass till F1 och BSB en supportklass till BTCC?

SVEMO -diskussion...

Mitt förslag, applicerbart i dagsläget;
Lägg STCC i malpåse ett tag... Går nog att ta upp igen längre fram (när det visar sig vara publiktäckning, läs tv-sänt).

Scandinavian Open och SM i samma - alltså dra ner antalet tävlingar..!
Alla utövare skall sukta efter att köra en tävling. SM skall i gengälld då också ha "alla" klasser..

Om SM bara består av (ex.) fyra deltävlingar så kanske fler skulle vara intresserade av rena B-race + lokala klubbarna skulle hålla KM lite titt som tätt..!
Vi vet alla att bullerdagar inte växer på träd.

Backa två steg för att komma frammåt!
"Känn av" vad S.O. kunde göra av SM. Därefter eventuellt satsa på promotor och lite större.

Det krävs ett enat rr-folk för att komma någon vart.
I princip e jag lika negativ som arvika-pöjken (eller var nu Chrille e från).

Bosco skrev:
2349215 Mitt förslag....Om SM bara består av (ex.) fyra deltävlingar så kanske fler skulle vara intresserade av rena B-race + lokala klubbarna skulle hålla KM lite titt som tätt..!
Vi vet alla att bullerdagar inte växer på träd.

Att dra ner antalet SM deltävlingar till 4st var nog en av dom sämsta idéerna hittils.. No offence Bosco...

För att få ett bättre mästerskap tycker jag det ska vara flera deltävlingar. Som det är idag (5st) så är gäller det att ha mycket tur. Har du otur att vurpar (behöver ju inte alltid bero på en själv), eller får maskinhaveri och nollar ett race, så är du i praktiken borta fråm sammandraget.

Näe flera deltävlingar, och kanske 2 race/helg (pratar superbike nu).

STCC är ju tyvärr fortfarande det bästa sättet att få exponera sporten i media. Så det borde defibitivt finnas en MC-klass där i min mening. Det har ju trots allt skrivits lite i tidningarna om Veidec. Hur mycket hard et stått i t,ex aftonbladet om NSB?

Macke skrev:
..
STCC är ju tyvärr fortfarande det bästa sättet att få exponera sporten i media. Så det borde defibitivt finnas en MC-klass där i min mening. Det har ju trots allt skrivits lite i tidningarna om Veidec. Hur mycket hard et stått i t,ex aftonbladet om NSB?

Har nog mera ihop med det som FireSalle skrev. Det handlar om egna "promotors", även om det visserligen inte är på samma sätt som det var innan. Serien/klassen ska vara den högsta divisionen av våran sport och förarna där är mer tvugna att ha fler och större sponsorer och att dom sen syns för att göra rätt för sina sponsorers investeringar.

Backlund tex skulle kunna ha fått minst lika mycket skrivet i tidningarna om han så hade hållt på med skriskodans. Det är personerna bakom honnom som sett till att han syns i media. Han hade synts lika bra oavsett klass han hade kört i pga sin tallang och sina meriter för sin ålder. Det är dom som promotar honnom som ska ha stort cred för att han syns! Det hjälper dom att skaffa nya sponsorer helt klart!

Mossberg är ju en annan kreativ person med mycket karisma och utstrålning som gillar att synas publikt och i media. Det han gjort i media gör ju att han nästan synts mer än tex den regerande mästaren i VEIDEC!? Knappast STCC som hjälpt honnom med det då dom inte "känner" honnom och deras mediabevakning består av en betalkanal som sänder ett program på några minuter sent på en onsdagskväll 10 dagar efter racen där komentatorn inte vet vad förare eller hojar heter.

SM serien med NSBK osv skulle helt klart också behöva en media-ansvarig promotor!

125GP, 250GP och 600cc i SM, för det är där man återfinner de som är på väg ut i världen. Vidare så bör SM köras i samma klasser som EM. Sedan kan NSBK vara support eller vad man väljer att kalla det till STCC.

/Jörgen

Swedie skrev:
2348578 Lägg till prispengar, så vi får mer att kämpa för. Priserna man såg i EM var ju nice. 500 euro till vinnaren! Kan ju t.o.m. täcka vissa omkostnader!
nej nej och åter nej
ta från alla och ge till de redan välsponsrade, så snett det kan bli..
det är förarna själv som betalar allt nu, inkl prispengarna.
flytta den summan pengar till grundplåten/lön åt promotorn.

:mad: NEJ :mad:

R2 skrev:
2349499 nej nej och åter nej
ta från alla och ge till de redan välsponsrade, så snett det kan bli..
det är förarna själv som betalar allt nu, inkl prispengarna.
flytta den summan pengar till grundplåten/lön åt promotorn.

:mad: NEJ :mad:
Att kalla ens någon svensk rr-förare för välsponsrad är nog att överdriva. Så JA ja ja för prispengar (dock ska dessa såklart inte komma från andra förares fickor).

Swedie skrev:
2349510 Att kalla ens någon svensk rr-förare för välsponsrad är nog att överdriva. Så JA ja ja för prispengar (dock ska dessa såklart inte komma från andra förares fickor).
Det är väl kanske inte första prio id agsläget. De få pengar som kommer in till sporten bör användas till att göra sporten mer känd, det som diskuteras i tråden.

Strider skrev:
2347557Alla sakliga diskussioner är väl bra, Gustav?
Absolut är det bra, intressant och tänkvärt att diskutera på SH men utan förankring hos Svemo så har diskussionen tyvärr enbart akademiskt värde.

GSXR1100R skrev:
2347590 Japp du har så rätt som man bara kan ha, kontakta SVEMO och tyck till inför 2007.
Hur ska man gå till väga rent praktiskt att föra fram sina åsikter till Svemo? NU har du en uppgift Micke! Upplys oss!

EazyLiving skrev:
2348501 Problemet med SM idag är att varje klubb är suverän och att SM i sig inte anordnas av en gemensam organisation. Med det gnäll det varit mellan klubbarna och allt gammalt groll som finns i Svnesk RR (se bara på hur det gått till nere på Knudan) så tror jag det går käpprätt åy h-vete snart.

Jag tror på idén att man måste ha en gemensam organisation och kanske en typ av promotor. Det är nog det som lyft NM och SO tillvad det är idag. Kanske det ska vara Svemo om man bara får dit rätt personer som har lite energi att satsa på marknadsföring? Som det är nu sitter kanske inte riktigt rätt folk där och framför allt är de alldeles för få och representerar inte ens landets alla klubbar (någon som har sista datumet som nomineringarna till RR-sektionen ska vara inne?).

Sen får jag nog hålla med många i tråden här, att STCC som "reklamplats" för RR är förlegat. Racen må vara bra men tid, kostnad och mediavärdet har mer eller mindre blivit noll i år.

/Micke
Hallefuckingluja!

Last edited:
Swedie skrev:
2349510 Att kalla ens någon svensk rr-förare för välsponsrad är nog att överdriva. Så JA ja ja för prispengar (dock ska dessa såklart inte komma från andra förares fickor).
läs om läs rätt
välsponsrad i förhållande till de längre bak i fältet.
och vilka prispengar i sm har kommit från nått annat än förarna.

visst prispengar sen om serien bär sig ekonomiskt utan 100% förarpengar,
men dit är det ruskigt långt.

Vem kan tänkas ta på sig en sådan uppgift??

Din patentlösing köper jag helt & hållet....:yoparty
Bra skrivet.
//
Benny

EazyLiving skrev:
2348501

/Micke

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...