SVEMO: Diskussionen inför 2007?

Vad vill ha / åka år 2007?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
sandstream skrev:
2357842 Om man förutsätter att det drivs som det gör idag, dvs utan någon promotor och där i princip alla intäkter kommer från förarna så ja, då kan din beräkning säkert stämma.
Jag är inte så insatt i exakt vad en tävling kostar att arrangera men Micke kan säkert speca upp på ett ungefär vart alla pengar tar vägen.

Vad jag ville ha fram är att med dagens upplägg så verkar alla förare var överens om att det blir lite körtid och att det kostar mycket.
Med en bra promotor/sponsor och färre klasser per helg borde alla bli nöjda.
Sen kanske det är en utopi.

Jepp mumma med en promotor som ordnar sponsorpengar som motsvarar "utfyllnadsklasserna", tv-sändning, fixar så att vi syns i dagspressen, håller ordning i depån, fixar kringarrangemang, på något sett ordnar 3000+ betalande publik i snitt och kan hålla god kontakt med klubbarna så att det finns funktionärer på tävlingarna.

moto-gg skrev:
2357907 Jepp mumma med en promotor som ordnar sponsorpengar som motsvarar "utfyllnadsklasserna", tv-sändning, fixar så att vi syns i dagspressen, håller ordning i depån, fixar kringarrangemang, på något sett ordnar 3000+ betalande publik i snitt och kan hålla god kontakt med klubbarna så att det finns funktionärer på tävlingarna.

Finns firmor som fixar sådant, bekymret är att ingen vågar satsa på ett osäkert kort, så någon måste först pröjsa av promotorn/event-bolaget.
Så förutom att de kräver en enad organisation, vill de ha ett par millar upfront för marknadsföringen.
Även i vår sport är det de sura som krävs, it takes money to make money. Vår produkt är inte säljbar till en promotor riktigt ännu, dock självklart inte en omöjlighet.

Swedie skrev:
2357849 Kan ju berätta att WSBK-rejset som gick i England hade mer publik än MotoGP har när det går där. Rätt marknadsfört så kan RR få rekordpublik så man slipper problematiken med arrangörer/klubbar som knappt vågar satsa, som i sin tur gör det alldeles för dyrt för utövarna av sporten.
Så har det varit länge i UK. De formligen älskar SBK där, dock har GP fått ett uppsving på senare år så skillnaden är mindre.

Mr. Dante skrev:
2356938 Tror personligen att importörerna är mer intresserade av 1000cc (Större marknad i Sverige), vilket i sin tur ger bättre spons möjligheter och lägre priser, sändningar i SVT ökar spons möjligheterna ännu mer, tycker själv att det bara är fördelar, men man vet aldrig förren det är testat...

Just det tycker jag e en nackdel... Börjar förstå/höra från leverantörerna att det bara är det som är intressant. Dvs att det blir ännu svårare för oss andra som inte vill köra 1000 i STCC att få sponsorer. Även för en som redan e i branschen... Ska man "tvingas" att välja 1000 för att köra 4takt på elitnivå :tomten
Man får verkligen hoppas att det blir någon form av Superstock 1000 och inte Superbike med "fri trimmning" (=ääääännuuuu dyrare)

(Kopierarat från DonQs tråd om startavgifter i STCC)

.

Gustav O skrev:
2357947 Så har det varit länge i UK. De formligen älskar SBK där, dock har GP fått ett uppsving på senare år så skillnaden är mindre.
Är det inte så att det funnits bra engelska förare i WSBK som gjort att den serien blivit mer intressant för engelsmännen än MotoGP?

sandstream skrev:
2358696 Är det inte så att det funnits bra engelska förare i WSBK som gjort att den serien blivit mer intressant för engelsmännen än MotoGP?
Visst är det så, samtidigt siom man satsade allt på BSB för tiotalet.
Fogarty var/är ju populär, många ansåg honom som bättre än Doohan tex...

För att låta extremt präktig och tråkig då...

Borde inte de här diskussionerna ha en annan form?

"Det här kan JAG göra för svensk RR nästa år, vad tror ni om det?"

R2's inlägg tyder ju på att det är storkris i Svemos RR-sektion i år. Diskussionen kanske borde ner ett par hack på ambitions-skalan. Känns lite som den här tråden är ett skott så långt över mål att det inte ens finns möjlighet att bry sig.

Jag tror att man måste börja på klubbnivå och göra sin insats. En sport med 500 utövare(?) bör kanske inte fundera så mycket på tv-tid och promotorer innan det finns en stabil organisationsgrund att stå på. Nu har jag inte varit i smeten på ett tag men det känns som att Svemos rr-sektion behöver renoveras. Det kanske är det man borde ha som prio ett.

Chrille skrev:
2359193 För att låta extremt präktig och tråkig då...

Borde inte de här diskussionerna ha en annan form?

"Det här kan JAG göra för svensk RR nästa år, vad tror ni om det?"

R2's inlägg tyder ju på att det är storkris i Svemos RR-sektion i år. Diskussionen kanske borde ner ett par hack på ambitions-skalan. Känns lite som den här tråden är ett skott så långt över mål att det inte ens finns möjlighet att bry sig.

Jag tror att man måste börja på klubbnivå och göra sin insats. En sport med 500 utövare(?) bör kanske inte fundera så mycket på tv-tid och promotorer innan det finns en stabil organisationsgrund att stå på. Nu har jag inte varit i smeten på ett tag men det känns som att Svemos rr-sektion behöver renoveras. Det kanske är det man borde ha som prio ett.
Absolut. Mer och bättre arbete i sin egen klubb borde vara prio ett.

Jag är inne lite på Chrilles spår här. Frågan är om inte diskussionen angående en promotor som allsmäktig problemlösare är lite av det gamla vanliga; att "dom" eller "någon annan" ska lösa problemen för svensk RR.

Det är mycket snack om eventbolag, SVT-sändningar och marknadsföring. Jag tycker det stinker Podium Racing och luftslott lång väg.
Storbritannien har förekommit som exempel på lyckad marknadsföring för RR. Storbritannien har 60 miljoner invånare, och ett fantastiskt motorsportintresse. Det går liksom inte att jämföra med Sverige, vars motorsport i stort sett bannlysts av massmedia efter kraschen på Gelleråsen -70, Jocke Bonniers bortgång på Le Mans -72 och givetvis Ronnies öde på Monza.

Minns att STCC startades av Janne Flash. Många tycker att han är en snackare och en dryg jävel, men Janne drog på egen hand igång det som skulle bli Sveriges absoluta toppserie inom banracing. Han är en marknadsförare och promotor av rang. Jämför gärna med Mike Luff; många ogillar honom för hans buffliga metoder, men karln insåg vad som behövdes för att blåsa liv i RR-sporten och, givetvis, Karlskoga Motorstadion.

Fast visst måste man se framåt och se möjligheterna istället för svårigheterna. In med Cralle som promotor och ansikte utåt för svensk RR! :tummenupp

mjaha, men då backar jag mitt tyckande till en tidigare totalt sankskjuten idé..

Förarförening!

R2 skrev:
2359265 mjaha, men då backar jag mitt tyckande till en tidigare totalt sankskjuten idé..

Förarförening!

MEN då får du ju definiera Förarförening.

Jag tycker att Nordgrens jobb under mina tre år var fullkomligt lysande. Ambitiösa enkäter som presenterades för Svemo/SO. Behövs det så mycket mer?

Du har snackat på det här förr och jag kanske är slö i huvudet men vad skulle en förarförening göra?

För en utomstående känns det som att det är klubbarnas RR-sektioner som är den första svaga länken i en i övrigt rostig kedja - alldeles för få som gör grovgörat och allt för många som vill ha russina ur kakan dvs alla vill köra men ingen vill vara flaggis elle gå på möten på klubben.

valmers skrev:
2359258 ....
Fast visst måste man se framåt och se möjligheterna istället för svårigheterna. In med Cralle som promotor och ansikte utåt för svensk RR! :tummenupp

Naturligtvis ska man inte skjuta sig i förskott bara för att allt skiter sig ändå, MEN vad har svensk RR att erbjuda idag. Just nu känns det som vi står i ett vacuum mellan toppförare.

Det bästa vi kan erbjuda i en nationell serie just nu är inte tillräckligt bra. Förlåt mig alla gamla tältkamrater och depåkompisar, men jag ser inte tillräckligt många förare som når till den nivå som behövs dvs Carlbark/Cralle/KB/JanneHansson/Flygvapens*glömtnamn* och alla andra som jag har glömt bort.... Synsam/Veidec var frutkansvärt bra ett par år!

Det känns som det glappar just nu och där kan jag ta en term från yrkeslivet:
Svensk RR behöver solidifiera :rolleyes: sig. Organisation och förarare behöver stå på en solid grund vilket i slutänden innebär att bra förare behöver en stark organisation att luta sig emot när de tar klivit ut i hetluften.

Skulle vi i dagsläget få till en uppsving till fornstora glansdagar ala Veidec/Synsam skulle den serien innehålla alltför många förare som inte hade varit i närheten av en EM-poäng tror jag. Ska vi verkligen haussa en sån serie. Varför inte bara jobba på bred front tills vi återigen har en stor mängd riktigt vassa förare??

Eller har jag bara suttit och inbillat mig sen jag slutade lösa ut licensen??

Last edited:
oj, det har jag knappt tid med idag, ska till oschersleben imorrn

och det där e ju problemet, tid bland oss aktiva..

Nordgren är kung.

Som Crille skriver är RR en pyttesport, det finns garanterat fler bridgespelare i varje svensk stad.
Jag tror också att dessa 500 aktiva måste ta tag ordentligt i sin sport och gemensamt bestämma vilka mål man ska ha.
Varför inte samla alla aktiva under en höstmånad (på ett par olika ställen pga de geografiska avstånden) och ta reda på vad de vill och vilka målen är?
(Kanske borde alla med licens bjudas in också för att höra hur de vill kunna tävla?)

Många är ju av den naturen att de tänker att andra fixar biffen.
Men om alla försökte dra sitt strå till stacken för att göra reklam/promota sporten så kan man säkert komma långt på det viset också.

När inte ens Svemo-personerna har betalt så blir det nog ännu svårare att anställa en promotor.

Chrille skrev:
2359295 MEN då får du ju definiera Förarförening.

Jag tycker att Nordgrens jobb under mina tre år var fullkomligt lysande. Ambitiösa enkäter som presenterades för Svemo/SO. Behövs det så mycket mer?

Du har snackat på det här förr och jag kanske är slö i huvudet men vad skulle en förarförening göra?

För en utomstående känns det som att det är klubbarnas RR-sektioner som är den första svaga länken i en i övrigt rostig kedja - alldeles för få som gör grovgörat och allt för många som vill ha russina ur kakan dvs alla vill köra men ingen vill vara flaggis elle gå på möten på klubben.
Klockren analys Chrille.

Det är för få som orkar/vill engagera sig i sporten, vi få som gör vad vi hinner på fritiden får ofta klagomål från dom som inte gör ett enda skit för att själva hjälpa till med sporten.

Ett bra exempel är alla klagomål om för få TR tillfällen på Knudan i HMS regi, att sedan endast 40 st förare dagarna innan ERf & SM dyker upp en solig tisdagkväll samt att halva styrelsen måste jobba som funkisar då vi inte lyckas få in tillräckligt med funkisar för en TR.

Vi gör vad vi kan medans flertalet missnöjt tittar på och berättar vilka fel vi gör istället för att inse att dom oxo måste hugga i för att sporten ska kunna överleva.

Börjar tröttna på allt gnäll :mad:

sandstream skrev:
2359337 ...
Varför inte samla alla aktiva under en höstmånad (på ett par olika ställen pga de geografiska avstånden) och ta reda på vad de vill och vilka målen är?
....

Nu fortsätter jag hugga här men svaret vet vi redan:
Alla vill ha:
- billiga tävlingar
- mycket körtid per tävling
- mer lyx i depån(oavsett hur bra det är vill alltid folk ha mer)

Dessutom vill man ha:
- billigare träning
- fler träningstillfällen
- någon att skylla på när saker krånglar

Vad som däremot är mer svårt att definiera är:
- vad gör den enskilde föraren för att hjälpa upp själva "infrastrukturen" i svensk rr?

magnus_moss skrev:
...
Antar att "anonym" syftar på det möte vi hade på STCC-racet på Falken i juli. Där meddelade Lodnert att det finns två alternativ för hojar i STCC. Detta var Rickard Pålssons ord:
...

Ingen från STCC har väl varit på några av alla möten som varit om och med mc-förarna? Man skickar andra som ska vara talrör och medela vad som dom vill.

Man kan undra om dom inte vågar träffa förarna så hur vågar dom träffa några på SVEMO och diskutera sin framtid där?

På ett annat möte, lite senare samma kväll som mc-mötet på Falkenberg, om Porsche Carrera Cup så lovades samma sak som för mc med höjd status precis under STCC osv. Så det är inte bara mc-klassen som får höra samma.

R2 skrev:
2350153 mkt bra sleazzyy

datumet du efterfrågar står här: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2303042&postcount=29

och notera nu, den ENDA som är till förfogande är P Sköld.

Och för att spä på diskussionen än mer:

Vet någon om det har givits några namn till valberedningen?? (kolla länken annars.)

Har någon funderat på det hela och tagit det ett steg längre. Jag kan utan svårighet komma på två namn som jag anser hade passat otroligt bra i Svemos RR-sektion men det är inte upp till mig att nominera eller rota med det här. Jag är inte aktiv och har inte rätt koll på läget....

Att få in rätt folk bredvid Sköld måste väl ända vara helt avgörande för alla frågro som rör RR de närmsta åren?

Chrille skrev:
2359413 Och för att spä på diskussionen än mer:

Vet någon om det har givits några namn till valberedningen?? (kolla länken annars.)

Har någon funderat på det hela och tagit det ett steg längre. Jag kan utan svårighet komma på två namn som jag anser hade passat otroligt bra i Svemos RR-sektion men det är inte upp till mig att nominera eller rota med det här. Jag är inte aktiv och har inte rätt koll på läget....

Att få in rätt folk bredvid Sköld måste väl ända vara helt avgörande för alla frågro som rör RR de närmsta åren?

Jag har tre namn som förslag, skrev det i en annan tråd. Nr18, MachoJenny och Nordgren vore bra! Skulle iofs själv tycka det vore roligt att sitta med. Men jag vet inte om man kan skicka ett intressebrev själv.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul