SVEMO: Diskussionen inför 2007?

Vad vill ha / åka år 2007?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Personer som har kunskap om organisation, är villiga att lägga mycket fritid och egna pengar för att driva rr-sektionen är vad som krävs. Sen måste man kunna få folk att arbeta åt samma håll, d.v.s klubbarna måste vara med på en långsiktig plan. Som det ser ut nu är knappt nästa tävling inplanerad/samordnad.
Vilka som har dessa egenskaper och har tiden är jag osäker på, Humlan har nog egenskaperna, men har han tiden, nordgren är en slitvarg utan dess like, men ingen är outtröttlig.
Saken är också att det är så mycket som ska göras, och mycket måste delegeras, men om folket som det ska delegeras till, inte har kunskapen/kollen, tar det ännu mer tid för "ledaren". Jag skulle nog säga att rr-sektionen är alldeles för liten personellt sett, för att ordna en riktig styrelse behövs det ännu mer folk. Annars kommer det inte finnas en chans att göra allt det vi vill.
Jag skulle iaf vilja se en rr-sektion som drevs som en förening, där man sätter upp mål och arbetsgrupper som ska försöka utföra de olika arbetena. På detta sätt kan man få till ett grupp som jobbar svensk RR framåt.
Vi har inte råd med en promotor, men 5-6 personer till sektionen med lite olika karaktärer/kunskaper/kontakter skulle säkert kunna fixa detta, utan att behöva jobba 80h veckan per skalle, plus några frivilliga (10-15st) att utföra sektionsarbete.
Skulle vi få fram en sådan sektion, skulle jag kunna tänka mig att ingå i den, men aldrig som det är idag, med 2-3st som ska göra ALLT, även sådant som de inte har koll på. Till och med lite taskigt att lägga exempelvis marketingjobb på människor som faktiskt inte alls arbetat med sådant innan etc..

Axxexs skrev:
2359391 Ingen från STCC har väl varit på några av alla möten som varit om och med mc-förarna? Man skickar andra som ska vara talrör och medela vad som dom vill.

Man kan undra om dom inte vågar träffa förarna så hur vågar dom träffa några på SVEMO och diskutera sin framtid där?

Är inte Lodnert detsamma som STCC nuförtiden?

Mad Moose skrev:
2350291
Att det idag (som Chrille skrev) inte finns tillräckligt med folk som vill kolla på RR beror ju på att de idag ännu inte vet att de vill kolla på RR. När de väl upptäcker att det är just RR som fattas i deras liv lär det bli fulla läktare med jublande publik.

Är det så... Kommer det någonsin att komma massor av folk för att se på RR i Sverige? Är det ett realistiskt mål? Många menar att "man ska göra som i England" för att därigenom skapa ett intresse "som dom har i British Super Bike"
Är det möjligt i lilla Sverige? För det första är Sverige litet och för det andra är BSB något unikt i ett land som är unikt för sitt enorma intresse/försäljning av sporthojar. Men hur många åskådare har en "vanlig" engelsk RR-tävling? Axxexs citerade i en tråd vad en engelsman som varit på Åsen och kört EM sa; "Good spectator numbers" tyckte engelsmannen... Hmmmmmmmmmmm hur mycket åskådare var det där egentligen? Detta evenemang var väl marknadsfört och hur många kom? Någon som vet? Läktarna var inte fulla precis... Är jag negativ??? Fan, det är inte likt mig...
Annars tror jag att det är en LYSANDE ide att blanda in SMC!!! Alla som kör hoj har en fartdjävul i blodet och kunde vi locka en del av alla SMC:are till banorna så vore det kanon!
Varför inte en rabattkupong till entren med medlemskapet?

magnus_moss skrev:
2360819 Är inte Lodnert detsamma som STCC nuförtiden?

Jo han är iof besiktningschef på STCC-tävlingarna. Så det är ju åt STCC. :) Sen hade han en förfrågan av dom att medverka på planeringen av framtiden. Som han skulle tacka ja till.

Last edited:
magnus_moss skrev:
2360907 Är det så... Kommer det någonsin att komma massor av folk för att se på RR i Sverige? Är det ett realistiskt mål? Många menar att "man ska göra som i England" för att därigenom skapa ett intresse "som dom har i British Super Bike"
Är det möjligt i lilla Sverige? För det första är Sverige litet och för det andra är BSB något unikt i ett land som är unikt för sitt enorma intresse/försäljning av sporthojar. Men hur många åskådare har en "vanlig" engelsk RR-tävling? Axxexs citerade i en tråd vad en engelsman som varit på Åsen och kört EM sa; "Good spectator numbers" tyckte engelsmannen... Hmmmmmmmmmmm hur mycket åskådare var det där egentligen? Detta evenemang var väl marknadsfört och hur många kom? Någon som vet? Läktarna var inte fulla precis... Är jag negativ??? Fan, det är inte likt mig...
Annars tror jag att det är en LYSANDE ide att blanda in SMC!!! Alla som kör hoj har en fartdjävul i blodet och kunde vi locka en del av alla SMC:are till banorna så vore det kanon!
Varför inte en rabattkupong till entren med medlemskapet?
Det kommer aldrig att gå att komma ens i närheten av BSB elelr hur det är i tex Spanien. Vist vore det trevligt men det är en utopi.
Angående övriga engelska racertävlingar så körs det en ofantlig mängd race där på olika nivåer så det är säkert oerhört varierande med allt från 100 till 1000 personer och jag tror det är den scenen som engelsmannen talar om, deras Club Racing alltså.
Angående EM:et så var det väl i vanlig KMF ordning inte mer marknadsfört än via annonser i press och jag tycker det var ungefär som på ett SO.

Med tanke på SMCs riktning mot CSS så borde det inte vara omöjligt och ingen dum idé.

oFFkeFF skrev:
2359884 Personer som har kunskap om organisation, är villiga att lägga mycket fritid och egna pengar för att driva rr-sektionen är vad som krävs. .....Till och med lite taskigt att lägga exempelvis marketingjobb på människor som faktiskt inte alls arbetat med sådant innan etc..

Vet någon vilka nomineringar som ligger hos valberedningen nu? vi kanske skulle kraftsamla för att rösta?

Ett förslag för att komma över isoleringen du beskriver är ju att man från varje större klubb nominerar en som är mycket aktiv på lokal nivå just nu.

En från LMS som ju iaf har 3-4 starka kandidater och en från Hyllinge som också har en del folk som engagerar sig. Sedan en från Karlskoga så är det ju klart:)

Det hade ju givit en RR-sektion med öppna kanaler in i klubbarna och troligtvis ett snäpp närmre utövarna.

Bikerbitch skrev:
2359441 Skulle iofs själv tycka det vore roligt att sitta med. Men jag vet inte om man kan skicka ett intressebrev själv.

Det kan du visst göra!!! Skicka med ett ex av tidningen oxå! :tummenupp

.

Gustav O skrev:
2360977 Det kommer aldrig att gå att komma ens i närheten av BSB elelr hur det är i tex Spanien. Vist vore det trevligt men det är en utopi.
Angående övriga engelska racertävlingar så körs det en ofantlig mängd race där på olika nivåer så det är säkert oerhört varierande med allt från 100 till 1000 personer och jag tror det är den scenen som engelsmannen talar om, deras Club Racing alltså.
Angående EM:et så var det väl i vanlig KMF ordning inte mer marknadsfört än via annonser i press och jag tycker det var ungefär som på ett SO.

Med tanke på SMCs riktning mot CSS så borde det inte vara omöjligt och ingen dum idé.

Tja, han var ju här och körde EM så jag antar att han jämförde med ett engelskt arrangemang med samma dignitet...

Och vad är CSS:va

Neutral skrev:
2361183 Hade du varit med i SMC själv hade du vetat att man redan får rabattkuponger via medlemstidningen MC-folket. ;)

Va bra!!

Last edited:
magnus_moss skrev:
2360907Annars tror jag att det är en LYSANDE ide att blanda in SMC!!! Alla som kör hoj har en fartdjävul i blodet och kunde vi locka en del av alla SMC:are till banorna så vore det kanon!
sandstream skrev:
2356255Sen undrar jag om inte SMC kan vara en bra partner för en framtida organisation som driver SM-tävlingarna?
80.000 medlemmar och en ny ordförande som själv älskar sporthojar och är med på diverse bankörningar.
Som sagt tror jag också att SMC vore en utmärkt partner för en framtida RR-sektion/organisation.

Någon som kan uppskatta hur många av de ca 500 aktiva som kommer från Stockholmsområdet?

sandstream skrev:
2361842
Som sagt tror jag också att SMC vore en utmärkt partner för en framtida RR-sektion/organisation.

Kan verkligen en förening som rekomenderar ryggskydd på sina bankörningskurser vara en utmärkt partner i en RR sektion/organistaion??
Tror att dom allra flesta här som kör bana inte skulle komma på tanken att ge sig ut utan ryggskydd:

Skyddskläder för motorcykelåkning ska användas, vi rekommenderar ryggskydd.

Matulda skrev:
2361949 Kan verkligen en förening som rekomenderar ryggskydd på sina bankörningskurser vara en utmärkt partner i en RR sektion/organistaion??
Tror att dom allra flesta här som kör bana inte skulle komma på tanken att ge sig ut utan ryggskydd:

Skyddskläder för motorcykelåkning ska användas, vi rekommenderar ryggskydd.
Det där lät lite löjligt. Men Ja, SMC vore utmärkt partner för att hjälpa till att få folk intresserade. Fast kan förstå om du inte är intresserad.

Swedie skrev:
2361958 Det där lät lite löjligt. Men Ja, SMC vore utmärkt partner för att hjälpa till att få folk intresserade. Fast kan förstå om du inte är intresserad.
Och varför skulle jag inte vara intresserad??
SMC bla många andra jobbar för ökad säkerhet bana så väl som gatkörning.
Vad är då felet att kanske ha ryggskydd som krav??

Matulda skrev:
2361971 Och varför skulle jag inte vara intresserad??
SMC bla många andra jobbar för ökad säkerhet bana så väl som gatkörning.
Vad är då felet att kanske ha ryggskydd som krav??
Din sarkasm i det inlägget jag citerade lät som ett hån. Du skriver på samma sätt nu igen.

Undrar väl egentligen bara vad du egentligen menar...

jag bad gsxr1100R att sprida ljus över nomineringsprocessen..

men ingen än så länge..

Chrille skrev:
2361520 Vet någon vilka nomineringar som ligger hos valberedningen nu? vi kanske skulle kraftsamla för att rösta?

Ett förslag för att komma över isoleringen du beskriver är ju att man från varje större klubb nominerar en som är mycket aktiv på lokal nivå just nu.

En från LMS som ju iaf har 3-4 starka kandidater och en från Hyllinge som också har en del folk som engagerar sig. Sedan en från Karlskoga så är det ju klart:)

Det hade ju givit en RR-sektion med öppna kanaler in i klubbarna och troligtvis ett snäpp närmre utövarna.

Swedie skrev:
2361984 Din sarkasm i det inlägget jag citerade lät som ett hån. Du skriver på samma sätt nu igen.

Undrar väl egentligen bara vad du egentligen menar...
Om du läste det som sarkasm och hån kan jag inte göra ngt åt då det inte var min avsikt alls.
Jag bara är förvånad att man inte har ryddskydd som krav på dom kurser man annordnar. Kan bli lite motsägelsefullt om man samtidigt ska jobba för ökad säkerhet och ev då sitta med i en RR sektion där vissa regler angående skydd vid tävlingar är ett måste,medans man samtidigt rekomenderar vid sina egna kurser.

R2 skrev:
2362001 jag bad gsxr1100R att sprida ljus över nomineringsprocessen..

men ingen än så länge..
Så här är det, jag sitter i SVEMO RR Södra men jag sitter INTE i valberedningen och har därför ingen inblick i detta ärende.

Ring Skölden och fråga

Flera av er skriver att ni jobar gratis med att bla. dela ut lappar mm, och att att det behövs flera frivilliga gratisarbetare för att RR ska fungera.

Men jag tror problemet är just där. Mycket av motorverksamheten i sverige drivs av frivilliga gratisarbetare som jobbar just gratis på den tiden dom har över. Och i dom flesta fall (inte alla) märks det otroligt tydligt. tex så är det ofta någon trött, otrevlig person som tröttnat på att svara i telefonen, som svarar när man har frågor om en tävlingshelg, Hon/han verkar skita i om det är många som anmäler sig eller inte, Reklamblad är dåligt utformade och ser ut som just hobbyverksamhet, El strular, depån är dåligt planerad. Och varför det???

Jo! ju flera förare som vill köra en tävling, och ju flera åskådare som vill titta på en tävling. Desto mera strul, problem, soppor, mat, parkeringsplatser, anmälningslappar, borttappade barn, olyckor mm måste dom stackare som jobbar gratis, lösa.

Dvs. Ju bättre resultat dom gör. desstom flera besökare, tävlande och problem. Och med det kommer en högre arbetsbelastning som dom inte klarar av, och då skjunker kvaliten i deras arbete och publiken och tävlande minskar. Då infinner det sig en balans i det här ganska fort, och vi får ett resultat som det är i dag. (Jag menar inte att dom gör det med flit, men resultatet hade nog varit annorlunda om dom haft ett vinstintresse i det dom gör)
Om det här hade varit deras jobb och dom fick mera lön och bättre levnadsstandard om allt fungerade bra, om det var många bra förare, och mycket publik. Så tror jag att hela motorsporten skulle få ett otroligt uppsving.
Det skulle även göra det lättare för tävlande att skaffa sig sponsorer, då intresset för att satsa pengar i något som liknar ett dagis för vuxna, inte är så superintresant.

Ideen med en promotor som gör det här i vinstintresse är helt rätt :tummenupp
Det bästa vore om det fanns flera olika promotorer som konkurerade med varandra för att höjja nivån ytterligare.

Det finns flera arangörer av "allmänhetens bankörning" som driver det med vinstintresse samtidigt som dom tycker att det är roligt. Och deras arrangemang är ofta mycket bättre organiserade och har mycket trevligare personal mm, än vad arrangerade tävlingar är.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka