***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

Har just sträckläst hela denna tråd, och jag är djupt imponerad av såväl din kunskap som din lösningsfokuserade inställning! Inspirerande! ?
 
Nu börjar det komma på plats.

IMG_20220204_235739.jpg
IMG_20220204_235759.jpg

Shimsa axlarna med det spel som ska vara så jag kan trycka dit lagren stumt emot.
IMG_20220205_012307.jpg
IMG_20220205_015428.jpg

Efter häftning kunde jag känna lite spel på utgående axel så då var det bara att ta en hammare och knacka ihop häftan tills den satt stumt.
IMG_20220205_020223.jpg
IMG_20220205_020230.jpg
 
Ska köpa nya lager så får vi se omlagerbanorna har slagit för mycket så jag måste borra ur och fodra dom. Dom där lagren är full i spån och stumma så kan inte prova och snurra växellådan ännu.

IMG_20220206_021526.jpg
IMG_20220206_021554.jpg
IMG_20220206_021607.jpg
 
Imponerade bygg ?Väntar med spänning på fortsättningen.
 
Antar att du är bekant med härdning av aluminium så att det inte kommer som en överraskning.
Något speciellt du tänkte på eller?
Gjutgods är oftast inte speciellt härdbara och inte den tillsats jag använt heller. Möjligen att det kan hårda lite genom åldring men inte som andra legeringar.
 
Svetsen/tillsatsen är ju relativt mjuk i några dagar om man inte gör något åt det. Lager som roterar i läget är aldrig skoj. Såg en TIG i aktion så det är inte zinklött? Röd Loctite?
Jag använder AlSi5 som tillsats så den hårdnar inte som t.ex. AlMg5 gör. Jag har även skaffat en ren Alu tillsats för framtida tankbyggen av just den anledningen och att den matchar plåten bättre. Annars är koppar ett legeringsämne för att göra aluminium härdbart, det är nästan som aluminiumets motsvarighet till kol i stål.

Problemet jag ser är att lagerbanorna kan bli ovala och på så vis kan klämma lite för hårt på lagren så dom rullar trögt. Men risk för att dom blir lösa är nog ingen fara.

En sak till som jag inte nämnt tror jag och det är att jag penhamrar varje svetssträng för att försöka minimera krympning och att det slår sig. Såg faktiskt en annan kille göra så och av samma anledning och han lagade mycket motorblock och gjorde ibland stora svetsningar och byggde upp med material. Så det var nog inte bara en tokig idé jag själv hade.
 
Jösses vilka skills. Har du inte blivit headhuntad av någon verkstad någonstans ännu?
Jag är 99.999% säker på att han redan jobbar på någon mekanisk verkstad.
Nej faktiskt inte, har nyss fått jobb som saxslipare efter 2 års arbetslöshet så därför kommer tempot här bli lite långsammare nu än förra året. Men metallarbete håller jag fortfarande på med och slipar om och fixar kinasaxar för att leva upp till kvalitén hos en 3-4kkr frisörsax. Dom dyrare saxarna ligger på 10kkr men dom har jag inte börjat på ännu.

Innan jag blev invalid med rullstol har jag jobbat som svetsare och vart mycket på Forsmarks kärnkraftverk och svetsat rör och slank in på maskinverkstaden ibland och svarvade grejer till hemjobb så på den biten är jag i stort sett självlärd förutom lite kort instruktion på hur man använde maskinerna och några av verktygen.

Enda verkstadsrelaterade utbildning jag har är svetsutbildningen jag gick 2008, och några kurser i konstsmide på gymnasiet där jag fick instruera läraren då jag jobbat lite extra som smed sedan jag var 14 år. Gick Teknikprogrammet inriktning matte/fysik så inte ens det var relevant vad gäller hantverket. Däremot sumpade jag högskolestudierna pga att det var roligare att vara ute och smida och knacka rustningar till lajv än att göra läxor ?

Det är jag med hornen och föreställer ett troll
IMG_3193.jpg13652_Large.jpg
2.jpg5.jpg6.jpg4.jpg12.jpg20.jpg23.JPG

Hade dock varit kul att få jobba på en mekanisk verkstad men blir nog lite svårt i rullstol om man ska kunna klara av alla moment som ingår i ett sådant arbete.



Fick lite grejer idag också, nya lager till motorn och ett lite mindre bakdrev då RG lådan har lite annan utväxling och sen var drevet lite offset så kompenserar lite för breddningen av blocket. Återstår att se om jag behöver någon mer spacer på drevet och eventuellt måste bredda min förstärkning på svingen. Eller ska jag kanske förskjuta motorn åt andra hållet och bygga dit ett till vevhus och cylinder ?

273055045_1287665681702392_2632088720211950885_n.jpg
 
Last edited:
Nej faktiskt inte, har nyss fått jobb som saxslipare efter 2 års arbetslöshet så därför kommer tempot här bli lite långsammare nu än förra året. Men metallarbete håller jag fortfarande på med och slipar om och fixar kinasaxar för att leva upp till kvalitén hos en 3-4kkr frisörsax. Dom dyrare saxarna ligger på 10kkr men dom har jag börja på ännu.

Innan jag blev invalid med rullstol har jag jobbat som svetsare och vart mycket på Forsmarks kärnkraftverk och svetsat rör och slank in på maskinverkstaden ibland och svarvade grejer till hemjobb så på den biten är jag i stort sett självlärd förutom lite kort instruktion på hur man använde maskinerna och några av verktygen.

Enda verkstadsrelaterade utbildning jag har är svetsutbildningen jag gick 2008, och några kurser i konstsmide på gymnasiet där jag fick instruera läraren då jag jobbat lite extra som smed sedan jag var 14 år. Gick Teknikprogrammet inriktning matte/fysik så inte ens det var relevant vad gäller hantverket. Däremot sumpade jag högskolestudierna pga att det var roligare att vara ute och smida och knacka rustningar till lajv än att göra läxor ?

Det är jag med hornen och föreställer ett troll
View attachment 468682View attachment 468683

Hade dock varit kul att få jobba på en mekanisk verkstad men blir nog lite svårt i rullstol om man ska kunna klara av alla moment som ingår i ett sådant arbete.



Fick lite grejer idag också, nya lager till motorn och ett lite mindre bakdrev då RG lådan har lite annan utväxling och sen var drevet lite offset så kompenserar lite för breddningen av blocket. Återstår att se om jag behöver någon mer spacer på drevet och eventuellt måste bredda min förstärkning på svingen. Eller ska jag kanske förskjuta motorn åt andra hållet och bygga dit ett till vevhus och cylinder ?

View attachment 468679
Heter du möjligen Leonardo och är några hundra år gammal?
 
Heter du möjligen Leonardo och är några hundra år gammal?
Nej, men hoppas på att bli ett par hundra år om jag ska hinna med allt jag vill göra ?
Brukar gå under namnet Brutolf som är trollet eller Zespenar som är den här figuren ?
Zespenar 1.jpg
 
Enda verkstadsrelaterade utbildning jag har är svetsutbildningen jag gick 2008, och några kurser i konstsmide på gymnasiet där jag fick instruera läraren då jag jobbat lite extra som smed sedan jag var 14 år. Gick Teknikprogrammet inriktning matte/fysik så inte ens det var relevant vad gäller hantverket. Däremot sumpade jag högskolestudierna pga att det var roligare att vara ute och smida och knacka rustningar till lajv än att göra läxor ?
Inte så bara. Du kan bli statsminister med det i ryggen.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top