Nej, jag skrev att vår lösning gjort mer för patienterna än den enskilda sköterskan.
Det är busenkelt.
En läkare som sitter med en patient får frågan om tant inte kunde få de där gula pilrena som hennes vännina fått, de var ju såååå bra.
Istället för att konstatera att de kanske skulle vara till godo för henne, och skriva ut något som riskerar att bli skadligt ihop med övriga mediciner hon tar. Så kan han i sin mobil eller liknande direkt kolla alla mediciner utskrivna till henne oavsett varifrån (baserat på Apotekets register) och säga att visst får hon det, men då stryks övriga mediciner hon tar.
När en patient kommer in till ett sjukhus akut, som denne inte "tillhör". Så ska det sökas journaler, ringas samtal och kopplas etc.. istället för att ha direkt tillgång till all relevant information direkt som om journalen fanns i deras egna system.. Värdet i det när sköterskan faktiskt kan VETA patientens historik, eventuella allergier etc springer ur ett fåtal personers innovativa tänk och kompetens. Det är dessutom inte alls något som vem som helst annars kunnat lösa även om de kommit på idén.. för viljan för det har funnits lika länge som sjukhusens journaler. Först 2006 tog det fart.
Vad är det värt?