Kan man inte jobba privat? Man måste väl inte jobba åt Landstinget? Och även om det är så så visste ni väl det innan ni utbildade er? Lönerna kanske är låga men varför klaga nu? Som att köpa ett hus bredvid en motorväg och sedan klaga på trafiken.
Och att Civ Ing har ingångslön på 27 är en sanning med modifikation, det finns Civ Ing som är arbetslösa och de som inte är det har knappast en lagstadgad minimilön som är just 27. Man kan likväl ge en Civ Ing 17 eller 37.
Att man förlorar på att vidareutbilda sig är så klart märkligt, och ännu märkligare är det kanske att folk gör det ändå och sedan klagar på internet i efterhand. Men visst, systemet är fel om det är en dålig affär att utbilda sig. Utbildning och arbete "ska" i en idealvärld löna sig. Men välkommen till verkligheten.
Att en läkare tjänar 50 är rimligt. Lite för lite faktiskt. Jag tycker 80-100 är rimligt som snittlön. Det säger inget om hur mycket en usk eller skk ska tjäna. Om läkaren tjänar 40 tror jag inte du vill ha 14, och om läkaren tjänar 200 tror jag inte du borde ha 65. Helt ointressant.
Att alla har lika lön kan ni tacka LO för. De som går i tjänstemannaavtal har alla (?) individuella löner.
Att man väljer ett yrke där många parametrar talar för en och där man trivs att arbeta är självklart. Det önskar jag att alla kunde göra istället för att gnälla att de har ett pissjobb. Men detta kan väl inte per automatik leda till kass lön?
Jag visste om löneläget innan studierna, men som jag sagt tidigare, det hindrar väl inte mig från att påverka läget? Det handlar inte om att klaga på att någon har lurat mig, utan en önskan om att se över problematiken i lönesättningen i denna monopolstruktur.
De privata alternativen är så försvinnande få i jämförelse med kommuner och landsting.
Att en läkare tjänar 50k har jag inga problem med. Håller faktiskt med dig om att det är alldeles för lite i många fall. Dock vet jag inte vilka vi ska jämföra med om inte usk och läk. Ssk i utlandet kanske? Ja, varför inte.