Stödj sjuksköterskornas kamp för högre lön!

Kan man inte jobba privat? Man måste väl inte jobba åt Landstinget? Och även om det är så så visste ni väl det innan ni utbildade er? Lönerna kanske är låga men varför klaga nu? Som att köpa ett hus bredvid en motorväg och sedan klaga på trafiken.

Och att Civ Ing har ingångslön på 27 är en sanning med modifikation, det finns Civ Ing som är arbetslösa och de som inte är det har knappast en lagstadgad minimilön som är just 27. Man kan likväl ge en Civ Ing 17 eller 37.

Att man förlorar på att vidareutbilda sig är så klart märkligt, och ännu märkligare är det kanske att folk gör det ändå och sedan klagar på internet i efterhand. Men visst, systemet är fel om det är en dålig affär att utbilda sig. Utbildning och arbete "ska" i en idealvärld löna sig. Men välkommen till verkligheten. ;)

Att en läkare tjänar 50 är rimligt. Lite för lite faktiskt. Jag tycker 80-100 är rimligt som snittlön. Det säger inget om hur mycket en usk eller skk ska tjäna. Om läkaren tjänar 40 tror jag inte du vill ha 14, och om läkaren tjänar 200 tror jag inte du borde ha 65. Helt ointressant.

Att alla har lika lön kan ni tacka LO för. De som går i tjänstemannaavtal har alla (?) individuella löner.

Att man väljer ett yrke där många parametrar talar för en och där man trivs att arbeta är självklart. Det önskar jag att alla kunde göra istället för att gnälla att de har ett pissjobb. Men detta kan väl inte per automatik leda till kass lön?

Jag visste om löneläget innan studierna, men som jag sagt tidigare, det hindrar väl inte mig från att påverka läget? Det handlar inte om att klaga på att någon har lurat mig, utan en önskan om att se över problematiken i lönesättningen i denna monopolstruktur.

De privata alternativen är så försvinnande få i jämförelse med kommuner och landsting.

Att en läkare tjänar 50k har jag inga problem med. Håller faktiskt med dig om att det är alldeles för lite i många fall. Dock vet jag inte vilka vi ska jämföra med om inte usk och läk. Ssk i utlandet kanske? Ja, varför inte.

Ska bli kul att se hur mycket stake det finns i dem svenska syrrorna, finskarna har ju "sisu" men vi svenskar har "lagom" så jag har svårt att tro att det blir några massuppsägningar.

Jag tog saken i egna händer o skiftade yrke utan att nån behövde säga det till mig, från sjuksyrra till militär och det har jag inte ångrat en sekund.

Det största problemet är inte kostnaderna för maskinerna, utan för hur de används. De körs för fullt på dagtid, men på kvällar och nätter står de flesta svidyra maskiner i SUs arsenal, trots att det är kö till undersökningrana...

Sådant händer bara i en statlig verksamhet. På andra ställen har man insett att maskiner kostar pengar när de står stilla...

Instämmer. För att få bukt med långa väntetider så infördes 2003 s.k extrakör, men vi vägrade göra det utan bra betalt och arbetsgivaren gick till slut med på att betala alla yrkesgrupper 500kr/h för arbete som gjordes efter ordinarie arbetstid. Detta fick vi dock inte fortsätta med då pengarna citat "tog slut".

Last edited:
Instämmer. För att få bukt med långa väntetider så infördes 2003 s.k extrakör, men vi vägrade göra det utan bra betalt och arbetsgivaren gick till slut med på att betala alla yrkesgrupper 500kr/h för arbete som gjordes efter ordinarie arbetstid. Detta fick vi dock inte fortsätta med då pengarna citat "tog slut".

Det du skriver nu, det är att om du inte får hutlösa 500kr/h (motsvarande en lön om 80.000) så vägrar du hjälpa sjuka människor?
Ja, om det är sådana goda krafter som sökt sig till vården så betackar jag mig för er medmänsklighet, gör erat jobb, se glada ut och håll käften eller byt.

Det du skriver nu, det är att om du inte får hutlösa 500kr/h (motsvarande en lön om 80.000) så vägrar du hjälpa sjuka människor?
Ja, om det är sådana goda krafter som sökt sig till vården så betackar jag mig för er medmänsklighet, gör erat jobb, se glada ut och håll käften eller byt.

Om du läste så skrev hon EFTER arbetstid alltså på deras fritid. Alltså inte på ordinarie arbetstid. Varför ska vår fritid inom vården vara gratis? Om jag går in och jobbar extra så vill jag att det ska märkas i lönekuvertet, annars jobbar jag inte extra. Har aldrig fått några 500 kr/h utan det brukar vara 20% plus o,b på vardagar och 140% + o.b på helger. Men skulle jag inte fått dessa extra pengar så skulle jag aldrig gått in och jobbat på mina lediga dagar.

Om du läste så skrev hon EFTER arbetstid alltså på deras fritid. Alltså inte på ordinarie arbetstid. Varför ska vår fritid inom vården vara gratis? Om jag går in och jobbar extra så vill jag att det ska märkas i lönekuvertet, annars jobbar jag inte extra. Har aldrig fått några 500 kr/h utan det brukar vara 20% plus o,b på vardagar och 140% + o.b på helger. Men skulle jag inte fått dessa extra pengar så skulle jag aldrig gått in och jobbat på mina lediga dagar.

Just det, 20% är ett rimligt påslag.
500kr/tim är en orimlig begäran.

140% är för övrigt jäkla ocker det med.

Nu tror jag vi nått pudeln kärna, vårdpersonal är inte ett dugg underbetald, de är bara väldigt noga med att om klockan är si eller så så ska man tjäna ditt eller datt. Det är nog tur för dessa personer att Landstinget vill ha dem för en privat arbetsgivare hade slängt ut dem.

Sveriges sjukvård är sjuk. Undersökning på undersökning visar att skattebetalarna får sämst valuta för pengarna av alla jämförbara länder. En distriktsläkare tar emot en tredjedel så många patienter som på 70-talet. Ett besök på en distriktsläkarmottagning ger ett sömnigt och semesterartat intryck, detta kombinerat med en nonchalant och ointresserad attityd. Vart tar pengarna vägen om det inte är till höga löner? Jag känner förövrigt ingen sjuksköterska som får ut mindre än 25 000 kr / mån innan skatt.

Just det, 20% är ett rimligt påslag.
500kr/tim är en orimlig begäran.

140% är för övrigt jäkla ocker det med.

Nu tror jag vi nått pudeln kärna, vårdpersonal är inte ett dugg underbetald, de är bara väldigt noga med att om klockan är si eller så så ska man tjäna ditt eller datt. Det är nog tur för dessa personer att Landstinget vill ha dem för en privat arbetsgivare hade slängt ut dem.

140% är inte ocker :) utan exakt vad det står i avtalet, och du vill väll oxå ha något som lockar om du går in och jobbar helg eller storhelg?

[/B]
Borde inte en treårig utbildning till ett yrke innebära en lite högre lön? Läste någonstans i tråden att en civ ing har 27 i ingångslön. Inte helt relevant, men ändå en fingervisning om hur höga lönerna är.

27 000 är CF:s rekommenderade nivå på ingångslönen, alltså fackets. Jag känner ingen som gått in så högt. 22-25000 är ganska normalt.

På företaget jag arbetar går civilingenjörerna in på ca: 20 000 kr/mån. Sedan ökar det med ca 2000 kr/mån (tills man når ett tak) per år om de presterar och drar in pengar som motiverar en löneökning, annars stannar de kvar kring ingångslönen. Liknande system borde kanske införas inom vården, det skulle alla tjäna på.

Om det nu är så allmänt känt att lönerna är låga inom sjukvården, varför söker man sig till det yrket? It-utbildningarna lider tydligen brist på studenter, ja de flesta vet ju hur de utexaminerade blir behandlade i lågkonjunktur. Varför är det inte samma sak för sjuksköterske och lärarutbildningarna?

Om det nu är så allmänt känt att lönerna är låga inom sjukvården, varför söker man sig till det yrket?

För att man vill jobba med det?

Personligen så tjänar jag mindre nu än innan jag började studera, men jobbet är roligt samt att jag är övertygad om att inom tio år så har vi bättre betalt. Inte sjukt mycket, men så pass mycket som jag tycker är värt. I dagens penningvärde ca 6-8k mer än lönerna idag.

Ja en del lever för att jobba & andra jobbar för att leva :tummenupp

140% är inte ocker :) utan exakt vad det står i avtalet, och du vill väll oxå ha något som lockar om du går in och jobbar helg eller storhelg?

140% är helt oskäligt, och om det är 140% som ger henne en femhundring så har hon 357kr/tim annars, vilket ger en lön om drygt 57.000 - är det dåligt betalt för att vara vårdpersonal? Det tror jag inte.

Men jag förstår också att hon inte har några 357kr/tim, men det hade gett 500 med 140%.

500 är helt horribelt orimligt. 140% är oskäligt.

Sveriges sjukvård är sjuk. Undersökning på undersökning visar att skattebetalarna får sämst valuta för pengarna av alla jämförbara länder. En distriktsläkare tar emot en tredjedel så många patienter som på 70-talet. Ett besök på en distriktsläkarmottagning ger ett sömnigt och semesterartat intryck, detta kombinerat med en nonchalant och ointresserad attityd. Vart tar pengarna vägen om det inte är till höga löner? Jag känner förövrigt ingen sjuksköterska som får ut mindre än 25 000 kr / mån innan skatt.

Om folk bara visste hur dyr läkemedel och utrustning är :gnissla .

Sämre vård när man sparar in, vad hade ni väntat er :va
Delar av en debattartikel.

Det har kommit nya kirurgiska robotar som kan göra bättre och säkrare operationer. Det har kommit nya antireumatiska, onkologiska och HIV läkemedel som kostar hundratusentals kronor årligen per patient. Dessa används inte fullt ut på grund av landstingens dåliga ekonomi och besparingsåtgärder, men skulle sannolikt ge även samhälleliga besparingar i det långa loppet.

De flesta landsting har fortfarande besparingar på programmet, trots att antalet vårdplatser har nått en kritisk nivå som inte längre håller för trycket från den åldrande och allt sjukare befolkningen, där överbeläggningsstatistiken allt som oftast är långt över 100 procent.

Allt sjukare därför att vi nu med dyra läkemedel och åtgärder har möjlighet att hålla många svårt sjuka levande längre, ofta med en fullt acceptabel eller god livskvalitet, till exempel HIV-patienter, reumatiker och cancersjuka. Ögonkirurgi och laserbehandling medfört att diabetiker inte längre blir blinda. Höftledsoperationer som inte alls gjordes på 50-talet har radikalt förbättrat situationen för många med nedslitna eller brutna höfter. Utbyggd röntgen och laboratorieverksamhet har förbättrat diagnostiken mycket drastiskt. Exemplen kunde mångfaldigas.

Vi vill därför att politikerna inser att sjukvården måste få kosta och att de flesta väljare nog är beredda att betala för det. Vi vill se utbyggnadsprogram i stället för snart 20 år av evigt sparande. Några basala punkter:

¤ Stärk det hälsofrämjande arbetet på arbetsplatser, i landets kommuner och inom sjukvården.

¤ Gör allvar av de goda intentionerna med en heltäckande primärvård och ge varje invånare möjlighet till en personlig läkarkontakt.

¤ Oroande är utvecklingen inom psykiatrin. Antalet dödsfall i depression överstiger antalet trafikdödade och den psykiska ohälsan bland barn- och ungdomar ökar. Det råder stor brist på psykiatrer, här behövs initiativ och styrning.

¤ I en värld av snabbt ökade kunskaper och tekniska möjligheter måste vi också satsa mer av resurserna på avancerad utrustning och avancerade behandlingar som moderna röntgenapparater, analysrobotar och robotkirurger.
Och även använda de nya dyra läkemedlen för bland annat reumatiker, cancerpatienter och infektionspatienter fullt ut när evidensen är övertygande! Vidare finns det skäl att utöka barnvaccinationsprogrammet och inte minst satsa på forskning och utvärdering av sjukvårdens resultat och säkerheten för patienten.

Sjukvården måste få kosta! Spara på något annat eller öka inkomsterna!

Jan Fohlman
Infektionsläkare, Centrallasarettet, Växjö
Christer Petersson
Distriktsläkare, Strandbjörkets vårdcentral, Växjö

Last edited:
1. Avskaffa Landstingen.
2. Avskaffa kollektivavtalen. Lön efter prestation.
3. Privatisera.

1. Avskaffa Landstingen.
2. Avskaffa kollektivavtalen. Lön efter prestation.
3. Privatisera.

Du behöver inte röra kollektivavtalen. Konkurensen i och med privatiseringen kommer att se till att endast de duktiga kommer jobba på krävande platser. De som suger gör det någonstans i det dolda...

Men! Så länge strukturen ser ut som den gör. Hur mycket är vi värda då? Vilka ska vi jämföra oss med så länge monopolet finns kvar?

Du behöver inte röra kollektivavtalen. Konkurensen i och med privatiseringen kommer att se till att endast de duktiga kommer jobba på krävande platser. De som suger gör det någonstans i det dolda...

Men! Så länge strukturen ser ut som den gör. Hur mycket är vi värda då? Vilka ska vi jämföra oss med så länge monopolet finns kvar?
Kollektivavtalen är en styggelse och roten till det onda. Bort med skiten.

Andra kommun och landstingsanställda som förskolärare, lärare exempelvis? Då kanske det till och med går upp för er att ni inte har sååå dåliga löner.

Delar av en debattartikel.

För mig en helt onödig artikel.

Klart det ska sparas. Då kanske vi kan minska slöseriet i den nu blödande organisationen.

Att det finns dyrare läkemedel och undersökningar är givet. Frågan är bara vad vi ska prioritera. För en viss sorts behandling som kostar 2 mille/år för en enskild pat kanske inte är så smart då vi kan förbättra livsvillkoren för 20 pat för samma pengar. Du fattar poängen. Någonstans kommer det en gräns.

Det verkar inte artikelförfattarna greppat när de dessutom avslutar artikeln med orden Sjukvården måste få kosta! Spara på något annat eller öka inkomsterna!

Andra kommun och landstingsanställda som förskolärare, lärare exempelvis? Då kanske det till och med går upp för er att ni inte har sååå dåliga löner.

Då kommer vi ju långt! Inte riktigt relevant att jämföra med ett annat monopol, som hör och häpna, också ägs av staten...

Bättre kan ni.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP