Stödj sjuksköterskornas kamp för högre lön!

Jag hävdar ovan att högre löner skulle bidra till att fler söker sig dit för att tjäna pengar, snarare än för behållningen att hjälpa sina medmänniskor. Det påverkar ställningstagandet i yrkesval, vilket för vården är negativt. I det persektivet finns alltså ett självändamål i att betala dåligt, då det ger en personalstab som jobbar för att de är engagerade, inte för att tjäna pengar.

:rofl :rofl :rofl

Ja, herre j-vla. Sicket :bladder

Nej, jag skrev att vår lösning gjort mer för patienterna än den enskilda sköterskan.

Det är busenkelt.

En läkare som sitter med en patient får frågan om tant inte kunde få de där gula pilrena som hennes vännina fått, de var ju såååå bra.

Istället för att konstatera att de kanske skulle vara till godo för henne, och skriva ut något som riskerar att bli skadligt ihop med övriga mediciner hon tar. Så kan han i sin mobil eller liknande direkt kolla alla mediciner utskrivna till henne oavsett varifrån (baserat på Apotekets register) och säga att visst får hon det, men då stryks övriga mediciner hon tar.

När en patient kommer in till ett sjukhus akut, som denne inte "tillhör". Så ska det sökas journaler, ringas samtal och kopplas etc.. istället för att ha direkt tillgång till all relevant information direkt som om journalen fanns i deras egna system.. Värdet i det när sköterskan faktiskt kan VETA patientens historik, eventuella allergier etc springer ur ett fåtal personers innovativa tänk och kompetens. Det är dessutom inte alls något som vem som helst annars kunnat lösa även om de kommit på idén.. för viljan för det har funnits lika länge som sjukhusens journaler. Först 2006 tog det fart.

Vad är det värt?

Jo visst är det kanske så. Men å andra sidan. Den som varit på ett sjukhus på sistone vet att dom i dom flesta fall inte söker i ert fina system. Dom ber patienten ta med sina mediciner och går igenom innan dom gör några justeringar i medicineringen. Systemet används för att lagra informationen elektroniskt men man har också papperskopior på allt (som sparas) och det är dom man skriver på. Krashar systemet (som för övrigt inte söks i för att det upplevs som för krångligt) så använder man som vanligt sina papper.

Det jag tycker är lite fascinerande är inte att ni har en så oerhört kompetent programerare som klarar av att få 14 olika system att prata med varandra. Det är väl snarare så att den som tillät någon att tråckla ihop 14 system istället för att harmonisera så att alla har samma borde få nackskott.

En konsult som vill ge kunden mervärde skulle i det fallet vänligt men bestämt avrått ifrån att fixa ett interface som kan prata med ett system av varje sort på sjukhusen och tipsat om att se till att alla kör samma system så blir integreringen enklare att utföra och driftskostnaden och driftsäkerheten avsevärt mycket lägre.

Jag tackar för komplimangen att du tror jag har låg lön! Förväntade mig inte den vänligheten från din sida!

(Om du ska håna mig och utgå från mitt tidigare inlägg borde du antagit att jag har HÖG lön eftersom jag skrev att jag inte noterat någon korrelation mellan prestation och lön. Annars blir det liksom inte så...svidande?)

(Å en sak till som du dessutom kan använda: Ta bort läkarna så är jag "på prisallen", endast två enhetschefer har högre lön tror jag. Förslag på vad du kan skriva: "Att du har hög lön visar ju på en negativ korrelation mellan prestation och lön." Du kan gott omformulera lite! Svik nu varken mig eller ditt kommentarstvång: Släng ihop något fyndigt, glöm ej smileys!!!)

Haha, du tjänar visst dåligt. Du är ju för fan landstingsanställd.

:D :banana :lol :rofl

Jo visst är det kanske så. Men å andra sidan. Den som varit på ett sjukhus på sistone vet att dom i dom flesta fall inte söker i ert fina system. Dom ber patienten ta med sina mediciner och går igenom innan dom gör några justeringar i medicineringen. Systemet används för att lagra informationen elektroniskt men man har också papperskopior på allt (som sparas) och det är dom man skriver på. Krashar systemet (som för övrigt inte söks i för att det upplevs som för krångligt) så använder man som vanligt sina papper.

Det jag tycker är lite fascinerande är inte att ni har en så oerhört kompetent programerare som klarar av att få 14 olika system att prata med varandra. Det är väl snarare så att den som tillät någon att tråckla ihop 14 system istället för att harmonisera så att alla har samma borde få nackskott.

En konsult som vill ge kunden mervärde skulle i det fallet vänligt men bestämt avrått ifrån att fixa ett interface som kan prata med ett system av varje sort på sjukhusen och tipsat om att se till att alla kör samma system så blir integreringen enklare att utföra och driftskostnaden och driftsäkerheten avsevärt mycket lägre.

1. Nej.. Har du eventuella erfarenheter från Akahus så driftar vi dem inte..

2. Ja, det vore betydligt smartare för dem att köra samma system. MEN det är betydligt mer kostnadseffektivt för dem att låta oss styra upp en växel som tillåter kors-kommunikation, än att köpa in 6 helt nya system, implementera, utbilda i och få ihop en supportorganisation för.

3. Att de ber en ta med de mediciner man använder är just syftet med detta. Piller-Pilla väljer nämligen bort att nämna de mediciner hon fått nån annanstans ifrån, något som dels kostar multum, och dels kan vara skadligt fö rhenne..

(Dock ska sägas att det inte driftas i sverige, men med framgång i Norge)

1. Nej.. Har du eventuella erfarenheter från Akahus så driftar vi dem inte..

2. Ja, det vore betydligt smartare för dem att köra samma system. MEN det är betydligt mer kostnadseffektivt för dem att låta oss styra upp en växel som tillåter kors-kommunikation, än att köpa in 6 helt nya system, implementera, utbilda i och få ihop en supportorganisation för.

3. Att de ber en ta med de mediciner man använder är just syftet med detta. Piller-Pilla väljer nämligen bort att nämna de mediciner hon fått nån annanstans ifrån, något som dels kostar multum, och dels kan vara skadligt fö rhenne..

(Dock ska sägas att det inte driftas i sverige, men med framgång i Norge)

I frågan om kostnadseffektivt så är det ju skillnad på kostnadseffektivitet på lång och på kort sikt. Visst. På kort sikt kanske det kan te sig billigare att fixa till korskommunikation mellan systemen men det är en lösning som av naturliga skäl blir mindre stabil och har högre sannolikhet för krångel än om man väljer att använda samma system på alla ställen. visst måste man se till att personalen blir utbildad på det nya systemet och det blir ofta ett visst motstånd i början eftersom det är många som tycker att nytt = dåligt men i det långa loppet så är det bättre att harmonisera. Det gör ju nämligen att man bara måste ha supportpersonal för en typ av system istället för flera.
Just den grejen är väl kanske en av landstingens akilleshälar. Många tycker att det borde funka bra att göra som man alltid gjort och använda det systemet som man redan har och man kollar alltför mycket på kortsiktig lönsamhet för att klara budgeten just i år.

I frågan om kostnadseffektivt så är det ju skillnad på kostnadseffektivitet på lång och på kort sikt. Visst. På kort sikt kanske det kan te sig billigare att fixa till korskommunikation mellan systemen men det är en lösning som av naturliga skäl blir mindre stabil och har högre sannolikhet för krångel än om man väljer att använda samma system på alla ställen. visst måste man se till att personalen blir utbildad på det nya systemet och det blir ofta ett visst motstånd i början eftersom det är många som tycker att nytt = dåligt men i det långa loppet så är det bättre att harmonisera. Det gör ju nämligen att man bara måste ha supportpersonal för en typ av system istället för flera.
Just den grejen är väl kanske en av landstingens akilleshälar. Många tycker att det borde funka bra att göra som man alltid gjort och använda det systemet som man redan har och man kollar alltför mycket på kortsiktig lönsamhet för att klara budgeten just i år.

Men sådant vill såklart inte en säljare berätta för kunden vid in försäljningen då skulle de inte få in sin mångmiljonaffär. Sen i vissa fall sitter det en person som beslutar som inte tänker långsiktigt, de har ett budgetmål att nå just för tillfället och då ser det bättre ut om de tar den lösning som är biligast på kort sikt. Det vore nog annorlunda om det var en egenföretagare som skulle köpa in ett sådant system, någon som bryr sig om ekonomin på lång sikt, kanske 10 år framåt då beslutsmannen på landstinget för längesedan fått ett nytt jobb på grund av sitt utmärka arbete på landstinget och att han som förste man på 10 år nått sina budgemål.

Fick precis löneförhöjning med tre och ett halvt. :banana

Räknar man sedan in all kriminalitet tjänar jag minst 10 laxar mer än medelsvensson. :rofl

Vad ligger snittlönen på i Sverige (alla yrkesgrupper)?

Akutsjukvården har jag tack och lov ingen större erfarenhet av, men i övrigt tycker jag landstingets utbud känns väldigt klent. Dåligt med vårdplatser, läkare som drar sig för att skriva remisser, långa väntetider, osv. Däremot tycker jag de flesta man möter är professionella i sin yrkesutövning, men det hjälper tyvärr inte de underliggande problemen. Om man vill höja lönerna utan att effektivisera så kommer kostnaden läggas på kunden. För att kunderna ska vara villiga att betala mer för servicen så måste standarden höjas.

Plain and simple...

Vad ligger snittlönen på i Sverige (alla yrkesgrupper)?

Akutsjukvården har jag tack och lov ingen större erfarenhet av, men i övrigt tycker jag landstingets utbud känns väldigt klent. Dåligt med vårdplatser, läkare som drar sig för att skriva remisser, långa väntetider, osv. Däremot tycker jag de flesta man möter är professionella i sin yrkesutövning, men det hjälper tyvärr inte de underliggande problemen. Om man vill höja lönerna utan att effektivisera så kommer kostnaden läggas på kunden. För att kunderna ska vara villiga att betala mer för servicen så måste standarden höjas.

Plain and simple...

Kollade den statistiken för ett par dagar sedan, den ligger på 22 000 om man räknar in alla åldersgrupper och alla yrkesgrupper i hela landet.

Sicket skitsnack att låga löner skulle ge engagerade ödmjuka medmänniskor inom vården...!!??? Denna Hund som verkar ha noll koll på verkligheten bör nog ta sig en tankeställare eller två. kan i och för sig bara tala av egen uppfattning men när jag slet som landstingsanställd med pisslön (3 års utbildning, enormt ansvar över människorna jag stoppade in i datortomtografen och injicerade med kontrastvätska, fär detta tjänade jag mindre än uskan som räckte eskorterade patienten in till mig...) tyckte jag definitivt att jobbet var sjukt mkt tråkigare än när jag sedan sa upp mig och började privat, och fick lön efter min komtepens. Plötstligt var det roligt gå till jobbet, roligt träffa alla patienterna och ge så mycket mer än när jag tvingades slita som ett djur för att få ihop till hyran....

Högre löner leder ju givetvis till att folk trivs bättre på sina arbetsplatser, man får uppskattning för sitt arbetsinsats (nej, tyvärr så räcker inte en klapp på axeln för att idag så är sjukvårdsyrket knappast "ett kall". välkommen till 2000-talet.) och kan påverka sin arbetssituation bättre, vilket knappast kan vara negativt??

Blir jag dålig vill jag hellre träffa en glad, servicevillig och medkännande syrra som tjänar bra än en irriterad, överarbetad surfitta som befinner sig där bara för att hon inte har råd med annat.

För du tror inte på allvar det finns underbetalda människor som jobbar bara för att det roligt??? Hade du varit kvar på ditt jobb om du plötsligt fått ut knappt så du klarar månaden?

skärpning, lönerna idag bland syrrorna är skrattretande och skamliga begrepp. hoppas verkligen det ändras innan det råder total brist på sådana.

...enormt ansvar över människorna jag stoppade in i datortomtografen.

...och fick lön efter min komtepens.

Det är många medicinska termer här. Vad är en "datortomtograf" och en "komtepens" för något?

Nåväl, de verkar ha bra koll och förtjänar nog en hög lön.

Last edited:
Det är många medicinska termer här. Vad är en "datortomtograf" och en "komtepens" för något?

Nåväl, de verkar ha bra koll och förtjänar nog en hög lön.
DAtortomograf är en bamsing till maskin som man åker in i, liggandes på en brits. Kallas även CT. Tar skiktbilder på kroppen som sedan läggs ihop i datorn till imponerande bilder :)

Ja ok, jag har inte påstått att jag höjde min lön på grund av min excellenta stavning....

(nej, tyvärr så räcker inte en klapp på axeln för att idag så är sjukvårdsyrket knappast "ett kall". välkommen till 2000-talet.).

Det roliga är ju att man inte får någon klapp på axeln ens. I fem år jobbade jag på ett stort universitetsjukhus dag som natt och ALDRIG under dessa fem år fick man ett uppmuntrande ord att man jobbar bra, eller "att det är hårda tider men det är skönt att vi har er som jobbar bra".
Man HAR, tvärtemot vad Valmers och alla elitister, säger ett sjukt ansvar och tung arbetsbörda.
Man är åtalbar för allt man gör och många saker kan leda till otroliga problem om det inte kollas rätt och skrivs rätt!

Man är bara ett par händer som skall finnas på en plats för att fylla ett tomrum. Ingenting annat spelar någon roll i vårdmaskinen.

Trots detta är det är ett underbart yrke..det är underbart att finnas för folk i deras svagaste timme, att kunna hjälpa en familj när dom behöver det mest. Det är dock inte underbart att bli pissad på av sina arbetsgivare ÅR UT OCH ÅR IN..att känna sig värdelös.

Sjuksköterskaor behövs och det är ingen lösning att säga att man skall välja ett annat yrke. Välj en annan attityd!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti