Spännande värre men jag följer nog strömmen...

Känns som att en klotning med det där lokomotivet kan bli kostsamt. Törs inte ens spekulera i vad batteriet går lös på.
 
väntar fortfarande på en plug-in hybrid. liten nätt 30kw motor och resten el.
gärna diesel...

elmotor på 40kw. med tanke på hur effekt kurvan på elmotorn ser skulle kombinationen räcka för de flesta.
 
Inte för att jag är någon elektriker, men vad menar de egentligen?
3-fas växelströmsmotor som drivs av ett batteri?
Den lär inte gå fort...alls...
:dummer
 
30 mil i vilken hastighet? :va


Batteriet är av typ litiumpolymer på 12 kWh och max körsträcka på en uppladdning anges till 300 km.

Om man kör i 30 km/h tar det 10 timmar att köra 300 km.
Om det krävs 1,2 kW(1,6 hk) för att hålla 30km/h räcker batteriet precis.

Om man kör 90 km/h tar det 3 timmar och 20 minuter att köra 300 km.
Om det krävs 12 kW(16 hk) för att hålla 90 km/h räcker batteriet i en timme / 90 km.
Om det krävs 6 kW(8 hk) för att hålla 90 km/h räcker batteriet i två timmar / 180 km.

Om den skall klara 300 km i 90 km/h får effektuttaget bara vara 3,6 kW( 4,8 hk)

:hej

/e
 
Om man kör i 30 km/h tar det 10 timmar att köra 300 km.
Om det krävs 1,2 kW(1,6 hk) för att hålla 30km/h räcker batteriet precis.

Om man kör 90 km/h tar det 3 timmar och 20 minuter att köra 300 km.
Om det krävs 12 kW(16 hk) för att hålla 90 km/h räcker batteriet i en timme / 90 km.
Om det krävs 6 kW(8 hk) för att hålla 90 km/h räcker batteriet i två timmar / 180 km.

Om den skall klara 300 km i 90 km/h får effektuttaget bara vara 3,6 kW( 4,8 hk)

:hej

/e

:tummenupp

Så i en 30mils nerförsbacke så är det inga problem? :va
 
Nu får du fan byta avatar. Den är så ful att den förstör hela forumet!

Så fort någon släpper ett bättre album lovar jag att byta.
Jag tycker kanske ändå att du borde vant dig, jag har ju haft den i tio år nu.
 
Om man kör i 30 km/h tar det 10 timmar att köra 300 km.
Om det krävs 1,2 kW(1,6 hk) för att hålla 30km/h räcker batteriet precis.

Om man kör 90 km/h tar det 3 timmar och 20 minuter att köra 300 km.
Om det krävs 12 kW(16 hk) för att hålla 90 km/h räcker batteriet i en timme / 90 km.
Om det krävs 6 kW(8 hk) för att hålla 90 km/h räcker batteriet i två timmar / 180 km.

Om den skall klara 300 km i 90 km/h får effektuttaget bara vara 3,6 kW( 4,8 hk)

:hej

/e

Det är väl där man kan fundera lite.

Att man borde kunna hålla 30 km/h på 1,6 hk känns rimligt. En gammal enhästars moped klarade ju 40 på bara 1 hk. Men vem kör 30 mil i sträck i 30 km/h på en MC?
Kollar man på den mer realistiska hastigheten 90 vilket väl inte är sant om man nöjeskör men nog kan stämma om man slökör lite touring i laglig hastighet så blir det ett annat läge.
En tidigare granne till mig hade en Honda CBF 125. Den har knappt 12 hk och grejade ca 90 på full gas. då väger den bara 128 kg och har lite kåpor.
Att en nästan dubbelt så tung hoj helt utan kåpor skulle klara samma hastighet med mindre effekt är orimligt. Snarare behöver den mer. Så jag skulle gissa att den nog behöver någonstans kring 15 hk för att hålla 90. Dvs ditt första 90km/h antagande är det som jag tror är mest troligt och då ger det en räckvidd på 90 km. Lägg till några km pga bromskraftåtervinningen.

Så deras uppgift om räckvidd är nog väldigt snällt framräknad.

Som jämförelse så anger Zero Motorzycles att deras Zero XU ska klara ca 77 km på ett 5,7 kWh batteri i 88 km/h. Och då väger den 120 kg.
Deras Zero DS som lär vara rätt nära hojen i början av tråden väger 180 kg, har ett 11,4 kWh batteri och sägs med det klara 122 km i 88 km/h.

Med tanke på att dom ljuger värre än en häst gallopperar om räckvidden så skulle jag misstänka att dom inte är helt pålitliga ifråga om andra saker heller.
 
Det är väl där man kan fundera lite.

Att man borde kunna hålla 30 km/h på 1,6 hk känns rimligt. En gammal enhästars moped klarade ju 40 på bara 1 hk. Men vem kör 30 mil i sträck i 30 km/h på en MC?
Kollar man på den mer realistiska hastigheten 90 vilket väl inte är sant om man nöjeskör men nog kan stämma om man slökör lite touring i laglig hastighet så blir det ett annat läge.
En tidigare granne till mig hade en Honda CBF 125. Den har knappt 12 hk och grejade ca 90 på full gas. då väger den bara 128 kg och har lite kåpor.
Att en nästan dubbelt så tung hoj helt utan kåpor skulle klara samma hastighet med mindre effekt är orimligt. Snarare behöver den mer. Så jag skulle gissa att den nog behöver någonstans kring 15 hk för att hålla 90. Dvs ditt första 90km/h antagande är det som jag tror är mest troligt och då ger det en räckvidd på 90 km. Lägg till några km pga bromskraftåtervinningen.

Så deras uppgift om räckvidd är nog väldigt snällt framräknad.

Som jämförelse så anger Zero Motorzycles att deras Zero XU ska klara ca 77 km på ett 5,7 kWh batteri i 88 km/h. Och då väger den 120 kg.
Deras Zero DS som lär vara rätt nära hojen i början av tråden väger 180 kg, har ett 11,4 kWh batteri och sägs med det klara 122 km i 88 km/h.

Med tanke på att dom ljuger värre än en häst gallopperar om räckvidden så skulle jag misstänka att dom inte är helt pålitliga ifråga om andra saker heller.
Det är skillnad på EL- och Bensin-hästar :fakta:tungan

En elmotor blir dock effektivare desto snabbare man kör den, eller rättare sagt, desto mer spänning den matas med. Dock vet jag inte hur det är med luftmotståndet, fyrdubblas det vid dubbel hastighet eller nått? :confused:
 
Jag ser bara tre fel
1. ful och endast för singel åkning.
2. aldeles för tung med dagens teknik ( batteri tekniken med kondensator batterier borde bli en hel del lättare, även med Toshibas nya batteriteknik borde man halvera vikten och förlänga körsträckan)
3. klarar inte ens hälften av vad de lovar i videon,( praktiskt omöjligt)
 
Som vanligt i dessa eldrivna sammanhang så är förmodligen verkligheten sockrad när dessa trettio mil förmodligen kan omsättas till 15 verkligt körda mil med skiftande fart under lika skiftande väderförhållanden.Priset är ju som vanligt en parodi.Men det blir ju bättre och bättre ju längre tiden går med dessa elfordon så vem vet ... !?.Kruxet är väl hur alla dessa el mc och el bilar i framtiden ska få sin ström som redan skenat i höjden kostnadsmässigt när vi i bla Sverige lägger ner kärnkraften och importerar smutsig kolkraftsström från bla Polen.LOL. :crash
 
Bara jag som tänkte: Hmmm får nog göra som på min första trampcykel o sätta några kort mot ekrarna med en klädnypa så den hörs lite granna.

Var i Peking för ett par veckor sedan = många elmoppar ->
1) Livsfarligt för gående, man hörde dom inte alls när de kom i 45 knyck. Nära döden upplevelse för mig flera gånger. :död
2) Livsfarligt för föraren av MC. Tycker många gånger att ljudet är det som gör att bilar o andra uppmärksammar en mc... en elvariant.. farligare..
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top