Solceller

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Den där anläggning i rakt sydligt läge utan skuggor kan nog leverera avsevärt, 9kW totalt eller?
Den ligger nästan perfekt så bör få ut minst 950/1000 soltimmar.
36x360W. Valde 360W istället för andra paneler med 385W av andra anledningar..

Edit:
För er som inte orkar räkna själva
Peak 12 960W
95% 12 312W
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den ligger nästan perfekt så bör få ut minst 950/1000 soltimmar.
36x360W. Valde 360W istället för andra paneler med 385W av andra anledningar..

Edit:
För er som inte orkar räkna själva
Peak 12 960W
95% 12 312W
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Jag gissade på 250w paneler, det var lite svårt att upskatta storleken på fotot...

Så där bra kan det bli om man inte har något som sticker upp genom taket, en bekant som installerade solpaneler hade en massa ventilation/avluftningar på sydsidan, men eftersom han skulle byta plåttaket också, så tog han dit en ventilationsfirma och drog om ventilationen till andra sidan på taket och fick en helt ren yta att montera på, och fick in minst tre paneler till på taket....

Visst det kostade en liten extraslant, men dels blev det snyggare att täcka hela takytan, istället för att se ut som ett lapptäcke, dels ökar ju produktionen.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag gissade på 250w paneler, det var lite svårt att upskatta storleken på fotot...

Så där bra kan det bli om man inte har något som sticker upp genom taket, en bekant som installerade solpaneler hade en massa ventilation/avluftningar på sydsidan, men eftersom han skulle byta plåttaket också, så tog han dit en ventilationsfirma och drog om ventilationen till andra sidan på taket och fick en helt ren yta att montera på, och fick in minst tre paneler till på taket....

Visst det kostade en liten extraslant, men dels blev det snyggare att täcka hela takytan, istället för att se ut som ett lapptäcke, dels ökar ju produktionen.
Jag ändrade avloppsluftningen som gick upp genom en panna.. Annars var det perfekt! Pannorna var fina också, så det slapp vi betala för att byta :)

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Då är allt igång :) Fem veckor för att installera mätaren blev typ 5 dagar. De som skulle installera mätaren hade lite att göra så de kom idag samtidigt som elektrikern.
 

Bifogat

  • 156974046_108452564538574_5612503060903270870_n.png
    156974046_108452564538574_5612503060903270870_n.png
    19.9 KB · Visningar: 16
  • 157150488_1316388535403067_1458262998666993340_n.png
    157150488_1316388535403067_1458262998666993340_n.png
    19.5 KB · Visningar: 16

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Då är allt igång :) Fem veckor för att installera mätaren blev typ 5 dagar. De som skulle installera mätaren hade lite att göra så de kom idag samtidigt som elektrikern.
Kul när tidsplanen spricker på det positiva hållet.
Klarblå himmel i kombination med årets hitills längsta dag har gett mig ny toppnotering i levererad energi. 85 kWh med en noterad toppeffekt om 13 kW.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
17 spänn? fyi, jag är helt oinsatt på dagsaktuella elpriser.
Spotpriset just nu i elhandelsområde 4 är ungefär 60 öre per kWh.
Min elleverantör betalar spotpris plus 10 öre för varje kWh jag säljer till dem.

Blir såklart inte rik på affären, men får i alla fall betalt för det jag pytsar ut på elnätet.

Spotpris och annat ganska spännande gällande elkraftproduktion finns här: https://www.svk.se/kontrollrummet
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Detta var nytt för mig och innebär att jag kommer att byta jordfelsbrytare.
Har faktiskt varit med om ström i diskbänk och det var väldigt obehagligt..

Tydligen skall jordfelsbrytare heta typ B för att klara av vagabonderande likström ar som slinker ut ur invertrarna och då slår ut jordfelsbrytare typ A.

Ta detta med en nypa salt då jag bara läst artiklar om detta inte talat med någon kompetent elektriker.


Det finns en risk att solceller på grannens tak kan slå ut din jordfelsbrytare. Det skriver elektrikernas branschorganisation i en ny rapport och varnar för livsfarliga personskador.



Artikeln är uppdaterad
Jordfelsbrytare ska rädda liv och förhindra brand genom att snabbt bryta strömmen om det uppstår ett jordfel i en elanläggning eller i anslutna produkter, som hushållsapparater. Ytterhöljet uppnår då inte spänningsnivåer som är farliga.
– Jordfelsbrytare är en viktig säkerhetsprodukt som sitter i väldigt, väldigt många hem. Vi måste kunna lita på att de fungerar. Om de inte löser ut som de ska är det väldigt olustigt, säger Fredrik Byström Sjödin, elsäkerhetsexpert på Installatörsföretagen.
Under en tid har det uppmärksammats att elektriker misstänkt att det finns störningar i elnät vid solcellsanläggningar som gör att jordfelsbrytare kan sluta att fungera i byggnader som har installerat solceller, och även i hus intill.

Installatörsföretagen, som har 3 600 medlemmar med 50 000 medarbetare och är en del av Svenskt Näringsliv, har i en rapport nu utrett om likströmskomponenter förekommer i de allmänna lokalnäten.
– Det har varit en diskussion inom branschen sedan 2018. Vi ville försöka bringa lite klarhet i det här och få underlag för vidare forskning, säger Fredrik Byström Sjödin.

Mycket högre än gränsvärdet​

Rapporten slår fast att problemet uppstår när en växelriktare omvandlar strömmen från solcellerna till växelström för att de ska skickas ut i elnätet. Anläggningarna skickar nämligen ändå ut en viss mängd likström i elnätet.
Baserat på beräkningar av ett lokalnät med 50 villor kan Installatörföretagen visa att det i anslutning till växelriktare förekommer likströmskomponenter i en omfattning runt fem till åtta procent av den nominella växelströmmen. Det är mycket högre än gränsvärdet enligt produktstandarden, som ligger på 0,5 procent.
Om produktstandarden följs kommer likströmskomponenten genom felstället att att nå 6 mA vid 30 Ohm, i ett scenario där alla elanläggningar har en växelriktare i drift. Om nivån i stället är fem till åtta procent nås 6 mA vid 200-450 Ohm. Den nivån är viktig eftersom det är vid 6 mA som jordfelsbrytare av typ A, den klart vanligaste, slutar fungera.

Lösningen kan vara nya standarder​

Problemet ökar snabbt i takt med utbyggnaden av dels solceller, och dels laddutrustning för bilar, konstaterar rapporten.
”Vi kommer snart att i vissa bostadsområden ha stora effekter installerade under samma transformator av switchade laster. Samtidigt kan den sammanlagda kabellängden bli stor vilket då kan ge stora läckströmmar i nätavsnittet. Det finns ingen egentlig förberedelse för att hantera dessa läckströmmar i de allra flesta nätavsnitt”, går att läsa i rapportens slutsats.
Installatörsföretagen oroas av att många jordfelsbrytare inte kommer att kunna lösa problem med farliga strömmar. Lösningen som lyfts fram är framför allt nya branschstandarder.

Forskare utreder problemet​

Även forskare vid Luleå tekniska universitet utreder sedan i höstas problemet.
– Solpaneler kan säkert slå ut och även blockera jordfelsbrytare. Men det vi försöker att utreda är hur vanligt det är och det vet vi fortfarande inte. Vi är inte klara ännu, vårt projekt ska avslutas i september, säger Math Bollen, professor i elkraftteknik.
Att privatpersoner eller bostadsrättsföreningar installerar solcellsanläggningar på sina tak blir allt vanligare, och fler väntas framöver. Enligt Installatörsföretagen handlar det om 400 000 nya solcellsanläggningar inom tio år.
Fredrik Byström Sjödin tycker att den som är orolig över sin nuvarande anläggning ska be ett elinstallationsföretag kontrollera jordfelsbrytarna och om det bedöms som nödvändigt att byta från typ A till typ B.
– Konsumenterna själva bör testa sina jordfelsbrytare minst två gånger per år. Särskilt viktigt är det om man själv har solceller på taket. Tryck på testknappen och se om den löser ut. Gör den inte det på en gång så är det något fel.
Organisationen har släppt en rapport som går att nå här, dock är den inte publicerad fritt utan behöver köpas.


TT​

 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Elinstallatören har en artikelserie om solceller och störningar.

 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Läste också om det. Som jag har förstått det, om anläggningen och växelriktaren producerar och jordfelsbrytaren löser om man trycker på testknappen, är likspänningsläckaget tillräckligt litet eller jordfelsbrytaren tillräckligt brytande.

 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Men vad är det dom menar skulle hända?
Har visserligen diskuterat detta ämne tidigare, men jag har inte kunnat se hur grannarna skulle kunna påverka varandras elanläggning. Jord och skyddsjord kopplas ju ihop i varje anläggning, på nätsidan av jordfelsbrytaren, och gör på så vis jordfelsmätningarna fristående från grannarnas.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Men vad är det dom menar skulle hända?
Har visserligen diskuterat detta ämne tidigare, men jag har inte kunnat se hur grannarna skulle kunna påverka varandras elanläggning. Jord och skyddsjord kopplas ju ihop i varje anläggning, på nätsidan av jordfelsbrytaren, och gör på så vis jordfelsmätningarna fristående från grannarnas.

Har inte läst in mig på detta men kan det vara så att det är just när husets produktion är större än egenbehovet och överskottet således läggs ut på nätet(där bla grannarna finns)? Och då ser man en problematik om inte växelriktaren gjort en "perfekt" sinusvåg.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Felet med likströmsläckage var nytt för mig, men störningarna är välkända sedan länge.

Problemet är att solcellerna testas för sig, optimerarna för sig, invertrarna för sig osv...
Då klarar KNAPPT en optimerare gränsvärdet för RFI, då testast den i laboratoriom med kortast möjliga kablar.
Sedan sätts 36 sådana optimerare upp på ett tak, anslutna till totalt hundratals meter kabel dragen kors och tvärs.
Ibland används felaktigt installationsmaterial, ibland följs inte installationsanvisningarna osv...

Samma sak med likströmsläckaget, det kanske funkar om EN inverter läcker ut lite likström på det gemensamma nätet, men sedan sätts det upp en till, och en till och en till....
Tillslut blir det tillräckligt mycket överlagrad likström på nätet för att ställa till problem hos grannarna.

Lösningen är dock jävligt enkel, man filtrerar bort likströmmen hos solcellsägaren/elbilsladdaren.
(att elbilsladdarna har varit problem är också känt sedan länge, när ett datacenter fick problem med att deras filter på inkommande ström brann upp när det installerades elbilsladdare för personalen)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Har inte läst in mig på detta men kan det vara så att det är just när husets produktion är större än egenbehovet och överskottet således läggs ut på nätet(där bla grannarna finns)? Och då ser man en problematik om inte växelriktaren gjort en "perfekt" sinusvåg.
Förstår hur du tänker. Det skulle kunna göra att summan av de tre faserna inte blir noll, utan har en likspänning i förhållande till jord. Men hur tar resulterande likström sig in till grannens jordfelsbrytare?
Felet med likströmsläckage var nytt för mig, men störningarna är välkända sedan länge.

Problemet är att solcellerna testas för sig, optimerarna för sig, invertrarna för sig osv...
Då klarar KNAPPT en optimerare gränsvärdet för RFI, då testast den i laboratoriom med kortast möjliga kablar.
Sedan sätts 36 sådana optimerare upp på ett tak, anslutna till totalt hundratals meter kabel dragen kors och tvärs.
Ibland används felaktigt installationsmaterial, ibland följs inte installationsanvisningarna osv...

Samma sak med likströmsläckaget, det kanske funkar om EN inverter läcker ut lite likström på det gemensamma nätet, men sedan sätts det upp en till, och en till och en till....
Tillslut blir det tillräckligt mycket överlagrad likström på nätet för att ställa till problem hos grannarna.

Lösningen är dock jävligt enkel, man filtrerar bort likströmmen hos solcellsägaren/elbilsladdaren.
(att elbilsladdarna har varit problem är också känt sedan länge, när ett datacenter fick problem med att deras filter på inkommande ström brann upp när det installerades elbilsladdare för personalen)
Likström kan inte filtreras bort.

Nätfiltret var dock installerat i samma anläggning och det framkommer inte ifall jordfelsbrytarens funktion påverkades. Eller om grannarnas jordfelsbrytare påverkades.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kul när tidsplanen spricker på det positiva hållet.
Klarblå himmel i kombination med årets hitills längsta dag har gett mig ny toppnotering i levererad energi. 85 kWh med en noterad toppeffekt om 13 kW.
Vad har du för toppeffekt och växelriktare?

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top