Solceller

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Den är mätt i horisontalplan.

Levererar de inte ut på nätet så får de såklart inte betalt. 56 öre betalt för vadå, vilken energimängd?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tog beslut om vilken leverantör ju ska använda idag. Jäkla energislukande process att sätta sig in i....

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om det inte skiljer så mycket i solinstrålning, varför har man gigantiska solfarmer i Spanien och inte i Kiruna?
Marken i Kiruna är ju garanterat jättebillig i jämförelse?

Jag har portabla solceller som jag använder (på sommaren) i skog och mark, det är klart lönsamt att en gång i timmen vinkla om dom för optimal vinkel (både horisontellt och vertikalt) för minsta felvinkling mot solen minskar effekten drastiskt.

Nere vid ekvatorn kan man lägga panelerna platt på taket och få minimalt med vinkelfel året om, uppe vid polcirkeln ska vinkeln justeras varje månad.

Man tappar lätt 20% med felaktig vinkel, står solen så lågt att man får en partiell skuggning av en panel från ett träd sjunker dess effektivitet i princip ner till noll (väldigt få hustak har rätt vinkel mot solen)
Ska man montera solceller fast så ska man ha nära vinterns optimala vinkel,och dimensionera anläggningen efter den solinstrålning man kan tillgodogöra sig i den vinkeln, men min åsikt är att man ska ha justerbar vinkel på alla solanläggningar, att dimensionera upp antalet paneler och samtidigt bara utnyttja 50% av deras effekt är en dyr lösning.

Jag har suttit och använt min panel och helt plötsligt ser jag att den inte levererar vad den borde, och att jag går minus istället för plus i batteriet, då kan det vara ett löv som lagt sig på panelen, så inte nog med att det är noga med vinkeln, det är noga att hålla panelerna fria också.

En kul effekt är att min panel levererar över märkeffekten några soliga timmar på våren, när panelen är kall och sol refleteras från snön runt omkring.

Jag har också provat att reflektera in mera sol på panelerna på sommaren, men då går dom snabbt för varma och tappar effekt igen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Medelhavet ligger säkert kring 1500 kWh/m2 och år, taget ur huvudet.
Så omkring 50% högre där.

Energiproduktionen är bättre där också(kylbehov tex) än här i sverige då kurvor för elbehov och solcellsproduktion inte riktigt matchar.

Ja vädersträck påverkar mycket. Norr/söder är jättestor skillnad sett till årsproduktion.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Medelhavet ligger säkert kring 1500 kWh/m2 och år, taget ur huvudet.
Så omkring 50% högre där.

Energiproduktionen är bättre där också(kylbehov tex) än här i sverige då kurvor för elbehov och solcellsproduktion inte riktigt matchar.
"medeltalet för solinstrålning mot en horisontell yta vid ekvatorn är ungefär 2500 kWh/m2 per år jämfört med respektive siffra för Sverige som ligger på 1000 kWh/m2 per år(Svensk byggtjänst, 2015) och Grekland som ligger på 1700 kWh/m2 per år"

Och vid medelhavet ändras instrålningsvinkeln väldigt lite med årstiden jämfört med i skåne, och i skåne ändras instrålningsvinkeln väldigt lite jämfört med i Korpilombolo.

Norra Sverige har ingen direkt solinstrålning under några månader, men sol 24/7 under några månader.
Tyvärr är elbehovet högst när solinstrålningen är minst.
Man vill gärna köra elementen på vintern, medans behovet är litet på sommaren (och främst då nattetid)

Vid medelhavet behöver man köra AC när solinstrålningen är högst, men klarar sig med väldigt lite värme även när den är lägst.

Därför är Solceller ett bra komplement där, men inte i norra Sverige
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Stockholm-per-%C3%A5r-olika-v%C3%A4derstreck.jpg
Hittade denna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Solinstrålning 13:45 i Umeå, tak i princip rakt syd, notera att ena hörnet ser ut att vara oskuggat från träden, resten av taket skuggas av träd som står utanför tomten.
Den biten som ser ut att vara oskuggad är inte heller det.

solinstrålning.png
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Installationen är på plats. Väntar bara på nätägaren att komma för nya elmätare.
Om en vecka börjar jag producera.

50 paneler om 300 watt styck.
Det lär väl å andra sidan dröja några månader innan det prodcerar fullt...
50ce3b43829bdad30e0180cce768a14d.jpg
Snygg anläggning! Själv har jag bara 40 paneler som började leverera så smått i helgen. Tyvärr har jag skog som skuggar rätt länge på morgonen nu när solen står så lågt, men det är ju bättre än inget :fakta
Om anläggningen är inkopplad till nätet levererar den fortfarande. Men du får inget betalt för det förrän mätaren är bytt.
I tisdags levererade mina helt klart bäst, nästan perfekt kurva!Screenshot_20210204-191204.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Systemet är nu fullständigt driftsatt och i produktion sedan några dagar.
Gårdagen var en fantastisk vinterdag här i Helsingborg, snö, sol, några enstaka moln och 6 minusgrader.
När solen stod som högst stod den 23 grader över horisonten. Högsta noteringen på producerad effekt kring lunchtimmen var 11 kW och totalt 50 kWh producerat under dagen.

Tycker faktist att de siffrorna är kanon!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Systemet är nu fullständigt driftsatt och i produktion sedan några dagar.
Gårdagen var en fantastisk vinterdag här i Helsingborg, snö, sol, några enstaka moln och 6 minusgrader.
När solen stod som högst stod den 23 grader över horisonten. Högsta noteringen på producerad effekt kring lunchtimmen var 11 kW och totalt 50 kWh producerat under dagen.

Tycker faktist att de siffrorna är kanon!
O jevvlar! Jag gissar att du har ganska perfekt söderläge? Det var imponerande siffror må jag säga :banana
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Har du bra huvudsäkring? För det där kommer fläska på gissningsvis dubbla peak-effekten i sommar. :crash
25 ampere som huvud-huvudsäkring.
Efter det är matningen från växelruktaren påkopplad.
Efter det har jag en 20 amperes huvudsäkring som matar huset och är den jag betalar för.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
25 ampere som huvud-huvudsäkring.
Efter det är matningen från växelruktaren påkopplad.
Efter det har jag en 20 amperes huvudsäkring som matar huset och är den jag betalar för.
Aaah. Ja då ligger du ju lite bättre till (visste faktiskt inte att man fick göra så).
Men 2*11=22kW peak motsvarar 32A trefas. Nu kanske det inte blir så mycket som dubbelt upp som extremvärde i sommar, men hoppas installatören tänkte på det :brynad
Dagens i-landsproblem :mattias
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Aaah. Ja då ligger du ju lite bättre till (visste faktiskt inte att man fick göra så).
Men 2*11=22kW peak motsvarar 32A trefas. Nu kanske det inte blir så mycket som dubbelt upp som extremvärde i sommar, men hoppas installatören tänkte på det :brynad
Dagens i-landsproblem :mattias
Ja, det borde fungera då toppeffekten från systemet är specad till 17,85 kW.

Just nu ger den 5.7 kW trots att solen står lågt och kämpar med ett stråk tunna slöjmoln.

Jag är imponerad.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kul blacktriple.

Hade du 50 paneler a 300 W styck?
Vad har växelriktaren för märkeffekt?
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Kul blacktriple.

Hade du 50 paneler a 300 W styck?
Vad har växelriktaren för märkeffekt?
Japp, 50 paneler a 300 W styck. Skulle egentligen varit 51 men skorsten var lite ivägen. Syns på bilden ovan.
AC-riktaren har 17 kW i märkeffekt.

Misstänker att systemeffekten om 17,vaddetnuvar kW baseras på orginalplanen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Häromdagen skrev man under på en anläggning själv då... Ska vara klart för produktion om 8 veckor..
Blir på två sidobyggnaders tak, för inget tak är direkt söderut..
34 st 360w paneler som teoretiskt ska ge 12,24 kw..
Så jag kommer å suga i mig all info vad som sägs här..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Apropå det bra värdet du har idag. Absolut bäst förhållande för solceller är faktiskt tunn molnighet. Dispersion effect eller vad det nu heter. Solstrålarna sprids liksom ut lite som jag förstått det och kommer från större yta ovanifrån, från fler håll, istället för att gå parallellt, vilket blir högre effekt per ytenhet. Who knew :crash
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Apropå det bra värdet du har idag. Absolut bäst förhållande för solceller är faktiskt tunn molnighet. Dispersion effect eller vad det nu heter. Solstrålarna sprids liksom ut lite som jag förstått det och kommer från större yta ovanifrån, från fler håll, istället för att gå parallellt, vilket blir högre effekt per ytenhet. Who knew :crash
Kan tänka mig att snön har en liknande effekt.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top