Solceller

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Spännande.

Jag kör 3 st enfas growatt sph 5000 hybrid invertrar.
30st jinko 300watt delade paneler
12 st pylontech 2,2 kwa batterier
1st 2000 watts vindkraft

1 år i drift o jag har inte betalat 1 krona för elen på detta år inte i vinter heller det fungerar mycket bra.

Beräknad avskrivning ca 7 år.

Dessutom sol paneler för varmvatten..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Spännande.

Jag kör 3 st enfas growatt sph 5000 hybrid invertrar.
30st jinko 300watt delade paneler
12 st pylontech 2,2 kwa batterier
1st 2000 watts vindkraft

1 år i drift o jag har inte betalat 1 krona för elen på detta år inte i vinter heller det fungerar mycket bra.

Beräknad avskrivning ca 7 år.

Dessutom sol paneler för varmvatten..
Det där var riktigt coolt! :tummenupp
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Spännande.

Jag kör 3 st enfas growatt sph 5000 hybrid invertrar.
30st jinko 300watt delade paneler
12 st pylontech 2,2 kwa batterier
1st 2000 watts vindkraft

1 år i drift o jag har inte betalat 1 krona för elen på detta år inte i vinter heller det fungerar mycket bra.

Beräknad avskrivning ca 7 år.

Dessutom sol paneler för varmvatten..

Har du någon (extern)styr till det där?
Hur ser det ut rent schematiskt kopplingsmässigt?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Om det inte skiljer så mycket i solinstrålning, varför har man gigantiska solfarmer i Spanien och inte i Kiruna?
Marken i Kiruna är ju garanterat jättebillig i jämförelse?
Kanske inte Kiruna men Kalix, och kanske inte Solcell men solfångare, så här såg det ut efter jag skottat fram mina den 25e Mars.
Så det finns lite andra parametrar.
solfångare.png
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har du någon (extern)styr till det där?
Hur ser det ut rent schematiskt kopplingsmässigt?
Igentligen så går det inte enligt growatt o pylontech. Men som humlan inte bryr sig om att den inte borde kunna flyga så brydde jag mej inte om att det inte går.

Growattarna är kopplade med en egen serie paneler som vanligt( kan tredubbla om jag vill)

Pylontech går inte seriekoppla mer än 1 master och 5 slavar utan att man köper en svindyr modul som kan ha 6 mastrar med dito slavar.
Min lösning är 2 gånger 6 som får en BMS signal från 2 av growattarna.

Batterierna är sedan serie kopplade mellan alla 3 growattarna och då har alla batterierna kontakt med samtliga invertrar samtidigt som alla invertrar får veta hur batterierna status är.

Det går inte göra så enligt leverantörerna. Meeeeen jag lyssnar inte på det.

För att krångla till det ytterligare så har vindkraftverket en egen invertera som heter morningstar tristar TS60 en mycket bra o kunnig billig fullt programmerbar invertera som är godkänd av pylontech,

Så morningstar TS60 gör 54 volt o allt över detta gör den varmvatten av istället för att bränna överskottet genom en resistor, funkar utmärkt detta med
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Dagen summeras till att nästan lika mycket energi tillverkades som igår. Molnen kring lunch gjorde ett bett i grafen där den annars borde ha gett maximalt.

Högsta effekt jag såg under dagen var 11,5 kW.

Väderprognosen för morgondagen är god så jag har förhoppningar om att komma över 55 kWh för fredagen.

Undrar när dygnsproduktuon överstiger dygnskonsumtion? Slutet på mars?
265e1da1942026a20b1a96f759c02406.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Igentligen så går det inte enligt growatt o pylontech. Men som humlan inte bryr sig om att den inte borde kunna flyga så brydde jag mej inte om att det inte går.

Growattarna är kopplade med en egen serie paneler som vanligt( kan tredubbla om jag vill)

Pylontech går inte seriekoppla mer än 1 master och 5 slavar utan att man köper en svindyr modul som kan ha 6 mastrar med dito slavar.
Min lösning är 2 gånger 6 som får en BMS signal från 2 av growattarna.

Batterierna är sedan serie kopplade mellan alla 3 growattarna och då har alla batterierna kontakt med samtliga invertrar samtidigt som alla invertrar får veta hur batterierna status är.

Det går inte göra så enligt leverantörerna. Meeeeen jag lyssnar inte på det.

För att krångla till det ytterligare så har vindkraftverket en egen invertera som heter morningstar tristar TS60 en mycket bra o kunnig billig fullt programmerbar invertera som är godkänd av pylontech,

Så morningstar TS60 gör 54 volt o allt över detta gör den varmvatten av istället för att bränna överskottet genom en resistor, funkar utmärkt detta med
Imponerande installation!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Igentligen så går det inte enligt growatt o pylontech. Men som humlan inte bryr sig om att den inte borde kunna flyga så brydde jag mej inte om att det inte går.

Growattarna är kopplade med en egen serie paneler som vanligt( kan tredubbla om jag vill)

Pylontech går inte seriekoppla mer än 1 master och 5 slavar utan att man köper en svindyr modul som kan ha 6 mastrar med dito slavar.
Min lösning är 2 gånger 6 som får en BMS signal från 2 av growattarna.

Batterierna är sedan serie kopplade mellan alla 3 growattarna och då har alla batterierna kontakt med samtliga invertrar samtidigt som alla invertrar får veta hur batterierna status är.

Det går inte göra så enligt leverantörerna. Meeeeen jag lyssnar inte på det.

För att krångla till det ytterligare så har vindkraftverket en egen invertera som heter morningstar tristar TS60 en mycket bra o kunnig billig fullt programmerbar invertera som är godkänd av pylontech,

Så morningstar TS60 gör 54 volt o allt över detta gör den varmvatten av istället för att bränna överskottet genom en resistor, funkar utmärkt detta med
Hmm enfasväxelriktare... Jag fattar nog dåligt men har du tre strängar från panelerna, dvs 10 paneler per sträng? Tänker ur huvudet att det blir någonstans kring 300 V per sträng enligt STC?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hmm enfasväxelriktare... Jag fattar nog dåligt men har du tre strängar från panelerna, dvs 10 paneler per sträng? Tänker ur huvudet att det blir någonstans kring 300 V per sträng enligt STC?
Japp varje invertera har 2 ingångar som klarar ca 540 volt 10 ampere, st. jag har medvetet valt ett lägre volttal på dryga 300 och bara nyttjar 1 av två ingångar i varje inverter, där av att jag kan tredubbla mängden solpaneler innan jag slår i taket.

Att jag valt att ha 3 st enfas invertrar i ett trefas system har den anledningen att pajar en inverter kan jag köra vidare med små bekymmer med två faser undertiden inverter lagas/byts ut.

Jag inbillar mej att om jag inte belastar invertrarna max så bör dom hålla länge. 10 års garanti.

Growat sph 5000 är en hybrid som kan ladda batterier från nätet om elen e billig eller tömma batterierna ut på nätet om det e bra betalt, eller gå i offgrid läge med en knapp vridning. Samtidigt som dom laddar eller laddar ur batterier så gör dom som alla andra lik till växel ström.

Sph 5000 är samma som sph 8000 så dom kan ge konstant 8000 watt o dubbla detta under 20-30 minuter. Dom reagerar på 20 millisekunder så dom är även UPS godkända för dator applikationer.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Japp varje invertera har 2 ingångar som klarar ca 540 volt 10 ampere, jag har medvetet valt ett lägre volttal på dryga 300 och bara nyttjar 1 av två ingångar i varje inverter.

Jag inbillar mej att om jag inte belastar invertrarna max så bör dom hålla länge. 10 års garanti.

Growat sph 5000 är en hybrid som kan ladda batterier från nätet om elen e billig eller tömma batterierna ut på nätet om det e bra betalt, eller gå i offgrid läge med en knapp vridning. Samtidigt som dom laddar eller laddar ur batterier så gör dom som alla andra lik till växel ström.

Sph 5000 är samma som sph 8000 så dom kan ge konstant 8000 watt o dubbla detta under 20-30 minuter. Dom reagerar på 20 millisekunder så dom är även UPS godkända för dator applikationer.
Ahaa batterierna är online hela tiden, anslutna till elnätet alltså? Då tror jag att jag får ihop det bättre i min skalle isf.

Hursomhelst är jag imponerad av ditt bygge. Är du självlärd på detta eller har du bakgrund inom el?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ahaa batterierna är online hela tiden, anslutna till elnätet alltså? Då tror jag att jag får ihop det bättre i min skalle isf.

Hursomhelst är jag imponerad av ditt bygge. Är du självlärd på detta eller har du bakgrund inom el?
Självlärd och iomed 48 volts system har ingen myndighet med det att göra annat än anslutningen till den nya mätaren.

Nej batterierna är anslutna till invertrarna så länge det inte är sol och det finns ström i batterierna så tillverkar invertrarna bara exakt den ström som förbrukas i hushållet.

Så invertrarna gör om 330volt 9,5ampere till 54volt o laddar pylontech batterierna solen går i molno jag startar metallfräsen (som ex) på 20millisekunder hämtar invertrarna 48-54volt från batterierna o omvandlar till 240 volt växelström.

Skulle batterierna tömmas öppnas det för ström in från vanliga nätet på samma 20 millisekunder.

Så det är i princip en nät ansluten offgrid anläggning.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Dagen summeras till att nästan lika mycket energi tillverkades som igår. Molnen kring lunch gjorde ett bett i grafen där den annars borde ha gett maximalt.

Högsta effekt jag såg under dagen var 11,5 kW.

Väderprognosen för morgondagen är god så jag har förhoppningar om att komma över 55 kWh för fredagen.

Undrar när dygnsproduktuon överstiger dygnskonsumtion? Slutet på mars?
265e1da1942026a20b1a96f759c02406.jpg
Med din anläggning skulle jag gissa på att du går över till nettoproduktion på dygnsbasis inom kort faktiskt. Förra året slog det över för mig tidigt i mars, men har som sagt de flesta panelerna i öst-sydöst. Fördel är att de ger mer betalt per kWh generellt, med nackdelen att det blir lägre årsproduktion och slår över senare..
Förra veckan gick jag över till momentan nettoproduktion runt 10-tiden, denna veckan verkar det krypa ner till 9-snåret, så det går hyfsat fort :banana
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Med din anläggning skulle jag gissa på att du går över till nettoproduktion på dygnsbasis inom kort faktiskt...

Ja, det tror nog jag också efter dagen.
Solen lyste från en klarblå himmel. Det drog förvisso in några moln på eftermiddagen men då var solen ändå på väg ner.

62 kWh är riktigt bra tycker jag.
Så fort köldknäppen har dragit över tror jag nog att jag har möjlighet att få till ett dygn med mer energi producerat än konsumerat.



e311ffc85b8fa15911927e092cd26363.jpg
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Även jag noterade årsbästa idag: 27,44kWh med 12kWp-anläggning.
Väst-nordväst till vänster, syd-sydväst med bara 10%lutning i mitten och öst-sydöst till höger. Morgonsolen kommer närmare och närmare.
2fcb5ed2dcf9b0db2b1d45a66050f017.jpg
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Ja, det tror nog jag också efter dagen.
Solen lyste från en klarblå himmel. Det drog förvisso in några moln på eftermiddagen men då var solen ändå på väg ner.

62 kWh är riktigt bra tycker jag.
Så fort köldknäppen har dragit över tror jag nog att jag har möjlighet att få till ett dygn med mer energi producerat än konsumerat.
Då blir det att sälja båda Apriliorna och köpa elhoj, samt Tesla ?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Då blir det att sälja båda Apriliorna och köpa elhoj, samt Tesla ?
Apriliorna stannar, i vanlig ordning.
Elbil är jag jätteOsugen på så det blir att behålla Alfan.

Köper du en tesla är du varmt välkommen att ladda hos mig om du kommer på kaffe en solig dag...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top