Skulle du stanna ifall snuten fick plocka din hoj?

Skulle du stanna om du visste att det finns en risk att bli av med hojen

• Antal röstningar
    0
Nu finns det ju naturligtvis en epilog av legendkaraktär kring just denna historia som innefattar inofficiellt svenskt rekord i flygande besiktningar och sedermera avyttrande av hoj...

Men för att lugna Dina stackars nerver så tror jag inte någon annan sporthojsåkare drabbades. Så stora är inte våra samhällen i djupa skogarna att Kling och Klang behöver förfalla till besinnings- och planlös jakt...:)

Jag måste börja använda smilies mer känner jag.

Last edited:
Visst varje gång snutten får stopp på ett fordon eller en kollision inträffar vid ett efterföljande rapporteras detta och media får ta del av det. Men hur många ggr har du läst att snutten blivit dragen eller akterseglad i media trots att det händer flera ggr dagligen?

öh... relevans? :va

mojja vill också hamna i tidningen, en riktig tidning då, inte den där ShitHål BLADET :D

/G

Är så jäkla tandlöst!! Dom de vill komma åt är de som absolut inte stannar för snuten idag, de som är missbrukare, körkortslösa mm. Så vete fasen inte hur detta förslag ska hjälpa någon.. Är fel målgrupp som kommer bli drabbade i slutändan om detta går igenom!

Och jag kallar mig inte själv för extremåkare fast mätaren skulle visa på 30+! Och NEJ jag skulle inte stanna för fabbo blå!

Är inte så mye gasvrid som behövs med tanke på vad som rullar här uppe i skogarna. :)
DSCN2608.jpg

Last edited:
Det SMC skulle kunna göra istället är att flytta fokus vid medierapporteringar från att det handlar om MC till att det handlar om samvetslösa kriminella individer.

Hur ofta läser man i rubriken "Trafikolycka" om en MC är inblandad?
Nä, då heter det plötsligt "MC-olycka" :(
Men när bara bilar krockar så heter det inte "Bilolycka".

Och i extremfallen när det handlar om idioter utan körkort som brakar in i ngn bom eller ngt så står det ändå "MC-förare" trots att han inte får lov att framföra MC.

Kampsportsvärlden hade liknande problem för många år sedan då all misshandel som omfattade sparkar rubricerades karatesparkar trots att de inblandade aldrig satt sin fot i en dojo.

SMC måste jobba med att få upp ett fokus hos massmedia och politiker som särskiljer Svensson-körning på en onsdag från "gaza satan på ett hjul utan körkort med passagerare in i en bom".

Jag ser begreppet "extremt beteende" som ett steg i den riktningen.
Men särskiljningen från de rena idioterna måste vara knivskarp.
Om flertalet SMC-medlemmar vid några tillfällen gazar 30+ så får det inte finnas skuggan av en chans att klassa det som extremt beteende.

Eller som ngn sa "SMC skjuter sig själv i foten".

Mmm, problemet är nog att hitta den "knivskarpa" definitionen utan att själv anses som extrem?

Om jag kommer ihåg vissa av fallen på trafikjuristen rätt är begreppet "vårdslöshet" en sådan möjlighet? Ett överträdande kan vara betydligt högre än 30 km/h utan att för den skull hamna under begreppet "vårdslöshet". Omständigheterna i det aktuella fallet avgör...

Det är väl den vettigaste lösning jag sett än så länge?

Hitler ska ha sagt "säg att det är för barnens bästa, man kan komma undan med allt om man får folk att tro att det gäller deras barn"

Det här känns lite samma fast man skyller på att man vill ha fast tjuvar, vilket e rätt löjligt iom att jag förutsätter att man redan idag kollar upp ägaren på ett fordon i polisjakter..

Det SMC skulle kunna göra istället är att flytta fokus vid medierapporteringar från att det handlar om MC till att det handlar om samvetslösa kriminella individer.

Hur ofta läser man i rubriken "Trafikolycka" om en MC är inblandad?
Nä, då heter det plötsligt "MC-olycka" :(
Men när bara bilar krockar så heter det inte "Bilolycka".

Och i extremfallen när det handlar om idioter utan körkort som brakar in i ngn bom eller ngt så står det ändå "MC-förare" trots att han inte får lov att framföra MC.

Kampsportsvärlden hade liknande problem för många år sedan då all misshandel som omfattade sparkar rubricerades karatesparkar trots att de inblandade aldrig satt sin fot i en dojo.

SMC måste jobba med att få upp ett fokus hos massmedia och politiker som särskiljer Svensson-körning på en onsdag från "gaza satan på ett hjul utan körkort med passagerare in i en bom".

Jag ser begreppet "extremt beteende" som ett steg i den riktningen.
Men särskiljningen från de rena idioterna måste vara knivskarp.
Om flertalet SMC-medlemmar vid några tillfällen gazar 30+ så får det inte finnas skuggan av en chans att klassa det som extremt beteende.

Eller som ngn sa "SMC skjuter sig själv i foten".

Det där tankesättet skriver jag på till 100% för det är prexis så jag tänker även om jag inte kan formulera mig som du gjorde.

Fan skulle pluggat lite retorik:glömdet

Hitler ska ha sagt "säg att det är för barnens bästa, man kan komma undan med allt om man får folk att tro att det gäller deras barn"

Det här känns lite samma fast man skyller på att man vill ha fast tjuvar, vilket e rätt löjligt iom att jag förutsätter att man redan idag kollar upp ägaren på ett fordon i polisjakter..

Tom jag tycker det är lite magstarkt att blanda in Hitler i detta, men jag kan inte blunda för vad du är ute efter:)

Hade förmånen att vara på Hyllinge när den bilburna begåvningreserven lekte lite under Vallåkraträffen.

Och jag kan bara säga att hade några i MC kollektivet försökt sig på detta så skulle nog spikmattorna flygits ner med flyg samma timme...och faktiskt användas.

Men nu var det ju bilar och dom ingår ju i infrastrukturen och jag har svårt att tro att bilisternas intresseorganisationer ens skulle våga nämna beslag.

VBK, var har Du sett något om att bilar undantas från lagen? Den gäller, vad jag vet, oberoende av fordonstyp (vägburet, naturligtvis). Länka gärna i så fall, det vore en intressant utveckling...

Utvidgas tillämpningen till grova hastighetsrelaterade brott har jag svårt att se att något fordonsslag särbehandlas, positivt såväl som negativt?

VBK, var har Du sett något om att bilar undantas från lagen? Den gäller, vad jag vet, oberoende av fordonstyp (vägburet, naturligtvis). Länka gärna i så fall, det vore en intressant utveckling...

Utvidgas tillämpningen till grova hastighetsrelaterade brott har jag svårt att se att något fordonsslag särbehandlas, positivt såväl som negativt?

Det vet väl alla att det är grövre att framföra ett fordon kvickt med bara 2 händer som håller kvar en? :crash

Ja prexis som jag skrev. ett hundratal Zatzy driftar runt med kanske 2000 åskådare där faktiskt folk fick "kasta sig undan från bakändan på bilerna ibland. Och där det av någon underlig anledning stod barnfamiljer, tom med barnvagnar.

Vad det i framtiden har att erbjuda har jag ingen aning om men jag har surfat runt lite och inte hittat att tex Motormännen förespråkar att baslagta bilar.

Jag tror att du som många andra misstolkar varför jag är kritisk, inte för att det skall tillämpas utan för hur det kan tänkas slå fel.

Och om jag skall ta ett annat exempel på felprioriteringar så körde jag igenom HBG en Vallåkraträff för 2 år sen.

Körde genom stan (tog en timme)där anarkin var total, det streetracades friskt mellan rödljusen i Centrum med ett hundratal poliser som inte tordes gära nånting utan bara tittade på.

Utanför Centrum blev jag skjuten för 62 km på 50 väg med en lagom välförtjänt bot....

Vi pratar kanske 1000m mellan total trafikannarki och en mindre trafikförseelse. men det var jag som blev fattig för bilar är ju bilar och det har ju folk lätt att förknippa sig själv med.

Ja prexis som jag skrev. ett hundratal Zatzy driftar runt med kanske 2000 åskådare där faktiskt folk fick "kasta sig undan från bakändan på bilerna ibland. Och där det av någon underlig anledning stod barnfamiljer, tom med barnvagnar.

Vad det i framtiden har att erbjuda har jag ingen aning om men jag har surfat runt lite och inte hittat att tex Motormännen förespråkar att baslagta bilar.

Jag tror att du som många andra misstolkar varför jag är kritisk, inte för att det skall tillämpas utan för hur det kan tänkas slå fel.

Och om jag skall ta ett annat exempel på felprioriteringar så körde jag igenom HBG en Vallåkraträff för 2 år sen.

Körde genom stan (tog en timme)där anarkin var total, det streetracades friskt mellan rödljusen i Centrum med ett hundratal poliser som inte tordes gära nånting utan bara tittade på.

Utanför Centrum blev jag skjuten för 62 km på 50 väg med en lagom välförtjänt bot....

Vi pratar kanske 1000m mellan total trafikannarki och en mindre trafikförseelse. men det var jag som blev fattig för bilar är ju bilar och det har ju folk lätt att förknippa sig själv med.

Jo det där är ju inte kul. Å andra sidan har jag hört exakt samma argument från vissa bilförare att dom klagar på att polisen inte jagar efter hojåkare som kör för fort efter att dom själva åkt dit. ;) Men du har helt rätt i att polisen/samhället måste ha samma syn på olika fordon som moderatorer på ett webforum måste ha gentemot olika medlemmar. Samma regler gäller ALLA och inte bara några/dom flesta och nepotism är aldrig ok. Samma för alla oavsett vad det handlar om. På sjön råder det häxjakt mot vattenskotrar för tillfället och sjöpolisen försöker få dom förbjudna. Tror att man kan dra lite paralellen mellan vattenskotrar på sjön och sporthojar på land. Dom inspirerar till inspirerande körning. Men det är aldrig fordonet i sig som är problemet utan förarens mentalitet och det ska inte göra någon skillnad vilken typ av fordon det handlar om. Man kan busköra med vanliga båtar eller en Guldvinge/Volvo 240 etc också även om det inte är lika vanligt men det händer. Även trampcyklar kan busköras med......

;)

Hur som.... Det finns liknande förslag om att polisen i högre utsträckning ska kunna beslagta felparkerade bilar om ägaren inte betalat sina böter och jag HOPPAS att tanken är att samma sak kommer gälla om någon i bil kör extremt oansvarigt och att även hans bil kan beslagtas på samma sätt som en MC. Det är beteendet man måste få bukt på och vilken typ av fordon det handlar om ska ta mig faan inte spela någon roll.

//J

VBK, som Hell skriver så talar vi alltså tillämpning (alla är vi lika inför lagen, typ), inte att särskilja fordon i lagens mening. Då kommer saken i ett annat läge, skrev i ett tidigare inlägg i den andra tråden om att ett sådant fall förmodligen vore av största intresse för SMC/motorcyklister att driva i rätten. I samma post finns även en länk till SMC:s remissvar angående hastigheter där inställningen framgår, så kanske vi även kan få lägga den delen av diskussionen till handlingarna?

I de flesta drogrelaterade ärenden jag stött på i dagstidningar är det ju bilar som beslagtagits. Så - för Motormännen är kanske detta inga nyheter? Det rör sig endast om att tillämpningen även gäller vårdslöshet? Ytterligare en möjlighet är ju att hojkollektivet kanske är först i ledet att diskutera detta?

Sedan är det ju som Du säger, ibland väljer säkert polisen att avvakta med ingripandena till dess att man inte riskerar upplopp. Men den där dagen när Du åkte dit, är Du säker på att inte ett antal bilar mötte samma öde, när de väl lämnat händelsernas centrum? I slutändan får vi väl acceptera att vi ibland har tur, andra gånger otur med ingripandena - ursäkter som "-Men han då..." funkar inte ens bra i mellanstadiet:)

Jag fick en gång lämna in lappen för att ha kört 31 km/h för fort. Det kanske var lite surt den gången. Men handen på hjärtat så har jag nog haft mer tur än otur i mina dagar...

...inte hittat att tex Motormännen förespråkar att baslagta bilar....

...och med tanke på den vanliga liknelsen när det gäller anliggningsyta kommer vi till slut att enas om att allt är däckens fel? :)
Det vet väl alla att det är grövre att framföra ett fordon kvickt med bara 2 händer som håller kvar en? :crash

Last edited:
som ett webforum måste ha gentemot olika medlemmar. Samma regler gäller ALLA och inte bara några/dom flesta och nepotism är aldrig ok. Samma för alla

Du anar inte vilken humor det är i att just du skriver dessa meningar.

Hur som helst du ligger som ignore nu.

VBK, som Hell skriver så talar vi alltså tillämpning (alla är vi lika inför lagen, typ), inte att särskilja fordon i lagens mening. Då kommer saken i ett annat läge, skrev i ett tidigare inlägg i den andra tråden om att ett sådant fall förmodligen vore av största intresse för SMC/motorcyklister att driva i rätten. I samma post finns även en länk till SMC:s remissvar angående hastigheter där inställningen framgår, så kanske vi även kan få lägga den delen av diskussionen till handlingarna?

I de flesta drogrelaterade ärenden jag stött på i dagstidningar är det ju bilar som beslagtagits. Så - för Motormännen är kanske detta inga nyheter? Det rör sig endast om att tillämpningen även gäller vårdslöshet? Ytterligare en möjlighet är ju att hojkollektivet kanske är först i ledet att diskutera detta?

Sedan är det ju som Du säger, ibland väljer säkert polisen att avvakta med ingripandena till dess att man inte riskerar upplopp. Men den där dagen när Du åkte dit, är Du säker på att inte ett antal bilar mötte samma öde, när de väl lämnat händelsernas centrum? I slutändan får vi väl acceptera att vi ibland har tur, andra gånger otur med ingripandena - ursäkter som "-Men han då..." funkar inte ens bra i mellanstadiet:)

Jag fick en gång lämna in lappen för att ha kört 31 km/h för fort. Det kanske var lite surt den gången. Men handen på hjärtat så har jag nog haft mer tur än otur i mina dagar...

...och med tanke på den vanliga liknelsen när det gäller anliggningsyta kommer vi till slut att enas om att allt är däckens fel? :)

Jodå visst var det bilar som åkte fast också.

Du anar inte vilken humor det är i att just du skriver dessa meningar.

Hur som helst du ligger som ignore nu.

Saknade du en smily? Det var faktiskt skrivet med glimten i ögat. ;)

Men det är nog lika bra att du iggar mig. Då slipper jag dina misstolkningar och påhopp. Win - win....

Last edited:
Aldrig av ren principsak. Vissa kallar det auktoritetsproblem, personligen tycker jag det är rätt sunt fritänkande att inte underkasta sej allt med pekpinnar.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka