Skulle du stanna ifall snuten fick plocka din hoj?

Skulle du stanna om du visste att det finns en risk att bli av med hojen


  • Antal röstningar
    0

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Klart jag stannar. Finns inget skäl riskera nått bara för att de kan ta hojen.
Som en dam sa en gång:
Mister du en står dig tusen åter
http://www.sporthoj.com/annonser/?kat=1
http://www.blocket.se/hela_sverige/...=s&ps=3&pe=11&rs=20&c=1145&l=0&ca=15&sp=1&w=3
Dessutom såg jag i Sydsvenskan att det fanns några i Sverige med upp till 50 miljoner kr i P-böter.
Och ägare till 1000-talsbilar.
Av namnen att döma kom de gissar jag från Mellersta Östern eller Afrika.
När man började beslagta bilarna med mycket P-böter så började de skicka in papper på att bilen bytt ägare några dagar
innan
den blev beslagtagen och bortbogserad.
Och den nye ägaren kan bara hämta ut bilen från beslagsförrådet.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Förr eller senare tar det oftast stopp. Livet i 300 brukar inte bli så långt.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Den som tror på allvar att polisen kommer beslagta och förverka fordon bara för att man kör i 101 på 70-väg har nog missat en hel del när det kommer till realistiska scenarion.
Samma om man kommer i 140 eller 170 också skulle jag påstå.
Och att SMC skulle stå bakom ett beslagtagande för de förarna tror jag inte heller på.

Däremot att polisen borde använda den lagstiftning som redan finns på förare som kör onyktra, påverkade av droger och ett notoriskt extremt beteende, ja den kan jag tänka mig och har förståelse för.

Som svar på frågan, ja, jag stannar om polisen skulle få för sig att blinka. Jag har tillräckligt med stake att kunna stå för mina egna handlingar.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Man kan väl för fan inte ha en sån lag som enbart gäller en viss grupp i trafiken, om nåt sånt ska gå igenom så måste det ju gälla alla typer av fordon.:dummer

Har du läst på om "förslaget" eller har du precis som många andra bara läst rubriken i den andra tråden och blivit upprörd utan att förstå?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förr eller senare tar det oftast stopp. Livet i 300 brukar inte bli så långt.
Instämmer. Efter ca 15 mil, är bensinen slut. :huvet. Och efter ytterligare 15 mil så är också bakdäcket slut i den farten. :mad:
Om bakdäcket klarat sig så långt ? :va
Fart kostar ! :gnissla
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Frågan går inte att svara på till 100% vitt eller svart, jag skulle svara grått. Om man vet att man blir av med sin 150' hoj kanske man gör ett försök att sticka för att det är för mycket att förlora. Fast jag kör för dåligt så jag skulle efter smitningen hamna i ett vägbom eller runt ett träd.

Om det skulle bli lag skulle det öka antalet dödsolyckor dramatiskt, för att för många skulle chansa. Mc ägandet handlar för många om en uppfylld dröm och en dyr investering hos både yngre och äldre åkare. Många av oss har en hoj som gör 0-200 en bit under 10 sekunder och det skulle i ögonblicket göra att vi tror att vi klarar oss.

Fullständigt huvudlöst förslag!!!:huvet

..ett riktigt bra inlägg med lite självinsikt med. :tummenupp

Det är ju mer eller mindre precis vad det handlar om - kanske speciellt för den gruppen som kör oförsäkrat och utan kort, det är något de drömmer om, men av någon anledning inte har råd (eller tycker det är värt att lägga 10+ på ett körkort, och 15-20/år på försäkring)...

Det är i grunden en fråga om uppfostran, moral och konsekvenstänk - för en del individer går det fel någonstans.

Det jäkliga är att trappar lagen upp straffen, kommer de som från början skiter i allt...att fortsätta göra allt de kan för att ta sig undan, kalla kriget någon?

Det är ett ytterst tandlöst, klent försök att komma åt problemet - och de enda som riskerar att klämmas åt är svensssons på onsdagsturer...för alla missar en sak, vi lämnar en hel del öppet för godtycklig bedömnning av en potentiellt grinig konstapel.

Behöver man dra upp street&stunt-kvällarna för att peka på hur smidig lagens långa kan vara?

Någon skrev morot framför piska i någon tråd...det är min tanke med, gör det inte dyrare/krångligare att ta kortet...det kan ju vara en bra början..
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Inte så förvånande resultat hittils på omröstningen...
Personligen skulle jag göra ett försök att löpa, men det beror lite på omständigheterna med, vet man att det finns lite bommar man kan runda i närheten så sticker man garanterat, annars kanske stanna.
Dom skulle nog få tackla omkull mig annars för att få stopp på mig, har ju ingen tändningsnyckel.. den är i fickan :D
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Har du läst på om "förslaget" eller har du precis som många andra bara läst rubriken i den andra tråden och blivit upprörd utan att förstå?

Jag har inte läst på det minsta om förslaget.. bara läst rubriken.
Är inte ens intresserad av att läsa det, i riktig sporthojs anda så tar jag bara för givet att det är dumt.

Nu ska jag ta en till kopp kaffe sen vänta på att asfalten torkar, sen blir det att hämta hojen och gasa satan.
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
jag skulle tro att många är kaxiga och svarar: jag drar.
Dock så är det så att dom mest extrema " stannar aldrig för snuten " piloterna stannar ju i alla fall inte så jag fattar igentligen inte vad förslaget går ut på..dom kan beslagta hojen men dom piloterna man vill åt stannar ju i alla fall inte så när ska dom beslagta hojen då ?

Du glömde de ALLRA mest extrema. De stannar. Mot en bom. I södra länken
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej. Att bli av med en fjärdedels årslön gör att det helt plötsligt är värt att inte stanna.
Dock beror det på hur mycket bensin jag har i tanken, hur nära man är ett lite större samhälle där man kan göra sig av med polisen, och vad polisen kör. Kommer polisen på en hoj kapabel att matcha min fart kommer jag inte kunna köra ifrån dem oavsett. Är det en slö hoj kan jag maxa ifrån dem, är det en bil kan jag ta det lugnt och tappa bort dem vid några betongsuggor.
Finns det ingen realistisk chans att dumpa dem är det bara dumt att försöka, och jag har inga villfarelser om att vara en skickligare förare än en MC-polis.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Du har troligen rätt Carvivore. jag tror att nästan alla här fattar att det inte är tanken att man ska bli av med hojen för minsta lilla. Men då måste förslaget ändras för att inte riskera att paragrafryttare till åklagare eller poliser missbrukar detta.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Eftersom mitt liv berikas av en liten dos ADHD så tror jag att jag skulle stannat...

Men i skarpt läge kanhända att impulskontrollen går åt h*lvete och konsekvensanalysen uteblir.:tuttar

Fast det händer nästan aldrig nuförtiden (utom på krogen dårå) :glömdet
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Du har troligen rätt Carvivore. jag tror att nästan alla här fattar att det inte är tanken att man ska bli av med hojen för minsta lilla. Men då måste förslaget ändras för att inte riskera att paragrafryttare till åklagare eller poliser missbrukar detta.

Alltså, grejen är att det inte är något nytt, ingen ny lag, inga nya paragrafer.
Polisen har redan rätt att beslagta fordon.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Den som tror på allvar att polisen kommer beslagta och förverka fordon bara för att man kör i 101 på 70-väg har nog missat en hel del när det kommer till realistiska scenarion.
Samma om man kommer i 140 eller 170 också skulle jag påstå.
Och att SMC skulle stå bakom ett beslagtagande för de förarna tror jag inte heller på.

Läste du ens rubriken på tråden innan det här briljanta inlägget? Låt gå för att det var felstavat, men att tro att RISKEN inte finns i och med definitionen av "extremt beteende" i förslaget i fråga (ja, jag har faktiskt tagit mig tid att läsa hela tråden) är bara naivt. Sen hur det kommer att tillämpas och efterlevas i praktiken är en annan sak, men en sak är klar; RISKEN finns att du får hojen beslagtagen vid 31km/h hastigheter över skyltad hastighet med den formuleringen av "extremt beteende". och det var väl just det den här pollen ville undersöka, stannar du om RISKEN finns att du blir av med hojen (även om det nu var tal om förvaring i ett år och inte förverkning).

Som svar på frågan, ja, jag stannar om polisen skulle få för sig att blinka. Jag har tillräckligt med stake att kunna stå för mina egna handlingar.
Tillräckligt med stake? Du menar tillräckligt med ekonomiskt kapital kanske? Annars tror jag du missat vad pollen handlade om...


Alltså, grejen är att det inte är något nytt, ingen ny lag, inga nya paragrafer.
Polisen har redan rätt att beslagta fordon.
Nej, men en ny definition, och det är väl där problemet ligger.
 
Last edited:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Du glömde de ALLRA mest extrema. De stannar. Mot en bom. I södra länken

Jepp..Jagad likt Bin Laden av USA´s specialstyrka...

Oavsett hur många lagar som stiftast och utnyttjas till sin fulla rätt kommer det alltid finnas dom som väljer att stå ovan/utanför och dessa kommer man sällan åt via lagboken
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Och när vi nu på kort tid haft ett par fall där fotgängare manglats av motorcykelburna mähän i warp speed lär ju inte samhällets övertygelse om att insatserna måste bli ännu mer kraftfulla minskas...

Så - har vi ett problem? Löser vi ned genom att ställa oss vid sidan om och råma högljutt över varje försök att komma till rätta med olyckorna?

Jag vet inte. Men vad jag vet - är att de förarna Du snackar om inte tillför mitt intresse något gott.

Jepp..Jagad likt Bin Laden av USA´s specialstyrka...

Oavsett hur många lagar som stiftast och utnyttjas till sin fulla rätt kommer det alltid finnas dom som väljer att stå ovan/utanför och dessa kommer man sällan åt via lagboken
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top