Skulle du stanna ifall snuten fick plocka din hoj?

Skulle du stanna om du visste att det finns en risk att bli av med hojen


  • Antal röstningar
    0

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Och när vi nu på kort tid haft ett par fall där fotgängare manglats av motorcykelburna mähän i warp speed lär ju inte samhällets övertygelse om att insatserna måste bli ännu mer kraftfulla minskas...

Så - har vi ett problem? Löser vi ned genom att ställa oss vid sidan om och råma högljutt över varje försök att komma till rätta med olyckorna?

Jag vet inte. Men vad jag vet - är att de förarna Du snackar om inte tillför mitt intresse något gott.

historiskt sett har det ju blivit så att ju hårdare lagarna följs/skapas så ökar också mängden som väljer att stå utanför..så väljer man att ta i med hårdhandskarna och utdela hårda fängelsestraff för trafikbrott och börjar köra spikmatta för att få stopp på dessa mähän i hopp om att detta ska lösa problemet och i samma veva i alla fall skapa en liten klick som väljer att stå utanför och i alla fall mejja ner folk på gatan och bara rycka på axlarna när polisen för 98 gången hovar in dom i finkan för att dom lever enligt attityden " jag bryr mig i alla fall inte "

jag träffade ett gäng i södertälje i sommar när jag stod och fotade och dom var väl ett gäng på sisådär 8-10 hojar med just den inställningen..vadå körkort..varför skulle vi bry oss.när jag frågade vad dom gör när polisen väl kommer så svarade dom att dom efterföljer till ronna sen vågar dom sig inte in längre i det området själva.

så hur ska detta förslag fånga upp dessa undrar jag ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och när vi nu på kort tid haft ett par fall där fotgängare manglats av motorcykelburna mähän i warp speed lär ju inte samhällets övertygelse om att insatserna måste bli ännu mer kraftfulla minskas...

Så - har vi ett problem? Löser vi ned genom att ställa oss vid sidan om och råma högljutt över varje försök att komma till rätta med olyckorna?

Jag vet inte. Men vad jag vet - är att de förarna Du snackar om inte tillför mitt intresse något gott.

Problemet är att hojkollektivet inte klargjort att dessa två olyckor kommit av att två olika personer som helt står utanför hojkollektivet som sådant, och som de här lagarna antagligen inte berör alls.
Hur många blir inte ihjälkörda varje år av bilister utan körkort eller som kör på fyllan eller så in i helvete för fort? Garanterat mer per år, om vi slår ut det över 10 år (för att undvika en extremfallseffekt där två olyckor sker tätt ihop), och normaliserar så att de stora skillnaderna i fordonspark inte spelar roll?
Och ändå är det motorcyklisterna som alltid får stå med hundhuvudet så fort en enda enstaka motorcyklist gör något helt urbota idiotiskt. Förra året var det idioten som smällde en bom, i år är det två idioter som kört ihjäl oskyldiga.

Och helt ärligt, trots att jag vet att det var många fler liknande fall uppe i media om bilar lade inte jag heller de på minnet, även om jag är medveten om den här skevheten i allmänhetens uppfattning.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
SMC ser ni ljuset i tunneln ? det är ett tåg:crash
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hehe tryckte fel på pollen, mena Nej, men tryckte ja, fan.

Men som jag sakt innan, folk har sätt mina filmer, bara komma & bura in mig om ni vet var jag är :yoparty
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Är det inte trots allt fiffigare att köra så att snuten inte får ta ens hoj än att köra så att snuten får ta ens hoj? :va
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Problemet är att hojkollektivet inte klargjort att dessa två olyckor kommit av att två olika personer som helt står utanför hojkollektivet som sådant, och som de här lagarna antagligen inte berör alls.
Hur många blir inte ihjälkörda varje år av bilister utan körkort eller som kör på fyllan eller så in i helvete för fort? Garanterat mer per år, om vi slår ut det över 10 år (för att undvika en extremfallseffekt där två olyckor sker tätt ihop), och normaliserar så att de stora skillnaderna i fordonspark inte spelar roll?
Och ändå är det motorcyklisterna som alltid får stå med hundhuvudet så fort en enda enstaka motorcyklist gör något helt urbota idiotiskt. Förra året var det idioten som smällde en bom, i år är det två idioter som kört ihjäl oskyldiga.

Och helt ärligt, trots att jag vet att det var många fler liknande fall uppe i media om bilar lade inte jag heller de på minnet, även om jag är medveten om den här skevheten i allmänhetens uppfattning.

Man får ställa saker i ett perspektiv. Jag tror du är inne på rätt spår. Majoriteten sköter sin hobby snyggt där de visar omgivningen respekt och hänsyn där det krävs. Det är en liten klick individer som väljer att stå utanför och över lagen och dessa kommer man inte att nå med dessa skärpta tillämpningar av befintliga regler.

Vi har en av världens säkraste trafikmiljö redan idag och jag tror att kostnaden för nolltolerans är på tok för hög. Det går helt enkelt inte att bygga och lagstifta bort mänskliga fel, brister och fåfänga. Givetvis ska man försöka få bort den här klicken individer från vägarna. Rent praktiskt är det nog inte möjligt om man inte tar till riktigt brutala sätt som knappast hör hemma i ett demokratiskt samhälle.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jag tolkade frågan som den står. Då blir svaret nej jag skulle försöka om jag såg möjlighet till det. Dock vet jag att så aldrig kommer bli fallet då jag visserligen kör fort ibland men inte med ett extrembeteende. Således kommer inte min hoj att beslagtas. Felet är att straffet för smitning inte står i paritet till beslagtagande av hoj. Om detta någon gång sker kommer förslaget vara väldigt annorlunda. Troligtvis att hojen beslagtas tills böterna är betalda eller att man får tillbaka lappen. I sådant fall skulle jag självklart stanna.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, kanske genom att göra livet ännu lite mer surt för vissa och få bort någon permanent? Men visst har Du rätt i att fördyringar och hårdare lagar kan skapa en motreaktion, där extermisterna blir ännu extremare. Ett exempel på ett faktum som kan ge oönskad effekt: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce..._26fler än en som omkommer körkortslös.pdf

Men det finns även exempel där metoder som att slå mot plånboken på buset faktiskt funkar. Tänker närmast på kollegorna med ryggmärke och annan, tyngre brottslighet.

Men rätt väg att gå har nog aldrig varit att inte bry sig, rycka på axlarna och inta en manyana-attityd. Jag tror vi kan enas om att det till slut kan leda till att samhället tröttnar och vidtar långt mer extrema åtgärder för att möta det extrema beteendet.

historiskt sett har det ju blivit så att ju hårdare lagarna följs/skapas så ökar också mängden som väljer att stå utanför...

...så hur ska detta förslag fånga upp dessa undrar jag ?

Visst har Du rätt, men faktum är att någon har försökt.Det finns en anledning till att SMC framhåller termen "extremt beteende", för att försöka särskilja flertalet, hyfsat skötsamma motorcyklister från de extremaste falangerna...

Problemet är att hojkollektivet inte klargjort att dessa två olyckor kommit av att två olika personer som helt står utanför hojkollektivet som sådant, och som de här lagarna antagligen inte berör alls...

...Och ändå är det motorcyklisterna som alltid får stå med hundhuvudet så fort en enda enstaka motorcyklist gör något helt urbota idiotiskt. Förra året var det idioten som smällde en bom, i år är det två idioter som kört ihjäl oskyldiga...
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Visst har Du rätt, men faktum är att någon har försökt.Det finns en anledning till att SMC framhåller termen "extremt beteende", för att försöka särskilja flertalet, hyfsat skötsamma motorcyklister från de extremaste falangerna...

Och, förutsatt att 30+ räknas som extremt beteende, tycker jag att SMC i det här fallet skickar ut barnet med badvattnet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ulvhamne, enligt svar i andra tråden är det så att SMC aldrig föreslagit någon fast gräns eller procentsats, omständigheterna måste beaktas från fall till fall. Men i t ex de fall som 30+ innebär en klotning in i annan stillastående trafikant i dubbla eller tredubbla skyltade hastigheten torde det väl kunna räknas som extremt?
Och, förutsatt att 30+ räknas som extremt beteende, tycker jag att SMC i det här fallet skickar ut barnet med badvattnet.
 
Last edited:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Ulvhamne, enligt svar i andra tråden är det så att SMC aldrig föreslagit någon fast gräns eller procentsats, omständigheterna måste beaktas från fall till fall. Men i t ex de fall som 30+ innebär en klotning in i annan stillastående trafikant i dubbla eller tredubbla skyltade hastigheten torde det väl kunna räknas som extremt?

fast det där kan ett barn räkna ut att det aldrig kommer att funka..vem undrar jag ska sitta och bedömma " från fall till fall " inom polisen ?
Dom har ju knappt resurser att plocka in snattare ju...
sen finns det många inom polisen som skulle älska att få chansen att " bedömma " själva vad som är straffbart och inte...
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Jag skulle stannat och beslagtagit polisbilen istället. Då skulle jag brazza satan med blåljusen på
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
fast det där kan ett barn räkna ut att det aldrig kommer att funka..vem undrar jag ska sitta och bedömma " från fall till fall " inom polisen ?
Dom har ju knappt resurser att plocka in snattare ju...
sen finns det många inom polisen som skulle älska att få chansen att " bedömma " själva vad som är straffbart och inte...

Inte nog med det, de har inte ens utrymme att kunna förvara folks hojar på ett säkert sätt.
Har man ingen vinterförvaring kan man ju reta snuten lite på höstkanten eller när man behöver få hojen förvarad på ett säkert sätt om nu de löser det med förvaringen av alla MC/bilar de beslagtar :D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, men vem tror Du allmänheten litar mer på? Polisen? Eller medlemmar ur kollektivet SH.com?

Nu fattas väl ett ev beslut av åklagare/tingsrätt då det handlar om lägst vårdslöshet...?

...sen finns det många inom polisen som skulle älska att få chansen att " bedömma " själva vad som är straffbart och inte...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Min hoj är värd mindre än böterna, kan man välja?
 

mojja83

Guest
Jag stannar endast för svart,målflagg och givetvis rödflagg.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Mmm, men vem tror Du allmänheten litar mer på? Polisen? Eller medlemmar ur kollektivet SH.com?

Nu fattas väl ett ev beslut av åklagare/tingsrätt då det handlar om lägst vårdslöshet...?

Jag kommer ihåg en svensk justitieminister som lovade att man inte skulle jaga svenssons med fildelningslagar..
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Vet inte hur många trådar jag skrivit detta i men VAR hittar ni polisen?

Bortsett från storstäderna och även i dom så är det ett jävla jobb att hitta en polis och att sen hitta en som bryr sig är ännu svårare! Visst kör man inne i stan eller på typ skogskyrkogården (samt bulten emellanåt) så lär man springa på dom men jag har än idag inte hittat en polis där jag brukar åka så hur de skall ta min hoj har jag inte en aning om...

Sen tror jag att en sådan lag både kommer tvinga fram en ökning av smitningarna samt de laglydiga och minska de lagoma buskörarna!
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top