Skulle du stanna ifall snuten fick plocka din hoj?

Skulle du stanna om du visste att det finns en risk att bli av med hojen


  • Antal röstningar
    0

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Klart det tillhör arbetsområdet, men sen är det väl inte ekonomiskt försvarbart att ha en helikopter uppe 8 timmar om dagen för att spana på svenssonförbrytare på essingeleden?

Glasklart eller hur?

Det är väl inte ett dugg glasklart? Om staten skulle resonera krasst ekonomiskt i allt så kan man nog lätt konstatera att det enda som är ekonomiskt försvarbart gällande fordon är lapplisor....... Jag VET att helikoptern används till trafikövervakning men jag vet inte hur många procent av flygtiden som nyttjas till detta. Vissa saker får kosta pengar. Det känns som att man ganska enkelt kan inse att ingen av helikoptrarna direkt bär sig ekonomiskt. Räddningshelikoptern, Ambulanshelikoptern är till för att rädda liv. Hur mycket är ett liv värt? Polishelikoptern är till för polisiärt arbete och den används dagligen och det trots att den kostar pengar.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är väl inte ett dugg glasklart?

Jo

Om staten skulle resonera krasst ekonomiskt i allt så kan man nog lätt konstatera att det enda som är ekonomiskt försvarbart gällande fordon är lapplisor.......

Staten resonerar ganska krasst ekonomiskt.

Jag VET att helikoptern används till trafikövervakning men jag vet inte hur många procent av flygtiden som nyttjas till detta.

Fantastiskt att DU vet att en polishelikopter används någon (okänd) procent till trafikövervakning, en enorm kunskap i klass med valfritt skolbarn.

Vissa saker får kosta pengar.

Stämmer

Det känns som att man ganska enkelt kan inse att ingen av helikoptrarna direkt bär sig ekonomiskt. Räddningshelikoptern, Ambulanshelikoptern är till för att rädda liv.

Duktig slutsats.

Hur mycket är ett liv värt?

Man får nog utgå från 0kr, sen skiljer det i vissa fall.

Polishelikoptern är till för polisiärt arbete och den används dagligen och det trots att den kostar pengar.

Alla storstäder bör ha en för snabba insatser trots trafikstoppningar, trafikövervakning är sekundärt.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag svarade "aldrig". Men kom på att jag är nog ganska feg så kanske jag skulle sen också stanna.. :rodnar
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Bra respons!

399 st som röstat och 22,56% skulle stanna!

Jag är beredd att offra lite, VTI om ni läser så lovar jag att vi inte kommer prata i mobil varken i bilen eller på hojen i trafiken, om ni inser vilka dumheter SMC kokar ihop med andra MC hatare!
 

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Har slutat och stanna oavsett om jag kört för fort eller ej.
Stannade alltid fram till ca 2009 men efter många och onödiga böter pga att blinkers hade fel färg alternatvt att fotpinnarna inte satt på för passagerare så kan de stå där och sura när jag kör förbi.
Bäst var nog 08 när de tog mig 200m bort från besiktningen.
Hade blankt papper på min hoj men inte enligt farbror blå.. nejdå nummerskylten satt inte längst bak på hojen och det kvittade att besiktningsmannen hade godkännt min hoj.
Där var belysning på nummerplåten och den syntes extremt bra från alla håll det sa han och log hånaktigt .. men men den sitter inte längst bak...
Ombesikting och 1200 i böter.. nu har jag aldrig nummerskylt .. tänk så fel det blir för att de är gamar på oss hojåkare.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Har slutat och stanna oavsett om jag kört för fort eller ej.
Stannade alltid fram till ca 2009 men efter många och onödiga böter pga att blinkers hade fel färg alternatvt att fotpinnarna inte satt på för passagerare så kan de stå där och sura när jag kör förbi.
Bäst var nog 08 när de tog mig 200m bort från besiktningen.
Hade blankt papper på min hoj men inte enligt farbror blå.. nejdå nummerskylten satt inte längst bak på hojen och det kvittade att besiktningsmannen hade godkännt min hoj.
Där var belysning på nummerplåten och den syntes extremt bra från alla håll det sa han och log hånaktigt .. men men den sitter inte längst bak...
Ombesikting och 1200 i böter.. nu har jag aldrig nummerskylt .. tänk så fel det blir för att de är gamar på oss hojåkare.

Varför åkte du inte tillbaka till besiktningen om du var 200 meter därifrån? Ursäkta att jag säger det men det där låter ju helskumt!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Den riktiga världen är helskum.

Jag bor i den.

Jag hade själv polisen där bak allt som ofta när jag körde långgaffel förr om åren och åkte på ett par regbesiktningar då hojen lät för mycket tyckte dom + att den var gammal och inte omfattades av nyare regler. Men det slutade alltid utan böter då polisen just vad det gällde detta faktiskt inte hade någon koll och Bilprovningen hjälpte till med att stryka böterna och gav polisen på nöten. Visst, det har definitivt blivit hårdare men om polisen gör fel så måste man väl fortfarande ändå kunna överklaga? Ytterligare en pryl att kolla med min polischefsarbetande morbror tror jag. Som precis i och för sig gått i pension. Men det låter ju helsnurrit! Polisen kunde förr om åren vara OTROLIGT provocerande mot chopperåkare och om man som jag körde en hoj byggd innan -75 så behövdes vare sig stoppljus, blinkers, krockkudde och annat och den fick låta mer men detta kände polisen inte alltid till. Så jag hade med en kopia av reglerna som omfattade hojen men det räckte inte alla gånger så då vart det ombesiktning. Och då löste sig allt och polisen fick skämmas. Jag var alltid trevlig och vänlig mot dom. Likaså när jag körde C1:a utan hjälm fick jag aldrig en enda bot trots att jag blev stoppad och trots att det enligt lag var krav på hjälm i Sverige som enda land i världen där C1:an såldes. Men genom att resonera med dom, visa upp artiklar och krocktester, berätta att tyska, franska och italienska polisen körde omkring i C1:eek:r utan hjälm så såg dom ALLTID mellan fingrarna. Det värsta jag varit med om var en extremt provocerande polispickis fylld med polisaspiranter som la sig en meter bakom mitt bakdäck en kväll när jag körde i 50 knyck på Folkkungagatan här i Stockholm med min gamla HD-chopper. Då körde jag helt sonika in till sidan för jag tyckte att det var ett trafikfarligt beteende men då drog dom. Löjligt gjort och dom var enbart ute för att provocera. Men PRATA med mig ville dom inte. Dom trodde väl att jag hörde till något gäng, och skulle kolla upp mig, men det var jag ju inte. Hur som. Fantastiskt dumt beteende. Men det var egentligen enda gången under 20 år på hoj. Dom nyexade är värst. Förutom den där hojpolisen här i Stockholm som alla verkade hata och som det skrivits en uppsjö av inlägg om men honom har jag aldrig stött på konstigt nog.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag hade själv polisen där bak allt som ofta när jag körde långgaffel förr om åren och åkte på ett par regbesiktningar då hojen lät för mycket tyckte dom + att den var gammal och inte omfattades av nyare regler. Men det slutade alltid utan böter då polisen just vad det gällde detta faktiskt inte hade någon koll och Bilprovningen hjälpte till med att stryka böterna och gav polisen på nöten. Visst, det har definitivt blivit hårdare men om polisen gör fel så måste man väl fortfarande ändå kunna överklaga? Ytterligare en pryl att kolla med min polischefsarbetande morbror tror jag. Som precis i och för sig gått i pension. Men det låter ju helsnurrit! Polisen kunde förr om åren vara OTROLIGT provocerande mot chopperåkare och om man som jag körde en hoj byggd innan -75 så behövdes vare sig stoppljus, blinkers, krockkudde och annat och den fick låta mer men detta kände polisen inte alltid till. Så jag hade med en kopia av reglerna som omfattade hojen men det räckte inte alla gånger så då vart det ombesiktning. Och då löste sig allt och polisen fick skämmas. Jag var alltid trevlig och vänlig mot dom. Likaså när jag körde C1:a utan hjälm fick jag aldrig en enda bot trots att jag blev stoppad och trots att det enligt lag var krav på hjälm i Sverige som enda land i världen där C1:an såldes. Men genom att resonera med dom, visa upp artiklar och krocktester, berätta att tyska, franska och italienska polisen körde omkring i C1:eek:r utan hjälm så såg dom ALLTID mellan fingrarna. Det värsta jag varit med om var en extremt provocerande polispickis fylld med polisaspiranter som la sig en meter bakom mitt bakdäck en kväll när jag körde i 50 knyck på Folkkungagatan här i Stockholm med min gamla HD-chopper. Då körde jag helt sonika in till sidan för jag tyckte att det var ett trafikfarligt beteende men då drog dom. Löjligt gjort och dom var enbart ute för att provocera. Men PRATA med mig ville dom inte. Dom trodde väl att jag hörde till något gäng, och skulle kolla upp mig, men det var jag ju inte. Hur som. Fantastiskt dumt beteende. Men det var egentligen enda gången under 20 år på hoj. Dom nyexade är värst. Förutom den där hojpolisen här i Stockholm som alla verkade hata och som det skrivits en uppsjö av inlägg om men honom har jag aldrig stött på konstigt nog.


Jag har ett rum över i fall du vill ta en äventyrssemester hit någon gång.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag har ett rum över i fall du vill ta en äventyrssemester hit någon gång.

Det är inte helt otroligt att jag säger Ja till det erbjudandet någon gång framöver. Jag är nere i Skåne allt som ofta och har halva släkten där. Bl.a. i Helsingborg. Och jag har bott i Malmö så jag har mycket polare i krokarna. Och tro mig när jag säger detta.... Jag är övertygad om att vi skulle ha det trevligt och ha givande diskussioner om/när vi träffas IRL. Allt gott, mannen. :tummenupp

Med all respekt//J
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top