Skulle du stanna ifall snuten fick plocka din hoj?

Skulle du stanna om du visste att det finns en risk att bli av med hojen

• Antal röstningar
    0
Du har bra tankar!

Märk väl att jag INTE försöker leka besserwisser och predika lydnadens evangelium in absurdum - Du och jag får själva avgöra vad vi anser vara att framföra våra fordon omdömesgillt. Jag är den första att erkänna mina brister (eller medvetna vägran?) när det gäller efterlevnad av samtliga möjliga och omöjliga regler i samhället, däribland vissa hastighetsgränser. Men vad jag gör är min ensak och mina tillkortakommanden är inget som jag vill ha publikt. Jag är inget bra omdöme i allt jag gör...

Personligen tar jag de konsekvenser detta kan få, böter, vårdslöshet - ske så. Efter varje påföljd skulle jag absolut ifrågasätta mitt omdöme för att möjligen förändra mitt beteende. Kort sagt - jag skulle vrida mindre på gasrullen om körkort eller hoj var i farozonen. Jag tror inte jag är ensam - t ex har fartkamerorna de facto tvingat ner medelhastigheten på de "minerade" vägsträckorna. Nu är det inte bara hot om påföljder som spelar in här, själv funderar jag mycket kring tillbud och olyckor som drabbar mig och mina kompisar med viss regelbundenhet...

Problemet uppstår när mer än var femte dödsolycka bland oss bara har hög fart som enda gemensamma nämnare. Jag tror inte någon av de stackarna trodde annat än att de körde med insidan av skallen, fram till de sista sekunderna av deras liv. Det enda jag menar är att vi kanske, lite till mans, ska fundera över om det finns några förändringar eller förbättringar i vårt omdöme som kan förbättra situationen. Annars gör storebror det åt oss, med den breda kammen som fångar alla löss.

Kommunikation är viktig (d v s att man både ger och tar emot info med öppet sinne) vilket med all önskvärd tydlighet illustreras av bl a denna debatt, och besök av t ex polis är en kanongrej:tummenupp Där tror jag det är viktigt att vi i förlängningen också ger något, så att inte cheferna tröttnar på "daltet" för att inget händer (nu har jag ingen aning om det var fallet när den tidigare positiva dialogen i Stockholm fick ett något abrupt slut).

Jag köper inte riktigt att det är var 5e dödsolycka bland OSS som beror på hög fart.

bara för att man sitter på en hoj när man dör så är man inte en hojåkare, vi får ta mycket av skiten och jag tycker det är fel.

Mmm. Totalt sett fanns mycket hög hastighet inblandade i 38% av dödolyckorna (s 57). Och av de som körde mycket över gällande hastighet satt 7/10 på en sporthoj (s 54).

Men - i 22% av fallen (s 57) finns ingen annan faktor än mycket hög hastighet involverad. Vi talar om en förare som äger sin hoj, har körkort och kör opåverkad. Ingen medtrafikant fallerar, vägbanan är okey och inga maskinfel kan konstateras. Men farten är mycket hög. Och föraren dör.

Känner Du igen Dig själv och de Du brukar köra med? Jag gör det, förfärligt nog. Det är väl därför jag kan acceptera att det ser ut så här. Visst, jag och de jag kör med har än så länge klarat oss utan allvarlig olycka/dödsfall. Och vi tycker vi kör "efter förmåga" och "med marginal". Men tillbud har inte saknats, och det manar till eftertanke.

Visst får vi ta stryk för fyllekörningar, snodda hojar och mongon som leker hojåkare utan att begripa vad det handlar om. Men den femtedel som vi nu snackar om kan vi inte bortförklara, det är vår pilsner - ingen annans - att jobba med.

Därför tycker jag personligen att strategin ger oss möjlighet att visa på det stora problem som personer som dör på en hoj utan att vara hojåkare utgör. Men samtidigt måste vi jobba med det som faktiskt berör oss - att de flesta av oss SH-åkare som dör, gör det i warp speed.

Som någon sa för mer än 2 000 år sedan - "-Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga...":)

Jag köper inte riktigt att det är var 5e dödsolycka bland OSS som beror på hög fart.

Bara för att man sitter på en hoj när man dör så är man inte en hojåkare, vi får ta mycket av skiten och jag tycker det är fel.

Mmm. Totalt sett fanns mycket hög hastighet inblandade i 38% av dödolyckorna (s 57). Och av de som körde mycket över gällande hastighet satt 7/10 på en sporthoj (s 54).

Men - i 22% av fallen (s 57) finns ingen annan faktor än mycket hög hastighet involverad. Vi talar om en förare som äger sin hoj, har körkort och kör opåverkad. Ingen medtrafikant fallerar, vägbanan är okey och inga maskinfel kan konstateras. Men farten är mycket hög. Och föraren dör.

Känner Du igen Dig själv och de Du brukar köra med? Jag gör det, förfärligt nog. Det är väl därför jag kan acceptera att det ser ut så här. Visst, jag och de jag kör med har än så länge klarat oss utan allvarlig olycka/dödsfall. Och vi tycker vi kör "efter förmåga" och "med marginal". Men tillbud har inte saknats, och det manar till eftertanke.

Visst får vi ta stryk för fyllekörningar, snodda hojar och mongon som leker hojåkare utan att begripa vad det handlar om. Men den femtedel som vi nu snackar om kan vi inte bortförklara, det är vår pilsner - ingen annans - att jobba med.

Därför tycker jag personligen att strategin ger oss möjlighet att visa på det stora problem som personer som dör på en hoj utan att vara hojåkare utgör. Men samtidigt måste vi jobba med det som faktiskt berör oss - att de flesta av oss SH-åkare som dör, gör det i warp speed.

Som någon sa för mer än 2 000 år sedan - "-Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga...":)

Jag är absolut inget helgon när jag kör och det tror jag väldigt få skulle skriva under på heller om var och en ransakade sig själva, men det betyder inte att jag är ett satans avskum i sadeln heller.

Jag TROR att denna frågan tog fart ordentligt iom bomolyckan i Stockholm, att det sedan i år varit 2 väldigt mediavänliga olyckor där 2 oskyldiga förolyckats gör ju att det är relativt svårt att freda sig när myndigheterna börjar skramla med lagförslagsburken och kommer med kanske radikalare förslag än detta.

Jag har absolut inget imot att det skall kunna beslagtas hojar men jag är emot formuleringarna i förslaget då jag tror dom kan komma att användas godtyckligt iom att dom är luddiga och ospecifika.

Och det vore ju fruktansvärt om det finns minsta möjlighet till egentolkning av en Polis i fält.

Ja, att det är fokus på detta nu, det är vi överens om. Stockholmsolyckan är en bidragande faktor, och de olyckor där "3:e man" får sätta livet till späder på. Men jag tror även att detta påminner samhället om gamla försyndelser, där vissa av oss på plastraket inte nöjt oss med att leka av oss på bakgårdarna, vi har provocerat och skyltat med våra göromål.

Vad gäller "förslaget" konstaterar jag att statistikern buntat ihop alla överträdelser över 30km/h som "mycket över" och bokat in det som extremt beteende. Nu vet jag att en hel del av händelserna inträffade i kanske dubbla skyltade farten, det sätter ju saken i ett annat perspektiv, eller hur?

Skit samma, Dansken har tydligt deklarerat att SMC inte stöttar en 30-gräns, vi talar vårdslöshet, eller kanske grov sådan, för att beslagtagande ska komma ifråga. Och då har den enskilde polismannen inte det inflytandet Du befarar.

SMC skulle, även detta sagt tidigare, välkomna en ansökan till rättsfonden, om någon medlem till äventyrs skulle riskera beslagtagande utan att ha gjort sig skyldig till vårdslöshet eller annat som innefattas av "extremt beteende". Men jag tror inte vi kommer att se någon sådan ansökan, faktiskt...

...Jag har absolut inget imot att det skall kunna beslagtas hojar men jag är emot formuleringarna i förslaget då jag tror dom kan komma att användas godtyckligt iom att dom är luddiga och ospecifika.

Och det vore ju fruktansvärt om det finns minsta möjlighet till egentolkning av en Polis i fält.

Vaddå bara Stockholm, vi har helikoptrar här i Göteborg också och det finns nog på fler ställen. :fakta

Helt rätt. Ursäkta. Hade gammal info. Träffade allt som oftast på en helikopterpilot som jobbar åt polisen under lång tid och som det var då fanns det två helikoptrar och dom var stationerade här i Stockholm (Värmdö om jag inte minns fel) men lånades ut allt som oftast till andra distrikt. Men det finns fler helikoptrar nu sedan en tid tillbaka i Malmö, Göteborg och några fler platser. Dessa ska nu bytas ut till modernare helikoptrar som kommer kunna vara i tjänst dygnet runt. Men du har helt rätt. Det finns i dagsläget inte bara helikoptrar i Stockholm. :)

Polishelikoptern hänger över Stockholm och övervakar trafiken dagligen.

I Stockholm kanske man tycker att det är försvarbart ekonomiskt att ha helikoptern uppe. Men jag ställer mig frågande till att den används till att jaga fartsyndare som sin huvudsakliga uppgift. Man kallar väl in den i samband med fall som när mc-killen körde ihjäl sig förra året och om jag inte minns fel hade man särskilt fokus på trafikövervakning den dagen.

En polishelikopter kostar till exempel 5000 kr per timme (exklusive personalkostnad)

Kuriosa: I samma arbetsmaterial står det att en ambulanshelikopter kostar 30 000 kr per timme. Man kan förstå att det snabbt blir dyrt så fort en sådan skall tillkallas till en olycka.

Se sid 23.

Källa: https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25585.pdf

Här kan du fördjupa dig ytterligare i vad de olika helikoptertyperna har för uppgifter. Jag har själv inte plöjt igenom materialet. Ganska omfattande:

http://www.regeringen.se/content/1/c6/11/76/11/7a19ea37.pdf

I Stockholm kanske man tycker att det är försvarbart ekonomiskt att ha helikoptern uppe. Men jag ställer mig frågande till att den används till att jaga fartsyndare som sin huvudsakliga uppgift. Man kallar väl in den i samband med fall som när mc-killen körde ihjäl sig förra året och om jag inte minns fel hade man särskilt fokus på trafikövervakning den dagen.

Kuriosa: I samma arbetsmaterial står det att en ambulanshelikopter kostar 30 000 kr per timme. Man kan förstå att det snabbt blir dyrt så fort en sådan skall tillkallas till en olycka.

Se sid 23.

Källa: https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25585.pdf

Här kan du fördjupa dig ytterligare i vad de olika helikoptertyperna har för uppgifter. Jag har själv inte plöjt igenom materialet. Ganska omfattande:

http://www.regeringen.se/content/1/c6/11/76/11/7a19ea37.pdf

Jag har hyffsad koll på vad polis-, ambulans- och räddningshelikoptrarna har för uppgifter då jag tidigare varit involverad i Sjöräddningen. Där fanns det frivilliga räddningsmän som jobbat på samtliga helikoptertyper och vi övade tillsammans med räddningshelikoptern och ambulanshelikoptern löpande.

Äsch det nya är Quadrocopter, med dessa små otyg kan polisen jaga vem som helst utan att lägga många kr. :brinnerup

Jag har hyffsad koll på vad polis-, ambulans- och räddningshelikoptrarna har för uppgifter då jag tidigare varit involverad i Sjöräddningen. Där fanns det frivilliga räddningsmän som jobbat på samtliga helikoptertyper och vi övade tillsammans med räddningshelikoptern och ambulanshelikoptern löpande.

Så bra, då inser du säkert att polishelikoptern är det sista man bör oroa sig för som notorisk fortkörare. Det är inte ekonomiskt försvarbart. Därmed inte sagt att den inte används ibland i det syftet. Men då rör det sig om särskilda insatser eller enskilda händelser. Under senare år har man ju bara hört talas om en handfull tillfällen där man jagat fortkörare med helikopter. Det mest omtalade var just olyckan förra året i Stockholm där killen körde ihjäl sig mot vägbommen.

Så bra, då inser du säkert att polishelikoptern är det sista man bör oroa sig för som notorisk fortkörare. Det är inte ekonomiskt försvarbart. Därmed inte sagt att den inte används ibland i det syftet. Men då rör det sig om särskilda insatser eller enskilda händelser. Under senare år har man ju bara hört talas om en handfull tillfällen där man jagat fortkörare med helikopter. Det mest omtalade var just olyckan förra året i Stockholm där killen körde ihjäl sig mot vägbommen.

Och varför tror du att polishelikoptern hänger över Stockholms vägar i stort dagligen för då? Jaga skattesmitare? ;) Men visst, jag kan ju fråga helikopterpolisen jag känner om dom ändrat inriktning på sistone. Trafikövervakning har definitivt varit ett av uppdragen och är det säkert fortfarande.

Och varför tror du att polishelikoptern hänger över Stockholms vägar i stort dagligen för då? Jaga skattesmitare? ;) Men visst, jag kan ju fråga helikopterpolisen jag känner om dom ändrat inriktning på sistone. Trafikövervakning har definitivt varit ett av uppdragen och är det säkert fortfarande.

Det vore knappast ekonomiskt försvarbart att låta polishelikoptern övervaka motorlederna in och ut ur Stockholm när den kostar 5000 kr i timmen exklusive besättningen för att jaga fartsyndare som följer trafikströmmen eller någon trafikant som kör mot heldraget vid ett filbyte eller vad det nu må vara för något. Ägnar besättningarna sig åt trafikövervakning är det nog mer allmänt hållet och mer som en del i ett större sammanhang. Men för all del fråga du din helikopterpolis om han kan förklara hur en normal arbetsdag ser ut. Det skulle kunna bli intressant att höra.

Det vore knappast ekonomiskt försvarbart att låta polishelikoptern övervaka motorlederna in och ut ur Stockholm när den kostar 5000 kr i timmen exklusive besättningen för att jaga fartsyndare som följer trafikströmmen eller någon trafikant som kör mot heldraget vid ett filbyte eller vad det nu må vara för något. Ägnar besättningarna sig åt trafikövervakning är det nog mer allmänt hållet och mer som en del i ett större sammanhang. Men för all del fråga du din helikopterpolis om han kan förklara hur en normal arbetsdag ser ut. Det skulle kunna bli intressant att höra.

5000 sek timmen lät förvånansvärt billigt om jag ska vara ärligt. Har inte en aning om vad en heli kostar att ha uppe men är det inte mer så kommer dom nog ha dom hovrande ganska ofta!

Ska bli! Är i USA nu men kontaktar honom när jag kommer hem igen. Har en morbror som är polischef i Göteborg. Ska känna honom lite på pulsen gällande trafikövervakning från luften. Han bör också ha lite koll. Jag gjorde precis en snabbsökning på nätet och det är ju glasklart att trafikövervakning hör till helikopterns arbetsområden.

5000 sek timmen lät förvånansvärt billigt om jag ska vara ärligt. Har inte en aning om vad en heli kostar att ha uppe men är det inte mer så kommer dom nog ha dom hovrande ganska ofta!

I vissa sammanhang får man nog anse att det är billigt i andra inte. Jag tror t ex trafikövervakning är ett sådant område där den inte är billig om det ska vara dygnets alla timmar. Man får nog som sagt ha riktade insatser och där kan den säkert göra stor nytta. Som t ex dirigera "marktrupperna" mot en enskild fortkörare som beter sig hänsynslöst eller någon annan samhällsfarlig individ. Där kan man inte riktigt sätta ett pris. Där får det nog kosta vad det vill om man kan få tag i resursen i tid för händelsen.

Tyckte just kostnaden för polis, räddning och ambulanshelikopter var rätt intressant. En polishelikopter som sagt 5000 kr/tim, en räddningshelikopter 15000 kr/tim och en ambulanshelikopter 30000 kr/tim. Läser man i den första länken i inlägget står det vidare lite hur det debiteras. Rätt intressant läsning faktiskt.

Ska bli! Är i USA nu men kontaktar honom när jag kommer hem igen. Har en morbror som är polischef i Göteborg. Ska känna honom lite på pulsen gällande trafikövervakning från luften. Han bör också ha lite koll. Jag gjorde precis en snabbsökning på nätet och det är ju glasklart att trafikövervakning hör till helikopterns arbetsområden.

Trafikövervakning ingår mycket riktigt i ett av arbetsområdena, men frågan jag ställde mig var hur stor del det upptar. Baserat på ekonomiska incitament tror jag nämligen inte att det är ekonomiskt försvarbart att ha en helikopter uppe för att övervaka trafiken mer än i inriktade insatser. Kanske vid rusningstrafik och så för att kunna dirigera annan trafik förbi trafikhinder. Har själv inte sett en helikopter som övervakar trafiken på minst 10 år. Däremot har man sett dem i samband med andra insatser. T ex hålla koll på huliganbråk och annat. Jag tror trafikövervakning är en rätt liten del vad man använder polishelikoptrarna till. Men jag är ingen polis med insyn i deras verksamhet så det vore helt klart intressant att få synpunkter från insidan hur öppna de nu kan vara med sin verksamhet.

Klart det tillhör arbetsområdet, men sen är det väl inte ekonomiskt försvarbart att ha en helikopter uppe 8 timmar om dagen för att spana på svenssonförbrytare på essingeleden?

Glasklart eller hur?

Ja, att det är fokus på detta nu, det är vi överens om. Stockholmsolyckan är en bidragande faktor, och de olyckor där "3:e man" får sätta livet till späder på. Men jag tror även att detta påminner samhället om gamla försyndelser, där vissa av oss på plastraket inte nöjt oss med att leka av oss på bakgårdarna, vi har provocerat och skyltat med våra göromål.

Vad gäller "förslaget" konstaterar jag att statistikern buntat ihop alla överträdelser över 30km/h som "mycket över" och bokat in det som extremt beteende. Nu vet jag att en hel del av händelserna inträffade i kanske dubbla skyltade farten, det sätter ju saken i ett annat perspektiv, eller hur?

Skit samma, Dansken har tydligt deklarerat att SMC inte stöttar en 30-gräns, vi talar vårdslöshet, eller kanske grov sådan, för att beslagtagande ska komma ifråga. Och då har den enskilde polismannen inte det inflytandet Du befarar.

SMC skulle, även detta sagt tidigare, välkomna en ansökan till rättsfonden, om någon medlem till äventyrs skulle riskera beslagtagande utan att ha gjort sig skyldig till vårdslöshet eller annat som innefattas av "extremt beteende". Men jag tror inte vi kommer att se någon sådan ansökan, faktiskt...

Nu är det fan dags att SMC förklarar för Motormännen hur det funkar med att förespråka saker!!!!!! Det dör ju folk i bil som pratar i mobil varje dag:huvet.... Beslagta skiten omedelbart.

Nä justja bilförare har frikort när det gäller att döda:gnissla

Skämt eller inte men jag tror vi tar på oss ett ok som är riktigt obekvämt och inte rättvist.

Nu är det fan dags att SMC förklarar för Motormännen hur det funkar med att förespråka saker!!!!!! Det dör ju folk i bil som pratar i mobil varje dag:huvet.... Beslagta skiten omedelbart.

Nä justja bilförare har frikort när det gäller att döda:gnissla

Skämt eller inte men jag tror vi tar på oss ett ok som är riktigt obekvämt och inte rättvist.

Beslagta mobilen för folk som dör? :dummer

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...