VBK
Mas.
Du har bra tankar!
Märk väl att jag INTE försöker leka besserwisser och predika lydnadens evangelium in absurdum - Du och jag får själva avgöra vad vi anser vara att framföra våra fordon omdömesgillt. Jag är den första att erkänna mina brister (eller medvetna vägran?) när det gäller efterlevnad av samtliga möjliga och omöjliga regler i samhället, däribland vissa hastighetsgränser. Men vad jag gör är min ensak och mina tillkortakommanden är inget som jag vill ha publikt. Jag är inget bra omdöme i allt jag gör...
Personligen tar jag de konsekvenser detta kan få, böter, vårdslöshet - ske så. Efter varje påföljd skulle jag absolut ifrågasätta mitt omdöme för att möjligen förändra mitt beteende. Kort sagt - jag skulle vrida mindre på gasrullen om körkort eller hoj var i farozonen. Jag tror inte jag är ensam - t ex har fartkamerorna de facto tvingat ner medelhastigheten på de "minerade" vägsträckorna. Nu är det inte bara hot om påföljder som spelar in här, själv funderar jag mycket kring tillbud och olyckor som drabbar mig och mina kompisar med viss regelbundenhet...
Problemet uppstår när mer än var femte dödsolycka bland oss bara har hög fart som enda gemensamma nämnare. Jag tror inte någon av de stackarna trodde annat än att de körde med insidan av skallen, fram till de sista sekunderna av deras liv. Det enda jag menar är att vi kanske, lite till mans, ska fundera över om det finns några förändringar eller förbättringar i vårt omdöme som kan förbättra situationen. Annars gör storebror det åt oss, med den breda kammen som fångar alla löss.
Kommunikation är viktig (d v s att man både ger och tar emot info med öppet sinne) vilket med all önskvärd tydlighet illustreras av bl a denna debatt, och besök av t ex polis är en kanongrejDär tror jag det är viktigt att vi i förlängningen också ger något, så att inte cheferna tröttnar på "daltet" för att inget händer (nu har jag ingen aning om det var fallet när den tidigare positiva dialogen i Stockholm fick ett något abrupt slut).
Jag köper inte riktigt att det är var 5e dödsolycka bland OSS som beror på hög fart.
bara för att man sitter på en hoj när man dör så är man inte en hojåkare, vi får ta mycket av skiten och jag tycker det är fel.