Skulle du stanna ifall snuten fick plocka din hoj?

Skulle du stanna om du visste att det finns en risk att bli av med hojen

• Antal röstningar
    0
Jag hade stannat vilken dag som om jag vetat att det bara va körkortet som ryker för då får ma sin bestraffning genom svensk buss/tågtrafik. Men om risken hade funnits att någon obehörig skulle lägga fingrana på min hoj... trodde aldrig jag skulle säga det men då är det fan bäst att snuten hoppar åt sidan flr i mina ögon är han inte bättre än en hojtjuv!!

Poliser är inte heller odödliga och livet vid 300 kan bli precis lika kort för dem.

Ursäkta att jag blev upprörd men jag är den typen där ta mitt hus o hem men rör ni min hoj så har ni aldrig levt farligare.

Funderar på hur det kommer bli med hetsjakterna, när polisen blir mer upplysta om att buset ska stoppas och lagföras för att kunna plocka hojjarna? Misstänker att de inte dramatiskt kommer att minska precis..
Mer vilda western på de svenska vägarna låter ju som en höjdare inom olycksstatistik. :brinnerup

Visst, lagen finns ju redan om ett beslagtagande av motorfordon. Men va det tvunget att påminna nötterna om det??

Ja prexis som jag skrev. ett hundratal Zatzy driftar runt med kanske 2000 åskådare där faktiskt folk fick "kasta sig undan från bakändan på bilerna ibland. Och där det av någon underlig anledning stod barnfamiljer, tom med barnvagnar.

Vad det i framtiden har att erbjuda har jag ingen aning om men jag har surfat runt lite och inte hittat att tex Motormännen förespråkar att baslagta bilar.

Jag tror att du som många andra misstolkar varför jag är kritisk, inte för att det skall tillämpas utan för hur det kan tänkas slå fel.

Och om jag skall ta ett annat exempel på felprioriteringar så körde jag igenom HBG en Vallåkraträff för 2 år sen.

Körde genom stan (tog en timme)där anarkin var total, det streetracades friskt mellan rödljusen i Centrum med ett hundratal poliser som inte tordes gära nånting utan bara tittade på.

Utanför Centrum blev jag skjuten för 62 km på 50 väg med en lagom välförtjänt bot....

Vi pratar kanske 1000m mellan total trafikannarki och en mindre trafikförseelse. men det var jag som blev fattig för bilar är ju bilar och det har ju folk lätt att förknippa sig själv med.

Lustigt att du nämner Vallåkraträffen. Första gången jag åkte dit för en fortkörning var denna dagen för många år sedan. Minns att jag körde som om det vore uppkörning för att jag visste att det skulle vara kontroller, men slappnade av vid ett tillfälle där jag bara följde trafikströmmen och släppte gasen innan en påfart till motorvägen där hastigheten sänktes från 90 till 70 km/h. Det var bara att le och ta emot fortkörningsboten. Åtminstone var polismannen trevlig.

Något senare samma dag på kvällen blev jag godissugen och tog bilen ner på stan. Big misstake, jag hann inte ens köra två kvarter från där jag bor så fick jag en polisbil jag passerade bakom mig för att sedan ligga obehagligt nära bakom mig. Blev irriterad tillslut över att de körde så nära (fullt med folk på sidorna av vägen, anarki som du säger, en panikbroms och polisbilen hade suttit i baken på en). Jag svängde in på en mindre sidogata och steg ur bilen och gick bak till polisbilen som stannat bakom mig och frågade vad det var frågan om.

Poliskvinnan menade på att jag kört med dimljusen på. Jag svarade att det bara var positionsljusen som tänds automatiskt med halvljuset när man startar bilen och gick inte att stänga av separat. Poliskvinnan nöjde sig inte med svaret. Menade nu på att det inte var godkänt att ha positionsljuset tänt tillsammans med halvljuset trots att bilen var fullt godkänd enligt konstens alla regler. Det där blir ombesiktning. Föreslog att hon skulle skriva ut ut en sådan bot att det var ett stort misstag och tjänstefel. Vidare sa jag att mitt enda ärende var att jag skulle köpa godis och sedan skulle jag köra hem och att jag inte hade något med spektaklet på stan att göra. Det är sådana här tillfällen man verkligen får dåligt förtroende för polisen. Hon var på väg att ge mig böter och ombesiktning på totalt felaktiga grunder. På sätt och vis önskar jag nästan att hon gjorde det långt senare. De stoppade helt klart fel individ. Jag aldrig haft något intresse av streetracing. Enda anledningen att de trakasserade mig var för att jag körde en sportbil. Sådant gör mig urförbannad. Hur fan kan man ta fel på "bond" trimmad Volvo med allt "bling" man kan uppbringa och en helt standard bil?

Andra gången jag åker fast på en fortkörning var på motorvägen utanför Falkenberg för två år sedan. En glest trafikerad dag med perfekta väderförhållanden. Var sen och satte farthållaren på 30 över hastighetsgränsen hela vägen, den gränsen där jag visste att jag bara skulle åka på böter om jag blev stoppad. Såg aldrig var man sköt mig med laser. Polismannen som stoppade mig var trevlig och jag var trevlig tillbaka. Sett i det stora hela var det här småpengar att få en andra bot efter så många år med körkort. Hörde mig lite försynt av om det gick bra att betala med kreditkortet. Bara att se polismännen fumla med kortläsaren var värd böterna i sig. Tyvärr accepterade de inte AMEX.

För något år sedan var jag ute på motorvägen med Duccen och mötte en mc-polis som kom från motsatt håll. Jag visste att han skulle vända vid nästa avfart och mycket riktigt såg jag en mc-polis närma sig i mycket hög fart för att sakta in tempot en bit bakom för att sedan bara passera någon minut senare. Körde fullt lagligt vid tillfället även när han först fick syn på mig. Man får väl anta att han bara gjorde sitt jobb. Om han dock förutsatte att man kör som ett svin bara för att man kör sporthoj då bedrog han sig grovt.

Svarade nog aldrig på frågan om jag skulle stanna om polisen ville beslagta något av mina fordon i tidigare inlägg. Jag känner inte riktigt att jag ligger i farozonen för något sådant. Men rent hypotetiskt hade jag stannat eftersom jag är medveten om att vi har en väldigt tandlös lagstiftning som skulle göra att jag fick tillbaka fordonet i fråga efter överklagan.

Sedan tycker jag nog inte att något fordon i världen är värt att riskera livhanken för. Inte mitt eget och i synnerhet inte någon annans.

Last edited:
21,45% skulle stanna!

var väl det jag trodde så SMC får nog tänka om istället för att sätta alla i ett fack "extrema förare"

och inte för att jag ens gillar förslaget men hade det inte varit rättvisare att säga ex. 100% för hög hastighet är ett "extremt beteende" än 30km/h+.

Bully, jag är tacksam - seriöst - för Ditt engagemang i frågan. Problemet är att vi är en väldans massa mc-åkare. Sporthojarna utgör ca 5% av de som är i trafik. Helsicke, bara SMC organiserar över 50 000 hojåkare!

Nu har vi en poll som visar att 150 st hojåkare inte skulle stanna för att hojen eventuellt skulle kunna beslagtas. Och att 80 st hojåkare aldrig skulle stanna, vilka omständigheter som än föreligger.

För enkelhetens skull räknar vi med ca 300 000 hojar i trafik, säg 250 000 förare för att räkna på säker sida.

0.06% skulle inte stanna om hojen skulle kunna beslagtas.
Drygt 0.03% stannar inte oavsett vad som händer.

Resten undrar - vad är problemet? Plocka bort skiten från vägarna så vi får mysputtra ifred.

Ser Du problemet med statistik?

I rest my case - ha en underbar söndagskväll:)

21,45% skulle stanna!

var väl det jag trodde så SMC får nog tänka om istället för att sätta alla i ett fack "extrema förare"

och inte för att jag ens gillar förslaget men hade det inte varit rättvisare att säga ex. 100% för hög hastighet är ett "extremt beteende" än 30km/h+.

Bully, jag är tacksam - seriöst - för Ditt engagemang i frågan. Problemet är att vi är en väldans massa mc-åkare. Sporthojarna utgör ca 5% av de som är i trafik. Helsicke, bara SMC organiserar över 50 000 hojåkare!

Nu har vi en poll som visar att 150 st hojåkare inte skulle stanna för att hojen eventuellt skulle kunna beslagtas. Och att 80 st hojåkare aldrig skulle stanna, vilka omständigheter som än föreligger.

För enkelhetens skull räknar vi med ca 300 000 hojar i trafik, säg 250 000 förare för att räkna på säker sida.

0.06% skulle inte stanna om hojen skulle kunna beslagtas.
Drygt 0.03% stannar inte oavsett vad som händer.

Resten undrar - vad är problemet? Plocka bort skiten från vägarna så vi får mysputtra ifred.

Ser Du problemet med statistik?

I rest my case - ha en underbar söndagskväll:)

Om dina beräkningar är korrekta så varför engagera sig så mycket i detta lilla problem? Allt i världen har en liten sådan problem % då den mänskliga faktorn spelar in. Varför som jag skrev tidigare göra en struts av en fjäder? Sverige är ett av världens trafiksäkraste land hur mycket mer behöver de plocka svenskarna tills de inte har några fjädrar kvar?

Ser enbart detta som ett förslag där staten ser ännu en anledning att tömma svenskarna plånbok. De hittar inte vägar att göra saker säkrare utan letar bara möjligheter att öka statskassan. Inser inte SMC att detta är ett ljus i tunneln som upptäcks vara ett tåg när det är för sent, samt svårare att rädda?

Staten bryr sig inte om motorintresserade eller hojåkare, för jag är 100% en extreme åkare enligt SMC. Skulle SMC bry sig hade de jobbat mer med frågan varför inte Viking Motor Park får sätta spaden i backen och slå upp sina dörrar. För det är en win win situation för flera parter. Men förvånade inte mig att du la upp i den andra tråden detta diskuterades länken till "vi har ingen lokal". Ser man inte sambandet på extreme åkare och tillgängliga banor förnekar man det bara 1+1=2 enkelt. Jag har minst utan att överdriva 20st mc polare som anses som extreme förare, 4 av oss har ekonomin eller möjligheten att köra på bana, de andra följer med ibland och skulle vilja göra det oftare eller endast det men en stor faktor sätter käppar i hjulet så de håller sitt extrema körande på gatan för det är det enda som passar just deras livs situation.

Men nej statistik, miljöfrågor, skatteintäkter, och deras egna intressen sätts på priolistan (golfbanor), hur många fler golfbanor behöver vi mer i sthlm?
Så att försöka låtsas rädda mc intresserade och motorintresserade funkar inte så bra. De vill bara åt resten av våra redan skattade pengar.

Kan hålla på i en evighet och köper inte dina argument eller SMC, kommer aldrig betala dessa en krona och även om MC blir förbjudet eller över en viss cc gör det inte mig ett skit. Jag kommer att hålla mig till banan och blir inte svenska banor, Svemo och hela den situationen bättre ser jag en ljusare framtid utomlands.

Bully, om Du med 100% extremåkare menar att Du kör som ett svin och utan att bry Dig, utan körkort, på annans hoj, full eller drogpåverkad och utan hjälm - ja, då skulle jag inte kalla Dig för motorcyklist och då är inte SMC rätt organisation för Dig.

Gnället om att det kostar för mycket att köra bana, därför måste vi panga s***n på gatan - är så himmelens löjligt och barnsligt. Det finns vad jag vet inget i något demokratiskt samhälle eller grundlagar som ger folk rättigheten att, på andra samhällsmedlemmars risk, förverkliga sina drömmar eller "behov av fart" på allmän plats. Så lägg ned den delen, i alla fall till dess Du kan peka på var den medborgeliga rättigheten finns angiven.

Däremot fattar individer sina egna beslut, min personliga grundinställning är att vad personer väljer att göra kan och ska inte organisationer eller myndigheter bry sig i. Så länge det inte utgör ett problem för samhället. Kraschade vi inte när vi körde för fort - fanns alltså inget samhällsproblem och debatten var onödig. Men individer som väljer att bryta mot de regler som finns får faktiskt vara så rakryggade att man tar de sanktioner som samhället beslutat, eller jobba inom demokratins spelregler för att få bort dom.

Jaja, jag hoppas Du finner Din plats i livet:) Lycka till!

...Staten bryr sig inte om motorintresserade eller hojåkare, för jag är 100% en extreme åkare enligt SMC...

...men en stor faktor sätter käppar i hjulet så de håller sitt extrema körande på gatan för det är det enda som passar just deras livs situation...

...Kan hålla på i en evighet och köper inte dina argument eller SMC, kommer aldrig betala dessa en krona och även om MC blir förbjudet eller över en viss cc gör det inte mig ett skit. Jag kommer att hålla mig till banan och blir inte svenska banor, Svemo och hela den situationen bättre ser jag en ljusare framtid utomlands.

:tummenupp Då har vi ju i varje fall löst problemet med farten. Sedan var det bara de andra punkterna kvar, tror nog Politzei vill ha ett ord med i laget angående dessa...:)

Roffe, ett ord, autobahn...

Fredrik:hej

Last edited:
Helt sant, och der Politzei in der Vaterland är inte att skoja med...
Visst försöker jag hitta på ursäkter, jag skulle bli drabbad, för det sättet som jag kör hoj på (utanför tätbebyggt vill jag påpeka) klassas inte på något annat sätt än som vårdslöshet i trafik.
Sen anser JAG att jag kör med skallen, andra är av en annan åsikt...
Mer tid på bana vore både roligt och ett bra sätt att avreagera sig, men min situation har inte tillåtigt det i år.
Som det togs upp tidigare vore det en hit att få tillbaka Kjecop eller någon av hans kalliber, iaf i sthlm!

Fredrik:tummenupp

Visst försöker jag hitta på ursäkter, jag skulle bli drabbad, för det sättet som jag kör hoj på (utanför tätbebyggt vill jag påpeka) klassas inte på något annat sätt än som vårdslöshet i trafik.
Mer tid på bana vore både roligt och ett bra sätt att avreagera sig, men min situation har inte tillåtigt det i år.
Som det togs upp tidigare vore det en hit att få tillbaka Kjecop eller någon av hans kalliber, iaf i sthlm!

Du har bra tankar!

Märk väl att jag INTE försöker leka besserwisser och predika lydnadens evangelium in absurdum - Du och jag får själva avgöra vad vi anser vara att framföra våra fordon omdömesgillt. Jag är den första att erkänna mina brister (eller medvetna vägran?) när det gäller efterlevnad av samtliga möjliga och omöjliga regler i samhället, däribland vissa hastighetsgränser. Men vad jag gör är min ensak och mina tillkortakommanden är inget som jag vill ha publikt. Jag är inget bra omdöme i allt jag gör...

Personligen tar jag de konsekvenser detta kan få, böter, vårdslöshet - ske så. Efter varje påföljd skulle jag absolut ifrågasätta mitt omdöme för att möjligen förändra mitt beteende. Kort sagt - jag skulle vrida mindre på gasrullen om körkort eller hoj var i farozonen. Jag tror inte jag är ensam - t ex har fartkamerorna de facto tvingat ner medelhastigheten på de "minerade" vägsträckorna. Nu är det inte bara hot om påföljder som spelar in här, själv funderar jag mycket kring tillbud och olyckor som drabbar mig och mina kompisar med viss regelbundenhet...

Problemet uppstår när mer än var femte dödsolycka bland oss bara har hög fart som enda gemensamma nämnare. Jag tror inte någon av de stackarna trodde annat än att de körde med insidan av skallen, fram till de sista sekunderna av deras liv. Det enda jag menar är att vi kanske, lite till mans, ska fundera över om det finns några förändringar eller förbättringar i vårt omdöme som kan förbättra situationen. Annars gör storebror det åt oss, med den breda kammen som fångar alla löss.

Kommunikation är viktig (d v s att man både ger och tar emot info med öppet sinne) vilket med all önskvärd tydlighet illustreras av bl a denna debatt, och besök av t ex polis är en kanongrej:tummenupp Där tror jag det är viktigt att vi i förlängningen också ger något, så att inte cheferna tröttnar på "daltet" för att inget händer (nu har jag ingen aning om det var fallet när den tidigare positiva dialogen i Stockholm fick ett något abrupt slut).

Last edited:
Efter att ha hängt här på forumet nu i några år och läst vad som skrivits av "fartdårarna" så verkar det i stort bara finnas en sak som kan få er att sakta ner och det är när man får barn. Fram tills dess verkar många skita i det mesta men om man blir pappa så verkar det få er att tänka till. En reflektion bara.....

Efter att ha hängt här på forumet nu i några år och läst vad som skrivits av "fartdårarna" så verkar det i stort bara finnas en sak som kan få er att sakta ner och det är när man får barn. Fram tills dess verkar många skita i det mesta men om man blir pappa så verkar det få er att tänka till. En reflektion bara.....

SMC kanske borde skicka ut defekta gratiskondomer till sina medlemmar? ;)

Skulle du stanna om du visste att det finns en risk att bli av med hojen

Imorse hade jag förmånen att ta ställning till frågan i praktiken. Låg i vänsterfil norrgående vid Kungens Kurva då Polisen bjussade på blåljusdisco i backspegeln. Mesig som jag är slog jag av istället för att vrida på rullen och tänkte hur fan jag skulle snacka mej ur 40 km över tillåten fart. Men Polisen bara körde om med sirener och allt för att svänga av direkt in på Statoil. Dom var väl bara akut fikasugna.

i finland behöver man inte stanna, där gör polisen razzia direkt
hos klubbar och medlemmar som filmat och lagt ut bevis material
på tuben tex.polisen har beslagtagit datorer, kameror,mobiler och tillomed
2 st hojjar.
länk
http://yle.fi/uutiset/poliisi_jatkaa_mad_kuusaa_-motoristien_toiminnan_tutkimista/6304347
dock på finska.
intressant att se hur det slutar.

ps. tror aldrig att jag hamnar i en sån situation att jag måste överväga att
stanna eller att sticka ifrån polisen?

Last edited:
i finland behöver man inte stanna, där gör polisen razzia direkt
hos klubbar och medlemmar som filmat och lagt ut bevis material
på tuben tex.polisen har beslagtagit datorer, kameror,mobiler och tillomed
2 st hojjar.
länk
http://yle.fi/uutiset/poliisi_jatkaa_mad_kuusaa_-motoristien_toiminnan_tutkimista/6304347
dock på finska.
intressant att se hur det slutar.

ps. tror aldrig att jag hamnar i en sån situation att jag måste överväga att
stanna eller att sticka ifrån polisen?

Det där lär bli verklighet även här framöver. Har en polare som är hojpolis och även polisen här börjar intressera sig så smått för YouTube-filmer och annat. Inte enbart för att sätta dit hojåkare specifikt utan generellt. Det är hyffsat vanligt att korkade människor lägger ut lagöverträdelser som dom själva gör.

Hade det inte varit bättre med ett lagförslag som säger att dom som smiter eller försöker smita blir av med hojen. Känns mer rimligt.

Hade det inte varit bättre med ett lagförslag som säger att dom som smiter eller försöker smita blir av med hojen. Känns mer rimligt.

Jo det kan ju vara en bra idé men då måste man ju kunna identifiera föraren/regskylten först och det är kanske inte så lätt alla gånger. Nu ska ju polisen satsa på en helt ny helikopterpark och jag tror att det sammanlagt är runt 8 nya helikoptrar som kommer köpas in. Så nu blir det inte bara Stockholm så får helikoptrar. Ska vara klart om ett par år av vad jag minns och då lär det bli lite lättare att förfölja fortkörare utan att ha en polisbil liggandes direkt i röven.

Jo det kan ju vara en bra idé men då måste man ju kunna identifiera föraren/regskylten först och det är kanske inte så lätt alla gånger. Nu ska ju polisen satsa på en helt ny helikopterpark och jag tror att det sammanlagt är runt 8 nya helikoptrar som kommer köpas in. Så nu blir det inte bara Stockholm så får helikoptrar. Ska vara klart om ett par år av vad jag minns och då lär det bli lite lättare att förfölja fortkörare utan att ha en polisbil liggandes direkt i röven.
Vaddå bara Stockholm, vi har helikoptrar här i Göteborg också och det finns nog på fler ställen. :fakta

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra