Skulle du stanna ifall snuten fick plocka din hoj?

Skulle du stanna om du visste att det finns en risk att bli av med hojen


  • Antal röstningar
    0
Klart det tillhör arbetsområdet, men sen är det väl inte ekonomiskt försvarbart att ha en helikopter uppe 8 timmar om dagen för att spana på svenssonförbrytare på essingeleden?

Glasklart eller hur?

Det är väl inte ett dugg glasklart? Om staten skulle resonera krasst ekonomiskt i allt så kan man nog lätt konstatera att det enda som är ekonomiskt försvarbart gällande fordon är lapplisor....... Jag VET att helikoptern används till trafikövervakning men jag vet inte hur många procent av flygtiden som nyttjas till detta. Vissa saker får kosta pengar. Det känns som att man ganska enkelt kan inse att ingen av helikoptrarna direkt bär sig ekonomiskt. Räddningshelikoptern, Ambulanshelikoptern är till för att rädda liv. Hur mycket är ett liv värt? Polishelikoptern är till för polisiärt arbete och den används dagligen och det trots att den kostar pengar.
 
Det är väl inte ett dugg glasklart?

Jo

Om staten skulle resonera krasst ekonomiskt i allt så kan man nog lätt konstatera att det enda som är ekonomiskt försvarbart gällande fordon är lapplisor.......

Staten resonerar ganska krasst ekonomiskt.

Jag VET att helikoptern används till trafikövervakning men jag vet inte hur många procent av flygtiden som nyttjas till detta.

Fantastiskt att DU vet att en polishelikopter används någon (okänd) procent till trafikövervakning, en enorm kunskap i klass med valfritt skolbarn.

Vissa saker får kosta pengar.

Stämmer

Det känns som att man ganska enkelt kan inse att ingen av helikoptrarna direkt bär sig ekonomiskt. Räddningshelikoptern, Ambulanshelikoptern är till för att rädda liv.

Duktig slutsats.

Hur mycket är ett liv värt?

Man får nog utgå från 0kr, sen skiljer det i vissa fall.

Polishelikoptern är till för polisiärt arbete och den används dagligen och det trots att den kostar pengar.

Alla storstäder bör ha en för snabba insatser trots trafikstoppningar, trafikövervakning är sekundärt.
 
Jag svarade "aldrig". Men kom på att jag är nog ganska feg så kanske jag skulle sen också stanna.. :rodnar
 
Bra respons!

399 st som röstat och 22,56% skulle stanna!

Jag är beredd att offra lite, VTI om ni läser så lovar jag att vi inte kommer prata i mobil varken i bilen eller på hojen i trafiken, om ni inser vilka dumheter SMC kokar ihop med andra MC hatare!
 
Har slutat och stanna oavsett om jag kört för fort eller ej.
Stannade alltid fram till ca 2009 men efter många och onödiga böter pga att blinkers hade fel färg alternatvt att fotpinnarna inte satt på för passagerare så kan de stå där och sura när jag kör förbi.
Bäst var nog 08 när de tog mig 200m bort från besiktningen.
Hade blankt papper på min hoj men inte enligt farbror blå.. nejdå nummerskylten satt inte längst bak på hojen och det kvittade att besiktningsmannen hade godkännt min hoj.
Där var belysning på nummerplåten och den syntes extremt bra från alla håll det sa han och log hånaktigt .. men men den sitter inte längst bak...
Ombesikting och 1200 i böter.. nu har jag aldrig nummerskylt .. tänk så fel det blir för att de är gamar på oss hojåkare.
 
Har slutat och stanna oavsett om jag kört för fort eller ej.
Stannade alltid fram till ca 2009 men efter många och onödiga böter pga att blinkers hade fel färg alternatvt att fotpinnarna inte satt på för passagerare så kan de stå där och sura när jag kör förbi.
Bäst var nog 08 när de tog mig 200m bort från besiktningen.
Hade blankt papper på min hoj men inte enligt farbror blå.. nejdå nummerskylten satt inte längst bak på hojen och det kvittade att besiktningsmannen hade godkännt min hoj.
Där var belysning på nummerplåten och den syntes extremt bra från alla håll det sa han och log hånaktigt .. men men den sitter inte längst bak...
Ombesikting och 1200 i böter.. nu har jag aldrig nummerskylt .. tänk så fel det blir för att de är gamar på oss hojåkare.

Varför åkte du inte tillbaka till besiktningen om du var 200 meter därifrån? Ursäkta att jag säger det men det där låter ju helskumt!
 
Den riktiga världen är helskum.

Jag bor i den.

Jag hade själv polisen där bak allt som ofta när jag körde långgaffel förr om åren och åkte på ett par regbesiktningar då hojen lät för mycket tyckte dom + att den var gammal och inte omfattades av nyare regler. Men det slutade alltid utan böter då polisen just vad det gällde detta faktiskt inte hade någon koll och Bilprovningen hjälpte till med att stryka böterna och gav polisen på nöten. Visst, det har definitivt blivit hårdare men om polisen gör fel så måste man väl fortfarande ändå kunna överklaga? Ytterligare en pryl att kolla med min polischefsarbetande morbror tror jag. Som precis i och för sig gått i pension. Men det låter ju helsnurrit! Polisen kunde förr om åren vara OTROLIGT provocerande mot chopperåkare och om man som jag körde en hoj byggd innan -75 så behövdes vare sig stoppljus, blinkers, krockkudde och annat och den fick låta mer men detta kände polisen inte alltid till. Så jag hade med en kopia av reglerna som omfattade hojen men det räckte inte alla gånger så då vart det ombesiktning. Och då löste sig allt och polisen fick skämmas. Jag var alltid trevlig och vänlig mot dom. Likaså när jag körde C1:a utan hjälm fick jag aldrig en enda bot trots att jag blev stoppad och trots att det enligt lag var krav på hjälm i Sverige som enda land i världen där C1:an såldes. Men genom att resonera med dom, visa upp artiklar och krocktester, berätta att tyska, franska och italienska polisen körde omkring i C1:or utan hjälm så såg dom ALLTID mellan fingrarna. Det värsta jag varit med om var en extremt provocerande polispickis fylld med polisaspiranter som la sig en meter bakom mitt bakdäck en kväll när jag körde i 50 knyck på Folkkungagatan här i Stockholm med min gamla HD-chopper. Då körde jag helt sonika in till sidan för jag tyckte att det var ett trafikfarligt beteende men då drog dom. Löjligt gjort och dom var enbart ute för att provocera. Men PRATA med mig ville dom inte. Dom trodde väl att jag hörde till något gäng, och skulle kolla upp mig, men det var jag ju inte. Hur som. Fantastiskt dumt beteende. Men det var egentligen enda gången under 20 år på hoj. Dom nyexade är värst. Förutom den där hojpolisen här i Stockholm som alla verkade hata och som det skrivits en uppsjö av inlägg om men honom har jag aldrig stött på konstigt nog.
 
Jag hade själv polisen där bak allt som ofta när jag körde långgaffel förr om åren och åkte på ett par regbesiktningar då hojen lät för mycket tyckte dom + att den var gammal och inte omfattades av nyare regler. Men det slutade alltid utan böter då polisen just vad det gällde detta faktiskt inte hade någon koll och Bilprovningen hjälpte till med att stryka böterna och gav polisen på nöten. Visst, det har definitivt blivit hårdare men om polisen gör fel så måste man väl fortfarande ändå kunna överklaga? Ytterligare en pryl att kolla med min polischefsarbetande morbror tror jag. Som precis i och för sig gått i pension. Men det låter ju helsnurrit! Polisen kunde förr om åren vara OTROLIGT provocerande mot chopperåkare och om man som jag körde en hoj byggd innan -75 så behövdes vare sig stoppljus, blinkers, krockkudde och annat och den fick låta mer men detta kände polisen inte alltid till. Så jag hade med en kopia av reglerna som omfattade hojen men det räckte inte alla gånger så då vart det ombesiktning. Och då löste sig allt och polisen fick skämmas. Jag var alltid trevlig och vänlig mot dom. Likaså när jag körde C1:a utan hjälm fick jag aldrig en enda bot trots att jag blev stoppad och trots att det enligt lag var krav på hjälm i Sverige som enda land i världen där C1:an såldes. Men genom att resonera med dom, visa upp artiklar och krocktester, berätta att tyska, franska och italienska polisen körde omkring i C1:or utan hjälm så såg dom ALLTID mellan fingrarna. Det värsta jag varit med om var en extremt provocerande polispickis fylld med polisaspiranter som la sig en meter bakom mitt bakdäck en kväll när jag körde i 50 knyck på Folkkungagatan här i Stockholm med min gamla HD-chopper. Då körde jag helt sonika in till sidan för jag tyckte att det var ett trafikfarligt beteende men då drog dom. Löjligt gjort och dom var enbart ute för att provocera. Men PRATA med mig ville dom inte. Dom trodde väl att jag hörde till något gäng, och skulle kolla upp mig, men det var jag ju inte. Hur som. Fantastiskt dumt beteende. Men det var egentligen enda gången under 20 år på hoj. Dom nyexade är värst. Förutom den där hojpolisen här i Stockholm som alla verkade hata och som det skrivits en uppsjö av inlägg om men honom har jag aldrig stött på konstigt nog.


Jag har ett rum över i fall du vill ta en äventyrssemester hit någon gång.
 
Jag har ett rum över i fall du vill ta en äventyrssemester hit någon gång.

Det är inte helt otroligt att jag säger Ja till det erbjudandet någon gång framöver. Jag är nere i Skåne allt som ofta och har halva släkten där. Bl.a. i Helsingborg. Och jag har bott i Malmö så jag har mycket polare i krokarna. Och tro mig när jag säger detta.... Jag är övertygad om att vi skulle ha det trevligt och ha givande diskussioner om/när vi träffas IRL. Allt gott, mannen. :tummenupp

Med all respekt//J
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top