Skambud...

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Varför skriver alla "inga skambud tack".. En pryl är inte värd en krona mer än vad någon betalar för den. Sätter man ut en båge för 50 papp och någon bjudet 35 och man inte får några fler bud, då är bågen inte värd mer än 35 just då... Vad är ett skambud på en R1 -98 som har gått nästan 5000 mil?

Ett bud är ett bud, oavsett vad det ligger på. Det är iaf vad jag tycker. Vad tycker ni andra?

- Johan

Helt rätt, affärer är affärer och förhandling om priset är en högst naturlig del av en affär. Det värsta som kan hända är att spekulanten kommer med ett för lågt slutbud och då blir det helt enkelt ingen affär, punkt slut, värre än så är det inte. Det enda viktiga är att man är ärlig och står vid sitt ord, det håller i längden.

Jag har inte skrivit så i någon annons själv, men när jag läser det tolkar jag det som att säljaren inte är intresserad av att sälja om budet är under prisantydningen minus "normal" prutmån, oavsett vad marknadspriset är för tillfället. Ungefär som "p.o.k", fast möjligen med (större) prutmån. Äh, vem fan vet.

rerell skrev:
Jag har inte skrivit så i någon annons själv, men när jag läser det tolkar jag det som att säljaren inte är intresserad av att sälja om budet är under prisantydningen minus "normal" prutmån, oavsett vad marknadspriset är för tillfället.
Du menar en antydan om att säljaren inte är särskilt "desperat" av sig? Så har jag aldrig tänkt själv, men det kan nog stämma ibland. Jag tänker mest att det är någon som är ovan vid affärer och har svårt för att förhandla. Vissa tar ju till och med affärer personligt, vilket jag har mycket svårt för att föstå. Enda regeln är ärlighet, i övrigt ska man vara en förhandlare tycker jag. Om alla vore duktiga på att förhandla så skulle ingen behöva gå ur en affär missnöjd, varken köpare eller säljare. Det är vad jag tror.

Jag undrar över två andra saker som brukar stå i annonser... ledsen att jag går lite OT men det förtjänar ingen egen tråd... :rolleyes:

Snackare undanbedes/inga snackare tack! Är detta verkligen ett problem eller skriver man så för att man sett det i så många andra annonser? Vad är det för snackare som menas? Folk som mest rekar marknaden, har en egen och vill dela med sig av erfarenheter eller riktiga knäppgökar?

Inga däcksparkare tack! En däckssparkare för mig är någon som i försöker verka som han har mer koll på det tekniska, och vad man ska kolla efter, än vad han har. Men det måste ha nån annan betydelse här för annars ser jag inte problemet. Nån som kan förklara?

Nacka skrev:
Jag undrar över två andra saker som brukar stå i annonser... ledsen att jag går lite OT men det förtjänar ingen egen tråd... :rolleyes:

Snackare undanbedes/inga snackare tack! Är detta verkligen ett problem eller skriver man så för att man sett det i så många andra annonser? Vad är det för snackare som menas? Folk som mest rekar marknaden, har en egen och vill dela med sig av erfarenheter eller riktiga knäppgökar?

Inga däcksparkare tack! En däckssparkare för mig är någon som i försöker verka som han har mer koll på det tekniska, och vad man ska kolla efter, än vad han har. Men det måste ha nån annan betydelse här för annars ser jag inte problemet. Nån som kan förklara?

"Snackare" är en myt om att en stor del av alla spekulanter bara åker omkring dagarna i ända år efter år och tittar på objekt som de aldrig köper. De "snackar" även ofta till sig långa provkörningar, att få låna hem grejerna osv. I verkligheten är detta ytterst ovanligt tror jag. "Snackare undanbedes" kan möjligtvis även det tolkas som osäkerhet när det gäller affärer...

"Däcksparkare" tolkar jag som en som granskar fordonet mkt noga och är pillig av sig, kanske helst vill plocka ner hela motorn för att kolla skicket. I praktiken är motsatsen ett mkt större problem, dvs alla folk som blir missnöjda när de i efterhand upptäcker brister.

Dom som skriver inga snackare tror jag bara vill vara märkvärdiga på något sätt. Dom kanske tror att dom får ett övertag på en ev spekulant. :confused: Själv tycker jag att man skjuter sig själv i foten när man skriver så i en annons.

Nacka skrev:

Snackare undanbedes: Egen erfarenhet: Folk som ringer Massor med gånger och säger att de vill köpa bilen, men inte har råd..Ehh? Ok, Varför ringer man ens??

Däcksparkare:Egen erf: Folk som inte heller har råd, men vill provköra för att tex se hur fort den går..
Erfarenheten är från bilar jag sålt.

Sen att man kan ha fått några mejl från folk som undrar varför man ska sälja,missnöjd osv bara för att de själva SKA köpa en sån bil tycker jag är ok.
Skickar själv såna mejl för att få redan på brister,vad man ska kolla på om man ska köpa en..

Sen kan jag förstå folk som skriver inga skambud..
När jag sålt så kan man få erbjudanden om Persiska mattor, diamanter, tandguld mm..

Det finns en hel del konstigt folk som inte ens vet vad det är för grejer de ringer på..
Kanske är ensam om dessa erfarenheter?

//N

Nacka skrev:

Snackare: Det är en sån som helst vill berätta om sina erfarenheter kring sina cyklar som han haft och om sina kompisars och deras kompisars cyklar så man aldrig får komma till punkt. Det är väldigt drygt för dom är i regel inte riktigt intresserade. "knäppgökar" med andra ord.

Däcksparkare: Kallas även fel-letare Ex. Säljer en volvo 240 från 85 för 5000, människan springer 45 varv runt bilen och hävdar att han vill ha alla skärmkanter omlackade, den dyra steron som du vill ha kvar, + 100-tals andra småsaker sen misstänker han att bilens mätare är skruvad för det har han läst att det går att göra.
Såna är det bara att ta med en nypa salt, men i regel kan man ändå göra affär genom att säga typ: Priset är det som stod i tidningen/ på nätet, det är en gammal bil och priset är inte högt.
Ska du ha den eller inte?

Textrader som får mig att bläddra vidare: "Jag behöver inte fler brevvänner", "Snackare undanbedes", "POK", "inga pengar=inga samtal". Med den attityden blir inte mycket sålt. Folk MÅSTE få komma och titta, klämma och känna, annars köper de inte.

Tycker man ska lägga skambud på objekt som man för angivet pris köper! Förr eller senare får man ett objekt till skampris, men man får vara jävligt snabb att betala och hämta!! Inget som " kommer vid löning". Snabba puckar gäller!!! :tummenupp

inga snackare kan jag lova att jag kommer skriva nästa gång jag sätter ut en annons... precis som nån ovanför skrev så finns det fan massa knäppgökar som mailar/ringer o inte alls verkar vara intresserade av att handla utan bara snacka o ha sig.. speciellt via mail..

ang skambud.. hade min bil ute för c:a 150k .. o folk ger bud på 100 ?!.. mindre än vad jag skulle få om jag sålde den tillbaka till en handlare.. sånna bud gör iaf mig bara irriterad.. givetvis kan man förhandla om priset.. men som sagt...

Last edited:
Lite lustigt det där med "inga snackare"..när jag köpte min förra gixxer 11 så stod det precis så i annonsen. När jag ringde så visade det sig vara en pratkvarn som ägde hojen :D Tog ett jälka tag innan han la på luren.

Begreppet "en pryl är inte värd mer än vad nån betalar för den". Tänk om det hade funkat på bolaget och andra affärer :rolleyes:

Nu tar ni allt i tycker jag!

Varje spekulant har rätt att i tur och ordning komma på besök för provkörning, letning fel samt att komma med precis vilket bud som helst. Det går inte att hålla på att ta affärer personligt och bli "irriterad" på låga bud.

Bland de personer ni avser skrämma bort genom att skriva "snackare undanbedes", "inga skambud", "däcksparkare göre sig ej besvär" osv. så finns potentiella köpare att gå miste om. Jag tror det handlar om rädsla om att låta sig övertalas till dålig affär. I så fall är ju bara att vara mer på som gäller, mer bestämd och rak... det är det som är lösningen snarare än att skrämma bort folk.

Jag tillhör helt klart kategorin som helst slipper snackare. "Komma och kolla"-re är en annan femma.

Jag sätter inte pris med prutmån. Det priset jag sätter är lågt och gäller iaf minst två veckor. Jag blir bara förbannad när någon ringer och ska pruta osett och därmed är risken för affär minimal.

Prutar gör man endast om något på objektet inte motsvarar förväntningarna typ "Det dåliga däcket får du allt backa en tusing på"

Allt annat är bara snåltarmen som skriker och den vill jag inte lyssna på.

Dock säljer jag annorlunda än de flesta andra här på forumet. 90% av alla hojannonser läggs ut med skrattretande höga prisideer. Tror fan att det är svårt att sälja då....

Jag försökte att inte skrämma bort någon när jag sålde förra hojen med "ej snackare" etc i annonsen. Jag råkade dock ut för några som ringde och ville titta på hojen men som inte dök upp. Tvivlar dock på att någon text i annonsen skulle hindrat dem från att ringa på den.

Håller inte med för fem öre, pruta ska man alltid göra om inte priset är suveränt bra. Pris kan alltid diskuteras. Jämförelsen med matvarukedjor och liknande är banal, där är köparens inflytande mer indirekt av praktiska skäl.

Att sätta ut ett pris utan prutmån första gången är osmart av många anledningar. Delst kan det vara svårt att ha koll på prisläget, man kan sätta ett onödigt lågt pris. Dels finns en psykologisk vinst med prutmån. Som köpare känner många sig faktiskt mer nöjda om de prutat ner samma hoj från 45 till 40, än om de köpt den för 40 direkt.

Last edited:
Spinky Spendrup skrev:
Tvivlar dock på att någon text i annonsen skulle hindrat dem från att ringa på den.
Kanske inte, men attityden är många gånger onödig tycker jag. Det kan vara ok om man säljer någon väldigt speciell sak, samlarobjekt eller liknande, som riktar sig till en alldeles speciell typ av köpare som är insatt.

berggren_martin skrev:
Nu tar ni allt i tycker jag!

Varje spekulant har rätt att i tur och ordning komma på besök för provkörning, letning fel samt att komma med precis vilket bud som helst. Det går inte att hålla på att ta affärer personligt och bli "irriterad" på låga bud.

Bland de personer ni avser skrämma bort genom att skriva "snackare undanbedes", "inga skambud", "däcksparkare göre sig ej besvär" osv. så finns potentiella köpare att gå miste om. Jag tror det handlar om rädsla om att låta sig övertalas till dålig affär. I så fall är ju bara att vara mer på som gäller, mer bestämd och rak... det är det som är lösningen snarare än att skrämma bort folk.

Ok, håller med dig i viss mån..
Men vill gärna inte ha folk som bara provar för att se hur fort den går osv..
Detta ämne går att skriva en hel del om..
Och man kan ju inte sälja i tron om att alla spekulanter är oseriösa... :hej

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...