Hjälp med elfelsökning, Yamaha R6-06 laddar ur batterier

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Hans batteri drogs ur så att han inte fick igång bilen, och på jobbet hade dom garage, så det var inget problem där heller.
Vad jag menar är att om batteriet är vid god vigör går det att köra värmaren en stund, min går max 50min om jag minns rätt och ska slå av ifall batterinivån blir för låg men sistnämnda feature funkade sisådär...

Men om man dessutom kör korta sträckor hinner inte batteriet laddas upp helt igen och upprepade djupa urladdningar sliter på batteriet som får sämre kapacitet över tid.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Startspärren är "aktiv" ungefär ett dygn efter avstängning, blinkande diod i instrumentet och troligen någon krets som är strömsatt.
Efter ett dygn går den i viloläge och dioden sluter blinka, mät förbrukningen när den dioden slocknat för att se om något drar när den är avstängd.


Kan ju vara en startmotor som är sliten eller dåligt startrelä om polklämmor och kablar är hela och rena och sitter korrekt anslutna men troligast bara kass batteri som inte lämnar startström., ska väl starta neråt 12V utan problem om det inte är vinter.

Sitter en jordpunkt på motorn under tanken, kolla så den sitter som den ska och kablarna är friska.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Halloj!
Jag har problem med ett min R6a från 06 (rj11) som kör slut på batterier. Jag har vid flera tillfällen kollat om den drar någon krypström och det visar då med mätare mellan +pol och +kabel 14mA vilket inte känns så högt men jag har inte lyckat hitta något rek värde på detta, endast att det allmänt ska vara ok sålänge det är <50mA. Den laddar som den ska 14V @5000rpm precis som den ska enl verkstadshandboken. Då ja inte har varit uppmärksam på detta har det tyvärr gått åt 3st batterier redan.. Det första var ett yuasa ytz10s som satt i när jag köpte den, det andra ett likadant och sedan ett motsvarande från biltema förra året och nu förra veckan stoppade jag in ett helt nytt motsvarande yuasa batteriet som det står Nitro på. Alla på 8,6Ah

Jag har kört endel med hojen dom senaste dagarna och mätt spänning nästan varje gång efter den har fått stå en stund, och det har inte varit några problem >12.8 V nästan varje gång. Men imorse när jag skulle köra iväg till jobbet så mätte jag innan och då visade den 12,7 V och ville inte starta på första försöket. Då hade den stått sedan dagen innan kl 12 utomhus. Tempmätaren i mätarhuset brukar även visa "Hi" när spänningen är för låg.

Jag vet inte riktigt vad jag ska fortsätta med. Jag vågar nästan inte använda hojen om den behöver stå utan laddare en liten stund. Det är som att den inte laddar ordäntligt men jag har inga problem när den väl är igång. Eller som att den drar krypstöm ibland? Men jag har inte sett något som tyder på det. I övrigt så har det inte varit några problem att starta sälänge batteriet är laddat, och när det väl har varit dött har jag rullat igång hojen.

Jag vänder mig till er här och frågar om tips. Vad är det mer jag kan kolla upp? Jag har läst mycket om att det kan va regulatorn men jag har inte några problem när den väl är igång eller när den har stått en kort stund.

Hojen har inget larm, där är en något tjockare 15w-50 olja i som ska vara ok enl manual men det påverkar knappast batterispänningen. Jag kör oftast korta sträckor <10km men den har alltid högre spänning när jag kör hem på em så den borde få tillräckligt med laddning. Det är att den inte kan stå särskillt länge innan batteriert är dött.
Hej, har du kontrollerat statorlindningar för att säkerställa att generatorn laddar som den ska?

Jag hade liknande problem med FZR1000, där spänningen var enligt krav över 4000 RPM, men strömstyrkan var för låg och batteriet laddade ur sig när jag körde och hojen stannade efter tre kvart.

Det märkte jag när jag kopplade i en amperemätare och sedan mätte att resistansen på statorlindningar var fel så generatorn laddade dåligt.

Det hela löste sig när jag bytte till annan generator.

Att mäta så låg resistans är inte helt lätt så det kan behövas milliohmmätare för att mäta korrekt.

Se sida 497 och framåt för vad jag tror är rätt manual för din hoj.

 

Bifogat

  • Screenshot_20220528-001148_Office.jpg
    Screenshot_20220528-001148_Office.jpg
    562.5 KB · Visningar: 7
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Top