Blixten.
Medlem
Halloj!
Jag har problem med ett min R6a från 06 (rj11) som kör slut på batterier. Jag har vid flera tillfällen kollat om den drar någon krypström och det visar då med mätare mellan +pol och +kabel 14mA vilket inte känns så högt men jag har inte lyckat hitta något rek värde på detta, endast att det allmänt ska vara ok sålänge det är <50mA. Den laddar som den ska 14V @5000rpm precis som den ska enl verkstadshandboken. Då ja inte har varit uppmärksam på detta har det tyvärr gått åt 3st batterier redan.. Det första var ett yuasa ytz10s som satt i när jag köpte den, det andra ett likadant och sedan ett motsvarande från biltema förra året och nu förra veckan stoppade jag in ett helt nytt motsvarande yuasa batteriet som det står Nitro på. Alla på 8,6Ah
Jag har kört endel med hojen dom senaste dagarna och mätt spänning nästan varje gång efter den har fått stå en stund, och det har inte varit några problem >12.8 V nästan varje gång. Men imorse när jag skulle köra iväg till jobbet så mätte jag innan och då visade den 12,7 V och ville inte starta på första försöket. Då hade den stått sedan dagen innan kl 12 utomhus. Tempmätaren i mätarhuset brukar även visa "Hi" när spänningen är för låg.
Jag vet inte riktigt vad jag ska fortsätta med. Jag vågar nästan inte använda hojen om den behöver stå utan laddare en liten stund. Det är som att den inte laddar ordäntligt men jag har inga problem när den väl är igång. Eller som att den drar krypstöm ibland? Men jag har inte sett något som tyder på det. I övrigt så har det inte varit några problem att starta sälänge batteriet är laddat, och när det väl har varit dött har jag rullat igång hojen.
Jag vänder mig till er här och frågar om tips. Vad är det mer jag kan kolla upp? Jag har läst mycket om att det kan va regulatorn men jag har inte några problem när den väl är igång eller när den har stått en kort stund.
Hojen har inget larm, där är en något tjockare 15w-50 olja i som ska vara ok enl manual men det påverkar knappast batterispänningen. Jag kör oftast korta sträckor <10km men den har alltid högre spänning när jag kör hem på em så den borde få tillräckligt med laddning. Det är att den inte kan stå särskillt länge innan batteriert är dött.
Jag har problem med ett min R6a från 06 (rj11) som kör slut på batterier. Jag har vid flera tillfällen kollat om den drar någon krypström och det visar då med mätare mellan +pol och +kabel 14mA vilket inte känns så högt men jag har inte lyckat hitta något rek värde på detta, endast att det allmänt ska vara ok sålänge det är <50mA. Den laddar som den ska 14V @5000rpm precis som den ska enl verkstadshandboken. Då ja inte har varit uppmärksam på detta har det tyvärr gått åt 3st batterier redan.. Det första var ett yuasa ytz10s som satt i när jag köpte den, det andra ett likadant och sedan ett motsvarande från biltema förra året och nu förra veckan stoppade jag in ett helt nytt motsvarande yuasa batteriet som det står Nitro på. Alla på 8,6Ah
Jag har kört endel med hojen dom senaste dagarna och mätt spänning nästan varje gång efter den har fått stå en stund, och det har inte varit några problem >12.8 V nästan varje gång. Men imorse när jag skulle köra iväg till jobbet så mätte jag innan och då visade den 12,7 V och ville inte starta på första försöket. Då hade den stått sedan dagen innan kl 12 utomhus. Tempmätaren i mätarhuset brukar även visa "Hi" när spänningen är för låg.
Jag vet inte riktigt vad jag ska fortsätta med. Jag vågar nästan inte använda hojen om den behöver stå utan laddare en liten stund. Det är som att den inte laddar ordäntligt men jag har inga problem när den väl är igång. Eller som att den drar krypstöm ibland? Men jag har inte sett något som tyder på det. I övrigt så har det inte varit några problem att starta sälänge batteriet är laddat, och när det väl har varit dött har jag rullat igång hojen.
Jag vänder mig till er här och frågar om tips. Vad är det mer jag kan kolla upp? Jag har läst mycket om att det kan va regulatorn men jag har inte några problem när den väl är igång eller när den har stått en kort stund.
Hojen har inget larm, där är en något tjockare 15w-50 olja i som ska vara ok enl manual men det påverkar knappast batterispänningen. Jag kör oftast korta sträckor <10km men den har alltid högre spänning när jag kör hem på em så den borde få tillräckligt med laddning. Det är att den inte kan stå särskillt länge innan batteriert är dött.