Hjälp med elfelsökning, Yamaha R6-06 laddar ur batterier

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
Halloj!
Jag har problem med ett min R6a från 06 (rj11) som kör slut på batterier. Jag har vid flera tillfällen kollat om den drar någon krypström och det visar då med mätare mellan +pol och +kabel 14mA vilket inte känns så högt men jag har inte lyckat hitta något rek värde på detta, endast att det allmänt ska vara ok sålänge det är <50mA. Den laddar som den ska 14V @5000rpm precis som den ska enl verkstadshandboken. Då ja inte har varit uppmärksam på detta har det tyvärr gått åt 3st batterier redan.. Det första var ett yuasa ytz10s som satt i när jag köpte den, det andra ett likadant och sedan ett motsvarande från biltema förra året och nu förra veckan stoppade jag in ett helt nytt motsvarande yuasa batteriet som det står Nitro på. Alla på 8,6Ah

Jag har kört endel med hojen dom senaste dagarna och mätt spänning nästan varje gång efter den har fått stå en stund, och det har inte varit några problem >12.8 V nästan varje gång. Men imorse när jag skulle köra iväg till jobbet så mätte jag innan och då visade den 12,7 V och ville inte starta på första försöket. Då hade den stått sedan dagen innan kl 12 utomhus. Tempmätaren i mätarhuset brukar även visa "Hi" när spänningen är för låg.

Jag vet inte riktigt vad jag ska fortsätta med. Jag vågar nästan inte använda hojen om den behöver stå utan laddare en liten stund. Det är som att den inte laddar ordäntligt men jag har inga problem när den väl är igång. Eller som att den drar krypstöm ibland? Men jag har inte sett något som tyder på det. I övrigt så har det inte varit några problem att starta sälänge batteriet är laddat, och när det väl har varit dött har jag rullat igång hojen.

Jag vänder mig till er här och frågar om tips. Vad är det mer jag kan kolla upp? Jag har läst mycket om att det kan va regulatorn men jag har inte några problem när den väl är igång eller när den har stått en kort stund.

Hojen har inget larm, där är en något tjockare 15w-50 olja i som ska vara ok enl manual men det påverkar knappast batterispänningen. Jag kör oftast korta sträckor <10km men den har alltid högre spänning när jag kör hem på em så den borde få tillräckligt med laddning. Det är att den inte kan stå särskillt länge innan batteriert är dött.
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Mitt enkla svar är att 1 mils körning ca 6 minuter på landsväg inte täcker för vad det drog att starta motorn.
 

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
Det är säkert så men då var den fulladdad i Fredags morse följt av 5 mils motorväg. I lördags stog den bara och igår körde jag några småresor runt stan. Kanske 2 kall och 2 varmstarter.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
1. Testa batteriet med en batteritestare, batterier är förbrukningsvara.
2. Plocka ut en säkring åt gången, amperemeter på säkringens plats, och hitta vilken väg läckströmmen tar. Förhoppningsvis har du minskat ner området där felet kan vara rejält.
Sen är det bara att läsa elschema och mäta.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min GSX1300R drar 0,8 mA mellan +pol och +kabel.
Min Suzuki SV650S drog 0 mA (förgasarhoj).
Min Sprint RS drog 2,8mA.
14 mA är anmärkningsvärt för en japansk hoj tycker jag, rena BMW R1200 takterna.

Det enda jag kan föreslå är att du försöker hitta vart strömmen tar vägen genom att dra ur säkringarna, en i taget, och se om det påverkar hur mycket ström som dras från batteriet när den står. Och sedan sätt tillbaka säkringen. (Pucktvåa, redan påpekat av J-mark)

Och så är det viktigt den står på underhållsladdning alltid när du inte kör den. När den drar så mycket som 14mA.
Idealet enligt Tudor och Yuasa är ca 13,7 Volt konstant över batteriet.
Så underhållsladdar jag GSX1300R i garaget med en hemgjord laddare och batteriet är original från när hojen tillverkades 2007.
 
Last edited:

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
Tack för alla tips! Ska ta och mäta och se på vilken säkring förbrukaren ligger. Låter som att 14mA är ganska högt trots att det är så lite ström.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Mitt enkla svar är att 1 mils körning ca 6 minuter på landsväg inte täcker för vad det drog att starta motorn.
Ditt enkla svar är helt fel. En R6 laddar minst 20A. Det tar max en minut av körning för att ladda upp en startmotor som gått 5-10 sekunder. Villospår.

TS, 12,7v innebär att batteriet är fulladdat. Samtidigt har du perfekt laddning och bara marginell krypström. 14mA ska inte vara något problem om inte hojen stått i några veckor, dock är det ganska högt och borde kollas upp.

Jag misstänker att batteriet är trasigt. Vid 12,7v ska den starta utan problem. om du mäter spänningsfall vid start så får du det bekräftat.

Frågan är varför den käkar batteri. Vid 14mA tjuvström tar det 25 dagar innan batteriet är helt tomt och antagligen skadats. Kolla upp tjuvströmen enligt tidigare inlägg och se till att alltid underhållsladda tills problemet är löst.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ditt enkla svar är helt fel. En R6 laddar minst 20A. Det tar max en minut av körning för att ladda upp en startmotor som gått 5-10 sekunder. Villospår.

TS, 12,7v innebär att batteriet är fulladdat. Samtidigt har du perfekt laddning och bara marginell krypström. 14mA ska inte vara något problem om inte hojen stått i några veckor, dock är det ganska högt och borde kollas upp.

Jag misstänker att batteriet är trasigt. Vid 12,7v ska den starta utan problem. om du mäter spänningsfall vid start så får du det bekräftat.

Frågan är varför den käkar batteri. Vid 14mA tjuvström tar det 25 dagar innan batteriet är helt tomt och antagligen skadats. Kolla upp tjuvströmen enligt tidigare inlägg och se till att alltid underhållsladda tills problemet är löst.
20 A är vad generatorn kan ge. Men hur mycket ström laddar generatorn med när generatorn har en spänningsbegränsning på 14,3 Volt ?
(14,3 Volt ger både GSX1300R och Sprint RS generatorn)
Batterispänningen är B Volt, B stiger allteftersom batteriet laddas
Batterimotståndet under laddning är R OHM
Laddströmmen är S Ampere
14,3 = B + R x S dvs S = (14,3 - B) / R
Har man ett Nätaggregat (jag har) som kan ställas in på spänning 14,3 Volt och ström max 10 A
så ser man att laddströmmen snabbt minskar från 10A för att Batterispänning stiger
(kanske för jag håller ett reserv/experimentbatteri väl laddat)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
20 A är vad generatorn kan ge. Men hur mycket ström laddar generatorn med när generatorn har en spänningsbegränsning på 14,3 Volt ?
(14,3 Volt ger både GSX1300R och Sprint RS generatorn)
Batterispänningen är B Volt, B stiger allteftersom batteriet laddas
Batterimotståndet under laddning är R OHM
Laddströmmen är S Ampere
14,3 = B + R x S dvs S = (14,3 - B) / R
Har man ett Nätaggregat (jag har) som kan ställas in på spänning 14,3 Volt och ström max 10 A
så ser man att laddströmmen snabbt minskar från 10A för att Batterispänning stiger
(kanske för jag håller ett reserv/experimentbatteri väl laddat)
Tror max ligger närmare 30A. Därför räknade jag med 20A. Oavsett så har du såklart rätt men att batteriet inte skulle laddas på en mils körning är uteslutet.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ditt enkla svar är helt fel. En R6 laddar minst 20A. Det tar max en minut av körning för att ladda upp en startmotor som gått 5-10 sekunder. Villospår.

TS, 12,7v innebär att batteriet är fulladdat. Samtidigt har du perfekt laddning och bara marginell krypström. 14mA ska inte vara något problem om inte hojen stått i några veckor, dock är det ganska högt och borde kollas upp.

Jag misstänker att batteriet är trasigt. Vid 12,7v ska den starta utan problem. om du mäter spänningsfall vid start så får du det bekräftat.

Frågan är varför den käkar batteri. Vid 14mA tjuvström tar det 25 dagar innan batteriet är helt tomt och antagligen skadats. Kolla upp tjuvströmen enligt tidigare inlägg och se till att alltid underhållsladda tills problemet är löst.
Jag tror också på din teori.
Med tanke på dom mätningar som "Blixten" gjort så fungerar hojens laddning som det ska.
Min känsla säger att batterier dessutom generellt har sämre, eller rättare sagt ojämnare, kvalitet idag än för 20år sedan.
Jag har bytt batteri varje år de tre senaste åren i en hoj, Biltema, men nu ids jag inte hålla på med det längre, så jag har beställ YAUSA, vilket jag har dom bästa erfarenheterna av.
Ja, jag vet, korkat kanske att gå på Biltemas batteri, men med många hojar så tänkte man att dom kunde få en chans
Där förvånar det mig att TS hade ett YAUSA, som tydligen också "packade ihop" alldeles oväntat snabbt.
Sedan är det ju också riktigt som "Comeback" påpekar att underhållsladdning med generellt 2,27V/cell är optimalt för batteriets livslängd.
Nu brukar jag bara ladda det fullt vär jag ställer bort hojen, sedan förvara batteriet svalt, och det fungerar tillräckligt bra (jag har för många batterier för att "gulla" med dom hela tiden).
Men man bör se till att det är fulladat när man ska vinterförvara det, eftersom ett batteri som står urladdat länge blir förstört (föreklagt sagt).
Så, jag säger - i med nytt batteri och kör! :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack för alla tips! Ska ta och mäta och se på vilken säkring förbrukaren ligger. Låter som att 14mA är ganska högt trots att det är så lite ström.
Ett tips kan ju också vara att kolla så att du har rätt spänning till batteriet när motorn är igång.
För att batteriet skall laddas upp ordentligt så bör spänningen under körning ligga på 14,2-14,4 volt. Ligger den lägre så laddas batteriet inte upp ordentligt och kommer då att ta skada snabbare på grund av att det aldrig blir fulladdat riktigt.
Men även om laddregulator och generator inte skulle ge mer än 13 volt så kommer hojen att gå som vanligt så länge som den är igång men då kommer batteriet inte att laddas alls eftersom det behövs en viss överspänning för att batteriet skall ta emot laddning.

Så starta motorn och mät spänningen över batteripolerna med motorn igång. Helst 14,2-14,4 volt. Ligger det på 13,7 eller under så kommer inte batteriet att laddas riktigt fullt och då kan du få dom problem som du beskriver.

Sen är förvisso din urladdningsström något hög jämfört med vad den borde vara men det ska inte vara något som har någon betydelse om du inte har hojen stående längre tider. Några dagar ska det inte ha någon betydelse men det är naturligtvis något som du bör försöka kolla upp.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tror max ligger närmare 30A. Därför räknade jag med 20A. Oavsett så har du såklart rätt men att batteriet inte skulle laddas på en mils körning är uteslutet.
Du får ju inte glömma att ta hänsyn till vad förbrukare som är på under färd drar också för det måste ju också dras ifrån vad generatorn klarar att ge ut.

med två tända halvljus (som på min VFR) så blir bara det 12 ampere som försvinner. Bakljusen ytterligare en ampere. Och sen har du strömförbrukningen från ECU och tändsystem som faktiskt kan dra förvånansvärt mycket. Och vips så har man tagit en ganska stor andel av den ström som en MC generator klarar att ge. Och det kan vara så att den förbrukningen är tillräckligt för att generatorn inte ska hålla 14,4 volt för max laddning utan det blir en något lägre spänning som gör att laddningen av batteriet tar längre tid.

Man brukar säga att man behöver minst 10 minuter körning för att återställa laddning till vad den var före start. Det betyder nära 2 mil i motorvägsfart.
Med det sagt så om batteriet inte är helt fulladdat så tar det mer laddning vilket gör att man får i mer ström i batteriet på samma tid. Men om man ofta kör så korta sträckor som 10 km så är det nog på gränsen till att man med tiden drar ur batteriet. I synnerhet på en hoj som generellt sett har ganska klent dimensionerade laddsystem.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du får ju inte glömma att ta hänsyn till vad förbrukare som är på under färd drar också för det måste ju också dras ifrån vad generatorn klarar att ge ut.

med två tända halvljus (som på min VFR) så blir bara det 12 ampere som försvinner. Bakljusen ytterligare en ampere. Och sen har du strömförbrukningen från ECU och tändsystem som faktiskt kan dra förvånansvärt mycket. Och vips så har man tagit en ganska stor andel av den ström som en MC generator klarar att ge. Och det kan vara så att den förbrukningen är tillräckligt för att generatorn inte ska hålla 14,4 volt för max laddning utan det blir en något lägre spänning som gör att laddningen av batteriet tar längre tid.

Man brukar säga att man behöver minst 10 minuter körning för att återställa laddning till vad den var före start. Det betyder nära 2 mil i motorvägsfart.
Med det sagt så om batteriet inte är helt fulladdat så tar det mer laddning vilket gör att man får i mer ström i batteriet på samma tid. Men om man ofta kör så korta sträckor som 10 km så är det nog på gränsen till att man med tiden drar ur batteriet. I synnerhet på en hoj som generellt sett har ganska klent dimensionerade laddsystem.
Man brukar säga många saker. Det betyder inte att det är så. En normal start kör man startmotorn 0,5 till 2 sekunder. Säg 100A. Det är definit laddat på en minut på en R6. Hur många ampere menar du hojen laddar med efter alla förbrukare? Vi leker med tanken att startförsöket var ovanligt långt, 5 sekunder(500As) och vi räknar med en otroligt låg siffra för laddning, säg 2A. I det fallet tar det drygt 4 minuter att ladda fullt efter start. I verkligheten har du minst 5A och ett startförsök på en sekund. Då är det återställt efter 20 sekunder.

Min vinterhoj, en stånka med betydligt klenare generator och som måste dra startmotorn runt 10 sekunder när det är minusgrader, klarar sig bra. Energislukande glödlampor och värmehandtag på max. Korta turer med flera start och stopp funkar kalasbra.

Energimängden för en normal start är försvinnande liten även om man plockar ut en extremt hög effekt momentant.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ska man också vara riktigt petig så brukar ju hojars generatorer ladda rätt klent på tomgång, så är hojen lite grinig att få igång, och så får den stå och puttra på tomgång i några minuter för att spänna på hjälmen, dra på handskarna osv, då har man tömt ur batteriet en hel del. Fiskör man dessutom bara på strax över tomgång så lär det inte laddas så mycket mer då heller, medan hojen fortsätter dra ström.

En släkting körde många 5km-turer vintertid med sin V90, med fläkten på max, sätesvärmare och lite dieselvärme hälften av starterna. Plötsligt startade den inte alls, för batteriet var stendött. Det hade helt enkelt aldrig hunnit laddas tillräckligt på dom korta turerna.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ska man också vara riktigt petig så brukar ju hojars generatorer ladda rätt klent på tomgång, så är hojen lite grinig att få igång, och så får den stå och puttra på tomgång i några minuter för att spänna på hjälmen, dra på handskarna osv, då har man tömt ur batteriet en hel del. Fiskör man dessutom bara på strax över tomgång så lär det inte laddas så mycket mer då heller, medan hojen fortsätter dra ström.

En släkting körde många 5km-turer vintertid med sin V90, med fläkten på max, sätesvärmare och lite dieselvärme hälften av starterna. Plötsligt startade den inte alls, för batteriet var stendött. Det hade helt enkelt aldrig hunnit laddas tillräckligt på dom korta turerna.
En hoj har oftast bättre överkapacitet på laddningen än bilar. Lägg även till att hojar varvar mer, oftast.

Historian med V90n är kul men har antagligen att göra med dåligt batteri eller fel på laddningen. En V90 kräver ytterst lite energi för att starta och har grymt bra laddning på en fungerande bil. Används ju ofta som polisbil eller taxi.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En hoj har oftast bättre överkapacitet på laddningen än bilar. Lägg även till att hojar varvar mer, oftast.

Historian med V90n är kul men har antagligen att göra med dåligt batteri eller fel på laddningen. En V90 kräver ytterst lite energi för att starta och har grymt bra laddning på en fungerande bil. Används ju ofta som polisbil eller taxi.
Du noterade inte det där med vintertid? ;) Oavsett hur piggt batteriet är och bra laddning bilen har så är ett djupfryst batteri svårladdat. Det här var några vintrar sen, och batteriet lever och har den hälsan, så batterifel var det inte.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du noterade inte det där med vintertid? ;) Oavsett hur piggt batteriet är och bra laddning bilen har så är ett djupfryst batteri svårladdat. Det här var några vintrar sen, och batteriet lever och har den hälsan, så batterifel var det inte.
True. Samtidigt misstänker jag att det är dieselvärmaren som dragit ur batteriet om den användes frekvent utan att motorn var igång. Den drar mycket mer energi än ett startförsök.

För TS del med en R6 står jag fast vid att batteriet är kass i kombination med för hög tjuvström.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Många som svarat så jag bidrar bara till förvirringen - hade ett liknande problem med min Ducce för länge sedan - bra batteri, all indikering vid tändning på var OK, men när jag tryckte på startknappen dog hela systemet. Trodde först att det var dålig matning till startmotorn, men icke - det var en dåligt pressad kontakt på vägen mellan startknapp o startmotor - den lilla ström som krävdes för att dra reläet sänkte hela systemet. Givetvis var felet intermittent så det tog en j-la tid (och ett nytt batteri i onödan) att hitta det
 

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
Tack för alla fina svar!

Jag har idag varit ute och mätt litegrann på bågen. Då jag inte har något garage tillgängligt just nu så testade jag att mäta genom alla säkringar och kom fram till att all ström går genom en säkring under sadeln som det står backup på. Kollade lite i elscheman och kom fram till att det är matningen till mätarhuset men i ett annat elschema också från yamaha är det matning till mätarhus och imobilizer.

Strömmen går innitialt upp till 20mA för att sedan sjunka till ≈14mA.

Då jag inte är en särskild erfaren elfelsökare så frågar jag er vad det kan tänkas handla om? Kan det vara att det är något jordfel någonstans eller att det är en taskig kontakt som orsakar förbrukning?

Hur vet jag om hojen har en imobilizer? Det finns en liten lampa på mätarhuset med en nyckel på men jag har aldrig sett den blinka.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tack för alla fina svar!

Jag har idag varit ute och mätt litegrann på bågen. Då jag inte har något garage tillgängligt just nu så testade jag att mäta genom alla säkringar och kom fram till att all ström går genom en säkring under sadeln som det står backup på. Kollade lite i elscheman och kom fram till att det är matningen till mätarhuset men i ett annat elschema också från yamaha är det matning till mätarhus och imobilizer.

Strömmen går innitialt upp till 20mA för att sedan sjunka till ≈14mA.

Då jag inte är en särskild erfaren elfelsökare så frågar jag er vad det kan tänkas handla om? Kan det vara att det är något jordfel någonstans eller att det är en taskig kontakt som orsakar förbrukning?

Hur vet jag om hojen har en imobilizer? Det finns en liten lampa på mätarhuset med en nyckel på men jag har aldrig sett den blinka.
Kan du lägga upp elschemat så kikar jag.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top