Ska ovaccinerade verkligen få plats för vård?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nu krävs det att alla utländska resenärer över 12 år ska kunna visa upp ett negativt testsvar för pågående covid-19-infektion vid ankomst till Sverige och varför räcker det då inte med ett vaccin-pass kan man undra?

Ett negativt testsvar gäller bara fram tills test-ögonblicket medans vaccinet ska hålla ett halvår så ett vaccinpass borde vara mer relevant att kräva? Jag tolkar det som att vaccinet är långt ifrån så effektivt som det hade behövt vara.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nu krävs det att alla utländska resenärer över 12 år ska kunna visa upp ett negativt testsvar för pågående covid-19-infektion vid ankomst till Sverige och varför räcker det då inte med ett vaccin-pass kan man undra?

Ett negativt testsvar gäller bara fram tills test-ögonblicket medans vaccinet ska hålla ett halvår så ett vaccinpass borde vara mer relevant att kräva? Jag tolkar det som att vaccinet är långt ifrån så effektivt som det hade behövt vara.
Vaccinpass visar bara att du blivit vaccinerad, inte om du är smittad eller smittbärare.. viktigare med test som visar om man är smittat eller inte..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nu krävs det att alla utländska resenärer över 12 år ska kunna visa upp ett negativt testsvar för pågående covid-19-infektion vid ankomst till Sverige och varför räcker det då inte med ett vaccin-pass kan man undra?

Ett negativt testsvar gäller bara fram tills test-ögonblicket medans vaccinet ska hålla ett halvår så ett vaccinpass borde vara mer relevant att kräva? Jag tolkar det som att vaccinet är långt ifrån så effektivt som det hade behövt vara.
Vaccinpasset säger ju inget om du är smittad eller inte.
Ovaccinerade kan bli smittade och smitta vidare. Vaccinerade kan bli smittade och smitta vidare. Vad ska vaccpassen vara bra för? Falsk trygghet?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Såhär blir det ju när kritiken var så stark mot att ”regeringen GÖR ju ingenting”.

Det var precis lika effektivt förra vintern… ingen stoppar nån variant vid gränsen med vaccinpass eller uppvisat test.

Det som hjälper är avstånd, handtvätt och vaccin - för att minska konsekvenserna och skydda riskgrupper. Men smittan kommer att spridas. Precis som alltid.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det är ju klart spännande att höra utsagor från läkarna som blev mörkade i början av pandemin men även fortsatt har belagts med censur känns det som.
Jag har inte varit fientligt inställd mot vaccin på något vis mot Covid men jag har varit vaksam mot proceduren då det känns igen sedan vi hade svininfluensan när det var så viktigt att alla skulle vaccineras men inte i närheten av detta vansinne.

Vi har en virussjukdom som är "marginellt farligare än influensan" och folk får panik?
Vi är fem i familjen där alla är friska och krya och med bra allmän hälsa och antagligen bättre matvanor än merparten av befolkningen i stort. Jag kan inte med gott samvete vaccinera mina barn så klart, sannolikheten för att de ska bli allvarligt sjuka av Covid är troligtvis mindre än komplikationer i samband med säsongsinfluensa, något vi heller aldrig har vaccinerat oss mot.

Behöver jag ta vaccinet för att jag ska resa någonstans, visst. Då kommer jag börja fundera på det, dock så är vi inga stora resenärer längre utan håller oss allt som oftast i Sverige och Norge.

Min syster dog i vintras/våras -21, hon fick helt oförklarligt hjärnblödning och hamnade i koma, vaknade upp men var ej kontaktbar och fick sedan nya komplikationer och avled sedan efter två månader. Ingen Covid enligt provtagning och hon var ej vaccinerad samt hälsan själv.
Hennes man hade Covid ganska tidigt men hon fick det aldrig.
Något jag har funderat på då jag har läst åtskilliga studier är om hon kan ha fått det ändå utan att det har synts, en rapport visade på att man har hittat spår av viruset i hjärnbarken hos människor som oförklarligt avled av hjärnblödning men provtagning innan de avled samt direkt efter visade ej spår av viruset. En tanke var att dessa människor har gått med viruset i sig men de har varit så pass motståndskraftiga så att de ej har påverkats men att viruset har angripit hjärnan och orsakat blodproppar.
Och det är ju vad människor dör av när det gäller Covid, blodproppar allt som oftast i lungor och effektiv behandling mot detta finns men har förkastats om och om igen.

Om någon kan hjälpa mig att hitta studien om virus i hjärnbarken igen blir jag glad för den verkar ha försvunnit helt, jag söker men hittar den ej. Det var en liten studie som gjordes på ett litet antal fall i Sverige men även i England om jag inte minns fel.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är ju klart spännande att höra utsagor från läkarna som blev mörkade i början av pandemin men även fortsatt har belagts med censur känns det som.
Jag har inte varit fientligt inställd mot vaccin på något vis mot Covid men jag har varit vaksam mot proceduren då det känns igen sedan vi hade svininfluensan när det var så viktigt att alla skulle vaccineras men inte i närheten av detta vansinne.

Vi har en virussjukdom som är "marginellt farligare än influensan" och folk får panik?
Vi är fem i familjen där alla är friska och krya och med bra allmän hälsa och antagligen bättre matvanor än merparten av befolkningen i stort. Jag kan inte med gott samvete vaccinera mina barn så klart, sannolikheten för att de ska bli allvarligt sjuka av Covid är troligtvis mindre än komplikationer i samband med säsongsinfluensa, något vi heller aldrig har vaccinerat oss mot.

Behöver jag ta vaccinet för att jag ska resa någonstans, visst. Då kommer jag börja fundera på det, dock så är vi inga stora resenärer längre utan håller oss allt som oftast i Sverige och Norge.

Min syster dog i vintras/våras -21, hon fick helt oförklarligt hjärnblödning och hamnade i koma, vaknade upp men var ej kontaktbar och fick sedan nya komplikationer och avled sedan efter två månader. Ingen Covid enligt provtagning och hon var ej vaccinerad samt hälsan själv.
Hennes man hade Covid ganska tidigt men hon fick det aldrig.
Något jag har funderat på då jag har läst åtskilliga studier är om hon kan ha fått det ändå utan att det har synts, en rapport visade på att man har hittat spår av viruset i hjärnbarken hos människor som oförklarligt avled av hjärnblödning men provtagning innan de avled samt direkt efter visade ej spår av viruset. En tanke var att dessa människor har gått med viruset i sig men de har varit så pass motståndskraftiga så att de ej har påverkats men att viruset har angripit hjärnan och orsakat blodproppar.
Och det är ju vad människor dör av när det gäller Covid, blodproppar allt som oftast i lungor och effektiv behandling mot detta finns men har förkastats om och om igen.

Om någon kan hjälpa mig att hitta studien om virus i hjärnbarken igen blir jag glad för den verkar ha försvunnit helt, jag söker men hittar den ej. Det var en liten studie som gjordes på ett litet antal fall i Sverige men även i England om jag inte minns fel.
Tillåt mig beklaga. Så brutalt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Såhär blir det ju när kritiken var så stark mot att ”regeringen GÖR ju ingenting”.

Det var precis lika effektivt förra vintern… ingen stoppar nån variant vid gränsen med vaccinpass eller uppvisat test.

Det som hjälper är avstånd, handtvätt och vaccin - för att minska konsekvenserna och skydda riskgrupper. Men smittan kommer att spridas. Precis som alltid.
Vad säger du om proportonaliteten när stora grupper potentiella smittspridare undantas? Vi kan sprita tills nävarna är som kräppapper och det kommer vara verkningslöst. Ser på en del gamla att de tänker inte ruttna i ensamhet den tid de har, kvaliteten på den tid man har väger tyngre. Ödelägger vi våra relationer för fullständigt inkonsekventa direktiv från uppenbart fientliga demagoger blir det tragiskt.

Undantagen bekräftar som vanligt "regeln".
Vad är vi utan våra relationer i det långa loppet?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad säger du om proportonaliteten när stora grupper potentiella smittspridare undantas? Vi kan sprita tills nävarna är som kräppapper och det kommer vara verkningslöst. Ser på en del gamla att de tänker inte ruttna i ensamhet den tid de har, kvaliteten på den tid man har väger tyngre. Ödelägger vi våra relationer för fullständigt inkonsekventa direktiv från uppenbart fientliga demagoger blir det tragiskt.

Undantagen bekräftar som vanligt "regeln".
Vad är vi utan våra relationer i det långa loppet?
Hade vaccinet faktiskt haft en effektiv hindrade effekt på spridning av sjukdomen hade det ju funnits grund för något argument om tvingande vaccinering kanske. Nu har inga av de tillfälliga vaccinerna ens i närheten av skydd för spridning. När en population är uppe i 80% vaccinationsgrad och ändå har samma spridningsmönster som populationer med 20% vaccination så är det mycket vettigare att se till att de som har behov av skyddet mot allvarlig sjukdom eller död har möjligheten att få vaccinet, och spara hyperauktoritära åtgärder till när de behövs. Som exempelvis om det andra viruset chineserna höll på att förbättra hade läckt istället.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
EU håller enligt uppgifter på att ta fram en lag som skulle tillåta dem att beslagta privat egendom under en ”pandemi-nödsituation”. Detta enligt en läckt nyårshälsning från EU:s inrikesminister Thierry Breton.

I nyårshälsningen skriver Breton att han skissar på planer för ett ”nödinstrument för den inre marknaden” som ska innehålla ”verktyg” för att ”säkerställa tillgången under en kris”. De nya befogenheterna väntas föreslås i vår och tros potentiellt inkludera kontroller på vad som får exporteras och också makt till EU att inhämta information från företag rörande produktion, lager och försörjningskedjor. Det rapporterar Breitbart.

I meddelandet försvarar Breton behovet av utökad federal makt med att fastslå att EU inte kommer att låta ”företagsintressen hindra vad han kallar EU-befolkningens större intressen”. Även EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har uttryckt önskemål om ett federalt nödinstrument med syfte att ”snabba på beslut när en kritisk situation uppstår”.

Samtidigt som ett sådant system som omfattar hela EU vore något nytt har flera medlemsstater redan försökt beslagta privat egendom ämnad för andra länder under pandemin. Bland annat har Frankrike anklagats för ”brist på europeisk solidaritet” när landet påstods ha blockerat en sändning av “hundratusentals” masker till Italien och Spanien i syfte att bygga upp det inhemska förrådet.




Frankrike har också riktat aggressiva ”rekvireringsåtgärder” gentemot Storbritannien, bland annat när Macron-regeringen beslagtog brittiska lastbilar med 130 000 masker och handsprit avsedda för brittisk vårdpersonal. Varorna tilläts senare transporteras till Storbritannien, men endast efter att den brittiska regeringen ingripit.

Vid tidpunkten kommenterade Sir Iain Duncan Smith, EU-skeptisk före detta ledare för det konservativa partiet incidenten med orden: “Detta illustrerar allt du behöver veta om EU-samarbete”.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
EU håller enligt uppgifter på att ta fram en lag som skulle tillåta dem att beslagta privat egendom under en ”pandemi-nödsituation”. Detta enligt en läckt nyårshälsning från EU:s inrikesminister Thierry Breton.

I nyårshälsningen skriver Breton att han skissar på planer för ett ”nödinstrument för den inre marknaden” som ska innehålla ”verktyg” för att ”säkerställa tillgången under en kris”. De nya befogenheterna väntas föreslås i vår och tros potentiellt inkludera kontroller på vad som får exporteras och också makt till EU att inhämta information från företag rörande produktion, lager och försörjningskedjor. Det rapporterar Breitbart.

I meddelandet försvarar Breton behovet av utökad federal makt med att fastslå att EU inte kommer att låta ”företagsintressen hindra vad han kallar EU-befolkningens större intressen”. Även EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har uttryckt önskemål om ett federalt nödinstrument med syfte att ”snabba på beslut när en kritisk situation uppstår”.

Samtidigt som ett sådant system som omfattar hela EU vore något nytt har flera medlemsstater redan försökt beslagta privat egendom ämnad för andra länder under pandemin. Bland annat har Frankrike anklagats för ”brist på europeisk solidaritet” när landet påstods ha blockerat en sändning av “hundratusentals” masker till Italien och Spanien i syfte att bygga upp det inhemska förrådet.




Frankrike har också riktat aggressiva ”rekvireringsåtgärder” gentemot Storbritannien, bland annat när Macron-regeringen beslagtog brittiska lastbilar med 130 000 masker och handsprit avsedda för brittisk vårdpersonal. Varorna tilläts senare transporteras till Storbritannien, men endast efter att den brittiska regeringen ingripit.

Vid tidpunkten kommenterade Sir Iain Duncan Smith, EU-skeptisk före detta ledare för det konservativa partiet incidenten med orden: “Detta illustrerar allt du behöver veta om EU-samarbete”.

Politiker har uppenbarligen totalt avsaknad av konsekvensanalys.

Inför dom nåt sånt där så tar dom ju bort alla incitament för företagen att hålla något slags lager och framförhållning.
Det är ju liksom ingen ide att ha ett stort förråd om man vet att förrådet blir konfiskerat den dagen man kunde ha profiterat på att ha stort förråd.

Nästa pandemi kommer det följaktligen vara om möjligt ännu större brist på dessa munskydd.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
När coronaviruset nu snart går in på sitt tredje år ser omikron-varianten ut att bli den dominerande versionen av viruset. Och den beskrivs nu av en professor som likvärdig med en kraftig förkylning.

Världen fortsätter att stänga ner på grund av covidviruset. Det gör även Sverige om än inte lika drastiskt som i andra länder. Tittar man på den totala dödligheten år 2020 var den faktiskt lägre än alla år fram till 2010 samt år 2012. Trots detta pågår fortfarande nedstängningar, inskränkningar och krav på covidpass.

LÄS MER: Ekeroth: ”Coronahysterin avslöjar människans sämsta sida”

Statsradion rapporterade igår om att omikron-varianten av corona-viruset ser ut att ta över allt mer, i likhet med vad som händer i andra länder. Och nu går infektionsprofessorn Anders Sönnerborg ut och meddelar att det är närmare omöjligt att särskilja en kraftigare förkylning från en coronavirusinfektion.




– Det är väldigt svårt, om inte omöjligt, att särskilja en kraftigare förkylning och en coronavirusinfektion i dagsläget, säger han till SVT.

Milda symptom

För några veckor sedan rapporterades om omikron i Sydafrika där det konstaterades att det sprider sig snabbt, men att symptomen är milda. Det handlade om mildare förkylningssymtom, som smärta i leder och hosta där de flesta kurerade sig hemma. Detta gällde även äldre samt de med underliggande diagnoser.

– I Storbritannien har man sett tendenser på att symptomen var mildare även med delta under hösten, så det är svårt att säga om det är distinkta skillnader mellan varianter eller om det huvudsakligen är ett resultat av vaccinationen, säger Sönnerborg.

Men att vaccinering skulle vara orsaken till de milda symptomen kan ifrågasättas, i alla fall för Sydafrika. Som nämnt så konstaterades att symptomen även där var milda. Men endast 44 procent av landets vuxna befolkning är vaccinerade med två doser, enligt Sydafrikas officiella statistik.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
det som förbryllar mej mest med allt detta är att i ene sekunden är omnikrom vågen på väg ner, för att straks efter har den aldrig varit värre.
härom dagen stod det på texttv att i danmark hade det toppat o var på väg ner, sen stod det att danmark var det värsta landet i världen ang smitta o det skulle bli värre :va samma stod det om uk o tyskland
va fan ska man tro på
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
det som förbryllar mej mest med allt detta är att i ene sekunden är omnikrom vågen på väg ner, för att straks efter har den aldrig varit värre.
härom dagen stod det på texttv att i danmark hade det toppat o var på väg ner, sen stod det att danmark var det värsta landet i världen ang smitta o det skulle bli värre :va samma stod det om uk o tyskland
va fan ska man tro på
Ditt eget förstånd.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bara titta på kurvorna så är det väl tydligt att dom tagit ut segrarna i förskott. Påminner väl en hel del om mannen som myntade uttrycket hobbyepidemiologer. Hela första pandemiåret sa han att vi passerat toppen när det egentligen bara handlade om eftersläpning av data.

 

Bifogat

  • flockimmunitet.png
    flockimmunitet.png
    66.1 KB · Visningar: 14
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top