Ska ovaccinerade verkligen få plats för vård?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Dom du ställer frågan till börjar du med att kalla foliehattar och hypokondrisk konspirationsteoretiker för att i nästa mening be om sakliga svar?
Nej, ingen frågar väl foliehattar någonting?
Vem är förresten hypokondrikern egentligen? Den som i panik tar ett icke färdigtestat vaccin av rädsla för ett virus, för att sen fortfarande vara så rädd för viruset att han kräver att alla andra ska vaccinera sig för att skydda honom?

Eller den som står på sidan om, avvaktar och ser vad som händer?
Panik?
Jag har hört flera varianter då.. En är räddslan för följd sjukdomar å dödsfall pga vaccinet..
Även att de är framtaget för fort, dvs för lite testat..
Sen finns dom som anser att man inte behöver vaccinera sig..
Soffliggare alltså.
Tja, statistiskt gällande delta fanns inga skäl alls som jag ser det.
Möjligen långsiktiga biverkningar som framförts.

Gällande omikron finns den procent försämring gällande smitta som skrivits om här.
Ett bevis på långsiktig biverkning möjligen.
Finns det något klarlagt om biverkningar beror på covidsjukdom eller vaccinet? Anledningen till min fråga är att jag känner till långtidscovid men aldrig stött på någon med mer än ömmande arm från sprutan. Nej jag tror inte det är facit därav frågan.
Vem vill ha sitt immunförsvar sänkt med 75%?

Väletablerad studie?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen gissar jag.
Är immunförsvar sänkt med 75% mot allt?
Det har jag missat isf.

75% gäller mot omikron efter 90-150 dagar enligt preprint, alltså inte granskad.
Den andra bilden är mot delta och där blir bryter ett av vaccinen ner under nollan efter ca 240 dagar också preprint.

Hur immunförsvaret mot andra smittor påverkas är nog fortfarande inte undersökt.

Jag vet inte jag, men jag börjar nog tycka att foliehatten kanske bättre passar på de som hela tiden predikat att vaccinet är helt säkert trots att det inte långtidsstuderats.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nej, ingen frågar väl foliehattar någonting?

Panik?

Soffliggare alltså.

Finns det något klarlagt om biverkningar beror på covidsjukdom eller vaccinet? Anledningen till min fråga är att jag känner till långtidscovid men aldrig stött på någon med mer än ömmande arm från sprutan. Nej jag tror inte det är facit därav frågan.

Väletablerad studie?
Kort å gott så tycker jag att dom som inte vill vaccinera sig eller dom som vill vaccinera sig ska få bestämma de själva utan att varken de ena eller andra ska lägga sig i eller tycka att motsatsen är dumma eller liknade..
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
75% gäller mot omikron efter 90-150 dagar enligt preprint, alltså inte granskad.
Den andra bilden är mot delta och där blir bryter ett av vaccinen ner under nollan efter ca 240 dagar också preprint.

Hur immunförsvaret mot andra smittor påverkas är nog fortfarande inte undersökt.

Jag vet inte jag, men jag börjar nog tycka att foliehatten kanske bättre passar på de som hela tiden predikat att vaccinet är helt säkert trots att det inte långtidsstuderats.
Ok. Lite slarvigt uttryckt men eftersom jag vet vem du är så är det lugnt.

Jag vill inte kalla någon här foliehatt.

Men jag vill ändå fråga eftersom siffror är viktigt för dig.
När vaccinet statistiskt var långt bättre än 75%, varför var det inte tillräckligt för dig?
(Nu får du komma ihåg vem jag är och att jag sällan vill "bråka" utan gärna vill ha svar. )
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ok. Lite slarvigt uttryckt men eftersom jag vet vem du är så är det lugnt.

Jag vill inte kalla någon här foliehatt.

Men jag vill ändå fråga eftersom siffror är viktigt för dig.
När vaccinet statistiskt var långt bättre än 75%, varför var det inte tillräckligt för dig?
(Nu får du komma ihåg vem jag är och att jag sällan vill "bråka" utan gärna vill ha svar. )

Foliehattandet syftade jag mer på hur det resoneras i större delen av samhället, inte särskilt mycket här på sporthoj egentligen.

Vaccinet förstärkning av immunförsvaret var absolut tillräckligt bra för att motivera vaccinet om man begränsar resonemanget så hårt.

Problemet är ju de mer okända effekterna på längre sikt. Denna studie är ju typiskt sånt jag väntat på och vill se utträtt innan jag tar på mig att vara provkanin. Den bekräftar för mig tydligt att det var ett bra beslut att vänta och se.

Jag kommer knappast vaccinera mig förrän tidigast nästa höst. Men imorgon är en ny dag och som kan ändra på den åsikten.

I våras var min plan att vaccinera mig före semestern som jag vanligtvis tar kring januari. Den blev dessvärre inställd ytterligare ett år.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nej vill du ha väletablerade studier innan du tar dina beslut ska du nog vänta till år 2024 med att vaccinera dig.

Denna studie avser omikron som bara funnits i två månader så nåt annat än icke reviewad preprints finns inte att tillgå.

Alltså inget "svar" för det vaccinet är/var ämnat för :) Det är väl en foliestudie om något?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det var debatt på p1 idag, någon kulturarbetare som var skeptisk till vaccin fick vara med, vet inte om hon gjorde ett jättebra intryck.
Flera av de argument som förs fram här bemöttes.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
2020-2021 åren då vi alla blev experter på epidemiologi.

Antalet studier med både den ena och andra slutsatsen har ju blivit oöverstigligt....

Att nån ens kan dra en slutsats vad som är rätt eller fel är för mig obegripligt.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det var debatt på p1 idag, någon kulturarbetare som var skeptisk till vaccin fick vara med, vet inte om hon gjorde ett jättebra intryck.
Flera av de argument som förs fram här bemöttes.
Ja, herrejävlar vilket jävla stolpskott.

Åsikten skiter jag i men retoriken bakom det får mig att undra om vissa skall vara röstberättigande....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alltså inget "svar" för det vaccinet är/var ämnat för :) Det är väl en foliestudie om något?

Vet du var omikron är?

Tycker du det är rationellt att ta ett vaccin som stärker ditt immunförsvar i 9 månader mot ett virus för att därefter ha tappat effekt så att ditt immunförsvar blir svagare än det var innan mot samma virus? Om vaccinet dessutom sänker ditt immunförsvar mot ett annat virus med 75%?

Och finns det en lååååång lista med andra smittor som ännu inte testats hur immunförsvaret påverkas av vaccinet?


Notera graferna tidigare så pekar tangenten på kurvorna fortsatt neråt. Vad händer efter ytterligare 6 månader? Värsta tänkbara är ju att immunförsvaret fortsatt att försvagas i ytterligare 6 månader. Nu tror jag ju att det så småningom kommer dra sig tillbaka mot normalnivån men det vet vi ju inte.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
2020-2021 åren då vi alla blev experter på epidemiologi.

Antalet studier med både den ena och andra slutsatsen har ju blivit oöverstigligt....

Att nån ens kan dra en slutsats vad som är rätt eller fel är för mig obegripligt.

:tummenupp Ja precis! Till och med sånglärare får nu stå i TV och predika åt oss hur vi ska göra.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har nyss bokat bostershot eller boucestershireshot som det stavas på engelska.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Print screenade hela artikeln men jag får inte ladda upp mer än en bild i Tapatalk.


Någon som har en bättre app än Tapatalk att rekommendera förresten? (Android)
7142f444a81ba2cea239c346cecca36d.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Print screenade hela artikeln men jag får inte ladda upp mer än en bild i Tapatalk.


Någon som har en bättre app än Tapatalk att rekommendera förresten? (Android)
7142f444a81ba2cea239c346cecca36d.jpg

Fast nu står det inte antikroppar utan "Vaccine effectiveness against symptomatic infection".

Här har du den ena studien som dessutom är utförd i Umeå.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vet du var omikron är?

Tycker du det är rationellt att ta ett vaccin som stärker ditt immunförsvar i 9 månader mot ett virus för att därefter ha tappat effekt så att ditt immunförsvar blir svagare än det var innan mot samma virus? Om vaccinet dessutom sänker ditt immunförsvar mot ett annat virus med 75%?

Och finns det en lååååång lista med andra smittor som ännu inte testats hur immunförsvaret påverkas av vaccinet?


Notera graferna tidigare så pekar tangenten på kurvorna fortsatt neråt. Vad händer efter ytterligare 6 månader? Värsta tänkbara är ju att immunförsvaret fortsatt att försvagas i ytterligare 6 månader. Nu tror jag ju att det så småningom kommer dra sig tillbaka mot normalnivån men det vet vi ju inte.

Nja fast nu tar du en ej väletablerad studie enligt egen utsago som fakta.

Själv fick jag koronken i december 2020 om jag kommer ihåg rätt, tog väl första shoten när så tilläts och andra för att vi lånat en kåk i Spanien. Hur det nu än var så har jag inte ens varit förkyld sedan december men det kanske bara är flax.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Oavsett vilket vaccin eller vad dom innehåller så finns det risker, med vissa betydligt mer än med andra.
En grej är t.ex. risken för att utveckla autoimmuna sjukdomar som man får leva med resten av livet. Om dom t.ex. använder äggproteiner i ett vaccin så finns det en viss risk att immunförsvaret reagerar mot det också och inte bara det avdödade viruset(om det är ett sådant vaccin) och då kan du bli allergisk mot ägg och kan aldrig mer äta det.

mRNA är en instruktion för kroppens egna celler att producera något och i detta fallet spikproteinerna som dessutom är den skadliga komponenten i viruset som sedan immunförsvaret ska reagera emot. Om det skulle bli något fel där så att kroppen triggas att angripa sina egna celler så har du fått en autoimmun sjukdom och det kan bli väldigt jobbigt.

Problemet är att dessa vacciner tvingas på befolkningen när det finns andra alternativ för dom som blir allvarligt sjuka. Och det skulle vara intressant att få se C och D vitaminnivåerna på dom som hamnar på IVA. Jag törs nog slå vad om att det är väldigt lågt på samtliga. Dom som blir allvarligt sjuka både av covid men även vaccinen beror på blodproppar, dom som fått covid har fått blodproppar i lungorna och det finns misstankar(då det tystas ned och mörkas) att många vaccinerade får hjärtattacker och många unga atleter har dött plötsligt av hjärtattack men även fått hjärtmuskeinflammationer. Är du fysiskt aktiv efter vaccination så sprider du spikproteinet ännu mer i kroppen och riskerna ökar.

Spikproteinet skadar endotelet i blodkärlen vilket är anledningen till att det bildas blodproppar som gett andningsbesvär då covidinfektionen sätter sig i lungorna. C-vitamin är viktigt för just endotelets uppbyggnad och det är därför man får skörbjugg vid c-vitaminbrist. C-vitamin är kortlivat i kroppen och vi behöver få i oss det flera gånger under en dag och framförallt när vi blir sjuka, själv dricker jag ett par gram askorbinsyra uppdelat på 3-4ggr/dag. Vi människor saknar förmågan att bilda eget C-vitamin till skillnad från djuren.

Många har även D-vitaminbrist och man bör ha betydligt mer av dessa vitaminer än det minimum nivåer som rekommenderas. Och sen är zink viktigt för cellernas förmåga att motstå virusangrepp så dom 3 sakerna bör man ta extra tillskott av så har man ökat sina chanser betydligt att klara sig bra vid en infektion.

Det finns mycket pengar i läkemedelsindustrin som lobbar för vaccinering men sen finns det även en annan aspekt av det hela. Vi står inför världsekonomiska svårigheter och där kan hela pandemin spela en viss roll som kontrollverktyg. Jag säger inte att själva viruset är planerat eller så även om det kan finnas en del att titta på där också, men det har definitivt utnyttjats för andra syften också.

Lyssna till slutet på den här, lite intressant att se hur pandemin kan ha kopplingar till ekonomin.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man kan ju tänka från andra hållet också.
Hypotetiskt exempel: Varför vaccinera sig mot något om tex endast 0,00002% av de smittade dör. Att minska 0,00002% med tex 70% gör ingen stor skillnad i absoluta tal Minimal som minimal.

Om det är bra att effekten avtar, varför ska vi då springa runt och boosta oss med 4 jabbar på typ ett år?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nja fast nu tar du en ej väletablerad studie enligt egen utsago som fakta.
Vadå väletablerad? Antingen är den bra utförd, har en bra metodologi osv ur ett vetenskapligt perspektiv eller så har den inte det.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja fast nu tar du en ej väletablerad studie enligt egen utsago som fakta.

Nej, jag har flera gånger påpekat att den inte är reviewad så klistra inte på mig några såna åsikter. Du kan istället berätta vad du har för fakta till att vaccinen är säkra.

Dessa studier må var ogranskade men räcker gott för att motbevisa varje person som hävdar att vaccinen är säkra. Det är helt uppenbart att det fortfarande finns allt för många okända faktorer att utreda innan vaccinen är bevisade som säkra.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top