Kurt-Olsson
Gudomlig sporthojare
Ah fan vad smart! Den ska ju ha specifika fack för tex gasolkök etc! Smart!!!Du gör en kopia i tunn plyfa som du lyfter ur bara. En innerväska med samma uttag i sidorna som backen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ah fan vad smart! Den ska ju ha specifika fack för tex gasolkök etc! Smart!!!Du gör en kopia i tunn plyfa som du lyfter ur bara. En innerväska med samma uttag i sidorna som backen.
Viskositet | SAE 80W-90 |
Klass | API GL-5 |
Slutväxeln är några drev, helt okomplicerat.Nya vätskor.
Står följande i manualen för min Vespa:
Motorolja: SAE 5W-40, API SL JASO MA.
Biltema:
Möter följande specifikationer:
Så det ska vara lugnt. Kör inte hojen på vintern så 5W behövs ej.
- API SL
- JASO MA/MA 2
Gällande Huboil / Växelådeoljan står det:
SAE 80W/90 API GL3.
Biltemas som jag köpte har:
Viskositet SAE 80W-90 Klass API GL-5
Det är riktigt krångliga tuber de har och jag kikade på en flaska med skruvkork, följande produkt:
![]()
Transmissionsolja SAE 80W-90, 1 liter
Transmissionsolja av hypoidtyp avsedd för växellådor, slutväxlar, bakaxlar m.m. Rekommenderas till fordonstransmissioner där olja med kvalitetsnivå ...www.biltema.se
Men då står det:
OBS! Ej för automatväxellådor eller där en olja enligt API GL-4 föreskrivs.
Min är ju automat så jag fattar inte / vågar inte köpa denn. Någon som är mer klok på detta eller kan rek en växelådeolja från Biltema?
Sedan gällande bromsvätska står det DOT 4 i manualen men frågar jag internet säger många att 5.1 är bäst för Vespan. Tar gärna input här, men annars kör jag DOT 4 eftersom min manual säger så.
Tack och fel av mig. Det står faktiskt "Oil that exceeds the requirements of API GL3". Då måste ju GL-5 funka.Slutväxeln är några drev, helt okomplicerat.
Du kan i princip urinera i växelhuset, så kör med vad du har hemma.
Så det är väldig enkelt och kravlöst, har kört med enklaste motoroljan sedan början av 90-talet.
Det är ju helt fel enligt specifikationerna, men enligt folk i branschen så är det ok.
Så jag har lyssnat på det, och det har fungerat hittills.
Ja, det funkar faktiskt med vad som helst, det är i princip kravlöst...som ett kedjehus till en snöskoter eller annat fordon.Tack och fel av mig. Det står faktiskt "Oil that exceeds the requirements of API GL3". Då måste ju GL-5 funka.
Tack så mycket för ditt svar.Slutväxeln är uppbyggd av vanliga drev, ingen momentomvandlare eller lameller i den. Biltemas olja funkar bra i den.
Är inte tillräckligt insatt i DOT5.1 för att uttala mig, men den ska som jag förstått det fungera för system byggda för DOT4 (till skillnad från DOT5).
Men det kan säkert någon annan svara på![]()
Dot 5.1 har högre kokpunkt än dot 4, i ditt fall så räcker dot 4 mer än väl om du undviker att tokbromsa från 300 km/h till 0 för att stanna vid stopplikt.Tack så mycket för ditt svar.
Hm... Ska testa Vespan på Anderstorp... rakan är lång där så om jag har medvind och draftar en R1:a så kanske jag kan nå 300km/h??? Eller?Dot 5.1 har högre kokpunkt än dot 4, i ditt fall så räcker dot 4 mer än väl om du undviker att tokbromsa från 300 km/h till 0 för att stanna vid stopplikt.![]()
Slutväxeln är uppbyggd av vanliga drev, ingen momentomvandlare eller lameller i den. Biltemas olja funkar bra i den.
Är inte tillräckligt insatt i DOT5.1 för att uttala mig, men den ska som jag förstått det fungera för system byggda för DOT4 (till skillnad från DOT5).
Men det kan säkert någon annan svara på![]()
O-ring Oljesil / Oljeskruv OEM 31,47x1,78mm Aprilia, Derbi, Gilera, Piaggio, Vespa | PI-285536 |
Packning oljeplugg OEM koppar 12x8x1mm | PI-485703 |
Variatorrem Malossi MHR X K Belt - Aprilia, Gilera, Malaguti, Piaggio, Vespa | M.6113027 |
Variatorvikt OEM 21X17 - 14,00g - 1st | PI-849480 |
Hållverktyg Koppling Piaggio 125-300cc 4T | IP34880 |
Hållverktyg variator Piaggio 250-300cc 4T | IP34874 |
Det är lite glapptNi som har en Vespa GTS 300.
Om ni lyfter upp den på centralstödet och roterar på bakhjulet fram och bra lite snabbt (ej i sidled). Är det helt stumt då eller är det liksom ett glapp på 1mm? Min är ett litet glapp, vet inte om det är normalt?
GÖTT!!!Det är lite glappt
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt