Scootertråden

Såja såja, ta ett djupt andetag och titta på den här.
Inte slarva med lilla Vespan!

Nejdå. Filter är bytt men ändå. Hur kommer man på att göra en "två-skruvar-som-dras-med-fingrarna-som-det-dock-inte-går-att-göra-för-att-de-sitter-för-jävla-hårt-så-man-måste-ändå ha-verktyg-och-man-kunde-satt-två-vanliga-skruvar-någon-annanstans" lösning?
 
Den som har designat luftfilterboxen på en Vespa 300 GTS 2012... Det är en riktigt svagbegåvad jävel.

Fan lättare att byta rem än filter. Två jävla skruvar som skall dras med "fingerkraft" och sitter åt helvette illa.

Nu blir det inget filterbyte förrens 1000 mil till. Oavsett vad fan som händer...
Här kan en ursäkt vara på sin plats...
Tydligen kan man lyfta på sadeln och få bra åtkomst till skruvarna den vägen...


...har jag hört från en "vän"... Som har en Vespa 300 GTS
 
Här kan en ursäkt vara på sin plats...
Tydligen kan man lyfta på sadeln och få bra åtkomst till skruvarna den vägen...


...har jag hört från en "vän"... Som har en Vespa 300 GTS
Haha - Nej, ingen ursäkt behövs.. Att mecka scooter är kasst 🤣

Jag har precis monterat ruta på min SH300, det är två stag som håller rutan.
Men man behöver enligt instruktionen från Honda montera av halva framdelen, - fler grejjer än vad som behövs.

Jag har lärt mig att det går att hoppa över vissa moment och bara tilta lampkåpan så kommer man åt att skruva på stagen även om det blir trångt.
Likaså kommer man åt att byta bromsvätska.
Men ändå - Att dra och bända plastdetaljer som sitter som gjutna i fästen leder till att man tror att någon skruv är missad. Enligt manualen ska man t.ex. (för en detalj) dra rakt bakåt, jo jo - man får dra som h-vete både med och utan handskar och plötsligt lossnar skiten på 10e försöket, och man tittar nyfiket på kåpan som man helt plötsligt har i handen om alla plasthakar och clip är i oskadat skick 😊

Edit, Honda SH300 är tydligen tillverkad i Italien🤧

1761673894462.png
 
Last edited:
Edit, Honda SH300 är tydligen tillverkad i Italien🤧

View attachment 522507

Italienarna har förfinat konsten att sammanfoga plast under flera decennier. Att få ett litet dolt plastclips att låsa två paneler i alla riktningar är en sann konstform. Att dessutom se till att det inte går att komma åt nämnda plastclips är något konstruktören troligen spenderat många timmar på.
Med det sagt - de är åtminstone mycket bättre än lågpris kineserna där grejerna går sönder bara man "känner" lite på dem :)
 
clips är ett jävla påhitt men här får jag ge Vespan lite beröm, de plastdetaljer som skall "fästa" tex kåpor etc är av bättre kvalite än på min R1:a tex.

Var förresten ute med getingen idag en sväng. Den är fan kul att köra alltså. Grabben på bakom också och vi brände fan på och toppade runt 56km/h på 40-väg. Outlaws...
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top