Scootertråden.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
MC-intresset tar sig ibland olika uttryck även hos sporthojare. Är det inte enduro så kan det vara veteranhojar, Adventure, scramblerbobbercafébyggen eller varför inte märkliga småhjuliga fordon, gjorda tex för att säljas till miljarder asiatiska stadspendlare eller till att fotografera stiliga italienska damer på?

Varianterna är oändliga - från 50cc till åtminstone 750 cc. Eleganta, konstiga, fräna, fula eller bara gåtfulla; det finns nog inget segment som har lika stora variationer.

Så: upp med vad ni har ståendes/rullandes/suktandes efter!

Själv sprang jag av en slump in i en Yamaha Cygnus 125, som var för billig för att jag skulle kunna låta bli den.
1a7e9e878c748f5e92a8aae50f030f03.jpg


492984c30275a192103dce80bc60f66b.jpg


Smälter in bra i garaget.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Frisk vågat med en scootertråd på SH! Hade aldrig funkat för 10-15 år sedan. Då hade man fått "bonk" och fått höra ord som gaypulka och annat välformulerat... :)

Har ägt ett antal scootrar i mer än 20 års tid, från 50 cc till 180, 200, 300, 500 cc. Har även provkört Gilera GP 800 (840 cc). Den var rätt mäktig.

Det här är min nuvarande scooter och får bli mitt tillskott till tråden, Vespa 300 GTS:
1691917016703.png

Vad vill jag ha då, som komplement? Vad sägs om denna? Förklaring överflödig, se bara på färgsättningen, det räcker! :) Såg en sådan i Grekland för många år sedan med Wave-skiva och Acrapovic-dämpare!
innova Repsol.PNG

Och/eller en sådan här. Sååå cool!
1691917216709.png
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har haft 2 st T-Max 500, mycket bra scooter, 180 km/h på mätaren, bra bromsar och fint acc. Den första köpte jag i toppskick för 7.500:- för att den skramlade hemskt. Den var nyservad på en firma i Uppsala och när jag tog hem den visade det sig att de glömt dra åt variatormuttern när de bytte rem.

Den andra köpte jag i Tyresö, också för 7.500:- för den gick illa. Redan på plats såg jag hål i insugsgummina så det var också ett lätt fix väl hemma. Nu hade jag två så jag sålde en och behöll den första i tre år, rekord för mig!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har suktat länge efter en Vespa GTS 300. Men när jag fick en Tenere 700 för ungefär samma pris så föll den bort. :)

En moped / vespa 200 kommer dock inhandlas för nöjet skull. Måste vara renoveringsobjekt med en tidsplan på runt 5-10 för att få färdig.

En stålbent Puch Maxi är högt upp på listan.
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Jag har sedan många år en Yamaha Neos 50cc. Perfekt fordon i Stockholm då den med små diskreta mods hänger med i trafiktempot och den går att parkera gratis överallt.
Köpte den för en tusenlapp då den stått avställd sju år och ”inte fungerade”.
Typ en timmes pyssel och noll kronor senare så funkade den perfekt ?
Den är ovanligt stor för att vara moppe så mina två meter får plats utan problem.
…..och så klart tvåtakt ?

IMG_2790.jpeg
Precis lagom ful också ?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Provkörde en Honda 350 scooter. Men gud va konstig den var att svänga med. Den ville liksom inte gå ner i kurvorna. Det var en annorlunda teknik som krävdes för att styra. Några vingliga svängar blev det i början. Blev aldrig riktigt bra heller. I övrigt var det en härlig maskin. Bra skön att glida fram med. Önskar automatlådan vore lite kvickare dock. Massiva utrymmen för utrustning och bagage. Inte är de billiga heller. Vi snackar ju över 150,000 för vissa scootrar. Nere i Europa är de kungar. I Sverige lider vi av att motorcyklar måste se ut på ett visst sätt annars krymper kuken. Men att ta på sig gimpsuit i läder som matchar hojen är helt okay.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ser att jag skaffade min Cygnus 2014, och under den kommande vintern så var den ett projekt.
Filosoferade lite över hur den skulle kunna bli (över en stadig whiskey)

uppstart1_resize.jpg

Många timmar senare, och när våren kom, så blev det så småningom ett resultat.
Det viktiga är väl att man själv är nöjd? :)

färdigt1_resize.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fick tjata hyfsat för att få Ixil att förstå hur viktigt det var med ett helsystem med dubbla pipor till min Cygnus.
Och efter mycket korrespondens anlände en kartong. :)
Kändes lite vansinnigt då, men nu är det en av sakerna som jag tycker blev lite häftigt och annorlunda!

IMG_3719_resize.JPG

IMG_3742_resize.JPG

Så det är en av mina scootrar, och jag gillar helt klart konceptet!

Cygnus1_resize.JPG
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har sedan många år en Yamaha Neos 50cc. Perfekt fordon i Stockholm då den med små diskreta mods hänger med i trafiktempot och den går att parkera gratis överallt.
Köpte den för en tusenlapp då den stått avställd sju år och ”inte fungerade”.
Typ en timmes pyssel och noll kronor senare så funkade den perfekt ?
Den är ovanligt stor för att vara moppe så mina två meter får plats utan problem.
…..och så klart tvåtakt ?

View attachment 488304
Precis lagom ful också ?
Jag hade en Neos 100cc, färdigtrimmad moppe typ?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Varit sugen på en Vespa 300GTS en längre tid, provkörde en för ett par veckor sedan och blev lite besviken på känslan.
Älskar konceptet - smidigt som tusan, enkelt. Men gillade varken styrning eller broms.
Tror nästa steg blir att testa en Beverly 3 eller 400.
Tycker de gamla lambretta scootrarna är riktigt fina!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Scooter kan faktiskt vara rätt mys som extrafordon. Hade själv en 300cc ett tag och det är mycket mer praktiskt på många sätt för dagligt bruk och faktisk nytta.
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Jag hade en Neos 100cc, färdigtrimmad moppe typ?
Jag har funderat på en sån, men att behöva besiktiga ännu ett fordon har gjort att jag än så länge skippat dom som dykt upp på blocket ?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Obegripligt

Nu loggar jag ut......Scootrar...
Sporthoj.com ... ja. Men väldigt FÅ har en riktig sporthoj här ändå och dom snackar inte så mycket. Vi behöver mer MC-fantaster generellt oavsett om dom "just nu" kör annat än "äkta sporthoj". Alla kan inte köra Hayabusa, vilket är äkta sporthoj absolut ;)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Efter den här regniga sommaren börjar tankarna på en scooter, där man borde sitta mer skyddad för väder och vind. Man verkar inte heller behöva skinnställ och andra skydd på en scooter, och eventuell packning kan stuvas under sadeln. Praktiskt om man ska åka till byn och köpa chips och Cola. Helst dock inte storscooter, eftersom de är tunga och klumpiga och ser ut som an buss på två hjul. Får se vad det kan bli, man måste ju kunna hålla 80-90 km/t utan problem i alla fall.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Vore inte en SR250 med en Rickman kåpa på en gyllene medelväg mellan dinnsporthoj och en scooter? Då får du fortfarande njuta av den kraftfulla motorn samtidigt som kåpan gör att du kan färdas i stil och förbli torr :)

Helt ärligt så är just det du skrev samma användningsområde som jag skulle vilja ha en scooter till. En innova ska ju vara skottsäker och borde gå att få upp i 80km/h?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
MC-intresset tar sig ibland olika uttryck även hos sporthojare. Är det inte enduro så kan det vara veteranhojar, Adventure, scramblerbobbercafébyggen eller varför inte märkliga småhjuliga fordon, gjorda tex för att säljas till miljarder asiatiska stadspendlare eller till att fotografera stiliga italienska damer på?

Varianterna är oändliga - från 50cc till åtminstone 750 cc. Eleganta, konstiga, fräna, fula eller bara gåtfulla; det finns nog inget segment som har lika stora variationer.

Så: upp med vad ni har ståendes/rullandes/suktandes efter!

Själv sprang jag av en slump in i en Yamaha Cygnus 125, som var för billig för att jag skulle kunna låta bli den.
1a7e9e878c748f5e92a8aae50f030f03.jpg


492984c30275a192103dce80bc60f66b.jpg


Smälter in bra i garaget.


Grattis!

Nu kan du vara med och kämpa på ett Scooter Insanity nästa gång det körs!

Scooter1000Insanity.jpg


Att greja en SS 1000 på en 125a scooter klassas Gold vid dessa tillfällen.

Pacific Coast vill jag inte räkna som scooter - men andra kanske gör det.
IMG_20230813_142028_085.jpg




Men jag hade väl något mindre, också...?

Honda Lead SCV 100 - var blev resten av?

IMG_20230813_142344_066.jpg

5.0 kW 6.9 hk - det är för klent att köra Ironbutt på. Jag har försökt.

Trimma...?
Nej, just det! Det är ju den jag håller på att bygga streamliner av!
Så var det ju - det är därför jag hittar delar överallt, men inte själva hojen.

Reducera luftmotståndet så man kan marscha 80 blås och extratank så man når 300 km eller mer per tank.
Det borde funka.

Snygg? Nope.

Scooter är sport, tro inget annat.
 

Bifogat

  • IMG_20230813_142028_085.jpg
    IMG_20230813_142028_085.jpg
    2.7 MB · Visningar: 10
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top