Scootertråden

Vore inte en SR250 med en Rickman kåpa på en gyllene medelväg mellan dinnsporthoj och en scooter? Då får du fortfarande njuta av den kraftfulla motorn samtidigt som kåpan gör att du kan färdas i stil och förbli torr :)

Helt ärligt så är just det du skrev samma användningsområde som jag skulle vilja ha en scooter till. En innova ska ju vara skottsäker och borde gå att få upp i 80km/h?
Har tittat på Innovan, det enda som stör är det smala bakdäcket och kanske priserna. Konkurrenter finns, Keeway Outlook och Kymco har också nån modell med stora hjul. Vilket är ett måste.
 
Suzuki CS 125 från 1983, avställd sedan 1988. Provkörd ett par km i helgen, med nytt skottkärrehjul fram, väntar på ett däck till, men det är restat för tillfälligt.

Konstig känsla, och riktigt konstig maskin egentligen, med en 3-växlad automatlåda... Inga diskreta blinkers i alla fall! En besiktning till när allt är genomgånget, sen skattefri och besiktningsbefriad. (Fast visst är det konstigt, har man ett tillräckligt gammalt fordon som är sämre i allt jämfört med en ny, samt större risk till haverier, då behöver man inte besiktiga mer...)

View attachment 488341
Jag haft två! Läskig på alla underlag med lätta vobbeltendenser. Mäktig när tvåan dunkar i och den rååmar sävligt iväg på fullgas på cykelvägarna.

2015 jobbade jag i Vårby, tog den till jobbet en dag ( cykelvägarna ) och när jag kom ut vid lunch stod det en sliten typ och mixtrade med tändningslåset.

-Hey, vad gör du med min hoj?
- Ja jag vet faktiskt inte…

Nä han visste fan inte vad han var på väg att göra, av alla hojar att sno…
 
Vad som är sporthoj förklarar jag i inlägg #36

Jo, visst bli fler....jag förstår hur du menar.
Känns ändå som om kompromissgränsen måste ligga någonstans. Jag är väl fördomsfull men jag förknippar dessa med fordon med mopedister, fordon av samma utseende som kör förjävligt och överallt.

Att folk med kromslädar eller touringlok hänger här förstår jag, det är ändå "motorcyklar"
Men så får man ju inte säga...
Alltså... man kan ju ha flera hojar. Jag har tex två sporthojar (inga literklubbor), en resehoj (adventure) och nu en scooter. Har haft andra sorters hojar och kommer säkert att ha fler. Ingen enduro. Än.
 
Ja, jag instämmer med föregående inlägg. För att ta till en (dålig?) liknelse: "man måste inte äta samma mat hela veckan, man kan äta olika rätter".

Saknar just nu en grushoj och en sportig touringhoj som komplement till övriga beståndet. Villhöver också ha en gammal Daytona 955, med det tidiga utseendet. Helst gul som Den Gamle Grävlingens bajk.
Men jag skulle troligen få körkortet indraget dirEcKt om jag köpte en sådan... :)
Been there, done that.
 
Som bruksfordon måste en scooter vara idealisk, halva Asien kör ju omkring på sådana. Troligen oftast av mopedtyp, de verkar inte gå så fort. Man är skyddad för väder och vind, och det går att lasta en del på dem. Det mesta är ju inkapslat så en scooter klarar nog mer regn och oväder än vad en vanlig mc gör.
 
Hade man bara fått ha dom ifred (en annan diskussion) så hade det varit det optimala stadsfordonet för väldigt väldigt många människor.
Men i städerna får man inte ha dom ifred, om dom inte stjäls så är det alltid risken att få dom saboterade.
Men stockholm och söderut har ju ingen riktig vinter, så om man kan köra dom 11 månader om året och spara in en andrabil då är dom ju idealiska.
Ännu längre söderut har dom fattar det.
 
Vågar man ändå, trots trådintentionen, posta en bild på en skoter som inte är min? Hade dock en granne på landet (och tillika kompis med farsan) som ägde en på pricken sån här... ja, tills han lade den på rullgruset på gamla E18, Enköpingsvägen, i vart fall: En Lambretta, Li 150, serie II, från tidigt 60-tal (tror jag att det var? *killgissning*). I mina, onaturligt uppspärrade, valpögon var det nog det hårigaste jag sett. Gick som en skållad råtta, typ. *right*

1692118211541.jpeg

Nåväl, lirar inte manligheten ihop med bögpulkor? Fine, for me. Versraden nedan är dock rätt bra:
"Don't tell me what to do. Don't tell me what to say..."

 
9f67e6b2433487eef50938776c04b7e8.jpg


En sådan hade min morbror i sommarstugan. Han köpte den ny (1953 tror jag) och körde med den från Ljusne till Bergvik där han sommarjobbade i flottningen.

När jag var 11-12 nånstans tjuvlånade jag den och körde med på grusvägarna. 150cc kändes mäktigt, tre växlar och den gjorde säkert uppåt 70 km/h. Fan vad kul det var.
 
Scooter 125 och 50cc mopeder är helt grymt sätt att resa på. Rena komplemment bara till motorcyklar. Jag har just nu i garaget en Varadero som jag beökt 38 länder med. En R1 som är ren vinterhoj bara samt en CBR600 som jag också använt som vinterhoj. CBR:en har sprucken oljetråd(körde sönder oljepluggen på skoterspår så oljetråget sprack)

Senaste moppen jag hade, en Honda Vision 50cc med topfart 42 km/timmen på GPS:en. Senaste turen till Nordkap så brummade jag på dag 1 från Boden till Alta(62 mil). Underbart!

Besöksklibborna är klistrade på moppen

180630-1.JPG

5.jpg

I Livigno kan det snöa tungsnö i Juni.....halva tältet rasade sen....

190110-1.JPG


En av mina Honda Zoomrar som jag skulle bara från Boden till Trollstigen o tillbaka. Det var så jäkla fint att se allt man missat tidigare så jag fortsatte till Lysebotn mm mm.
Dock, här var jag tvungen att vända hemåt....(420 mil på 14 dagar, vara en av dagarna gick nästan hela dan åt till att vänta på service samt finlandsfärjan och.....en av dagarna drack jag bara öl!)


180501-1.jpg

1692161849416.jpeg



180721-1.JPG

1692162128226.jpeg


Hem från jobbet.....broms- och sladdövningar in på gården....varje dag

1692162085152.jpeg

1692162188981.jpeg
 
Var det föregångaren som hade den mindre smickrande modellbeteckningen "CP 125"?
Tror det är 80-kubiksversionen som heter "CP".

Hur som helst köpte jag en likadan som @plisse för ett par veckor sedan, fast min var nog i aningens bättre skick.
CS125 -1.jpg

Allt såg ut att fungera som det skulle så tanken var att få den besiktad för sista gången, men tydligen hade jag missat att bromsvajrarna kärvade lite vilket orsakade en fördröjning på bromsljuset, så det blev nedslag på det.
Jaja, det är lätt fixat så det ska inte vara några problem att få den besiktningsbefriad innan sommaren är över.
CS125 -2.jpg
 
Skottkärrehjul. Provade grabbens moppe med dylika hjul när han var "ung". Obehagligt, läskigt. Nä, nog aldrig mer...
Jag vet inte vad de har med motorcyklar att göra. Utöver skottkärrehjulen, föraren sitter på en köksstol med armarna rakt fram. Fötterna i bredd på en platta, varför då? För att föraren inte klarar av manuell växellåda och koppling?
Chassiet är ju byggt för att föraren inte ska smutsa ner klänningen/kläderna.
Så var är sporten förstår jag inte?

Jag talar inte om för någon vad den ska göra. Det är ett fritt land, åtminstone pk-fritt. Fast det lät ju lite fel. Det är bara skönt att ventilera och höra folks motiveringar
 
Last edited:
Tror det är 80-kubiksversionen som heter "CP".

Hur som helst köpte jag en likadan som @plisse för ett par veckor sedan, fast min var nog i aningens bättre skick.
View attachment 488428

Allt såg ut att fungera som det skulle så tanken var att få den besiktad för sista gången, men tydligen hade jag missat att bromsvajrarna kärvade lite vilket orsakade en fördröjning på bromsljuset, så det blev nedslag på det.
Jaja, det är lätt fixat så det ska inte vara några problem att få den besiktningsbefriad innan sommaren är över.
View attachment 488430
Så din går att köra med alltså??? :krama Min är inte så bra på just den biten än...
 
Jag insåg plötsligt att jag haft en scooter, men det är 40 år sen. Då hade jag en kort period en Monarscoot med ILO-motor.
 
Scooter 125 och 50cc mopeder är helt grymt sätt att resa på. Rena komplemment bara till motorcyklar.
Håller helt med dig :tummenupp
Det tog lite tid för mig att "komma till skott" bara.
Tanken om att till exempel köra Lofoten på moped började gro redan 2014, men det var ett jäkla motstånd i vänkretsen :giggle:
Fick gott om tid på mig att samla och restaurera lämpliga mopeder under tiden som ett nytt tänkbart sällskap växte fram.
Magiskt sätt att resa på, och man fick med sig sina ungdomar som saknar motorcykelkörkort - vilken bonus!
Och Honda Zoomern på bilderna har ju du ägt en gång i tiden, så den var redan rutinerad och ivrig på nya upplevelser.

Lofoten_3.JPG

Frågan är nu vart det bär iväg nästa gång, och även hur många vi blir?
Det enda jag vet är att det blir en resa, och att vi kommer att vara fler :)

Lofoten_5.JPG
 
Jag insåg plötsligt att jag också haft (minst) en scooter tidigare. För ungefär 15 år sedan höll jag på med äldre Citroëner och i en komplicerad bytesaffär med tre eller fyra parter trillade det som bonus till mig ut en NV Hobby Roller, licenstillverkad DKW-scooter från 1956. Variator med gummirem, mycket lättkörd. Trevlig sak, men som jag då saknade MC-kort kändes det inte motiverat att ta det enkom för att köra i 60 km/h på ett veteranfordon... Så den såldes vidare. Fullt så fin som på bilden var den inte, men samma färg och komplett bruksskick. Funkade faktiskt att skjutsa på, inte märkbart sämre prestanda. Ful-skjutsade tex dottern till dagis på den några gånger till övriga barns märkbara förtjusning.

Säljaren, en citroënbekant, hade snöat in på Zündapp Bella, han hade flera stycken varav en med släpvagn (gjord av en skrotad Bella), som han och frun åkte till Tyskland med på semester...

dkw-hobby-roller-1954--42031.jpg
 
Håller helt med dig :tummenupp
Det tog lite tid för mig att "komma till skott" bara.
Tanken om att till exempel köra Lofoten på moped började gro redan 2014, men det var ett jäkla motstånd i vänkretsen :giggle:
Fick gott om tid på mig att samla och restaurera lämpliga mopeder under tiden som ett nytt tänkbart sällskap växte fram.
Magiskt sätt att resa på, och man fick med sig sina ungdomar som saknar motorcykelkörkort - vilken bonus!
Och Honda Zoomern på bilderna har ju du ägt en gång i tiden, så den var redan rutinerad och ivrig på nya upplevelser.

View attachment 488438

Frågan är nu vart det bär iväg nästa gång, och även hur många vi blir?
Det enda jag vet är att det blir en resa, och att vi kommer att vara fler :)

View attachment 488439

Underbart! Kvalitetstid :-)


Jo, det blir ju lite som ett kall. Man missar så mycket på motorcykel. Zoomern är ju som alla andra Hondor, 45 på mätaren, dvs 42 på GPS.

Jo, den där Zoomern var min första långfärdsmoppe. Köpte den i Kungsbacka, skickade ner packningen och tog sen flyget till Göteborg.

Hann bara 6 mil första dagen, till Borås där jag smällde upp tältet. På kvällen funderade jag.....vad tusan har jag gett mig in på, med alla småvägar man måste ta så var det ca 130 mil kvar hem :)

Nåja, dagen efter så lulla jag på efter småvägar och tyckte det var rätt skönt och lunka fram så.....jag for till Stockholm och tog båt till Åland, småfärjorna därifrån till Finland och sen hem.



Ibland sitter man på sidan på sadeln och studerar vyerna när man kör
1692239073630.jpeg


1692239109504.jpeg

En av fyra färjorna mellan Åland o Finland.
1692239109504.jpeg



1692239171556.jpeg

....och hemma avslutar jag alltid på gården moppeturerna med en rivare

1692239366762.jpeg
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top