Scootertråden

Alla kan inte köra Hayabusa, vilket är äkta sporthoj absolut ;)
Fast nä, de går ju inte att svänga med.

Jag har aldrig haft en scooter. Det har känts obehagligt med skottkärrehjul. Borde jag ha en? Vilken, förutom BMW C1?
 
Grattis!

Nu kan du vara med och kämpa på ett Scooter Insanity nästa gång det körs!

View attachment 488311


Att greja en SS 1000 på en 125a scooter klassas Gold vid dessa tillfällen.

Pacific Coast vill jag inte räkna som scooter - men andra kanske gör det.
View attachment 488316




Men jag hade väl något mindre, också...?

Honda Lead SCV 100 - var blev resten av?

View attachment 488314

5.0 kW 6.9 hk - det är för klent att köra Ironbutt på. Jag har försökt.

Trimma...?
Nej, just det! Det är ju den jag håller på att bygga streamliner av!
Så var det ju - det är därför jag hittar delar överallt, men inte själva hojen.

Reducera luftmotståndet så man kan marscha 80 blås och extratank så man når 300 km eller mer per tank.
Det borde funka.

Snygg? Nope.

Scooter är sport, tro inget annat.

Kollade på en Lead 100 också, men bland annat prestandan för ev tok-IBA gjorde att den föll bort. Cygnus toppar över 100 vilket känns som en förutsättning…
 
Skottkärrehjul. Provade grabbens moppe med dylika hjul när han var "ung". Obehagligt, läskigt. Nä, nog aldrig mer...


Det är bara en annan sorts körning.
Bottenlänksgaffel med minimal fjädringsväg som man hittar på en del billiga scootrar kryddar upplevelsen ytterligare.

Bara att öppna sina sinnen och anpassa sig till något nytt.

"Kom igen katten, det svänger ju!"
 
Italjet Formula 125an i min profilbild är världens enda 2 cyl 2 taktscooter. Jag köpte den på en hojklubb i hojklubbstäta Katrineholm. De sysslar med HD och de övriga medlemmarna lät ägaren förstå att den ska därifrån, helst igår. Ett dubbelt trimsystem med andra nålar och munstycken kostade under 3000:- men jag hatade redan hur den lät otrimmad. Men den gick helt sjukt, synd att det konstant lät exakt som att man höll på att bli omkörd av en trimmad moppe.
 
Visst fanns det någon 150-180cc tvåtaktare som var omåttligt populär bland gossarna med addidas uniform och magväska när dom åkte omkring och spred bly i förorterna med en tokglapp tokarev insmugglad från balkan?

En sån vill jag ha... krigarna har ju övergått till elsparkcykel för miljöns skull, nästa steg är väl blyfri ammo kan jag tänka
 
Visst fanns det någon 150-180cc tvåtaktare som var omåttligt populär bland gossarna med addidas uniform och magväska när dom åkte omkring och spred bly i förorterna med en tokglapp tokarev insmugglad från balkan?

En sån vill jag ha... krigarna har ju övergått till elsparkcykel för miljöns skull, nästa steg är väl blyfri ammo kan jag tänka
Är väl Gilera 180cc som länge varit Malmös #1 go to scooter, alltid orimligt dyr
 
Ahhh...Äntligen en skoter-tråd. Till. Härligt.

Nåväl, inte på långa vägar lika snygg, sensuell eller blytung kulturbärare som Vespa/Lambretta - but here's my option: Honda SH300/SH350. Inte snabbast, inte snyggast, inte ens lättast, men ena sjujävla överdängare på allt annat. Obestridda rödljuskungar, bekväm, vibrationsfri motorvägstouring, transporters, you name it. 16-tumshjul, sväljer de mest groteska vägunderlag. Plan fotplatta fraktar gods som en mindre Volvo-kombi. Nästan total sidvindsimmunitet. Frejdig motor. Subtilt, bekvämt och sportigt...
1691964062310.jpeg
Har man aldrig kört någon SH300/350? Gör inte det. För då tvingas man justera fördomarna i en obekväm riktning...

1691964120294.jpeg
 
Ahhh...Äntligen en skoter-tråd. Till. Härligt.

Nåväl, inte på långa vägar lika snygg, sensuell eller blytung kulturbärare som Vespa/Lambretta - but here's my option: Honda SH300/SH350. Inte snabbast, inte snyggast, inte ens lättast, men ena sjujävla överdängare på allt annat. Obestridda rödljuskungar, bekväm, vibrationsfri motorvägstouring, transporters, you name it. 16-tumshjul, sväljer de mest groteska vägunderlag. Plan fotplatta fraktar gods som en mindre Volvo-kombi. Nästan total sidvindsimmunitet. Frejdig motor. Subtilt, bekvämt och sportigt...

Har man aldrig kört någon SH300/350? Gör inte det. För då tvingas man justera fördomarna i en obekväm riktning...
Ah, min far - 80 bast- undrade i våras om vi tyckte det var galet om han köpte en ny Forza 350 i våras. Vi fem bröder gjorde unisont tummen upp?

Väldigt trevlig maskin, för någon vecka sedan körde han och jag en dagsutflykt om drygt 40 mil. Kul när en S3 1200 RS och en Honda 350 faktiskt kan följas åt, och hans ben var nog mindre stela än mina på kvällen?

Ergo - Mer scooter åt folket, de moderna maskinerna är väldigt fina. Behöver jag säga vem av oss som tog med kaffe och mackor i stuvutrymmena?
 

Bifogat

  • IMG_8864.jpeg
    IMG_8864.jpeg
    226.1 KB · Visningar: 19
Scootrar upptäckte jag redan för exakt 19 år sedan när jag köpte min första Innova 125. Sen har det blivit en till sådan och inte minst, 50cc mopeder några stycken.

Scootrana har jag haft i första hand för långresor. Innova 125 med 8,1 bänkade hästar så är konsten att hitta bilar som man kan komma in i suget på. Provat det även på autobahn :)

230814-1.jpg181012-1.JPG
 
Suzuki CS 125 från 1983, avställd sedan 1988. Provkörd ett par km i helgen, med nytt skottkärrehjul fram, väntar på ett däck till, men det är restat för tillfälligt.

Konstig känsla, och riktigt konstig maskin egentligen, med en 3-växlad automatlåda... Inga diskreta blinkers i alla fall! En besiktning till när allt är genomgånget, sen skattefri och besiktningsbefriad. (Fast visst är det konstigt, har man ett tillräckligt gammalt fordon som är sämre i allt jämfört med en ny, samt större risk till haverier, då behöver man inte besiktiga mer...)

1692000577580.png
 
Fast nä, de går ju inte att svänga med.

Jag har aldrig haft en scooter. Det har känts obehagligt med skottkärrehjul. Borde jag ha en? Vilken, förutom BMW C1?
Det var en elak pik från Swedie.

Hayabusan är jävligt bra att svänga med och är chassimässigt en svullen och förvuxen GSXR 750 SRAD i grunden - bara att öppna ögonen och kolla in motor och ramdesign.
Dock modifierad med inriktning på att köra mera fort rakt fram. Dessutom heter den också pga detta GSX1300R och inte t ex GSX1300F.

Så nog fan tillhör den sporthojssegmentet även om den inte är en banhoj som t ex GSXR 1000, R1 mfl mfl. Att kalla den "sporttourer" godkänner jag, men att säga "Touringhoj, nej! "Powertourer" går bra.

Vissa kan tro att Kawasaki ZX12R är sportigare än en Hayabusa men enligt test-expertisen så var det ju tvärtom. Men jag tycker själv också att ZX12R är jäkligt snygg och ser "Sportigare ut" (Nu pratar jag dock Busa gen 1 och hur hojar såg ut runt år 2000)

Inte för att det hör hit men min Busa är det inte så mycket Busa kvar av, eller så är den det - beror på vem man frågar. Men jag har ändrat/slaktat en hel del...

Busa Gen 3, mums
 
Last edited:
Suzuki CS 125 från 1983, avställd sedan 1988. Provkörd ett par km i helgen, med nytt skottkärrehjul fram, väntar på ett däck till, men det är restat för tillfälligt.

Konstig känsla, och riktigt konstig maskin egentligen, med en 3-växlad automatlåda... Inga diskreta blinkers i alla fall! En besiktning till när allt är genomgånget, sen skattefri och besiktningsbefriad. (Fast visst är det konstigt, har man ett tillräckligt gammalt fordon som är sämre i allt jämfört med en ny, samt större risk till haverier, då behöver man inte besiktiga mer...)

View attachment 488341


Bakdäcket är... ...silver?
Nice...


Var det föregångaren som hade den mindre smickrande modellbeteckningen "CP 125"?
 
Sporthoj.com ... ja. Men väldigt FÅ har en riktig sporthoj här ändå och dom snackar inte så mycket. Vi behöver mer MC-fantaster generellt oavsett om dom "just nu" kör annat än "äkta sporthoj". Alla kan inte köra Hayabusa, vilket är äkta sporthoj absolut ;)
Vad som är sporthoj förklarar jag i inlägg #36

Jo, visst bli fler....jag förstår hur du menar.
Känns ändå som om kompromissgränsen måste ligga någonstans. Jag är väl fördomsfull men jag förknippar dessa med fordon med mopedister, fordon av samma utseende som kör förjävligt och överallt.

Att folk med kromslädar eller touringlok hänger här förstår jag, det är ändå "motorcyklar"
Men så får man ju inte säga...
 
Vad som är sporthoj förklarar jag i inlägg #36

Jo, visst bli fler....jag förstår hur du menar.
Känns ändå som om kompromissgränsen måste ligga någonstans. Jag är väl fördomsfull men jag förknippar dessa med fordon med mopedister, fordon av samma utseende som kör förjävligt och överallt.

Att folk med kromslädar eller touringlok hänger här förstår jag, det är ändå "motorcyklar"
Men så får man ju inte säga...
Var vill du dra gränsen, och fortfarande tro på ett levande forum?
Om man inte äger någon hoj alls, har man här att göra då?
Eller ”Ska man vara rädd för Ryssland”, eller ”Hur lagar man mat i en konstig modern gryta”, eller…?
Ett strukturerat och sunt modererat forum skapar en mångfald som ger långsiktig överlevnad, men det är min personliga tro.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top