Kurt-Olsson
Gudomlig sporthojare
Ah fan vad smart! Den ska ju ha specifika fack för tex gasolkök etc! Smart!!!Du gör en kopia i tunn plyfa som du lyfter ur bara. En innerväska med samma uttag i sidorna som backen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ah fan vad smart! Den ska ju ha specifika fack för tex gasolkök etc! Smart!!!Du gör en kopia i tunn plyfa som du lyfter ur bara. En innerväska med samma uttag i sidorna som backen.
Viskositet | SAE 80W-90 |
Klass | API GL-5 |
Slutväxeln är några drev, helt okomplicerat.Nya vätskor.
Står följande i manualen för min Vespa:
Motorolja: SAE 5W-40, API SL JASO MA.
Biltema:
Möter följande specifikationer:
Så det ska vara lugnt. Kör inte hojen på vintern så 5W behövs ej.
- API SL
- JASO MA/MA 2
Gällande Huboil / Växelådeoljan står det:
SAE 80W/90 API GL3.
Biltemas som jag köpte har:
Viskositet SAE 80W-90 Klass API GL-5
Det är riktigt krångliga tuber de har och jag kikade på en flaska med skruvkork, följande produkt:
![]()
Transmissionsolja SAE 80W-90, 1 liter
Transmissionsolja av hypoidtyp avsedd för växellådor, slutväxlar, bakaxlar m.m. Rekommenderas till fordonstransmissioner där olja med kvalitetsnivå ...www.biltema.se
Men då står det:
OBS! Ej för automatväxellådor eller där en olja enligt API GL-4 föreskrivs.
Min är ju automat så jag fattar inte / vågar inte köpa denn. Någon som är mer klok på detta eller kan rek en växelådeolja från Biltema?
Sedan gällande bromsvätska står det DOT 4 i manualen men frågar jag internet säger många att 5.1 är bäst för Vespan. Tar gärna input här, men annars kör jag DOT 4 eftersom min manual säger så.
Tack och fel av mig. Det står faktiskt "Oil that exceeds the requirements of API GL3". Då måste ju GL-5 funka.Slutväxeln är några drev, helt okomplicerat.
Du kan i princip urinera i växelhuset, så kör med vad du har hemma.
Så det är väldig enkelt och kravlöst, har kört med enklaste motoroljan sedan början av 90-talet.
Det är ju helt fel enligt specifikationerna, men enligt folk i branschen så är det ok.
Så jag har lyssnat på det, och det har fungerat hittills.
Ja, det funkar faktiskt med vad som helst, det är i princip kravlöst...som ett kedjehus till en snöskoter eller annat fordon.Tack och fel av mig. Det står faktiskt "Oil that exceeds the requirements of API GL3". Då måste ju GL-5 funka.
Tack så mycket för ditt svar.Slutväxeln är uppbyggd av vanliga drev, ingen momentomvandlare eller lameller i den. Biltemas olja funkar bra i den.
Är inte tillräckligt insatt i DOT5.1 för att uttala mig, men den ska som jag förstått det fungera för system byggda för DOT4 (till skillnad från DOT5).
Men det kan säkert någon annan svara på![]()
Dot 5.1 har högre kokpunkt än dot 4, i ditt fall så räcker dot 4 mer än väl om du undviker att tokbromsa från 300 km/h till 0 för att stanna vid stopplikt.Tack så mycket för ditt svar.
Hm... Ska testa Vespan på Anderstorp... rakan är lång där så om jag har medvind och draftar en R1:a så kanske jag kan nå 300km/h??? Eller?Dot 5.1 har högre kokpunkt än dot 4, i ditt fall så räcker dot 4 mer än väl om du undviker att tokbromsa från 300 km/h till 0 för att stanna vid stopplikt.![]()
Slutväxeln är uppbyggd av vanliga drev, ingen momentomvandlare eller lameller i den. Biltemas olja funkar bra i den.
Är inte tillräckligt insatt i DOT5.1 för att uttala mig, men den ska som jag förstått det fungera för system byggda för DOT4 (till skillnad från DOT5).
Men det kan säkert någon annan svara på![]()
O-ring Oljesil / Oljeskruv OEM 31,47x1,78mm Aprilia, Derbi, Gilera, Piaggio, Vespa | PI-285536 |
Packning oljeplugg OEM koppar 12x8x1mm | PI-485703 |
Variatorrem Malossi MHR X K Belt - Aprilia, Gilera, Malaguti, Piaggio, Vespa | M.6113027 |
Variatorvikt OEM 21X17 - 14,00g - 1st | PI-849480 |
Hållverktyg Koppling Piaggio 125-300cc 4T | IP34880 |
Hållverktyg variator Piaggio 250-300cc 4T | IP34874 |
Det är lite glapptNi som har en Vespa GTS 300.
Om ni lyfter upp den på centralstödet och roterar på bakhjulet fram och bra lite snabbt (ej i sidled). Är det helt stumt då eller är det liksom ett glapp på 1mm? Min är ett litet glapp, vet inte om det är normalt?
GÖTT!!!Det är lite glappt
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra