Scootertråden

Nu har sommarvärmen kommit hit på riktigt! Uppskattar scootern som tusan, så enkelt att brumma iväg! Smidigt, inte skrämmande för andra, glider obekymrat runt och identifierar mig som en moped.
Efter en varsam översyn av sekundär variatorn känns det som en helt ny drivlina, smidigt och linjärt driv från start till marschfart.
Jäkligt trevligt även om man inte ser speciellt tuff ut (har ju en toppbox)!

Nya vätskor.

Står följande i manualen för min Vespa:
Motorolja: SAE 5W-40, API SL JASO MA.
Biltema:
Möter följande specifikationer:

• API SL
  • JASO MA/MA 2
Så det ska vara lugnt. Kör inte hojen på vintern så 5W behövs ej.

Gällande Huboil / Växelådeoljan står det:
SAE 80W/90 API GL3.

Biltemas som jag köpte har:
ViskositetSAE 80W-90
KlassAPI GL-5

Det är riktigt krångliga tuber de har och jag kikade på en flaska med skruvkork, följande produkt:

Men då står det:
OBS! Ej för automatväxellådor eller där en olja enligt API GL-4 föreskrivs.

Min är ju automat så jag fattar inte / vågar inte köpa denn. Någon som är mer klok på detta eller kan rek en växelådeolja från Biltema?

Sedan gällande bromsvätska står det DOT 4 i manualen men frågar jag internet säger många att 5.1 är bäst för Vespan. Tar gärna input här, men annars kör jag DOT 4 eftersom min manual säger så.

Bifogat

• 1750006323005..jpg
    1750006323005..jpg
    270.5 KB · Visningar: 6
Last edited:
Slutväxeln är uppbyggd av vanliga drev, ingen momentomvandlare eller lameller i den. Biltemas olja funkar bra i den.
Är inte tillräckligt insatt i DOT5.1 för att uttala mig, men den ska som jag förstått det fungera för system byggda för DOT4 (till skillnad från DOT5).
Men det kan säkert någon annan svara på :)

Nya vätskor.

Står följande i manualen för min Vespa:
Motorolja: SAE 5W-40, API SL JASO MA.
Biltema:
Möter följande specifikationer:

• API SL
  • JASO MA/MA 2
Så det ska vara lugnt. Kör inte hojen på vintern så 5W behövs ej.

Gällande Huboil / Växelådeoljan står det:
SAE 80W/90 API GL3.

Biltemas som jag köpte har:

ViskositetSAE 80W-90
KlassAPI GL-5

Det är riktigt krångliga tuber de har och jag kikade på en flaska med skruvkork, följande produkt:

Men då står det:
OBS! Ej för automatväxellådor eller där en olja enligt API GL-4 föreskrivs.

Min är ju automat så jag fattar inte / vågar inte köpa denn. Någon som är mer klok på detta eller kan rek en växelådeolja från Biltema?

Sedan gällande bromsvätska står det DOT 4 i manualen men frågar jag internet säger många att 5.1 är bäst för Vespan. Tar gärna input här, men annars kör jag DOT 4 eftersom min manual säger så.
Slutväxeln är några drev, helt okomplicerat.
Du kan i princip urinera i växelhuset, så kör med vad du har hemma.
Så det är väldig enkelt och kravlöst, har kört med enklaste motoroljan sedan början av 90-talet.
Det är ju helt fel enligt specifikationerna, men enligt folk i branschen så är det ok.
Så jag har lyssnat på det, och det har fungerat hittills.

Slutväxeln är några drev, helt okomplicerat.
Du kan i princip urinera i växelhuset, så kör med vad du har hemma.
Så det är väldig enkelt och kravlöst, har kört med enklaste motoroljan sedan början av 90-talet.
Det är ju helt fel enligt specifikationerna, men enligt folk i branschen så är det ok.
Så jag har lyssnat på det, och det har fungerat hittills.
Tack och fel av mig. Det står faktiskt "Oil that exceeds the requirements of API GL3". Då måste ju GL-5 funka.

Slutväxeln är uppbyggd av vanliga drev, ingen momentomvandlare eller lameller i den. Biltemas olja funkar bra i den.
Är inte tillräckligt insatt i DOT5.1 för att uttala mig, men den ska som jag förstått det fungera för system byggda för DOT4 (till skillnad från DOT5).
Tack så mycket för ditt svar.

Dot 5.1 har högre kokpunkt än dot 4, i ditt fall så räcker dot 4 mer än väl om du undviker att tokbromsa från 300 km/h till 0 för att stanna vid stopplikt. ;)
Hm... Ska testa Vespan på Anderstorp... rakan är lång där så om jag har medvind och draftar en R1:a så kanske jag kan nå 300km/h??? Eller?

Snabb sak bara, tusen tack för era svar. Sporthoj är grymt och er samlade expertis hjälper oerhört när man har en ny modell som kräver nya vätskor med inriktning som man inte är van vid då man kört större hoj oftast.

Tack!

Det kan väl vara värt att nämna att DOT5 är silikonbaserad bromsvätska som inte ska blandas med DOT3, DOT4 och DOT5.1.

Av någon outgrundlig anledning har man nån gång i tiden satt DOT5 bromsvätska i min Volvo PV och turligt nog så har man satt en varningsbricka najad vid korken på huvudcylindern. Då jag skulle köpa bromsvätska på en H-D butik (dom hade lämpligt stora förpackningar) vid byte av bromscylindrarna bak så fick jag till slut förklara för dom att jag visst skulle ha DOT5 och att det inte var till en H-D utan till en 1962 Volvo PV och att jag mycket väl visste vad jag köpte. Enligt vad jag fick fram då jag höll på med PV.n så får man typ byta ut allt i bromsarna för att det går inte att få rent systemet om man använt DOT5 så det är bara fortsätta med DOT5.

Amerikanska försvaret ska visst använt DOT5 och den ska enligt vissa vara bättre i fordon som står still mycket, om detta stämmer har jag ingen aning om.

Fördelen med Dot5 ska väl vara att den inte är hygroskopisk dvs den blandar sig inte
med den ev fukt som blir över tid i ett bromssystem.Haken är väl att den fukt som ev bildas i ett bromssystem samlas i någon ände av bromssystemet vilket kanske inte är jättebra?

En nackdel till är att den tydligen är mer komprimerbar vilket betyder svampigare bromsar
och det gillar man ju inte!

(avdelning onödigt vetande,åkte HD en period :-)

Nu har jag beställt det stora servicepaketet från racing-planet. Följande produkter. Kan vara bra för andra att se så ni slipper google på artikelnummer.

Testade en nyare drivrem från Malossi som skall vara lite bättre. (yeah right).

O-ring Oljesil / Oljeskruv OEM 31,47x1,78mm Aprilia, Derbi, Gilera, Piaggio, VespaPI-285536
Packning oljeplugg OEM koppar 12x8x1mmPI-485703
Variatorrem Malossi MHR X K Belt - Aprilia, Gilera, Malaguti, Piaggio, VespaM.6113027
Variatorvikt OEM 21X17 - 14,00g - 1stPI-849480
Hållverktyg Koppling Piaggio 125-300cc 4TIP34880
Hållverktyg variator Piaggio 250-300cc 4TIP34874

Det enda som jag saknar är variator guides... det kom jag på nu... fan också...

Update! Beställtde följande:

Last edited:
Ni som har en Vespa GTS 300.
Om ni lyfter upp den på centralstödet och roterar på bakhjulet fram och tillbaka lite snabbt (ej i sidled). Är det helt stumt då eller är det liksom ett glapp på 1mm? Min är ett litet glapp, vet inte om det är normalt?

Last edited:
Ni som har en Vespa GTS 300.
Om ni lyfter upp den på centralstödet och roterar på bakhjulet fram och bra lite snabbt (ej i sidled). Är det helt stumt då eller är det liksom ett glapp på 1mm? Min är ett litet glapp, vet inte om det är normalt?
Det är lite glappt

Fan va dyrt allt har blivit. Har handlat grejor och verktyg nu för 6000:- för att kunna serva precis allting på Vespan. Sen är det visserligen verktyg för 1500 som ingår i den summan så det blir billigare och billigare för varje service som görs. Köpte också 4L olja tex. Men vill ändå gnälla lite. Men vad fan, spelar roll. Det är ju en rolig kostnadspost till skillnad från helgens "Utemöbler 5000:-" Sjukt onödig om ni frågar mig och inte min häst-sambo.

Ny ost fram. Bromsbeläggen var som nya, slipper byta.

Fälgen är också balanserad och däcket monterat på firma så hoppas det ska rulla lite jämnare. Gamla däcket var bra i mönster men åtta år gammalt så jag vill ha nytt och fräscht. Kanske tar Vespan till Anderstorp och smiskar bana och då är det just inbromsningarna jag kan ta 1000cc hojarna på.

Gällandeatt köpa momentnyckel på 5-25nm så tror jag att jag skiter i det. Alla tutorials kör med "tight oh lite till" på dessa moment och det känns på något vis säkrare att föhindra att överdra om man drar för hand.

Bifogat

• 1750256950684..jpg
    1750256950684..jpg
    422.8 KB · Visningar: 12
Se där vad ett nytt balanserat framdäck kan göra. Inget mer styrvobbel samt mindre vibration runt 60km/h. Med nytt bakdäck också så kommer den rulla som en inoljad katt sen...

Back