Kurt-Olsson
Gudomlig sporthojare
Nya vätskor.
Står följande i manualen för min Vespa:
Motorolja: SAE 5W-40, API SL JASO MA.
Biltema:
Möter följande specifikationer:
Gällande Huboil / Växelådeoljan står det:
SAE 80W/90 API GL3.
Biltemas som jag köpte har:
Det är riktigt krångliga tuber de har och jag kikade på en flaska med skruvkork, följande produkt:
Men då står det:
OBS! Ej för automatväxellådor eller där en olja enligt API GL-4 föreskrivs.
Min är ju automat så jag fattar inte / vågar inte köpa denn. Någon som är mer klok på detta eller kan rek en växelådeolja från Biltema?
Sedan gällande bromsvätska står det DOT 4 i manualen men frågar jag internet säger många att 5.1 är bäst för Vespan. Tar gärna input här, men annars kör jag DOT 4 eftersom min manual säger så.
Står följande i manualen för min Vespa:
Motorolja: SAE 5W-40, API SL JASO MA.
Biltema:
Möter följande specifikationer:
- API SL
- JASO MA/MA 2
Gällande Huboil / Växelådeoljan står det:
SAE 80W/90 API GL3.
Biltemas som jag köpte har:
| Viskositet | SAE 80W-90 |
| Klass | API GL-5 |
Det är riktigt krångliga tuber de har och jag kikade på en flaska med skruvkork, följande produkt:
Transmissionsolja SAE 80W-90, 1 liter
Transmissionsolja av hypoidtyp avsedd för växellådor, slutväxlar, bakaxlar m.m. Rekommenderas till fordonstransmissioner där olja med kvalitetsnivå ...
www.biltema.se
Men då står det:
OBS! Ej för automatväxellådor eller där en olja enligt API GL-4 föreskrivs.
Min är ju automat så jag fattar inte / vågar inte köpa denn. Någon som är mer klok på detta eller kan rek en växelådeolja från Biltema?
Sedan gällande bromsvätska står det DOT 4 i manualen men frågar jag internet säger många att 5.1 är bäst för Vespan. Tar gärna input här, men annars kör jag DOT 4 eftersom min manual säger så.
Bifogat
Last edited: