Scootertråden

Behöver lite hjälp. Läser min manual och till min Vespa skall jag ha följande motorolja.

SAE 5W-40 API SL, ACEA A3, JASO MA Synthetic oil.

De flesta Oljorna har MA-2. Vet inte om det spelar roll. Någon får gärna tipsa om bra olja som vi själva använder om ni har en Vespa GTS 300.
Jag kör den här i princip allt.
Förutom då bilen och snöskotern, men alla hojar,scootrar, snöslunga, fyrhjuling.

Yamalube1.png

Motul har en scooter specifik olja som iaf rekommenderas för min 200. Är nog samma rekommendation i instruktionsboken till din 300.
Jag kommer dunka i Biltema 10W40 vid nästa byte. Det är ju verkligen inget prestandamonster, varken 200 eller 300.
Kan tänka mig att speciellt 200 motorn fått smaka på diverse olika lågkvalitetsoljor över hela världen utan att rasa ihop.

MA var ju på ropet då våra tillverkades, MA2 är väl samma eller bättre, någon form av uppdatering har säkert gjorts som förärat den med en 2a :)

Den här verkar klockren med. För 4T motorer och mindre transportfordon.
Får blir en sån dunk inför bytet i helgen. Filter fick jag med två stycken.

Den hade utgått. Men här är en nyare variant som är klickren.

Fully synthetic och
  • API SL
  • JASO MA/MA 2

Det brukar vara så att oljan skall MINST uppfylla klassning xxx. Högre klassning OK.

Sedan kan det finnas andra begränsningar men bättre olja är alltid bättre. Om det sedan behövs är en annan fråga.

Med vänlig hälsning,

Igår blev jag sur!! Dotterns AM kort klart och dags för första provturen med moopescootern.
Starten vägrar fungera och den måste kickas igång..
Jag har trippelkollat bendixdrevet, haftvisär allting säkert fyra gånger och varje gång konstaterat att allt är som det ska.
Självklart fick dottern motorstopp i en korsning då vi ska iväg, jag kör ut i korsningen och hon blir ståendes. Samtidigt glider en polisbil upp bredvid henne och hon får panik 🤣 Moppen vägrar starta!

Kollar igenom nätet efter ny startmotor och bendix… Inser att jag borde göra ett till test, bara säkerhetsställa att det tre månader gamla batteriet inte tappat laddningen.
12V avstängd, 12V med lampor på, 8V vid startförsök…. Kopplar på laddaren (ctek), indikerar 75% laddat direkt. Med laddaren inkopplad greppar bendixen direkt varje start.
Mitt Biltema batteri är alltså toast efter tre månader 🧐
Ändå skönt med en förklaring till de stora utmaningarna med elstarten!
Anledningen till motorstoppet var en sjukt väl optimerad tomgång som nog låg på gränsen till att försöka självdö konstant 🤟

Igår blev jag sur!! Dotterns AM kort klart och dags för första provturen med moopescootern.
Starten vägrar fungera och den måste kickas igång..
Jag har trippelkollat bendixdrevet, haftvisär allting säkert fyra gånger och varje gång konstaterat att allt är som det ska.
Självklart fick dottern motorstopp i en korsning då vi ska iväg, jag kör ut i korsningen och hon blir ståendes. Samtidigt glider en polisbil upp bredvid henne och hon får panik 🤣 Moppen vägrar starta!

Kollar igenom nätet efter ny startmotor och bendix… Inser att jag borde göra ett till test, bara säkerhetsställa att det tre månader gamla batteriet inte tappat laddningen.
12V avstängd, 12V med lampor på, 8V vid startförsök…. Kopplar på laddaren (ctek), indikerar 75% laddat direkt. Med laddaren inkopplad greppar bendixen direkt varje start.
Mitt Biltema batteri är alltså toast efter tre månader 🧐
Ändå skönt med en förklaring till de stora utmaningarna med elstarten!
Anledningen till motorstoppet var en sjukt väl optimerad tomgång som nog låg på gränsen till att försöka självdö konstant 🤟
Klev snuten ur bilen eller åkte dem vidare?

Tog en testrunda med en kollegas Yamaha X-max 300, den har fått en service och monterat "musöron". Upptäckte ett annorlunda problem, det finns ju ingen fartvind som kyler. Hade mc-jackan på och höll på att bli tokvarm i solskenet

Tog en testrunda med en kollegas Yamaha X-max 300, den har fått en service och monterat "musöron". Upptäckte ett annorlunda problem, det finns ju ingen fartvind som kyler. Hade mc-jackan på och höll på att bli tokvarm i solskenet
I-landsproblem i (normalt sett) kalla Sverige! :)
Du får trösta dig med att den svenska sommaren i övrigt ofta är regnig och kan vara småkylig.:cry:

Tror ni denna packboxsats funkar till min Vespa GTS 300 också?

Jag är ute efter oringar till
Oljeplugg
Oljefilter
Kylarvattenventilen

Oringarna borde väl ändå vara samma va?

Svårt att veta. Det står ju "50,90 och 125" men inte 300. Jag hade nog inte chansat, det kan ju vara onödigt stök att returnera och sedan behöva köpa om. Bättre få rätt grejor från början.

Har du snackat med Johans Mc/mcweb.se? Eller Probike? EM Motor? Johans/mcweb har ju webshop så du slipper åka dit. (Övriga? Vet ej.)

Svårt att veta. Det står ju "50,90 och 125" men inte 300. Jag hade nog inte chansat, det kan ju vara onödigt stök att returnera och sedan behöva köpa om. Bättre få rätt grejor från början.

Har du snackat med Johans Mc/mcweb.se? Eller Probike? EM Motor? Johans/mcweb har ju webshop så du slipper åka dit. (Övriga? Vet ej.)
Smurf! Hittade på Johans MC och är nu beställt och kommer på posten. Gött att kunna köpa från Sverige. =)

Hur snabbt kör du? MC Jacka är lite overkill om du susar runt i stan / utkanten anser jag.

Hur snabbt kör du? MC Jacka är lite overkill om du susar runt i stan / utkanten anser jag.
Nu var detta bara en kort testrunda inne i stan, hade precis varit och besiktigat min VFR så jag behöll mc jackan på. Men avsaknaden av fartvind var uppenbar eftersom jag precis kört hojen med samma klädsel,

...fast kroppen går lika mycket sönder i en krasch i 70 knyck på en scooter som på en traditionell hoj.

Därmed inte sagt att jag alltid har fullt mc-ställ på Vespan, så avsikten var inte att vara en Bror Duktig.

Jag fuskar själv ofta med enbart mc-jacka och mc-handskar, men med vanliga byxor och skor när jag skall på något ärende i stan. Blir för meckigt att stå på mc-parkeringen och byta om.

...fast kroppen går lika mycket sönder i en krasch i 70 knyck på en scooter som på en traditionell hoj.

Därmed inte sagt att jag alltid har fullt mc-ställ på Vespan, så avsikten var inte att vara en Bror Duktig.

Jag fuskar själv ofta med enbart mc-jacka och mc-handskar, men med vanliga byxor och skor när jag skall på något ärende i stan. Blir för meckigt att stå på mc-parkeringen och byta om.
Just skor tror jag många fuskar med när man "bara" ska en liten sväng.
Läste tidigare i veckan på en facebook grupp som jag är med i om en kille som körde av vägen och krossade bägge fötterna. Han ångrar sig nu att han bara hade gympaskor....

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon