Scootertråden

Körde en fuling på sekundärvariatorn då jag inte hade tid/orkade stå och mecka utomhus vid +2 grader.
Brakleen/bromsrengöring på backarna och i trumman - läste tipset på ett annat ställe där många scooteråkare samlas :) Fungerade faktiskt riktigt bra, säkert väldigt dåligt för det lilla fett som ska finnas på glidytorna tyvärr.
Ska ta isär och rugga upp både backar och trumma då temperaturen är angenämare.

Scootern går numera under smeknamnet "stearinljuset"... Detta efter en vild ritt längs Roslagens skogskantade vägar i nattmörkret.
Piaggio har valt att utrusta just denna state of the art modell med en singel H11 för halvljus och en singel H11 för helljus.
Detta lämnade mig med endast två val, se väldigt lite och se i princip ingenting. Till och med slädens H4 framstår som en söklampa jämfört med dessa sorgliga skapelser..

För att råda bot på det går ju att konvertera till LED. Frågan är om någon testat denna typ av lampa på bilden nedan. Läser man specen skulle den passar bättre på en rymdfärja, men med lite sund skepsism kan man nog sluta sig till att den ligger på 10-20 watt beroende på vad det är för LED chip i.
Men hur blir ljusbilden i ett vanligt reflektorhus....
Någon som testat? Om inte så kommer det en rapport sen när den kommit fram :)1000013096.jpg
 
Glömde ju specen på lamporna,
Enligt china 80 Watt, 30 000 Lumen.... Enligt brighttek.com ligger chippet på 15W och 1600 lumen.
Enligt en annan sida kan chippet hantera upp till 65watt.
Men på en till synes seriös sida kan man läsa att CSP3570 enbart är formfaktorn på chippet, inte själva dioden...
Det viktigaste är ändå att den har en 22 000rpm kylfläkt så att den stackars scooterns plast reflektorer inte smälter 👍

1000013146.jpg
 
Blir intressant att höra vad du tycker om dom.
Köpte en variant utan fläkt, dom levde inte upp till det som var beskrivet.
Men när jag mätte strömmen så tog dom bara ca 0,5A, så det var en ren bluff, det blir ju bara ca 7W.
Dina ser rejälare ut.
 
Så. Nu är en Baotian 125a hemma. 08 med 900 mil på mätaren.

Den puttrat fint på tomgång men dör när man ger gas. Vad kan vara fel tro?

Är det värt att börja mecka förgasare eller lika gott att köpa ny, de är ju billiga vad jag förstår.

Nåväl. Fortsättning följer.
 
Så. Nu är en Baotian 125a hemma. 08 med 900 mil på mätaren.

Den puttrat fint på tomgång men dör när man ger gas. Vad kan vara fel tro?

Är det värt att börja mecka förgasare eller lika gott att köpa ny, de är ju billiga vad jag förstår.

Nåväl. Fortsättning följer.
Kanske tjuvluft?
 
Så. Nu är en Baotian 125a hemma. 08 med 900 mil på mätaren.

Den puttrat fint på tomgång men dör när man ger gas. Vad kan vara fel tro?

Är det värt att börja mecka förgasare eller lika gott att köpa ny, de är ju billiga vad jag förstår.

Nåväl. Fortsättning följer.
Det finns efi att köpa till dem för en rimlig kostnad.
 
Så. Nu är en Baotian 125a hemma. 08 med 900 mil på mätaren.

Den puttrat fint på tomgång men dör när man ger gas. Vad kan vara fel tro?

Är det värt att börja mecka förgasare eller lika gott att köpa ny, de är ju billiga vad jag förstår.

Nåväl. Fortsättning följer.
Låter som den får för lite luft. Du behöver installera turbo.
 
Ah.

Tjuvluft, börjar där.

@Borka Johansson
Tack👍🏻

Turbo bor jag för långt ifrån hjälp med. Nån norröver med fetisch för litet småknasiga projekt, om ni vet vem jag menar. Vill minnas att norr om Dalälven med marginal är dennes jaktmarker.
 
Så. Nu är en Baotian 125a hemma. 08 med 900 mil på mätaren.

Den puttrat fint på tomgång men dör när man ger gas. Vad kan vara fel tro?

Är det värt att börja mecka förgasare eller lika gott att köpa ny, de är ju billiga vad jag förstår.

Nåväl. Fortsättning f

Så. Nu är en Baotian 125a hemma. 08 med 900 mil på mätaren.

Den puttrat fint på tomgång men dör när man ger gas. Vad kan vara fel tro?

Är det värt att börja mecka förgasare eller lika gott att köpa ny, de är ju billiga vad jag förstår.

Nåväl. Fortsättning följer.
Kolla trotteln/membranet att det är helt. Brukar kunna spricka efter ett antal år med etanolinblandning i bensinen.
 
Så. Nu är en Baotian 125a hemma. 08 med 900 mil på mätaren.

Den puttrat fint på tomgång men dör när man ger gas. Vad kan vara fel tro?

Är det värt att börja mecka förgasare eller lika gott att köpa ny, de är ju billiga vad jag förstår.

Nåväl. Fortsättning följer.
Igensatta munstycken, en ny förgasare är en enkel väg att gå. Har för mig att en renoveringssats kostar ungefär lika mycket + att kanalerna ändå kan vara igensatta.
 
Så. Nu är en Baotian 125a hemma. 08 med 900 mil på mätaren.

Den puttrat fint på tomgång men dör när man ger gas. Vad kan vara fel tro?

Är det värt att börja mecka förgasare eller lika gott att köpa ny, de är ju billiga vad jag förstår.

Nåväl. Fortsättning följer.
Du måste ju ändå plocka bort den gamla om du byter. Då kan du kolla om huvudmunstycket är rent.
Det kanske går att justera på luft/bränsleskruven. 1,5 varv ut från fullt inskruvad är vanligt. Justera 1/4 varv i taget in resp ut från standardläget
 
Så. Nu är en Baotian 125a hemma. 08 med 900 mil på mätaren.

Den puttrat fint på tomgång men dör när man ger gas. Vad kan vara fel tro?

Är det värt att börja mecka förgasare eller lika gott att köpa ny, de är ju billiga vad jag förstår.

Nåväl. Fortsättning följer.
Prova att bara köra den ett tag på stödet så den blir varm o gasa lite mer o mer så kan det lösa sig, typ 10 min. De flesta förgasarscootrar beter sig som du beskriver om den stått över vintern. (Dun kanske redan provat ett tag men inalla fall så du vet). Innan du blrjar skruva.
 
Prova att bara köra den ett tag på stödet så den blir varm o gasa lite mer o mer så kan det lösa sig, typ 10 min. De flesta förgasarscootrar beter sig som du beskriver om den stått över vintern. (Dun kanske redan provat ett tag men inalla fall så du vet). Innan du blrjar skruva.
Ska ladda/byta batteriet först. Sen gör jag så som steg 1 i följetongen SwePace och kinesen, en trilogi i en massa delar. Undertiteln Dunning-Kruger besöker ett garage.
 
Kan man leva med en sån här?
Vespa från 1965. Verkar finnas massa massa reservdelar fortfarande.
Jobbiga är kanske att tanka? Det var otroligt längesen jag blandade bensin.


1000019371.png
 
Kan man leva med en sån här?
Vespa från 1965. Verkar finnas massa massa reservdelar fortfarande.
Jobbiga är kanske att tanka? Det var otroligt längesen jag blandade bensin.


View attachment 514346
Ja, för tusan.
Och blir du less på den så gör du ett jäkligt fränt barskåp av den!
Jag säger - TJÖÖÖÖÖP !!!!
 
Prova att bara köra den ett tag på stödet så den blir varm o gasa lite mer o mer så kan det lösa sig, typ 10 min. De flesta förgasarscootrar beter sig som du beskriver om den stått över vintern. (Dun kanske redan provat ett tag men inalla fall så du vet). Innan du blrjar skruva.
Gjorde ett sånt ryck nyss. Tömde tanken och fyllde på med fräsch soppa.

Gick efter batteribyte igång fint på tomgång. Efter en stund gav jag ytterst litet gas. Den tvekade först och svarade sen fint. Litet mer gas och den dog. Startade igen och höll gasen så högt den klarade utan att dö, repeterade några gånger.

Nu klarar den ca 15% gas.

Sen ville familjen ha med mig på lunch.

Ska repetera allt vid senare tillfälle och se om jag nåt framgång.
 
Last edited:
Ja, för tusan.
Och blir du less på den så gör du ett jäkligt fränt barskåp av den!
Jag säger - TJÖÖÖÖÖP !!!!
Är det fortfarande 2% man kör eller ska det vara fetare? Fördelar/nackdelar. Försöker bilda mig en uppfattning om hur engagerad jag ska vara på budgivningen... Kan man köra den till Halland från Danderyd vid vunnen auktion tro? Känns som det är ett måste. Ta den på släp är ju B.
Edit!! Kan man köra den på alkylatbensin? Sån där färdigblandad (svindyr men avdragsgill) man köper på pump utanför Lantmännen.
 
Är det fortfarande 2% man kör eller ska det vara fetare? Fördelar/nackdelar. Försöker bilda mig en uppfattning om hur engagerad jag ska vara på budgivningen... Kan man köra den till Halland från Danderyd vid vunnen auktion tro? Känns som det är ett måste. Ta den på släp är ju B.
Jag kör 2%+ på alla mina gamlingar.
Det vill säga att jag blandar lite i överkant, så att jag inte hamnar under 2, men aldrig så mycket som 3.
Har inte haft några problem med det, det ryker nog ändå 🙃
Ja, startar den så kör hem!

På tal om det så hamnade jag en gång i en diskussion med min kusin som är kemist, om hur mycket 2% inblandning är i oljevolym om man till exempel har 100 liter bränsle.
Kan säga att vi inte redde ut det, trots alkohol och bastu!
 
På tal om det så hamnade jag en gång i en diskussion med min kusin som är kemist, om hur mycket 2% inblandning är i oljevolym om man till exempel har 100 liter bränsle.
Kan säga att vi inte redde ut det, trots alkohol och bastu!
Nej det är ju omöjligt. 🤔 Nu fick jag hjärnvred.
Finns det nåt smart och snabbt sätt att blanda olja i farten? Vid en mack tex?
Jag är ute efter tips! Märks kanske 😬😄
 
Akrylat är mer åldersbeständigt, innehåller väl ingen etanol tror jag.
Så bara bra, men dyrare.
Vad gäller att blanda själv så är det ju en kemist jag resonerade med, i praktiken spelar det ingen roll,
Så 2 liter olja till 100 liter bensin- det funkar 🙃
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top