Är till 95% inne på en vespa 300 gts men kanske en 125cc räcker? Om man väljer en 300cc kanske man jämför förmycket med en vanlig mc?
Eller är det bara dumt att inte välja 300cc direkt? Jag vill kunna åka en 25-30 mil på en dag och campa lite.
Jag har ägt allt från 50 till 500 cc. (Off topic: samt testkört Gilera 840 cc en kortare sväng. Den var rätt pigg...)
125 cc funkar i stan och på småvägar där du själv bestämmer tempot, så länge du nöjer dig med max 95-105 km/t på transportsträckor. För det är just där som 125 cc är lite klent, tycker jag. Det är inte kul att pressa sin scooter till max i 80-90 knyck i ett motlut medan texten "Scania" växer sig allt större i backspeglarna. Eller försöka hålla tempot på en stressig ringled, som visserligen kanske är 80-skyltad men där alla håller minst 95. Jobbigt att vara en propp!
Skillnaden från 125 cc upp till 200 gör gott.
Exempel: Min 200 cc Aprilia hade runt 20 hästar och toppade en bit över 120 på mätaren. Snabb nog för sitt användningsområde. Å andra sidan var min Piaggio X9 på 180 cc med runt 18(?) hästar rätt trött. Mysig och väldigt bekväm, men tung och ganska trött.
250 cc är ännu bättre och vid 300 cc har du effekt nog att hålla motorvägsfart utan bekymmer, om du nu skulle hamna där. Inte
hög motorvägsfart, men vanligt 100-115 tempo. Visserligen med rullen nära nog i botten, men det funkar utan problem. En Vespa 300 toppar runt 120.
Exempel: Jag köpte en Kawasaki 300 utanför Lund och körde E6 hem till Göteborg. Mestadels i ytterfilen. Yamahas eller Hondas 350 cc fixar sannolikt den saken ännu bättre. Fast då talar vi inte Vespa längre.
Utöver det hamnar vi på andra motorstorlekar. Men då glider vi off-topic i förhållande till din fråga som ju handlade om Vespa 125/300.