Scootertråden

Det låter som du inte sålt grejer på blocket. Det är 78,6% kompletta idioter. Sätter ut en bil som jag vill ha 60,000 för. Inte alls för mycket. Får femton kamelryttare som bjuder 25 tusen och dessutom letar upp ditt telefonnummer och ringer. Och sen ringer dom till din fru. Dessutom vill dom gärna berätta varför din bil är skit och att dom är schyssta och att det är tufft att tjäna pengar på begagnade bilar.

Andra grejer så ska dom komma och hämta och betala då förstås. Dyker aldrig upp. Svarar inte i telefon eller skyller på att dom åt en dålig kebab. Skojar INTE. Nån jävla svenne som helt hundra skulle ha grejen kom med den ursäkten. Han kunde inte ringa och säga att han var sjuk. Nej, han var väl för dålig av kebaben för att kunna slå ett telefonnummer.

Jag sålde bilen för 54 till en svensk tjej.
Fälgarna åker på skroten för jag orkar inte med alla hjärndöda idioter.

Även fast jag sålde fälgarna för TRE kronor och han betalade i förskott med frakt avbokade han frakten och hämtade inte skiten. Fick bara ett meddelande tre veckor senare: Skicka tillbaka. Vadå? Tre spänn?

Jag både köper och säljer på Blocket. Har nog aldrig råkat ut för det ni menar är vanligt. Kanske ni formulerar annonserna på något konstigt vis? :va

Jo skambud på bilar har man förstås fått men det är väl inget att ens bry sig om? Bara scrolla förbi.

Med vänlig hälsning,

Jag både köper och säljer på Blocket. Har nog aldrig råkat ut för det ni menar är vanligt. Kanske ni formulerar annonserna på något konstigt vis? :va

Jo skambud på bilar har man förstås fått men det är väl inget att ens bry sig om? Bara scrolla förbi.

Med vänlig hälsning,
Jag försökte sälja frugans Citroen. La mig lägst på blocket och skrev att den var nybesiktigad, hade nya sommar och vinterdäck och nyservad med kamrem. En liten skada på lacken.
Sen blev det åka av. Till Syrien och tillbaka.

Hur har det gått. Funkar den bra nu efter lite ordentlig uppvärmning?
Nu går den finemang.

Till och från jobbet med enstaka hämtningar/lämningar på skola är melodin just nu.

Till och med besiktigad utan anmärkning häromdagen.

Sammanfattningsvis så är den kalas upp till 70-väg. Skalan på hastighetsmätaren skiftar från vit till röd vid 80. Den är inte behaglig i 80 och mer.

Har suktat länge efter en Vespa GTS 300. Men när jag fick en Tenere 700 för ungefär samma pris så föll den bort. :)

En moped / vespa 200 kommer dock inhandlas för nöjet skull. Måste vara renoveringsobjekt med en tidsplan på runt 5-10 för att få färdig.

En stålbent Puch Maxi är högt upp på listan.
Det här åldrades inte väl. Siktet är nu inställt på en Vespa 300 GTS begagnad från runt 2015-2020. =)

Nu går den finemang.

Till och från jobbet med enstaka hämtningar/lämningar på skola är melodin just nu.

Till och med besiktigad utan anmärkning häromdagen.

Sammanfattningsvis så är den kalas upp till 70-väg. Skalan på hastighetsmätaren skiftar från vit till röd vid 80. Den är inte behaglig i 80 och mer.
Perfekt. Bra att du inte började skruva direkt☝️😃👍

Är till 95% inne på en vespa 300 gts men kanske en 125cc räcker? Om man väljer en 300cc kanske man jämför förmycket med en vanlig mc?

Eller är det bara dumt att inte välja 300cc direkt? Jag vill kunna åka en 25-30 mil på en dag och campa lite.

Är till 95% inne på en vespa 300 gts men kanske en 125cc räcker? Om man väljer en 300cc kanske man jämför förmycket med en vanlig mc?

Eller är det bara dumt att inte välja 300cc direkt? Jag vill kunna åka en 25-30 mil på en dag och campa lite.
Det sitter bara i viljan och intentionen.
25 mil kör du med en moped på en dag, och har fantastiskt roligt…tycker jag. :)

Min är ju en 200cc, typ 19,5hk och 16Nm i vrid. Den är precis så "rapp" att den hänger med i trafikrytmen upp till 80km/h och fortsätter i samma hastighet utan att sacka i uppförsbackar.
Jag vet inte hur en modern 125cc står sig mot det men jag tycker att det är ganska skönt att inte vara en "stoppkloss" på vägen.

Jag har ägt allt från 50 till 500 cc. (Off topic: samt testkört Gilera 840 cc en kortare sväng. Den var rätt pigg...)

125 cc funkar i stan och på småvägar där du själv bestämmer tempot, så länge du nöjer dig med max 95-105 km/t på transportsträckor. För det är just där som 125 cc är lite klent, tycker jag. Det är inte kul att pressa sin scooter till max i 80-90 knyck i ett motlut medan texten "Scania" växer sig allt större i backspeglarna. Eller försöka hålla tempot på en stressig ringled, som visserligen kanske är 80-skyltad men där alla håller minst 95. Jobbigt att vara en propp!

Skillnaden från 125 cc upp till 200 gör gott.
Exempel: Min 200 cc Aprilia hade runt 20 hästar och toppade en bit över 120 på mätaren. Snabb nog för sitt användningsområde. Å andra sidan var min Piaggio X9 på 180 cc med runt 18(?) hästar rätt trött. Mysig och väldigt bekväm, men tung och ganska trött.

250 cc är ännu bättre och vid 300 cc har du effekt nog att hålla motorvägsfart utan bekymmer, om du nu skulle hamna där. Inte hög motorvägsfart, men vanligt 100-115 tempo. Visserligen med rullen nära nog i botten, men det funkar utan problem. En Vespa 300 toppar runt 120.

Exempel: Jag köpte en Kawasaki 300 utanför Lund och körde E6 hem till Göteborg. Mestadels i ytterfilen. Yamahas eller Hondas 350 cc fixar sannolikt den saken ännu bättre. Fast då talar vi inte Vespa längre.

Utöver det hamnar vi på andra motorstorlekar. Men då glider vi off-topic i förhållande till din fråga som ju handlade om Vespa 125/300.

Last edited:

Text avser SH150/300;
Som redan har sagts så är 300 bättre vid "långresor" samt vid skjuts och 125 bättre eller lika bra i stadskörning eftersom den är lättare. Jag bytte från SH150 till SH300 eftersom jag ibland kör ca 5 mil motorväg, 300 är stadigare men tyngre. (Uppskattningsvis ungefär samma acceleration upp till 60)
Min 300 var billigare i försäkring än SH150 trots att den var nyare, kanske värt att kolla upp?

Scooter är superbra, rolig att köra, slipper fippla med koppling/växlar, får med mig två kassar tack vare den fula toppboxen, skyddar hyggligt mot regn. Bra när man ska träna eller till stranden och kan låsa in lite grejjer i boxen.

Jag kör SH300 eftersom jag åkmässigt gillar de större hjulen, men självklart är ju vespan bra mycket coolare😊

Så stort tack för alla bra svaren. Jag tar med mig att inte vara "stoppkloss" Det är viktigt för mig för att kunna slappna av då jag är för snäll så oftast vill jga släppa förbi trafik etc och då blir det extrajobb.

Att 300 är tyngre och lite mer stabil ger pluspoäng. Kommer säkert aldrig att köra motorväg men om man måste så kan man.

Jag tror jag fortfarande skall satsa på en GTS 300 utifrån er input och hur jag känner.

Att det blir en vespa är solklart, för mig är designen viktigare än hästkrafter och allt annat, inte smart men så är det bara. :)

Någon som har koll på hur mycket "spel" det ska vara i sidled på vikthållardistanserna i primär variatorn?
Jag har ca 1mm glapp i sidled för den mindre plattan som ligger närmast motorkåpan. Känns som mycket spel men det kanske är så det ska vara?
Lagt två timmar på att strippa rent scootern för att få loss variator kåpan, lär ta tre timmar att sätta ihop 😡
Kommer beställa nya guider och nya vikter bara för att slippa omaket att ta isär allt igen inom överskådlig framtid.
Rappat av beläggen och trumman till sekundären också. Var beläggning/inbränd smuts både på trumma och belägg - Detta kan vara orsaken till att drivningen varit en aning ryckig i låg jämn fart.
Eller så är det guiderna och vikterna, vikterna ligger inom spec och är runda (så gott man kan avgöra det med skjutmått).

Back