Så här ser nya SRW ut

Ja, det är ju trevliga räcken i utgångarna. Depåutfarten var något av det dummaste jag sett, på en nytillbyggd bana dessutom??
Men den ser lite småkul ut, förutom att det mest är långsamma kurvor.

Last edited:
Kurvmakaren skrev:
Var skulle du ha lagt den då? Då anser du att Valencias depåutfart är lika dumt placerad, eller?

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=99070

jag har inte sett valencia depåutfart, men om den ligger i yttern på en kurva efter rakan, så ja, då anser jag nog den dum också.
Sen när man tittar på kartan, så ser det inte enkelt ut att bygga någon påfart någonannanstans heller, depån är väl helt enkelt felplacerad ;)
Men visst funkar det om man har någon som släpper ut folk på banan eller dylikt.

herregud

får den banan rr licens så borde kullen åxå kunna få det

alltså

nej tack inget race där.

Banan är fortfarande bedrövlig säkerhetsmässigt.

Ett exempel, och detta i en nybyggd kurva. http://www.maxolsson.net/blandat/050710/IMG_3674.JPG

Man kan inte tumma på säkerheten, och även om jag gärna vill att vi ska få fler Svemo-godkända banor så borde inte Sturup bli det som den ser ut nu. Banan är längre än Knutstorp men byggd på en yta som är mycket mindre...

/Joakim

Last edited:
Pålle skrev:
Banan är fortfarande bedrövlig säkerhetsmässigt.

Ett exempel, och detta i en nybyggd kurva. http://www.maxolsson.net/blandat/050710/IMG_3674.JPG

Man kan inte tumma på säkerheten, och även om jag gärna vill att vi ska få fler Svemo-godkända banor så borde inte Sturup bli det som den ser ut nu. Banan är längre än Knutstorp men byggd på en yta som är mycket mindre...

/Joakim

Banan kommer inte att se ut så vid ett eventuellt Svemogodkännade. För detta krävs ett antal meter soft fence vilket är planerat sedan starten.
Dock kan inte placeringen av dessa spikas förrän Svemo sagt sitt.

Observera att banan inte är fullt klar ännu.

Last edited:
Kurvmakaren skrev:
Banan kommer inte att se ut så vid ett eventuellt Svemogodkännade. För detta krävs ett antal meter soft fence vilket är planerat sedan starten.
Dock kan inte placeringen av dessa spikas förrän Svemo sagt sitt.

Observera att banan inte är fullt klar ännu.

Jag hoppas det handlar om hundratals meter isåfall...

/Joakim

Meningen med filmen är att visa hur kurvorna kan tas och vilka spårval vi har, att bedöma säkerheten på en bana genom att titta på en film är inte realistiskt, man får fel perspektiv på avstånd genom linsen, vill man agera säkerhetsexpert så får man GÅ banan live.

oFFkeFF skrev:
Ja, det är ju trevliga räcken i utgångarna. Depåutfarten var något av det dummaste jag sett, på en nytillbyggd bana dessutom??
Men den ser lite småkul ut, förutom att det mest är långsamma kurvor.

Vi har en utsläppare på plats, banan skall ses live för att ge rättvisa.

GSXR1100R skrev:
Vi har en utsläppare på plats, banan skall ses live för att ge rättvisa.

Jag har väl hört från folk som varit där live och tittat också.
Mesta delen av banan ser ju rätt ok ut, men däremot finns de tre ställen man direkt på filmen ser är helt livsfarliga.

Bifogat

• sturup_banskiss faror.gif
    sturup_banskiss faror.gif
    47.5 KB · Visningar: 166
Lilla kringlan in bakom depån ställer ju till med en massa problem..
Farten över krönet och 90-graders vinkeln på räcket, går ju att lösa med en leca-fålla, och soft-fence.

Såg riktigt rolig ut den där. Hoppas de klarar få den godkänd med goda marginaler!

Ibland har man lust att flytta mot skåna då det finns roligare banor där nere.

Swedie skrev:
Såg riktigt rolig ut den där. Hoppas de klarar få den godkänd med goda marginaler!

Ibland har man lust att flytta mot skåna då det finns roligare banor där nere.
Tack det va kul att höra :tummenupp

SRW var för farlig för motorcykelracing innan och nu är den snarast ännu värre. Återkommer i rättvisans namn med ett utlåtande om den färdiga banan med softfence också. Depåutfarten är som sagt horribel.

Dock tycker jag att softfence/airfence inte borde vara ett alternativ för en bana som byggs 2005, för att öka säkerheten på gamla farliga banor så är det väl ok men det enda rätta är stora avåkningszoner med leca. Det är helt enkelt en bilbana.....

De gamla svenska banorna är inget under av säkerhet(ex Knutstorp som jag anser är på gränsen för vad jag vill tävla på) och därför känns det trist att man inte sätter säkerheten högre upp när det gäller nya banor.

Men själva bansträckningen ser väl ok ut även om den är för knixig och långsam för min smak.

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back