Ändringar av handreglage vid byte till "snabbgas"

Ture511

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2025
Hoj
Yamaha T7, Honda CBR600F4
Hejsan.

Gick omkull på bana med min CBR600F4 och har köpt lite grejer för att laga den inför nya säsongen. Jag kör hojen både till vardags å på bana och har nu köpt nya nya clip-ons och Domino snabb-gashandtag.

Problemet är nu att om jag monterar reglagen för ruta, blinkers etc. kommer handtagen på tog för långt ut och undrar därför vilka lösningar ni andra har hittat på eller känner till för att få till detta?

Har tänkt att kanske 3d-modellera och skriva ut nått men innan jag gör det tänkte jag kolla här.
Svar uppskattas och har jag postat det på fel ställe i forumet så ber jag om ursäkt.
 

Bifogat

  • Screenshot_20251214-173451.png
    Screenshot_20251214-173451.png
    947.9 KB · Visningar: 46
Hejsan.

Gick omkull på bana med min CBR600F4 och har köpt lite grejer för att laga den inför nya säsongen. Jag kör hojen både till vardags å på bana och har nu köpt nya nya clip-ons och Domino snabb-gashandtag.

Problemet är nu att om jag monterar reglagen för ruta, blinkers etc. kommer handtagen på tog för långt ut och undrar därför vilka lösningar ni andra har hittat på eller känner till för att få till detta?

Har tänkt att kanske 3d-modellera och skriva ut nått men innan jag gör det tänkte jag kolla här.
Svar uppskattas och har jag postat det på fel ställe i forumet så ber jag om ursäkt.
Öööhh, vad är problemet??
Fattas det styrhalva/ pinne eller du tycker att styrhalva/ pinne sticker ut efter att start/ ljus/ blink/koppling/ broms kontroller är på plats??
Som jag ser på bilden så sticker styrhalvan för långt ut....
Finns bågfil....i så fall.
Sätt dina handtag där du vill ha dom o känns bekvämt, kapa överflödet.

//jj
 
Öööhh, vad är problemet??
Fattas det styrhalva/ pinne eller du tycker att styrhalva/ pinne sticker ut efter att start/ ljus/ blink/koppling/ broms kontroller är på plats??
Som jag ser på bilden så sticker styrhalvan för långt ut....
Finns bågfil....i så fall.
Sätt dina handtag där du vill ha dom o känns bekvämt, kapa överflödet.

//jj

Med nya clip-ons så hamnar reglagen ca. 4cm längre ut från gaffelbenet pga att det är en annan modell (orginal sitter allt närmare gaffelbenet). Sen så används inte längre gasrullen som i sitter i reglaget, ca. 3cm ytterligare (går att kapa så klart).

Jag skulle behöva en lösning på ett smalare reglage så att handtagen inte hamnar så långt ut. Har inte hojen hemma annars kunde jag bifoga bättre bild.

Pinnen kapar jag sen till passande längd.
 
Finns det en anledning till att styrpinnarna inte sitter framför gaffelbenen som är det mer normala? Det där fästet för styret stjäl ju 25 go'a mm som du annars kunde ha använt.

Sen finns det ju en risk att du klämmer handen mot tanken/ramen när styrpinnen sitter som den gör. Lätt fixat med nya styrstopp för all del, men då kan du inte använda styrlåset längre.
 
1000029849.jpg
Ok, nu hänger jag med, infästningen för röret. Iom att det är nära i centrum på gafferöret så blir det ju så, lixom- hur skulle de annars få stabilitet i infästningen?
Borde väl finnas klunsar med olika offset? Vill du ha smalt så får du skaffa mer offset= du får ligga ner lite mer för att nå fram
Eller får du ha klunsar som har infästning "över" gaffelröret= en höjning.
Eller.....gå på original om du gillar körställningen av idag.

//jj
 
Är det inte det där usla Domino-gashandtaget som ställer till det? (Överprisade grejer i mitt tycke)

Jag är skulle hållit mig till original om hojen just används för både och. Finns en massa begagnade på Ebay.(Har tittat)

Du kommer säkert stöta på irritationsmoment som att styret/bromscylinder tar i kåpan också...

Jag tog bort returvajern på Busan för bättre känsla.
 
Last edited:
Finns det en anledning till att styrpinnarna inte sitter framför gaffelbenen som är det mer normala? Det där fästet för styret stjäl ju 25 go'a mm som du annars kunde ha använt.

Sen finns det ju en risk att du klämmer handen mot tanken/ramen när styrpinnen sitter som den gör. Lätt fixat med nya styrstopp för all del, men då kan du inte använda styrlåset längre.

View attachment 523789
Ok, nu hänger jag med, infästningen för röret. Iom att det är nära i centrum på gafferöret så blir det ju så, lixom- hur skulle de annars få stabilitet i infästningen?
Borde väl finnas klunsar med olika offset? Vill du ha smalt så får du skaffa mer offset= du får ligga ner lite mer för att nå fram
Eller får du ha klunsar som har infästning "över" gaffelröret= en höjning.
Eller.....gå på original om du gillar körställningen av idag.

//jj
Jo antagligen men jag är kort (164cm) så hade tänkt att det kan vara skönt att få styret något närmare och för att testa lite nytt 🙂. Så kanske inte det smartaste men behöver testa lite annat ibland. Ska kanske höra med dom som jag köpte av om jag kan byta till en clip-on med annan fästpunkt.

Är det inte det där usla Domino-gashandtaget som ställer till det? (Överprisade grejer i mitt tycke)

Jag är skulle hållit mig till original om hojen just används för både och. Finns en massa begagnade på Ebay.(Har tittat)

Du kommer säkert stöta på irritationsmoment som att styret/bromscylinder tar i kåpan också...

Jag bort returvajern på Busan för bättre känsla.
Jo Domino är antagligen överpriser men försäkringsbolaget va schyssta med betalning för att laga hojen och jag behöver verkligen en kortare gas, den är så förbannat lång orginal.

Hade någon framför mig som bromsade ganska hårt långt innan jag hade tänkt, så när jag då behöver bromsa lite tvärt så lyckas jag inte slå av gasen helt och jag fastnar med gas och broms samtidigt (ett misstag jag gjort tidigare också), för att inte köra in i den andra så slutar det med att jag bromsar omkull mig.. kunde ha dragit in kopplingen men blev lite ställd i stunden, det är lätt att vara efterklok..
 
Jo antagligen men jag är kort (164cm) så hade tänkt att det kan vara skönt att få styret något närmare och för att testa lite nytt 🙂. Så kanske inte det smartaste men behöver testa lite annat ibland. Ska kanske höra med dom som jag köpte av om jag kan byta till en clip-on med annan fästpunkt.


Jo Domino är antagligen överpriser men försäkringsbolaget va schyssta med betalning för att laga hojen och jag behöver verkligen en kortare gas, den är så förbannat lång orginal.

Hade någon framför mig som bromsade ganska hårt långt innan jag hade tänkt, så när jag då behöver bromsa lite tvärt så lyckas jag inte slå av gasen helt och jag fastnar med gas och broms samtidigt (ett misstag jag gjort tidigare också), för att inte köra in i den andra så slutar det med att jag bromsar omkull mig.. kunde ha dragit in kopplingen men blev lite ställd i stunden, det är lätt att vara efterklok..
Kanske kolla efter något annat Honda-handtag då som är bättre?
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top