RVF400 till banhoj 2011, eller Moto2-hoj - som den borde ha varit

Ortopeden på eftermiddagen, så på dagen blir bra.

Hej Petter!

Jag leker med trolldeg ibland, men lera...nae :D Kanns inte vart att involvera annu en teknik som jag verkligen inte beharskar i detta plast-klabbande. Jag har tankt att med bonniga metoder fa till baken till en utvandigt fin "plugg" att sedan gjuta formen pa. Det svara ar ju att fa till framanden, under/vid sidan av tanken dar de tva "vingarna" ju maste vara tunna for att jag skall kunna ta av o pa pluggen under tillpassningsarbetet. I ovrigt kommer det att bli tjocka harliga lager med spackel for att hitta en form jag ar nojd med. RS125-baken ar fin, men inte perfekt, och dessutom kommer jag ju att behova tillverka en "underplatta" med plats for batteriet mm. Kanns faktiskt som att det tunna 2mm plastmaterialet jag jobbar med nu ar helt OK att modella med, bara att skara med mattkniv och tejpa som man vill ha det. Om du ar ledig imorron dag eller kvall sa ring mej, sa far du komma o kika samt ge lite tips.
Jag kommer snart att behova fibervav, formvax etc, och du vet ju vad jag ska kopa!

/L
 
läst igenom tråden nu och kan bara säga att de här kommer bli hur nice som helst! :tummenupp
 
Nu plastas det hejvilt...med blandat resultat, haha! Ena sidan gick som smort, men pa den andra sidan hamnade polyester o matta i en vidrig liten hog pa garagegolvet istallet for att sitta dar det skulle...bara att gora om!

Trist med den giftiga stanken, och att man maste vanta pa hardningen hela tiden. Dock verkar det bli riktigt bra pa det stora hela, sa hittills ar jag nojd med klabbandet. Har lagt 3 lager huggen matta pa bagge sidorna som en borjan, sen vantar mera matta o plast, samt gigantiska kvantiteter spackel :)

/L
 

Bifogat

  • HPIM1622.JPG
    HPIM1622.JPG
    38.7 KB · Visningar: 357
  • HPIM1623.JPG
    HPIM1623.JPG
    74.5 KB · Visningar: 427
Baken tar form med hjalp av modellera fran leksaksaffarn, plast o en massa filande. Har idag borjat finputsa pa formerna och byggt upp omradet narmast tanken mot sadeln till.

Dammigt.
 

Bifogat

  • HPIM1628.JPG
    HPIM1628.JPG
    55.4 KB · Visningar: 299
  • HPIM1631.JPG
    HPIM1631.JPG
    29.9 KB · Visningar: 299
  • HPIM1632.JPG
    HPIM1632.JPG
    29.3 KB · Visningar: 300
  • HPIM1634.JPG
    HPIM1634.JPG
    103.5 KB · Visningar: 316
  • HPIM1635.JPG
    HPIM1635.JPG
    50 KB · Visningar: 325
  • HPIM1638.JPG
    HPIM1638.JPG
    53.4 KB · Visningar: 371
Wow, det här bygget ska jag följa! Såg ju (på bild i alla fall) hur sanslöst fin RS'en blev!:tummenupp
 
Gode Gud vad jag har spacklat o slipat nu...det borjar ta form! Som en liten blandning av en RS125, en 600RR och en aaaaning Yamaha M1...iofs javligt lite, men man kan ju onsketanka, haha!

Jag tycker hursomhelst att sjalva formen borjar bli bra nu, kom med kommentarer!!!

Vill att den har bakdelen ska bli sa pass fin att det ar vart att lagga ner ett stort jobb pa gjutformen sen, sa att jag kanske kan salja en bunt kapor till andra RVF-nissar.

Over and out och host host i slipdammet/ Lasse
 

Bifogat

  • HPIM1640.JPG
    HPIM1640.JPG
    87.1 KB · Visningar: 421
  • HPIM1643.JPG
    HPIM1643.JPG
    66.1 KB · Visningar: 428
  • HPIM1642.JPG
    HPIM1642.JPG
    108.2 KB · Visningar: 401
  • HPIM1644.JPG
    HPIM1644.JPG
    70.8 KB · Visningar: 367
  • HPIM1645.JPG
    HPIM1645.JPG
    59 KB · Visningar: 396
  • HPIM1646.JPG
    HPIM1646.JPG
    66.6 KB · Visningar: 372
Last edited:
här händer det mycket, vilket det inte (konstruktiv / flumdesign kritik) gör på den där platta sidans yta direkt,,

siluetten är för rak och ytan för platt, om jag får säga då..
vilket du ju kan sparka mig på foten för nästa gång if U no likeyy :)
 
här händer det mycket, vilket det inte (konstruktiv / flumdesign kritik) gör på den där platta sidans yta direkt,,

siluetten är för rak och ytan för platt, om jag får säga då..
vilket du ju kan sparka mig på foten för nästa gång if U no likeyy :)

Hej Petter!

Det vore bra for saval ogat som for motorn med nagon slags luftutslapp pa den platta ytan under/vid sidan av tanken. Kom ner te garaget sa far du lana en tuschpenna och sas design away :)

Grundformen andrar jag dock inte mkt pa nu, ar jakligt nojd med hojens rena drag i bak.

Har nu fatt in 600RR-frontkapan, dock inget kapglas annu. Kommer forhoppningsvis i veckan.

Aven 4st riktiga javla porriga godingar trillar snart in, muahahahaha!!! FCR Downdraft 33:or att arrangera i en V-setup. Verkar trangt och pilligt, men nan jankare hade visst gjort det, sa det gar sakert fint!

/L
 

Bifogat

  • fcr33 3.jpg
    fcr33 3.jpg
    13.2 KB · Visningar: 343
  • HPIM1650.JPG
    HPIM1650.JPG
    52.8 KB · Visningar: 338
  • HPIM1658.JPG
    HPIM1658.JPG
    56.1 KB · Visningar: 377
  • HPIM1660.JPG
    HPIM1660.JPG
    52.4 KB · Visningar: 400
Hej Petter!

Det vore bra for saval ogat som for motorn med nagon slags luftutslapp pa den platta ytan under/vid sidan av tanken. Kom ner te garaget sa far du lana en tuschpenna och sas design away :)

Grundformen andrar jag dock inte mkt pa nu, ar jakligt nojd med hojens rena drag i bak.

/L

förutsatt att tanken eller annat inte blockerar hela bredden (mellan ramen/bakdelen så har du redan ett väl fungerande luftutsläpp, i mitten bakom motorn framför bakhjulet.
Det är ett lågtrycksområde där som gladeligen tar emot luft framifrån, dock bör man hjälpa till med nån typ av kanal/styrningar för det inre flödet.

men vi kollar på det :tummenupp
när?
 
Jahapp, jag spacklar o slipar for att fa till det som jag vill ha't. Inte mkt att redovisa av stora framsteg, men sa ar det val att forsoka bygga "egna" kapdelar... Gjutningen av sjalva formen narmar sig sa smatt i alla fall!

Borjat snickra pa bakramen iaf. Blir en mkt basic sak a' la 125-racer med sa lite jox som mojligt. Lite fasten for styrbox, regulator, tandspole samt en batterilada kommer dock att bo i bakramen.

/L

PS. Petter, lagg genast upp en fullsize-bild av ditt photoshopalster i din avatar eller vad det heter (lilla bilden under R2), jag vill se en SP-2a som ar up to date!!!
 

Bifogat

  • HPIM1681.JPG
    HPIM1681.JPG
    49.8 KB · Visningar: 333
  • HPIM1683.JPG
    HPIM1683.JPG
    48.5 KB · Visningar: 340
  • HPIM1690.JPG
    HPIM1690.JPG
    33.2 KB · Visningar: 323
Last edited:
Jahapp, jag spacklar o slipar for att fa till det som jag vill ha't. Inte mkt att redovisa av stora framsteg, men sa ar det val att forsoka bygga "egna" kapdelar... Gjutningen av sjalva formen narmar sig sa smatt i alla fall!

Borjat snickra pa bakramen iaf. Blir en mkt basic sak a' la 125-racer med sa lite jox som mojligt. Lite fasten for styrbox, regulator, tandspole samt en batterilada kommer dock att bo i bakramen.

/L

PS. Petter, lagg genast upp en fullsize-bild av ditt photoshopalster i din avatar eller vad det heter (lilla bilden under R2), jag vill se en SP-2a som ar up to date!!!

Nice, imorrn ska vi leka :)

fullsize på en spionbild? e du tokig pöjk..
 
letar själv efter en Honda 400 för att köra SP nästa år :) dessvärre så får jag ju inte trimma som du gör

Kika i annonsdelen, det var en kille dar som erbjuder frakt fran england en gang i manaden av tex hela hojar...ett tips for alla sugna!

/L
 
Nu till helgen gjuts formen, om allt gar sa bra som det verkar gora. Har nu hjalp av en duktig grabb med dessa formbyggeprocedurer, sa detta blir nog riktigt bra till sist! Envishet o en laaaang vinter ar i detta fallet tva bra grejer.

Fler roliga grejer ar pa ingang till hojen i slutet av veckan, mer bilder snart.
/L
 
..bilder ja..

slipat, grundat och lackat pluggen..
taskiga bilder, mobilen.
 

Bifogat

  • slip.jpg
    slip.jpg
    18.5 KB · Visningar: 342
  • slip2.jpg
    slip2.jpg
    25.1 KB · Visningar: 342
  • lack.jpg
    lack.jpg
    15.2 KB · Visningar: 364
Jaha, bygget gar vidare. Just nu ar det lite rorigt, mycket pa G samtidigt kanns det som.

Framgaffel o bromsar har bytts ut mot CBR600RR -07-grejer, haller just pa att tillverka en ny styrstang, for den std CBR passade inte. Nya styrstopp skall svetsas i den undre kronan, sen ar detta "paketet" pa plats. Det gamla RVF-hjulet med skivor passade i CBR-gaffeln med ett par nya distanser o mindre modifiering av framaxeln.

Lite smaprylar dimper in ibland; har ar Speedbleeders till fram o bakbroms, ett racetanklock, en snabbkoppling till soppaslangen och ett bromsok fran en Honda CR85 som jag tankte anvanda till min bakbroms.

Pluggen till formen till bakdelen ar nu lackad vagverksorange och vaxas nu 5-7ggr med formvax, sa i denna veckan ska formgjutningen ske!

/L
 

Bifogat

  • HPIM1692.JPG
    HPIM1692.JPG
    89.4 KB · Visningar: 312
  • HPIM1695.JPG
    HPIM1695.JPG
    77.1 KB · Visningar: 320
  • HPIM1705.JPG
    HPIM1705.JPG
    38.1 KB · Visningar: 306
  • HPIM1709.JPG
    HPIM1709.JPG
    48.7 KB · Visningar: 323
  • HPIM1713.JPG
    HPIM1713.JPG
    47.6 KB · Visningar: 341
  • HPIM1716.JPG
    HPIM1716.JPG
    62.1 KB · Visningar: 356
Nu plastar vi vidare sa bra vi kan. Ena halvan av formen ar fardig, den andra gelcoatas idag. Arbetet ar kul nar nagot val hander, men bestar till stor del av vantan. Vax skall laggas, poleras och sedan tillatas harda 24 h, gelcoaten skall harda 24 h, forsta tva fiberdukaslagren skall laggas och harda ett antal timmar, sen skall till sist huggen matta och div. forstarkningar laggas och hardas ett par dygn minst innan formens tva delar kan brytas isar.

Efter detta skall gelcoaten luftas ur ett par dygn pa insidan, sedan vattenslipas forsiktigt, ev korrigeras om det gatt flisor eller spruckit pa nagot stalle. Sedan skall formen vaxas, vaxas, vaxas innan den riktiga lamineringen kan goras.

Talamod och gott humor ar en tillgang :) En expert med ordentlig erfarenhet ar en annan. Tack Petter :tummenupp

/L
 

Bifogat

  • HPIM1747.JPG
    HPIM1747.JPG
    59.1 KB · Visningar: 478
  • HPIM1748.JPG
    HPIM1748.JPG
    58 KB · Visningar: 418
  • HPIM1750.JPG
    HPIM1750.JPG
    57.7 KB · Visningar: 413
  • HPIM1753.JPG
    HPIM1753.JPG
    59.2 KB · Visningar: 414
  • HPIM1754.JPG
    HPIM1754.JPG
    45.6 KB · Visningar: 443
  • HPIM1757.JPG
    HPIM1757.JPG
    66.7 KB · Visningar: 445
  • HPIM1763.JPG
    HPIM1763.JPG
    62.3 KB · Visningar: 398
  • HPIM1772.JPG
    HPIM1772.JPG
    61.7 KB · Visningar: 419
Nu plastar vi vidare sa bra vi kan. Ena halvan av formen ar fardig, den andra gelcoatas idag. Arbetet ar kul nar nagot val hander, men bestar till stor del av vantan. Vax skall laggas, poleras och sedan tillatas harda 24 h, gelcoaten skall harda 24 h, forsta tva fiberdukaslagren skall laggas och harda ett antal timmar, sen skall till sist huggen matta och div. forstarkningar laggas och hardas ett par dygn minst innan formens tva delar kan brytas isar.

Efter detta skall gelcoaten luftas ur ett par dygn pa insidan, sedan vattenslipas forsiktigt, ev korrigeras om det gatt flisor eller spruckit pa nagot stalle. Sedan skall formen vaxas, vaxas, vaxas innan den riktiga lamineringen kan goras.

Talamod och gott humor ar en tillgang :) En expert med ordentlig erfarenhet ar en annan. Tack Petter :tummenupp

/L

Kul att se formframtagning! Lärorik. :tummenupp Ser ut att bli en ball hoj det där! :Rockbanan
-Ljuddämpare? Har du något special på G där? :)
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top