korvgubbe skrev:
....nu vill jag iofs inte snöa in debatten på just klassfrågan utan tänkte mer se vad ni anser är orsaken till att folk är så feta som de är och vad som borde göras.
....detta är min inledande frågeställning.
Det är den fråga jag ställer i mitt första inlägg även om jag redogör för varför jag blev nyfiken på sambandet mellan övervikt och socialgrupp.
F.ö. så har jag ingenstans sagt att folk är överviktiga för att de är fattiga. Jag har heller inte hävdat att någon artikel påstår det.
Om jag säger att det finns ett klart samband mellan tobak och alkohol därför att man klart och tydligt ser att rökning är extremt vanligt bland alkoholister så kan du väl aldrig läsa det som att jag hävdar att man blir alkis för att man röker!?
Acrid skrev:
Du länkar till en notis ...
Mig veterligen lade jag in en rad olika artiklar i ämnet där den om männen var en av dem.
Jag har väl aladrig utgett mig för att ha gjort en global eller ens nationell studie. Jag påvisar en rätt tydlig tendens:
"Fattiga drabbas oftare av ohälsa till följd av övervikt"
Därefter visade jag en rad artiklar som stödjer detta påstående.
Nej, "barnen i Rinkeby"är självklart inte synonymt med "alla fattiga barn" och "en studie på 49000 män" kan aldrig uttrycka universums samlade kunskap om mäniskors övervikt...
.....men för att exemplifiera en tendens tycker jag ändå att artiklarna fyller sitt syfte.
49000 män är en grupp man valt just av den anledningen att man kan samla information så långt tillbaka som tilld eras värnplikt vilket borde ge en rätt bra bild om vad som hänt sedan deras "gyllene år"..
Men som du säger.. den undersökningen innehöll bara män.
...och för att då inte så ensidigt bara peka på en studie om män visade jag på en annan studie som var inriktad på barn. Pojkar och flickor, inte tanter elelr gubbar...
Denna studie pekade igen på samma tendens:
5% av barnen i ett rikt område var överviktiga. 29% av barnen i samma ålder i ett resurssvagt område var överviktiga...
....Hävdar du fortfarande att:
"man minsann inte har kött på benen att ens påvisa en tendens eftersom 50.000 män och en studie på barn i kombination knappast är representativ för all världens befolkning eller ens svenskar"... så känns det som att vi är inne på hårklyverier...