Rik och smal, fattig och tjock

anja skrev:
dom flesta vet att man kan bli överviktig och drabbas av sjukdomar (diabetes, högt blodtryck, ischemiska hjärtsjukdomar, hjärtsvikt, njursvikt...) i onödan om man äter och lever fel. utbildning hjälper alltså inte. varenda rökare fortsätter att röka trots att han eller hon vet att det är farligt. utbildning är pengar i sjön.

Jag ser inte likheten mellan något som är beroendeframkallanande och något som inte är det. Överkonsumtion av fet mat kan väl knappast vara särskilt beroendeframkallande? :va

Dessutom vill väl i stort sett varenda person som är över 25år och röker, sluta med detta osv, men gör det inte just på grund av sitt beroende.

Så därför tror jag faktiskt att utbildning skulle kunna ha en positiv effekt.

Jag vill inte heller ha mer skatt på maten förresten. :gnissla

Bo_jahn skrev:
Jag ser inte likheten mellan något som är beroendeframkallanande och något som inte är det. Överkonsumtion av fet mat kan väl knappast vara särskilt beroendeframkallande?
Alltså. Du blir sockerberoende. Det finns ofta väldigt mycket socker i fet mat. 90-talets ondska var fett, 2000-talets socker, tror jag det heter.
Om ingen sagt det i tråden innan.

korvgubbe skrev:
....nu vill jag iofs inte snöa in debatten på just klassfrågan utan tänkte mer se vad ni anser är orsaken till att folk är så feta som de är och vad som borde göras.

....detta är min inledande frågeställning.
Det är den fråga jag ställer i mitt första inlägg även om jag redogör för varför jag blev nyfiken på sambandet mellan övervikt och socialgrupp.

F.ö. så har jag ingenstans sagt att folk är överviktiga för att de är fattiga. Jag har heller inte hävdat att någon artikel påstår det.
Om jag säger att det finns ett klart samband mellan tobak och alkohol därför att man klart och tydligt ser att rökning är extremt vanligt bland alkoholister så kan du väl aldrig läsa det som att jag hävdar att man blir alkis för att man röker!?

Acrid skrev:
Du länkar till en notis ...
Mig veterligen lade jag in en rad olika artiklar i ämnet där den om männen var en av dem.
Jag har väl aladrig utgett mig för att ha gjort en global eller ens nationell studie. Jag påvisar en rätt tydlig tendens:
"Fattiga drabbas oftare av ohälsa till följd av övervikt"

Därefter visade jag en rad artiklar som stödjer detta påstående.

Nej, "barnen i Rinkeby"är självklart inte synonymt med "alla fattiga barn" och "en studie på 49000 män" kan aldrig uttrycka universums samlade kunskap om mäniskors övervikt...
.....men för att exemplifiera en tendens tycker jag ändå att artiklarna fyller sitt syfte.

49000 män är en grupp man valt just av den anledningen att man kan samla information så långt tillbaka som tilld eras värnplikt vilket borde ge en rätt bra bild om vad som hänt sedan deras "gyllene år"..
Men som du säger.. den undersökningen innehöll bara män.
...och för att då inte så ensidigt bara peka på en studie om män visade jag på en annan studie som var inriktad på barn. Pojkar och flickor, inte tanter elelr gubbar...
Denna studie pekade igen på samma tendens:
5% av barnen i ett rikt område var överviktiga. 29% av barnen i samma ålder i ett resurssvagt område var överviktiga...

....Hävdar du fortfarande att:
"man minsann inte har kött på benen att ens påvisa en tendens eftersom 50.000 män och en studie på barn i kombination knappast är representativ för all världens befolkning eller ens svenskar"... så känns det som att vi är inne på hårklyverier...

korvgubbe skrev:
Ja, folk ska väl få äta vad de vill.. Man ska inte beghöva betala extra för lite fett..
Men samtidigt vill inte jag betala massa skatt för att en massa tjockisar blir åderförkalkade, får ledsjukdomar, diabetes..

Hur ska vi då komma åt problemet?

Du vill inte att färdigmat ska skattas extra om den är onyttig...
Men vill du betala en massa extra skatt för att en majoritet av befolkningen äter det som deras stenåldersinstinkter lurar dem är gott?
...Det är ju dina och mina skattepengar som får finansiera de sjukdommar som fetman för med sig.. kostnader som kommer överstiga de som rökningen och alkoholen medför..

visst. extraskatt på fet mat, så att dom feta finansierar sin egen vård. extra skatt på motorcyklar, inlines, höga stegar och vissa yrken. de som jobbar i vården ska väl betala för sin egen ryggpaj och sina egna förslitningsskador när dom blir sjukskrivna? extra skatt på allt som är extra riskfyllt skulle vara jättebra.

homosexuella skulle ju kunna betala extra skatt eftersom dom tillhör en riskgrupp för HIV. fyfan va osmakligt.

anja skrev:
visst. extraskatt på fet mat, så att dom feta finansierar sin egen vård. extra skatt på motorcyklar, inlines, höga stegar och vissa yrken. de som jobbar i vården ska väl betala för sin egen ryggpaj och sina egna förslitningsskador när dom blir sjukskrivna? extra skatt på allt som är extra riskfyllt skulle vara jättebra.

homosexuella skulle ju kunna betala extra skatt eftersom dom tillhör en riskgrupp för HIV. fyfan va osmakligt.

Den dagen skador för inlines och höga stegar genererar lika höga kostnader som fetma är det en intressant diskussion. Inte idag.

anja skrev:

Jag hävdar inte att jag vill att det ska bli så.. jag spekulerar bara...

Men redan nu har vi ju höjt skatt på vissa produkter för att de ska täcka de extrakostnader de medför..
Eller du kanske inte har hört talas om Alkohol och tobaksskatt?

Varför skatt på motorcyklar? Vi betalar ju skyhöga försäkringar för ändamålet?
Mig veterligen så tillhör alla med en sexualdrift riskgruppen för HIV..

....Det vore faktiskt en aning mer givande att diskutera om du försökte vara en smula saklig och inte börja spåra ut i absurda "liknelser" som f.ö. i mina ögon är minst sagt bristfälliga...

Faktum:
Övervikt samt hjärtkärlsjukdommar till följd av vårt ätande kommer snart belasta samhället lika mycket som rökningen. Rökningen straffskattas redan hårt.....
....är då inte en skatt på ohälsosamma färdigrätter en snarlik åtgärd som hög skatt på tobak?

....Jag säger inte att det är min åsikt men jag vill ändå försöka hålla mig till en sansad diskussion och inte i några pubertala utbrott försöka få det till att man plötsligt skulle jaga homosexuella för den skull...!?!

Kamma dig och kom in i matchen så kanske diskussionen blir mer givande.

Bo_jahn skrev:
Jag ser inte likheten mellan något som är beroendeframkallanande och något som inte är det. Överkonsumtion av fet mat kan väl knappast vara särskilt beroendeframkallande? :va

Dessutom vill väl i stort sett varenda person som är över 25år och röker, sluta med detta osv, men gör det inte just på grund av sitt beroende.

Så därför tror jag faktiskt att utbildning skulle kunna ha en positiv effekt.

Jag vill inte heller ha mer skatt på maten förresten. :gnissla

jag har lärt mig att utbildning och upplysning är fel sätt att få patienter att ändra på sitt riskbeteende. det kan snarare ha motsatt effekt och "skrämma" patienterna från vården.

spännande läsning:
Arborelius, E. (1993). Varför gör dom inte som vi säger? Teori och praktik om att påverka människors levnadsvanor. Partille: Upjohn
Klang Söderqvist, B. (2001). Patientundervisning. Studentlitteratur

Personligen förstår jag inte varför mattillverkarna häller i dubbelt så mycket socker som behövs, smakar det verkligen så mycket godare?
Blir det billigare för dem?

Nä bort med allt onödigt socker.

korvgubbe skrev:
Men redan nu har vi ju höjt skatt på vissa produkter för att de ska täcka de extrakostnader de medför..
Eller du kanske inte har hört talas om Alkohol och tobaksskatt?

rödvin är bra mot åderförkalkning. skatten på rödvin borde sänkas.
:rolleyes:

anja skrev:
Jag må vara ung och dum men inte obildad för det. Kamma dig själv.
Nä men du tog i lite kanske, jag tror de mest menade att de ville få tillverkarna att sluta tillverka mat med onödigt mycket socker i.
Eftersom nu socker leder till ohälsa så vore det ju önskvärt att det fanns nivåer på hur mycket maten innehåller, det är inte alltid lätt att själv förstå hur mycket socker som finns i en viss vara.

anja skrev:
jag har lärt mig att utbildning och upplysning är fel sätt att få patienter att ändra på sitt riskbeteende. det kan snarare ha motsatt effekt och "skrämma" patienterna från vården.

spännande läsning:
Arborelius, E. (1993). Varför gör dom inte som vi säger? Teori och praktik om att påverka människors levnadsvanor. Partille: Upjohn
Klang Söderqvist, B. (2001). Patientundervisning. Studentlitteratur

Jag tror jag har Elisabeths bok hemma så jag ska försöka läsa igenom den ordentligt..

Vänta nu här... Nu får du väl ta och fundera igenom vad du lärt dig. Är du säker på att de inte försökte förklara något i stil med följande för dig:

Utbildning och upplysning kommer i sig inte ändra en persons riskbeteende. Utbildning har ofta liten effekt på en persons beteende eftersom arbetet med att ändra beteendet måste påbörjas och utföras av personen själv....

....däremot kan utbildningen vara en utlösande faktor som får en person att fatta beslutet att ändra sig och bryta ett beteende..

I vissa fall kan däremot utbildning och upplysning få en avskräckande effekt...

men du är väl rätt långt ute och cyklar om du hävdar att upplysningskampanjer och dyl. , där man informerar folk om vad de faktiskt stoppar i sig, skulle leda till att de stoppade i sig mer?!

anja skrev:
rödvin är bra mot åderförkalkning. skatten på rödvin borde sänkas.
:rolleyes:

Den effekten är bara påvisad hos äldre... För oss unga råder tyvär fortfarande rekomendeationen att minimera konsumtionen vad jag har hört..

Mech skrev:
Alltså. Du blir sockerberoende. Det finns ofta väldigt mycket socker i fet mat. 90-talets ondska var fett, 2000-talets socker, tror jag det heter.
Om ingen sagt det i tråden innan.

Utan att ha några som helst fakta på fötterna undrar jag om det beroendet som uppkommer verkligen är i klass med den styrka som nikotinberoende är?

anja skrev:
Jag må vara ung och dum men inte obildad för det. Kamma dig själv.

LIknelsen med stegar och homosexuella signalerade knappast mognad och bildning för om du har den utbildning du försöker påskina så borde du parallellt med ditt kritiska tänkande lärt dig vikten av att vara saklig och inte spåra ur...

I mina ögon skulle du få vara professor men skulle du använda dig av sandlådeargument skulle jag ändå sluta lyssna...

Men här nere började du plötsligt argumentera för din sak, peka på källor och saker som du läst och då blir det plötsligt lättare och mer givande att diskutera.

Bo_jahn skrev:
Utan att ha några som helst fakta på fötterna undrar jag om det beroendet som uppkommer verkligen är i klass med den styrka som nikotinberoende är?
Det kan tydligen var det för en viss grupp mäniskor, de får ett sort sug för att gå och köpa nåt att käka helt enkelt, de kan fasen inte sluta på egen hand.
Coca cola beroende har jag varit, vet inte om det berodde på sockret i den eller koffeinet, men det gick ganska lätt att sluta med när man väl bestämde sig så jag tror det är helt olika för olika personer.
Socker har en påverkan på kroppen och den kanske är mer påtaglig för vissa.

korvgubbe skrev:
....är då inte en skatt på ohälsosamma färdigrätter en snarlik åtgärd som hög skatt på tobak?

Det här med matskatt är intressant. Vem skulle bedöma vad som är ohälsosamt eller inte? Troligtvis skulle det bli andel viktprocent av socker eller något liknande. Men jag tror det blir mycket svårt att beskatta något som är livsnödvändigt på grund av hälsoskäl. Men jag är väl alltför blåögd vad det gäller statens beskattningsiver. :rolleyes:

korvgubbe skrev:
men du är väl rätt långt ute och cyklar om du hävdar att upplysningskampanjer och dyl. , där man informerar folk om vad de faktiskt stoppar i sig, skulle leda till att de stoppade i sig mer?!

inte mer, men inte mindre heller. varför blir du inte ändra-på-livsstilskonsult? du skulle kunna göra underverk.

men nu har jag inte tid att argumentera mer. jag ska luncha med min rika pappa. det blir nog sushi. det blir man inte fet av. :näsblod

Poacher skrev:
Det kan tydligen var det för en viss grupp mäniskor, de får ett sort sug för att gå och köpa nåt att käka helt enkelt, de kan fasen inte sluta på egen hand.
Coca cola beroende har jag varit, vet inte om det berodde på sockret i den eller koffeinet, men det gick ganska lätt att sluta med när man väl bestämde sig så jag tror det är helt olika för olika personer.
Socker har en påverkan på kroppen och den kanske är mer påtaglig för vissa.

Det är ett svårt problem att komma till rätta med det här, det är inte så att man kan sluta äta mat om man vet med sig att man är en sådan som äter några hundra kakor för mycket. Frågan är varför folk är så mycket fetare nu för tiden? Nej, jag tror att andelen som har mat som ett beroende är konstant mot förr, utan snarare att det är folk i allmänhet som rör sig mindre och äter mer.
Så jag tror att utbildning om riktig kost och mer möjligheter till lättilgängliga fritidsaktiviteter är svaret på bra mycket av övervikten faktiskt. De som verkligen är "beroende av mat" tror jag inte vi kommer åt, lika lite som vi kommer åt alkoholister.

Bo_jahn skrev:
Det är ett svårt problem att komma till rätta med det här, det är inte så att man kan sluta äta mat om man vet med sig att man är en sådan som äter några hundra kakor för mycket. Frågan är varför folk är så mycket fetare nu för tiden? Nej, jag tror att andelen som har mat som ett beroende är konstant mot förr, utan snarare att det är folk i allmänhet som rör sig mindre och äter mer.
Så jag tror att utbildning om riktig kost och mer möjligheter till lättilgängliga fritidsaktiviteter är svaret på bra mycket av övervikten faktiskt. De som verkligen är "beroende av mat" tror jag inte vi kommer åt, lika lite som vi kommer åt alkoholister.
Sant, men jag förstår ändå inte VARFÖR tillverkarna har i sånna mängder socker när det inte behövs.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!