Rik och smal, fattig och tjock

* Mer gymnastik för skolelever

Vi kan ha mer gymnastik men gymnastik borde inte betygsättas och då skulle ingen komma på någon lektion

* Mer utbildning i kost för skolbarn

Funkar

* Fettskatt på färdigmat så de sunda alternativen blir billigare än de onyttiga

Staten ska ge fan i vad jag äter

* Krav på s´nabbmatsrestauranger att ha minst 20% "nyttiga" menyalternativ..

Staten ska ge fan i vad jag vill ha för meny i min restaurang

* Folkbildningssattsningar så föräldrar slutar mata barnen med socker å fett

Funkar

* Fetstora närinsginnehållsdeklarationer på alla livsmedel där öven sockervarianter deklareras..

Funkar

McB skrev:
Att det försöker påskinnas att barn till fattigare föräldrar är mer överviktiga för att deras föräldrar är just fattiga.

Men som jag ser det så tyckte jag att det sambandet var ganska klart bevisat.
Barn som lever i fattiga familjer är fetare än barn i rika familjer...

Frågan är väl snarare vad det beror på!?

Varför är fattiga barn fetare än rika barn?

Vad är då den bakomliggande orsaken om det inte har något att göra med pengarna?!
....jag menar.. det borde ju vara enkelt.. Köp mindre mat så blir ungarna inte så feta och man får dessutom mer pengar över som fattig! ...eller hur var det nu!?

McB skrev:
Att det försöker påskinnas att barn till fattigare föräldrar är mer överviktiga för att deras föräldrar är just fattiga.

Det är väl iofs inte någon häpnadsväckande slutsats? Det ena ger lixom det andra.

Som lite lagom skandalös litteratur kan rekommenderas Fast Food nation. Lite oförsiktig med siffror emellanåt, men på det stora hela en rätt fin överblick över snabbmat och dess konsekvenser.

Edit; Nu blev jag hungrig.... Kanske skulle klämma en burgare på vägen hem sedan!

korvgubbe skrev:
Men som jag ser det så tyckte jag att det sambandet var ganska klart bevisat.
Barn som lever i fattiga familjer är fetare än barn i rika familjer...

Frågan är väl snarare vad det beror på!?

Varför är fattiga barn fetare än rika barn?

Vad är då den bakomliggande orsaken om det inte har något att göra med pengarna?!
....jag menar.. det borde ju vara enkelt.. Köp mindre mat så blir ungarna inte så feta och man får dessutom mer pengar över som fattig! ...eller hur var det nu!?

Jadu... :va

korvgubbe skrev:

dom kanske inte får nå mat hemma så då vräker dom i sig ett gigantiskt mål mat i skolan istället.

När jag fick ont i benhinnorna traskade jag iväg och köpte ett par nya skor. 1 100 kr kostade de. När det blev kallt om benen traskade jag iväg och köpte ett par nya träningsbrallor. 700 kostade de. När jag märkte att träningsbrallorna fladdrade när jag sprang traskade jag iväg och köpte ett par joggingtights. 400 kr kostade de. När jag fick ont i hälsenan traskade jag iväg och köpte ett hemgym. ett par tusen kostade det begagnat. Det var tungt att traska hem med. När jag märkte att jag blev svettig köpte jag en bunt funkismaterialtröjor. ett par hudnra styck kostade de. När jag märkte att jag blev svettig om fötterna traskade jag iväg och köpte en bunt funkismaterialstrumpor. En hundring paret kostade de. När jag ska springa en lite ängre distans på söndagarna traskar jag iväg till en motionsanläggning. 40 spänn kostar det att duscha och basta där.

Det är dyrt att traska men man blir slank och stark av det.

Det är nog en klassfråga, men det hindrar ju inte barnen från att ifrågasätta sina föräldrars levnadssätt och sin egen hälsa.

Under min tid på Burger King såg jag många skrämmande exempel där även spädbarn fick pommes intryckt i huvet mm mm.

Om man tror att man tränar o har sig men ändån aldrig går ner i vikt så kan man ju gå till biblioteket o läsa sig till lite infon, man kan fråga här på detta forumet(som så många andra) och sen bli vidareskickad till mer rätt firum o fråga där.

Det finns så oehört mycket information om hur man ska undvika socker och promenera o styrketräna eller bara äta nyttigare att latheten är det enda som sätter stopp numera.
Det är då man är riktigt dum i huvet när man väljer att sitta hemma o ge upp än att ta tag i det själv - som en vuxen person.

Min kompis köpte en bil av en familj från turkiet och ALLA var enorma i familjen. Kompisen och jag blev bjudna på mat och frun serverade givetvis men satan med mat de hade. De ville kanske visa att de hade det gott ställt men barnen tryckte i sig kyckling, pommes, såser, läsk o ALLT.
När de blir vuxna kommer de ha enorma svårigheter med att ta tag i sin fetma(de redan nu led av) och sen sitter de där med diabetes o värk i hela kroppen....
Den familjen klassade jag som rik iaf...... Så om det definitivt är en klassfråga kan jag inte svara på. Däremot är det nog definitivt en kunskapsfråga.

Mavve skrev:
... men det hindrar ju inte barnen från att ifrågasätta sina föräldrars levnadssätt och sin egen hälsa.

..............

Däremot är det nog definitivt en kunskapsfråga.

Jag tror kunskap är extremt viktigt.. Problemet är väl kanske att de som borde utbildas, föräldrarna, är de som är svårast att nå¨..

Däremot tror jag det är svårt att få barn att ifrågasätta sina fördäldrar.. Det har lite med det där "barn-förälderbandet" som de flesta har... Barn har väl av en underlig anledning en tendens att se mor och far som förebild, gud, kung, hjälte och livlina...

Mavve skrev:
Under min tid på Burger King

Fan Mavve!
Du har verkligen varit en djävulens hantlangare. Inte nog med att du med ett leende försett små tjockisar med tonvis med pommes och burgare... Du har väl dessutom, om jag inte fattat fel, förfört små barn med en käck melodi och lurat i dem glass, späckade med socker och grädde! Körde du inte glassbil ett tag?

Hur sover en sån som du om nätterna? :tungan :rofl

dom flesta vet att man kan bli överviktig och drabbas av sjukdomar (diabetes, högt blodtryck, ischemiska hjärtsjukdomar, hjärtsvikt, njursvikt...) i onödan om man äter och lever fel. utbildning hjälper alltså inte. varenda rökare fortsätter att röka trots att han eller hon vet att det är farligt. utbildning är pengar i sjön.

och fett-och-sockerskatt är ingen lösning. jag vill inte betala mer för att jag vill unna mig något. jag vill inte att nån ska lägga sig i vad jag äter. det vill väl ingen? lite sovjet-varning är det allt.

aterosklerosprocessen har bara börjat. håll i hatten.

Bingo skrev:
När jag märkte att träningsbrallorna fladdrade när jag sprang traskade jag iväg och köpte ett par joggingtights.

Det där var mer info än jag behövde.

[Ser Bingo framför sig, springandes, flåsandes, drypandes av svett, iförd joggingtights...] :D

anja skrev:

Ja, folk ska väl få äta vad de vill.. Man ska inte beghöva betala extra för lite fett..
Men samtidigt vill inte jag betala massa skatt för att en massa tjockisar blir åderförkalkade, får ledsjukdomar, diabetes..

Hur ska vi då komma åt problemet?

Du vill inte att färdigmat ska skattas extra om den är onyttig...
Men vill du betala en massa extra skatt för att en majoritet av befolkningen äter det som deras stenåldersinstinkter lurar dem är gott?
...Det är ju dina och mina skattepengar som får finansiera de sjukdommar som fetman för med sig.. kostnader som kommer överstiga de som rökningen och alkoholen medför..

abstruse skrev:
Det där var mer info än jag behövde.

[Ser Bingo framför sig, springandes, flåsandes, drypandes av svett, iförd joggingtights...] :D
Varför tror du jag springer efter mörkrets inbrott :D

anja skrev:
dom flesta vet att man kan bli överviktig och drabbas av sjukdomar (diabetes, högt blodtryck, ischemiska hjärtsjukdomar, hjärtsvikt, njursvikt...) i onödan om man äter och lever fel. utbildning hjälper alltså inte. varenda rökare fortsätter att röka trots att han eller hon vet att det är farligt. utbildning är pengar i sjön.

och fett-och-sockerskatt är ingen lösning. jag vill inte betala mer för att jag vill unna mig något. jag vill inte att nån ska lägga sig i vad jag äter. det vill väl ingen? lite sovjet-varning är det allt.

Du menar uppgivet att det är kört?

Visst är det en klassfråga delvis, precis som tandstatus. Titta på USA. Det är inte direkt socialgrupp 1A som kommer att implodera av övervikt och ev. knäcka sjukvårdssystemet i olika följdsjukdomar. Snabbmaten finns överallt och den är billig. Taco-Bell, Coca-Cola och KFC sponsrar hela skolmaten i hela countys och McDonalds är det företag som äger flest privata daghem i världen.

I Sverige kan ju se samma tendenser. Utbildning och information är nyckeln tror jag men det måste får ta tid eftersom vi snackar major attitydförändring. Sen handlar det också om att ge barn och ungdomar en mer meningsfull fritid. Återinför gymnastiken i skolan och reformera skolmaten. Att straffa snabbmatsproducenterna, någon slags fettskatt, är jag skeptisk till, det låter som om det skulle kunna bli enormt godtyckligt. Sen har ju föräldrarna ett enormt ansvar såklart. Äter de skitmat så är det ju inte så konstigt att barnen bli sockerjunkies. Känner en familj med 3 barn som drar 3 kilo O-boy och 5 liter Cola i veckan.... :kocko...fattar inte hur man som förälder kan utsätta sina barn för sånt?

Last edited:
t-rex skrev:
Du menar uppgivet att det är kört?

Skatter och förbud såg hon som Sovjetfasoner...
utbildning brydde sig ingen om..

...Då undrar jag bara hur vi ska komma till rätta med problemet och det faktum att folk faktiskt håller på att äta ihjäl sig och äter hål i skattebetalarnas plånböcker med tanke på hur mycket tjockisarna kommer kosta när de blir åderförkalkade och sjuka...

Hrm.. Man kanske kunde låta folk ange BMI i deklarationen... Alla som ligger betydligt över norm får betala en högre skatt..

McB skrev:
Nä, fattigdom i sig gör ingen fet. Det är inte det som hävdas. Men det är något som gör att människor som är fattiga är fetare än människor som är rika. Om inkomst inte hade spelat någon roll så hade sambandet mellan fattigdom och hälsa/fetma heller inte funnits.

förhållandet kan iofs ha någon bakomliggande förklaring, som att fattiga är lata och dumma t ex och att det är deras lättja och enfald som gjort dem både fattiga och feta. Jag tror inte att det är så. Om man varje månad har problem med att betala hyran och varje dag bekymrar sig för pengar så är nog åtta km backlöpning inte det man främst längtar efter. Och ett par joggingskor inte det första man knatar iväg och köper när barnbidraget dimper ner i brevlådan.

Fattigdom, långvarig arbetslöshet och oförmåga att försörja sig själv är ett tungt problemkomplex som påverkar människors liv på ett fundamentalt sätt.

Edit: skriver som en analfabet...

Last edited:
abstruse skrev:
Det är behjärtansvärt av dig att du vurmar för de med svagt hjärta. :D
Haha! Sån är jag. Och det står jag för :D

korvgubbe skrev:
Fan Mavve!
Du har verkligen varit en djävulens hantlangare. Inte nog med att du med ett leende försett små tjockisar med tonvis med pommes och burgare... Du har väl dessutom, om jag inte fattat fel, förfört små barn med en käck melodi och lurat i dem glass, späckade med socker och grädde! Körde du inte glassbil ett tag?

Hur sover en sån som du om nätterna? :tungan :rofl

Så länge jag får lön minst en gång i månaden skiter jag i om nått fetto inte klarar av frestelsen av min melodi haha.
När föräldrar köpte äcklig mat till deras spädbarn fick de inte ett leende :tungan

Du ska bara veta vad jag jobbar med nu :lol

Jag sover aldrig mer nu för tiden.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey