korvgubbe skrev:
Jag tyckte jag gjorde det ganska klart att jag pratade om fetma och övervikt som problem... Och pekade även på att Rinkeby som exempel har 5-dubbelt så många överviktiga barn som Djursholm...
Acrid skrev:
Och då säger du att det beror på fattigdom? Ja jo så kan man ju se det....är det bara 50 åriga män som bor i Rinkeby då eller? Mig veterligen så bor där många ensamma mödrar med barn.
Du länkar till en notis publicerad i Sydsv om en studie angående detta. Sedan när jag kritiserar den och säger att den inte är reprentativ för svenska befolkningen så har jag fel? När den enbart har kollat på män i 50 års åldern?
Jag antar att felet ligger hos tidningen?! "Risken att dö i hjärt-kärlsjukdom är dubbelt så stor för lågutbildade arbetare som för högre tjänstemän. " Det kan tolkas att gälla en hel befolkning och inte enbart män. Så då har jag väl misstolkat syftet med studien iom att det stod så, då jag inte läst studien i sin helhet.
Sedan säger du att du har pekat på att Rinkeby har många gnger fler överviktiga barn som Djursholm...och du vill då ha det till att dom är fattigare i Rinkeby, eller?
I mitt svar hänvisar jag då till din tidigare länkade notis...Som då faller ytterliggare i sin validibilitet. (Enligt mitt tidigare sätt att tolka syftet!)
korvgubbe skrev:
Är du full? Jag kommer inte på någon annan förklaring till ditt svamlande?!
Du har ingen poäng, inga argument, påstår inget och är helt enkelt bara ute och cyklar?!
Vad vill du ha sagt?
Ska vi prata om äpplen eller päron för vi kan tyvär inte jämnföra dem med varandra?
Ja varför ska man vara kritisk...
Det jag vill ha sagt är att ville du diskutera övervikt osv bland män i 50 år åldern så skapa ett ämne om det. Använd inte studier som inte täcker hela området.
En viss procent av det jag har skrivit är inte allvarligt menat alls

Så ja tyvärr så får jag säga att jag driver med er.
korvgubbe skrev:
Så du anser att t.ex. alla enkätresultat från enkäter som skickas till färre än 50.000 personer skall anses ovetenskapliga!?
Ja. Och den åsikten har inget att göra med om det är mer eller mindre än 50 000 personer. Utan har med svarens äkthet att göra. Samt hur det sammanställs och hur arbetet med resultaten görs samt hur de sedan redovisas.
korvgubbe skrev:
Det den jämnför är väl Män mot andra män och hur skulle du vilja göra för att mätresultatet ska bli rättvisande?.....Tes:
Lågutbildade män dör oftare i Hjärt/kärlsjukdommar än högutbildade
Som sagt jag har inte läst studien, utan enbart den där notisen. Och jag medger att jag fick en helt annan bild av studien genom den än vad du skrev ovan. Jag antar att du har läst studien i sin helhet? För annars kan du inte säga att tesen är så som du har skrivit.
"Hjärt-kärlsjukdom är en klassfråga
14 februari 2005
Av: TT
Risken att dö i hjärt-kärlsjukdom är dubbelt så stor för lågutbildade arbetare som för högre tjänstemän. "
I mina ögon ser det ut som att hjärt-kärlsjukdom är en klassfråga. Punkt. Alltså gäller det för alla. I den meningen som där följer står det inget om att det inte skulle gälla alla. Alltså ingen betoning alls på att det enbart handlar om män.
Antingen har tidningen tolkat studien fel, och drar allmängiltiga slutsatser; felaktigt då dessa enligt studien? då enbart gäller män. Eller så är det så att du hävdar att det enbart gäller män fast studien säger att det gäller alla, även fast den enbart har utförts på män. Jo sådana "vetenskapliga tabbar" begås ständigt.
Chris Ash skrev:
Nä de senaste 40 åren är ju helt ointressanta när man ska bilda sig en uppfattning. Det bästa hade varit om man gick 2-300 år tillbaka i tiden eftersom förutsättningarna alltid har varit exakt som de varit 1970-nu.
Visst är dom ointressanta om man inte studerar
hela befolkningen. Men anser du att Sveriges befolkning enbart består av män antingen dom får sin lön som arbetare eller tjänstemän så..ja då kan ja förstå om du tycker det är intressant.