Rik och smal, fattig och tjock

En tanke slog mig nyss när jag kolla på nyheterna - varför är en person som Göran persson fet? Han är inte kraftig och inte storväxt, han är fet!

Är han pantad i huvet och fattig? :D

Mavve skrev:
En tanke slog mig nyss när jag kolla på nyheterna - varför är en person som Göran persson fet? Han är inte kraftig och inte storväxt, han är fet!

Är han pantad i huvet och fattig? :D

Troligen det förstnämnda.. sedan vet väl alla att alkohol innehåller en massa kalorier och han är ju tillsammans med spritmonopolets överstekucku!

korvgubbe skrev:

"Risken att dö i hjärt-kärlsjukdom är dubbelt så stor för lågutbildade arbetare som för högre tjänstemän.
Det visar en studie på 49 323 svenska män som har följts från början av 1960-talet och fram till nutid. "

Svenska män under en 40 årig period. Ja jo ...det är säkert representativt... :rolleyes: Med tanke på att man valt enbart män från ett enda land, under en i sammanhanget förhållandevis kort period. Finfina resultat...

"Risken för hjärt-kärlsjukdom ökar med felaktiga matvanor, rökning, kraftig alkoholkonsumtion och övervikt - faktorer som är vanligare bland arbetare än bland tjänstemän enligt studien."

Vanligare hos arbetare i ett I-land (Sverige) än hos tjänstemän i det samma. Att det skulle vara någon allomfattande teori med visade resultat , att så här är det, det köper jag inte.

// En sådan här studie anser jag relativt ointressant då den inte tar hänsyn till det "västerländska" levernet, stressen och allt som där följer. Den är icke representativ. Det går inte bara o kolla på en del av kakan och säga att en kaka ser ut så här, när man inte studerat hela kakan.

Acrid skrev:
// En sådan här studie anser jag relativt ointressant då den inte tar hänsyn till det "västerländska" levernet, stressen och allt som där följer. Den är icke representativ. Det går inte bara o kolla på en del av kakan och säga att en kaka ser ut så här, när man inte studerat hela kakan.
Du har nog rätt. Det kan förhålla sig på ett annat sätt i somalia.

Bingo skrev:
Du har nog rätt. Det kan förhålla sig på ett annat sätt i somalia.

Vilken krossande klarsynthet du besitter. :tungan

Edit: För övrigt så är det väl kanske uppenbart (igen :gnissla ) att vi inte behöver mer bevis...utan konkreta åtgärder.

Det är skillnad på sjukvård och hälsofrämjande. Visst kan man försöka komma åt "ohälsan" med en hammare när man egentligen behöver skruvmejsel...

Last edited:
Acrid skrev:
Svenska män under en 40 årig period. Ja jo ...det är säkert representativt... :rolleyes: Med tanke på att man valt enbart män från ett enda land, under en i sammanhanget förhållandevis kort period. Finfina resultat...

Jag hoppas du skojar!?

Acrid skrev:
Varför skulle jag? :rolleyes:

Vi har väl olika preferencer helt enkelt.

Har diskussionen eller studien någonstans utgett sig för att göra anspråk på någon global, universell kunskap?!
Det är väl ändå Sverige som diskuteras och då torde väl den undersökningen i allra högsta grad vara relevenat!?

...eller har jag helt missat något i din argumentation?!

korvgubbe skrev:
Har diskussionen eller studien någonstans utgett sig för att göra anspråk på någon global, universell kunskap?!
Det är väl ändå Sverige som diskuteras och då torde väl den undersökningen i allra högsta grad vara relevenat!?

...eller har jag helt missat något i din argumentation?!

I studien är det Sverige som är intressemålet, ja.

Jag trodde diskussionen handlade om rik och smal, fattig och tjock generellt sett. Men om du nu ville diskutera enbart i Sverige så kanske du skulle skrivit det i första inlägget? Så vi andra vet var vi ska dra gränserna.

Mitt synfält består inte enbart av Sverige.

Sedan är studien inte representativ för svenska befolkningen då den har gjorts på enbart svenska män under en period på 40 år. :rolleyes:

Last edited:
Acrid skrev:
I studien är det Sverige som är intressemålet, ja.

Jag trodde diskussionen handlade om rik och smal, fattig och tjock generellt sett. Men om du nu ville diskutera enbart i Sverige så kanske du skulle skrivit det i första inlägget? Så vi andra vet var vi ska dra gränserna.

Mitt synfält består inte enbart av Sverige.

NJae, självklart kan man se det så.. Men det hela blir lite absurt om man tror att det ska gå att diskutera fetma och övervikt i relation till fattigdom och peka på att stor del av världens befolkning svälter ihjäl..

Jag tyckte jag gjorde det ganska klart att jag pratade om fetma och övervikt som problem... Och pekade även på att Rinkeby som exempel har 5-dubbelt så många överviktiga barn som Djursholm...

...Att då säga att fattigdom inte leder till övervikt för att de flesta fattiga i världen snarar svälter ihjäl blir ju lite löjeväckande...

Last edited:
korvgubbe skrev:
Jag tyckte jag gjorde det ganska klart att jag pratade om fetma och övervikt som problem... Och pekade även på att Rinkeby som exempel har 5-dubbelt så många överviktiga barn som Djursholm...

Och då säger du att det beror på fattigdom? Ja jo så kan man ju se det....är det bara 50 åriga män som bor i Rinkeby då eller? Mig veterligen så bor där många ensamma mödrar med barn.

...Att då säga att fattigdom inte leder till övervikt för att de flesta fattiga i världen snarar svälter ihjäl blir ju lite löjeväckande...

Vem säger att det är fattigdomen som är orsaken? Köper man den förklaringen så är det ett extremt ytligt erkännande av fetmans problematik.

Jag tror jag ska sälja allt jag äger, flytta till Indonesien, hoppas att jag inte dör i inbördeskonflikterna som äger rum där, och på något sätt bli man med arbetarbakgrund samt försöka skaffa mig ytterliggare 30 år på nacken.

/Frxtn så har jag förklaringen till varför det finns tjocka rika personer....Dom har ärvt skiten....alltså har dom ingen utbildning, annars hade dom varit smala. :3freak

Acrid skrev:
är det bara 50 åriga män som bor i Rinkeby då eller?

Vem säger att det är fattigdomen som är orsaken?

Är du full? Jag kommer inte på någon annan förklaring till ditt svamlande?!
Du har ingen poäng, inga argument, påstår inget och är helt enkelt bara ute och cyklar?!

Vad vill du ha sagt?

Ska vi prata om äpplen eller päron för vi kan tyvär inte jämnföra dem med varandra?

Acrid skrev:
Sedan är studien inte representativ för svenska befolkningen då den har gjorts på enbart svenska män under en period på 40 år. :rolleyes:

Hrm.. Driver du med oss eller vad är det du har för dig?

Tes:
Lågutbildade män dör oftare i Hjärt/kärlsjukdommar än högutbildade
Undersökningsmetod:
Se på sjukdomsfrekvens bland 49 tusen män under en 40 års period

Är inte denna metod och mätning representativ?
Vad åt du till middag? Knark?

Har du ägnat dig åt vetenskapliga studier?
Så du anser att t.ex. alla enkätresultat från enkäter som skickas till färre än 50.000 personer skall anses ovetenskapliga!?

EDIT1:
Studien hävdar väl heller inte att den kan påvisa några sammband bland spädbarns dödlighet? Eller kvinnors? Eller Astronauters?

Det den jämnför är väl Män mot andra män och hur skulle du vilja göra för att mätresultatet ska bli rättvisande? Jämnföra 12åriga engelska flickor med medelålders svenska män som jobbar som rörmockare i två veckor?

Last edited:
Acrid skrev:

Nä de senaste 40 åren är ju helt ointressanta när man ska bilda sig en uppfattning. Det bästa hade varit om man gick 2-300 år tillbaka i tiden eftersom förutsättningarna alltid har varit exakt som de varit 1970-nu.
:lol

Trango_B skrev:
Verkligen. Här kan vi snacka om låg reabilitet och kausalitet.
Rent utsagt pinsamt låg externvaliditet :mad:
Intersubjektiviteten verkar också begränsad.

korvgubbe skrev:

Acrid skrev:
Och då säger du att det beror på fattigdom? Ja jo så kan man ju se det....är det bara 50 åriga män som bor i Rinkeby då eller? Mig veterligen så bor där många ensamma mödrar med barn.

Du länkar till en notis publicerad i Sydsv om en studie angående detta. Sedan när jag kritiserar den och säger att den inte är reprentativ för svenska befolkningen så har jag fel? När den enbart har kollat på män i 50 års åldern?

Jag antar att felet ligger hos tidningen?! "Risken att dö i hjärt-kärlsjukdom är dubbelt så stor för lågutbildade arbetare som för högre tjänstemän. " Det kan tolkas att gälla en hel befolkning och inte enbart män. Så då har jag väl misstolkat syftet med studien iom att det stod så, då jag inte läst studien i sin helhet.

Sedan säger du att du har pekat på att Rinkeby har många gnger fler överviktiga barn som Djursholm...och du vill då ha det till att dom är fattigare i Rinkeby, eller?

I mitt svar hänvisar jag då till din tidigare länkade notis...Som då faller ytterliggare i sin validibilitet. (Enligt mitt tidigare sätt att tolka syftet!)

korvgubbe skrev:
Är du full? Jag kommer inte på någon annan förklaring till ditt svamlande?!
Du har ingen poäng, inga argument, påstår inget och är helt enkelt bara ute och cyklar?!

Vad vill du ha sagt?

Ska vi prata om äpplen eller päron för vi kan tyvär inte jämnföra dem med varandra?

Ja varför ska man vara kritisk...

Det jag vill ha sagt är att ville du diskutera övervikt osv bland män i 50 år åldern så skapa ett ämne om det. Använd inte studier som inte täcker hela området.

En viss procent av det jag har skrivit är inte allvarligt menat alls :D Så ja tyvärr så får jag säga att jag driver med er.

korvgubbe skrev:
Så du anser att t.ex. alla enkätresultat från enkäter som skickas till färre än 50.000 personer skall anses ovetenskapliga!?

Ja. Och den åsikten har inget att göra med om det är mer eller mindre än 50 000 personer. Utan har med svarens äkthet att göra. Samt hur det sammanställs och hur arbetet med resultaten görs samt hur de sedan redovisas.

korvgubbe skrev:
Det den jämnför är väl Män mot andra män och hur skulle du vilja göra för att mätresultatet ska bli rättvisande?.....Tes:
Lågutbildade män dör oftare i Hjärt/kärlsjukdommar än högutbildade

Som sagt jag har inte läst studien, utan enbart den där notisen. Och jag medger att jag fick en helt annan bild av studien genom den än vad du skrev ovan. Jag antar att du har läst studien i sin helhet? För annars kan du inte säga att tesen är så som du har skrivit.

"Hjärt-kärlsjukdom är en klassfråga
14 februari 2005
Av: TT

Risken att dö i hjärt-kärlsjukdom är dubbelt så stor för lågutbildade arbetare som för högre tjänstemän. "

I mina ögon ser det ut som att hjärt-kärlsjukdom är en klassfråga. Punkt. Alltså gäller det för alla. I den meningen som där följer står det inget om att det inte skulle gälla alla. Alltså ingen betoning alls på att det enbart handlar om män.

Antingen har tidningen tolkat studien fel, och drar allmängiltiga slutsatser; felaktigt då dessa enligt studien? då enbart gäller män. Eller så är det så att du hävdar att det enbart gäller män fast studien säger att det gäller alla, även fast den enbart har utförts på män. Jo sådana "vetenskapliga tabbar" begås ständigt.

Chris Ash skrev:
Nä de senaste 40 åren är ju helt ointressanta när man ska bilda sig en uppfattning. Det bästa hade varit om man gick 2-300 år tillbaka i tiden eftersom förutsättningarna alltid har varit exakt som de varit 1970-nu.

Visst är dom ointressanta om man inte studerar hela befolkningen. Men anser du att Sveriges befolkning enbart består av män antingen dom får sin lön som arbetare eller tjänstemän så..ja då kan ja förstå om du tycker det är intressant.

Acrid skrev:
Visst är dom ointressanta om man inte studerar hela befolkningen. Men anser du att Sveriges befolkning enbart består av män antingen dom får sin lön som arbetare eller tjänstemän så..ja då kan ja förstå om du tycker det är intressant.

Varför är det ointressant? Att man inte får en representativ bild av hela världsbefolkningen är uppenbart. Mindre uppenbart varför det är fullständigt ointressant.

Vari ligger mysteriet? Fattiga personer har mindre resurser till att köpa nyttig mat och för att motionera. Nyttig mat ÄR dyrare än onyttig. Att motionera kostar pengar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT