Bo_jahn skrev:Det här med matskatt är intressant. Vem skulle bedöma vad som är ohälsosamt eller inte? Troligtvis skulle det bli andel viktprocent av socker eller något liknande. Men jag tror det blir mycket svårt att beskatta något som är livsnödvändigt på grund av hälsoskäl. Men jag är väl alltför blåögd vad det gäller statens beskattningsiver.![]()
Jag är som sagt varken för eller mot utan försöker bara diskutera möjliga alternativ utan att låta reptilhjärnan förkasta alla beslut som luktar förmynderi utan att ens ha lyssnat på dem...
"Fettskatt" som jag tänker på den skulle endast gälla färdigmat.. Alltså färdiga måltider oftast i fryst format. "LAsagne", fryspizza, "krögarbiff med grönsaker och potatis", "lövbit med kroketter och bearnaisse"...
...Alltså, ALDRIG skatt på råvaror eller restaurangmat...
Det finns ganska tydliga ramar för vad som är "sunt". Max 30% energiprocent av en måltids näringsinnehåll bör komma från fett. Förädlat socker är heller inte särskillt nyttigt.. Jag är ingen expert men sådana finns det mängder av..
I mina tankar skulle skatten då säga att:
Färdigrätten X som har 40 energiprocent fett blir 5 spänn dyrare en samma rätt med 20 energiprocent från fett..
....många väljer då den med mer balanserad sammansättning för att det blir billigare...
.........Så istället för att konkurera med att göra mat god med fett och socker får man konkurensfördelar genom priset om maten är sund... När alla gör sund billig mat så kommer tillverkarna återigen kämpa för att dessutom göra den godaste sunda billiga maten...
......det är som sagt bara ett exempel som jag inte tagit ställning till..
Vill folk tillaga gräddsås hemma så ska de självklart göra det. Råvaror skall ALDRIG straffskattas... Inte heller restaurangbesök..
....jag har än så länge bara funderat på tanken att frysta färdigrätter som trots allt är väldefinirade näringsmässigt kan beskattas efter hur balansen är..
"Nisses Lasagne" och "Karins Lasagne"... den ena är nyttigare och blir billigare, den andra flottig och blir dyrare...
kunden väljer oftast den billigare och plötsligt är "sundhet" en konkurensfördel och på en kort tid lär de flesta tillverkare ha roddat om recepten i sina färdigrätter för att kunna hävda sig prismässigt....