Rik och smal, fattig och tjock

korvgubbe skrev:
Mig veterligen lade jag in en rad olika artiklar i ämnet där den om männen var en av dem.
Jag har väl aladrig utgett mig för att ha gjort en global eller ens nationell studie. Jag påvisar en rätt tydlig tendens:
"Fattiga drabbas oftare av ohälsa till följd av övervikt"

Därefter visade jag en rad artiklar som stödjer detta påstående.

Varför jag reagerade var pga att du citerade mitt inlägg när du la in den där studien om män. Då gav jag bara mina synpunkter på den studien. Då jag hellre hade sett en mer omfattande studie, men visst är det ett bra sätt då man har värnpliktens resultaten att tillgå.

Återigen för att visa att jag inte direkt säger emot dig utan snarare notisen...När jag läste den fick jag en uppfattningen om själva studien. Därför reagerade jag även mot att använda en sådan artikel...men i förlängningen leder det bara till hårklyveri att gå djupare in på detta. (Har varit för länge inom akademiska väggar så jag inte längre kan skriva så folk förstår... :rolleyes: )

Nej, "barnen i Rinkeby"är självklart inte synonymt med "alla fattiga barn" och "en studie på 49000 män" kan aldrig uttrycka universums samlade kunskap om mäniskors övervikt...
.....men för att exemplifiera en tendens tycker jag ändå att artiklarna fyller sitt syfte.

...Läste igenom Rinkebydelen igen...och det blev knasigt där...uppenbarligen. (Jag skolkade från den lektionen som samhället gav i att vara perfekt. :rolleyes: )

Ja visst, tendenser kan man se.

...och för att då inte så ensidigt bara peka på en studie om män visade jag på en annan studie som var inriktad på barn. Pojkar och flickor, inte tanter elelr gubbar...
Denna studie pekade igen på samma tendens:
5% av barnen i ett rikt område var överviktiga. 29% av barnen i samma ålder i ett resurssvagt område var överviktiga...

....Hävdar du fortfarande att:
"man minsann inte har kött på benen att ens påvisa en tendens eftersom 50.000 män och en studie på barn i kombination knappast är representativ för all världens befolkning eller ens svenskar"... så känns det som att vi är inne på hårklyverier...

Ok, jag läste inte varje artikel du länkade till.

Sedan är det högst olyckligt att du använder dig av "........" för att påvisa något jag skulle ha skrivit. Och det där har jag inte sagt, det är en sorts sammanfattande citat av dig.

En mer allmän siffra på förhållandet fattig rik som Acrid efterfrågade hittade jag här:

Tack det var ju trevligt...även fast jag aldrig efterfrågat ngt sådant. Jag har inte ens sagt att jag inte skulle sälla mig till den skara som tror att det finns ett samband övervikt- fattig. Jag har bara diskuterat...kanske lite för provocerande...

För övrigt...inför (raff./tillsatt)sockerskatt!

juha01 skrev:
Väldens problem löser man inte med att sluta äta socker...(lite ot men, dom största konsumenterna i usa av lightcola är kraftigt överviktiga) Det enda stora problemet är att vi förbrukar mindre än vad vi stoppar i oss.
jo men det kräver ju isf att du äter mer av det nyttiga än av det onyttiga.
Om vi ponerar att jag byter allt billigt fett och socker mot nyttigare alternativ, inte fasen blir jag fetare iaf.

Chris Ash skrev:
Varför är det ointressant? Att man inte får en representativ bild av hela världsbefolkningen är uppenbart. Mindre uppenbart varför det är fullständigt ointressant.

Jag anser det vara ointressant i jämförelse med en studie som hade tagit upp kvinnor, män samt barn- och ungdom. Det är min högst personliga åsikt.

Världsbefolkningen? Nej men svenska befolkningen.

Fullständigt ointressant, nej, men ointressant, då jag hellre hade sett en bredare studie. Återigen min personliga åsikt.

Varför? Jo för att män drabbas oftare av hjärt- och kärlsjukdomar jämfört med kvinnor. Jag har inte läst hela studien. Vet inte om dom har någon kontrollgrupp. Har dom det så vore det intressant om den består av män eller kvinnor...samt att få höra varför dom valt antingen det ena eller det andra.

/Hårklyveri av en notis på en studie.

Dom flesta VET att det är onyttigt att konsumera för mycket av för fet och onyttig mat, även att socker i mängder inte är bra. Det är latheten som bedrar visheten.

Dagens lättillgänglighet till allt sån "skitmat" är oxå en bidragande orsak...samt att barn idag, hellre sitter framför en dator eller ett TV-spel än är ute och leker.

När jag va liten (jag är född -70) så fick jag dricka läsk bara några ggr. per år och hamburgare och pizza var lika sällan på menyn. Man var alltid ute o lekte. Hoppade hopprep och twist, lekte kull, och jag cyklade eller gick dit jag skulle.

Alltså ett naturligt sätt för kroppen att göra av med den energin som jag fick i mig. Vi har kommit ifrån det naturliga som människan är byggd för. d.v.s rörelse.

Det behöver inte kosta en massa pengar att röra på sin feta kropp. Och det är billigare att äta havregrynsgröt än att käka på McD.

Det har faktiskt lite med vilja att göra om man blir en tjockis eller inte. Sen finns det självklart ärftliga faktorer och till viss mån sjudommar som gör att folk ökar i vikt. MEN man blir inte tjock av att äta så mycket som kroppen behöver och gör av med.

Det är hälsosammare att ta en kvällspromenad än att sitta och glo på dåliga dokusåpor. :rolleyes: Men hur många väljer promenaden framför TV:n???

//MH

Last edited:
Jag lever på hamburgare och pizza, och är blond. Dessutom dricker jag sprit så ofta jag kan. Alltså är jag dum i huvudet?

Mattias skrev:
Jag är tjock, outbildad och uppväxt i Rinkeby. Dra era slutsatser.
Du har skitmycket pengar på banken?

abstruse skrev:
Den har jag i nallen... :tuttar :tungan

Hrm.. om du talar högt om att du laddat hem något från jamba här på SH lär du bli lynchad... hehe

Min chef blev f.ö. överlycklig när jag ordnade fram videon till honom! :rofl När jag kom in till kontoret i morse satt han på sitt rum och kikade på den och visade den för en av våra ekonomer...

korvgubbe skrev:
Hrm.. om du talar högt om att du laddat hem något från jamba här på SH lär du bli lynchad... hehe

Min chef blev f.ö. överlycklig när jag ordnade fram videon till honom! :rofl När jag kom in till kontoret i morse satt han på sitt rum och kikade på den och visade den för en av våra ekonomer...

Nope, har bara den som ringsignal i nallen, videon har jag på datorn... :rolleyes:

Skulle f ö aldrig falla mig in att köpa ringsignaler etc, det är ju sådant man har bluetooth i burken och nallen till. :)

abstruse skrev:
Nope, har bara den som ringsignal i nallen, videon har jag på datorn... :rolleyes:

Skulle f ö aldrig falla mig in att köpa ringsignaler etc, det är ju sådant man har bluetooth i burken och nallen till. :)

Uppskattar du videon lika mycket som majoriteten av alla killa rosm ser den?

Jag skulle heller aldrig någonsin betala för någon form av mobilkuriosa... Kräks på allt vad Jamba heter..

korvgubbe skrev:
Antar att videon "Call on Me" med Erik Prytz går varm hemma hos dig... :hihi

Har missat totalt. Att inte ha någon tv innebär att man slipper dokusåpaskiten, men man missar tydligen en hel del kultur oxå.....

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!