Acrid
600
korvgubbe skrev:Mig veterligen lade jag in en rad olika artiklar i ämnet där den om männen var en av dem.
Jag har väl aladrig utgett mig för att ha gjort en global eller ens nationell studie. Jag påvisar en rätt tydlig tendens:
"Fattiga drabbas oftare av ohälsa till följd av övervikt"
Därefter visade jag en rad artiklar som stödjer detta påstående.
Varför jag reagerade var pga att du citerade mitt inlägg när du la in den där studien om män. Då gav jag bara mina synpunkter på den studien. Då jag hellre hade sett en mer omfattande studie, men visst är det ett bra sätt då man har värnpliktens resultaten att tillgå.
Återigen för att visa att jag inte direkt säger emot dig utan snarare notisen...När jag läste den fick jag en uppfattningen om själva studien. Därför reagerade jag även mot att använda en sådan artikel...men i förlängningen leder det bara till hårklyveri att gå djupare in på detta. (Har varit för länge inom akademiska väggar så jag inte längre kan skriva så folk förstår...

Nej, "barnen i Rinkeby"är självklart inte synonymt med "alla fattiga barn" och "en studie på 49000 män" kan aldrig uttrycka universums samlade kunskap om mäniskors övervikt...
.....men för att exemplifiera en tendens tycker jag ändå att artiklarna fyller sitt syfte.
...Läste igenom Rinkebydelen igen...och det blev knasigt där...uppenbarligen. (Jag skolkade från den lektionen som samhället gav i att vara perfekt.

Ja visst, tendenser kan man se.
...och för att då inte så ensidigt bara peka på en studie om män visade jag på en annan studie som var inriktad på barn. Pojkar och flickor, inte tanter elelr gubbar...
Denna studie pekade igen på samma tendens:
5% av barnen i ett rikt område var överviktiga. 29% av barnen i samma ålder i ett resurssvagt område var överviktiga...
....Hävdar du fortfarande att:
"man minsann inte har kött på benen att ens påvisa en tendens eftersom 50.000 män och en studie på barn i kombination knappast är representativ för all världens befolkning eller ens svenskar"... så känns det som att vi är inne på hårklyverier...
Ok, jag läste inte varje artikel du länkade till.
Sedan är det högst olyckligt att du använder dig av "........" för att påvisa något jag skulle ha skrivit. Och det där har jag inte sagt, det är en sorts sammanfattande citat av dig.
En mer allmän siffra på förhållandet fattig rik som Acrid efterfrågade hittade jag här:
Tack det var ju trevligt...även fast jag aldrig efterfrågat ngt sådant. Jag har inte ens sagt att jag inte skulle sälla mig till den skara som tror att det finns ett samband övervikt- fattig. Jag har bara diskuterat...kanske lite för provocerande...
För övrigt...inför (raff./tillsatt)sockerskatt!