Rik och smal, fattig och tjock

Bo_jahn skrev:
Utan att återigen ha något alls på fötterna ( :näsblod ) så tror jag det är som korvgubbe säger. Först och främst är socker en billig råvara som det finns överproduktion av inom EU och subvetioneras (tror jag) och för det andra upplevs nog smaken som behaglig eftersom våra stenålderskroppar inte är vana att få smaka det ljuva sockret.

Nja, stenålderskropparna letar efter energi. Socker är lätt energi, går snabbt att få i sig. Back in the good old days så tog det ju lite tid att förbränna en mammut eller vad vi nu åt...

Bo_jahn skrev:
Utan att återigen ha något alls på fötterna ( :näsblod ) så tror jag det är som korvgubbe säger. Först och främst är socker en billig råvara som det finns överproduktion av inom EU och subvetioneras (tror jag) och för det andra upplevs nog smaken som behaglig eftersom våra stenålderskroppar inte är vana att få smaka det ljuva sockret.
Ah, det kanske är så, men fasen man har ju testat alternativ med mycket lägre sockerhalt och det har inte varit nån stor skillnad.
Men är det så att överskottet av socker ska bort och subventioneras så förstår jag priserna, då blir ju mat med mycket socker som utfyllnad billigare helt enkelt.
Nä fram för bättre varudeklarationer åtminstonde.

anja skrev:
jag ville ha en källa på att övervikten kostar med än aids.
I västvärlden är det ju troligtvis så?
Men om varje människa i hela världen skulle behandlas för AIDS så blev det förstås mycket dyrt, men de flesta av dessa är fattigt folk i u-länder.

t-rex skrev:
Nja, stenålderskropparna letar efter energi. Socker är lätt energi, går snabbt att få i sig. Back in the good old days så tog det ju lite tid att förbränna en mammut eller vad vi nu åt...
socker sägs dessutom vara fördummande, dvs när hjärnan börjar gå på socker så kan man inte tänka riktigt klart:lol

En ond spiral.

t-rex skrev:
En källa på vad? Att fetma är farligt? Att folk dör av det? Att det är dyrt?

Vill du diskutera med källhänvisningar och tas på allvar är det kanske läge att droppa den raljerande tonen om stegar, riskgrupper och oneliners?

Men visst, här har du en bra början.

Knock yourself out:

http://www.who.int/dietphysicalactivity/publications/facts/obesity/en/

Nu tycker jag du är lite otrevlig, jag vill ju också ha svar på min fråga och/eller en länk till vart du fått de där siffrorna ifrån. Hursomhelst gäller ju denna studie mestadels USA, och min tanke var att vi diskuterade Sverige. Men om vi nu tittar i studien så står det ju att uppemot 7% av sjukvårdens resurser upptogs av sjukdomar som var fettrelaterade.
Intressanta siffror. Har du något förslag på hur man ska lösa problemet i USA t.ex. där utvecklinge verkar ha gått längst. Mer utbildning där med? Forcerat minskat inflytande från ekonomiska intressen i matbranschen?

Nej, det riktiga är förstås att vända trenden, utbildning om farorna och att nyttig mat finns lätt tillgängligt omkring oss, men det käns så avlägset och så osanorlikt bara.

t-rex skrev:

Japp, det var det jag menade med "ljuva sockret"

Allt som vi människor tycker smakar bra, gör vi av en anledning, enligt mig. När man är extremt kraftlös efter en lång ansträning blir jag t.ex. oerhört sugen på godis, då min kropp vet att jag behöver snabb energi. Jag blir _aldrig_ sugen på godis i vanliga fall.

anja skrev:
en källa skulle sitta bra här, om vi ska bara så korrekta som herr korvgubbe vill.

Hittade inte någon siffra som visar på kostnaderna men en del intressant:

En mer allmän siffra på förhållandet fattig rik som Acrid efterfrågade hittade jag här:

http://www.fhi.se/upload/ar2005/rapporter/handlingsplan_sammanfattning0502.pdf skrev:
Dödligheten är 1,5 gånger högre bland arbetare och lågutbildade jämfört med övriga befolkningen.

http://www.fhi.se/templates/page____4580.aspx skrev:
I Sverige är mer än hälften av männen, en tredjedel av kvinnorna och upp emot en femtedel av barnen överviktiga eller feta. Antal personer med kraftig övervikt eller fetma, som kan leda till allvarliga hälsorisker, har fördubblats på 20 år. Skälet är att vi äter mer och att vi rör oss mindre i vardagen.

http://www.fhi.se/templates/Page____895.aspx skrev:
Ett av de snabbast växande folkhälsoproblemen är den explosiva ökningen av övervikt och fetma i befolkningen, både nationellt och internationellt. I den svenska befolkningen är omkring 47 procent av mannen och 35 procent av kvinnorna överviktiga eller feta.

http://www.fhi.se/templates/Page____1492.aspx skrev:
Andra folkhälsoproblem som kräver insatser är försämringen av den psykiska hälsan hos barn och ungdomar, den kraftigt ökande arbetsrelaterade ohälsan, bristen på fysisk aktivitet i kombination med dålig kost..

Last edited:
anja skrev:
jag ville ha en källa på att övervikten kostar med än aids.

Aids? Vad pratar vi om nu? Jämnföra äpplen med päron igen?
med tanke på att det dör en person i AIDS var 20:e sekund i Zimbabwe så kan man nog utan att ha läst högskolematte inse att AIDS i världen kostar mer än övervikt i Sverige...

Men Övervikt i Sverige kostar betydligt mer än AIDS..

http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2834 skrev:
"Totalt har 6 503 personer anmälts med hivinfektion t.om. första halvåret 2004, av dem är 72% män. Av de anmälda beräknas 3 200 vara i livet."
(Totalt sedan AIDS uppmärksammades)

Poacher skrev:
Nej, det riktiga är förstås att vända trenden, utbildning om farorna och att nyttig mat finns lätt tillgängligt omkring oss, men det käns så avlägset och så osanorlikt bara.

Utbildning finns lättilgängligt ja. Men frågan är om det räcker? Jag tycker att folk i allmänhet inte bryr sig speciellt mycket om informationen bara finns där, den måste basuneras ut.

Jag tror att en mer medvetet lärande i skolan om vad riktig kost är, inte den förlegade kostcirkeln, till barnen skulle vara bra. Detta i kombination med en kampanj mot föräldrarna till barnen. Att kunna rädda vuxna själva mot fetma tror jag blir svårt med allt detta hyllande av maten och alla miljontals matlagningsprogram.

Bo_jahn skrev:
Nu tycker jag du är lite otrevlig, jag vill ju också ha svar på min fråga och/eller en länk till vart du fått de där siffrorna ifrån. Hursomhelst gäller ju denna studie mestadels USA, och min tanke var att vi diskuterade Sverige. Men om vi nu tittar i studien så står det ju att uppemot 7% av sjukvårdens resurser upptogs av sjukdomar som var fettrelaterade.
Intressanta siffror. Har du något förslag på hur man ska lösa problemet i USA t.ex. där utvecklinge verkar ha gått längst. Mer utbildning där med? Forcerat minskat inflytande från ekonomiska intressen i matbranschen?

Otrevlig vet jag inte. Det går inte att föra en diskussion när man får halva meningar blandat med lite raljerande liknelser. I vilket fall var det inte menat till dig.

Vad man skall göra åt det... Ja, hade det inte varit vackert om man hade kunnat utbilda alla så att de kan göra rationella val? Så är det ju inte, och samhället använder styrmedel för att få bort beteenden som inte är produktiva. Skatt är ett sådant.

Men visst, det absolut viktigaste är alltid utbildning, och att låta folk ta ansvar för sina egna liv.

Edit; stavning...

Last edited:
Poacher skrev:
Men alltså, jag är väl iggad i denna tråden, men har ni någon aning vad man tjänar på att ha massor av socker i sin produkt jämfört att ha normala nivåer?
Vad är vinsten?

Du tjänar inte något på sockret som sådant. Däremot får du en mer välsmakande produkt genom att tillsätta socker. Smakar det bra väljer man produkten eftersom våra hjärnor fortfarande väljer de smaker som tilltalat oss i årtusenden.. Smaker som vi lärde oss uppskatta då de var en bristvara men de gånger vi fann dem innebar att vi kommit över energrik föda.. Pås amma sätt har vi svårt för bittra smaker eftersom våra hjärnor lärt sig ogilla denna då bitterhet under årtusendena av utveckling ofta inneburit att det vi tuggat på varit giftigt...

Bo_jahn skrev:
"47 procent av mannen och 35 procent av kvinnorna överviktiga eller feta"

:galen

Saxat från Folkhälsoinstitutet!
....Folkhälsoinstitutet gör nog mest undersökningar i Sverige... på svenskar.. För att kunna redovisa situationen just här hemma...

korvgubbe skrev:
Saxat från Folkhälsoinstitutet!
....Folkhälsoinstitutet gör nog mest undersökningar i Sverige... på svenskar.. För att kunna redovisa situationen just här hemma...

Nej, jag menade alltså inte att jag tvivlade på upppgifterna, jag slogs bara av hur oerhört höga jag upplevde att de var.

Hursomhelst, mina herrrar och min dam, vi verkar ha uppnåt någon form av konsensus? :cpparty

Bo_jahn skrev:
Nej, jag menade alltså inte att jag tvivlade på upppgifterna, jag slogs bara av hur oerhört höga jag upplevde att de var.

Hursomhelst, mina herrrar och min dam, vi verkar ha uppnåt någon form av konsensus? :cpparty

Jag tolkade inte dig som att du ifrågasatte men valde att använda ditt inlägg för att förtydliga att samtliga dessa artiklar gällde Sverige och inget annat.

Men man kanske ska skilja lite på ohällsosam övervikt och lätt övervikt, det är ju inte alls säkert att man mår bäst av att väga exakt efter nåt slags allmänt mått.
Är tex 5-10kg övervikt dödligt?

Läst igenom tråden med stort intresse.
Den ursprungliga frågeställningen var väl om fetma var en klassfråga?

Min personliga åsikt är att det definitivt är det då söt och 'dålig' mat ofta är billigare. Det räcker med att gå in i närmsta matbutik för att se att det som ofta är billigt är dricka/ godis/ stor pack med pommes.
Att handla grönskaker är dyrt! Bor oftast själv i Jämtland men kommer ursprungligen från Skåne och största chocken i mataffären när jag flyttade var att jag som dåvarande student faktiskt inte hade råd med annat än rotsaker. Färska grönsaker kom inte på fråga och ärligt- hur gott är det med palsternackor i långa loppet?

Detsamma gäller nog barnfamiljer. Man kan givetvis alltid hävda fördelen med att köpa storpack, men har man enbart 100 kronor kvar så kan även det bli svårt. Pengarna räcker då inte och många faller nog då för frestelsen att köpa mindra bra mat.

Samma gäller träning. Det är inte gratis att låta barnen hålla på med fotboll eller hockey med kläder,skor, träningsläger. För många kan bara transporten till och från träning vara svår att få ihop ekonomiskt.

Så nog tror jag att det är en klassfråga. Tyvärr.

Sen är alltid utbildning ett bra alternativ. Man kan aldrig lära sig för lite om något.

/ Isa

Väldens problem löser man inte med att sluta äta socker...(lite ot men, dom största konsumenterna i usa av lightcola är kraftigt överviktiga) Det enda stora problemet är att vi förbrukar mindre än vad vi stoppar i oss.

Att fetman är en klassfråga är ett faktum, men det beror inte på pengarna direkt utan hela situationen tror jag. Idag är dom flesta rökare låginkomsttagare. Varför?? Inte är det för att dom har så mycket pengar iaf...

Sen vore det bra om man kunde få fram nyttiga maträtter på både restaurang och i affären för mindre pengar än dom onyttiga.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!