Reglementesfrågor

Jag förstår inte vad problemet är den här gången. Heller.

Stör du dig på att olika hojar passar inom kraven för olika klasser? Att en A2-hoj kan köras i Speedster Cup? Är det problemet?

Titta på ER-6:orna. De kan köras i ER-6 Cup, i Speedster Cup, i Rookie 600 och i en kombination av de klasserna. Det är väl inget problem.

Tillägg:
Nu när jag läser ditt inlägg för fjärde gången är jag fortfarande inte säker på vad som är problemet, men jag tolkar det som att det gäller A2-klassen. Tag upp dina funderingar med Svemo istället för att blanda in A2 i Speedster Cup-delen på Sporthoj.

Förslaget berör i högsta grad speedster cup reglementet eftersom syftet med lägsta effekt regeln sannolikt var till för att stänga ute junior hojar från att deltaga i klassen.

När nu regelverket kring juniorcup har förändrats till A 2 anser jag att minsta effektregeln i speedster bör omprövas. Då finns enligt min åsikt två vägar att välja.

1 höja minsta effekt till 36kw (49 hk). Den lösningen förbjuder alla A2 hojar.

2 Ta bort minsta effekt regeln . Den har ändå spelat ut sin roll.

Jag ańser att regeln bör strykas eftersom syftet med den inte finns längre.

Är det godkänt att behålla sidostödet om denne najas fast?

3.1.24
Passagerarfotstöd, sido- och centralstöd
Eventuella passagerarfotstöd ska liksom sido- och centralstöd demonteras eller låsas i infällt
läge.
http://multi.mediapaper.nu/Pdf/?PubId=F310188AF9D69CCBB61FFA736052C584

Om najning räknas som låsning kan jag inte påstå mig att veta, men tycker att det borde göra det. Det är ju så vi låser alla skruvar och andra viktiga prylar.

Gick all in på lyxlyse från engelska Borealis och fick proffshjälp med monteringen. Väldigt smutt, kopplat på batteriet, brytare på lyset.

safety light.jpg safety light 2.jpg

Eller det finns en speciell modell som man "ska ha"? Fanns ju massa olika att välja mellan.. längre, kortare, bredare osv. :va

Den ska sitta så att du inte kan få in fötter/händer mellan bakdrev/kedja om olyckan är framme. Utseende spelar nada roll, sålänge hajfenan uppfyller den funktionen.

På en hoj med sånhär sving behövs av förklarliga skäl ingen hajfena monteras:
DSC_9995-Edit-S.jpg

Last edited:
Är det godkänt att behålla sidostödet om denne najas fast?

På 990 SD så var sidostödet fastbultat direkt på motorn. Rekommendationen där är att ta bort sidostödet för åker hojen över kurbsen så finns det en risk att sidostödet tar i och slår sönder motorn.

Om KTM inte har ändra på sin lösning avseende 1290 SD så är det lika bra att ta bort sidostödet (1 terminering + en distansring) när du kör bana. Sedan så kan du enkelt skruva dit den igen när du är hemma. Sidostödet satt fast med 2-3 bultar på 990 SD. Inget större jobb.

Oavsett vad reglementet föreskriver, så finns det fördelar med att ta bort en klump som sitter fast och kan fastna och slå sönder saker på hojen.

Last edited:
På 990 SD så var sidostödet fastbultat direkt på motorn. Rekommendationen där är att ta bort sidostödet för åker hojen över kurbsen så finns det en risk att sidostödet tar i och slår sönder motorn.

Om KTM inte har ändra på sin lösning avseende 1290 SD så är det lika bra att ta bort sidostödet (1 terminering + en distansring) när du kör bana. Sedan så kan du enkelt skruva dit den igen när du är hemma. Sidostödet satt fast med 2-3 bultar på 990 SD. Inget större jobb.

Oavsett vad reglementet föreskriver, så finns det fördelar med att ta bort en klump som sitter fast och kan fastna och slå sönder saker på hojen.

Bra input, tack :tummenupp

Provade på att najja ett bromsok för första gången. Är detta godkänt?

IMG_4153[1].JPG

Provade på att najja ett bromsok för första gången. Är detta godkänt?

View attachment 417581

Nej. Det är för snyggt. Inte rejsmässigt alls! :7peta

Skämt åsido, grymt snyggt najat. Men... Dra upp den yttre tråden på den högra bulten på andra sidan av bulten, om du förstår vad jag menar. Najtrådens syfte är att förhindra att bultar och liknande gängar upp sig. Med en normalt gängad bult innebär det att man vill hindra en rörelse åt vänster (motsols/moturs). Som tråden ligger nu så hindrar den yttre slingan en rörelse åt höger, alltså en åtdragning, men den hindrar inte att bulten vrids lite åt vänster. Som du har dragit tråden på den vänstra bulten så hindrar den rörelse åt vänster. Den högra borde alltså ha en likadan tråddragning som den vänstra. Den yttre najtråden skall alltså ligga på bultens högra sida.

Det här kanske inte går att förklara med ord och det rör sig ju om extremt små risker och små rörelser, men om man skall vara helt korrekt så...

Tillägg:
Så här menar jag:

Last edited:
Aha, fattar. Gör om gör rätt! Tack för feedback. Ska göra det slarvigare när jag gör om :tuttar

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman