Reglementesfrågor

Ska kolla om det funkar på min Retta... Det viktiga är ju att man låser bulten och inte kylaren eftersom det är en banjobult...

Min borrade jag på plats med min skruvdragare. Gick fint, inte rakt igenom utan en 3-4mm in på ena 6-kanten och samma på nästa så jag kunde dra igenom tråden i ett hörn och naja mot något lämpligt.

Det är inte så komplicerat, mellan gaffelbenet och ramen bara. Den hårda, platta ytan med spår för buntband mot ramen, resten borde ge sig om du bara vrider på styret...

Jo jag förstår att den ska sitta så men jag tycker inte det passar. Den får ju knappt plats. Och sätter jag den där den får plats så kommer inte den hårda platta ytan rakt mot ramen, utan mer på sniskan.. Jaja, får prova lite mer efter helgen igen. :huvet

Jo jag förstår att den ska sitta så men jag tycker inte det passar. Den får ju knappt plats. Och sätter jag den där den får plats så kommer inte den hårda platta ytan rakt mot ramen, utan mer på sniskan.. Jaja, får prova lite mer efter helgen igen. :huvet

Bilder säger mer än tusen ord... ;)

Kan ju helt enkelt vara så att den inte får plats? Jag hade inga problem med mina, men är tyvärr inte i läge att ta bild på nån dag.

Jag postade i en annan gammal tråd i FAQ-avdelningen men det kanske är lika bra att slänga in frågan här.

3.1.20
Låsning av vissa muttrar, skruvar.
Alla skruvar och muttrar, som om de lossnar, kan förorsaka oljespill, ska vara låsta med låstråd. Låstråden ska vara rostfri, glödgad och av blankdragen kvalitet, samt ej tunnare än 0,7 mm

Detta lämnar ju utrymme för tolkning, men vad gäller angående bromsvätskelock och kopplingsoljelock? Börjar dessa att läcka så blir det ju spill.
Är det nödvändigt att naja dessa?

Jag postade i en annan gammal tråd i FAQ-avdelningen men det kanske är lika bra att slänga in frågan här.

Detta lämnar ju utrymme för tolkning, men vad gäller angående bromsvätskelock och kopplingsoljelock? Börjar dessa att läcka så blir det ju spill.
Är det nödvändigt att naja dessa?

Bromsvätska är ingen olja, om man ska vara korrek, och då jag var funktionär så kollade vi ingen najning på några bromsvätskebehållare.

Last edited:
Bromsvätska är ingen olja, om man ska vara korrek, och då jag var funktionär så kollade vi ingen najning på några bromsvätskebehållare.

Nej det stämmer. Det är ingen olja. däremot är det snorhalt. Men va bra, då behöver jag nog inte bry mig nämnvärt om det och jag kan ju också fråga på licenskursen nästa vecka.

Bra att veta. Banliket jag köpt är nämligen borrad till 1103 cc. Har inga planer på att köra någon tävling i år men vem vet vad för tokigheter man får för sig.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman