Reglementesfrågor

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
En fråga!
Är det nödvändigt att najja bromsoket bak, eller klarar man sig med oket fram?
Min fråga kommer sig av att när jag lämnade in hojen för bland annat najjning så najjades endast framoket. Och på frågan varför inte bakoket gjordes så fick jag till svar att de aldrig har najjat baktill.

3.1.4 Färdbroms
Motorcykel ska vara försedd med två av varandra oberoende bromsar som ger fullgod
verkan på två hjul. Bromskivor får inte vara i kolfibermaterial.
Bromsledningar ska vara betryggande fastsatta vid maskinen. Vid fästpunkterna ska
mellanlägg av mjukt material anbringas för att undvika nötning.
Bromsoks infästningsbultar skall vara låsta. Bromsvätska får bytas. Bromsskyddsbygel rekommenderas för handtagsreglaget.

Reglerna är inte direkt otydliga. Men har någon här besiktat med godkänt resultat utan att ha najjat bakoket?
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Reglerna är inte direkt otydliga. Men har någon här besiktat med godkänt resultat utan att ha najjat bakoket?

Jag har inte besiktigat utan najning bak men fått naja innan jag fick den godkänd
/Håkan
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Aha, fattar. Gör om gör rätt! Tack för feedback. Ska göra det slarvigare när jag gör om :tuttar

Gjorde ett nytt försök idag. Nu låser det väl som tänkt? Inte så snyggt som videon i inlägget ovan dock...
ImageUploadedByTapatalk1427660386.027406.jpg
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Reglerna är inte direkt otydliga. Men har någon här besiktat med godkänt resultat utan att ha najjat bakoket?

Som jag tolkar reglerna så skall alla infästningsbultar vara najade. Och varför skulle du inte vilja naja bakbromsen? Den kan tappa saker, läcka saker och stöka till saker den också.

Gjorde ett nytt försök idag. Nu låser det väl som tänkt? Inte så snyggt som videon i inlägget ovan dock...
View attachment 417765

Fortfarande för snyggt för att vara rejsmässigt, men när det gäller funktionen så får du: :tummenupp
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Fortfarande för snyggt för att vara rejsmässigt, men när det gäller funktionen så får du: :tummenupp

Enda chansen för mig att skina i depån, är så långsam att jag säkert är ensam att få långsamhetsböter på licenskursen i slutet på april...
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Enda chansen för mig att skina i depån, är så långsam att jag säkert är ensam att få långsamhetsböter på licenskursen i slutet på april...

Bara att ha med sig två skinnställ. Ett du har i depån och ett när du kör. Sen kan du gå runt o säga hur snabb du är :tungan
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Enda chansen för mig att skina i depån, är så långsam att jag säkert är ensam att få långsamhetsböter på licenskursen i slutet på april...

Om inte jag fick en p-bot på banan under 2014 så lär inte du få det i år heller. :rolleyes:

Bara att ha med sig två skinnställ. Ett du har i depån och ett när du kör. Sen kan du gå runt o säga hur snabb du är :tungan

Jag trodde man skulle gå runt iklädd enbart superunderställsbyxor och en stövel i depån... :7peta
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Ska du dit också alltså... Fan det blir ju fullt av SH-folk den helgen! Pilsner och depåhäng på lördagskvällen alltså... :banana

Kompisen och jag kommer också, men vi kör bara på söndag.
Jag jobbar lördag dag, så vi kommer upp lördag kväll.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag har inte besiktigat utan najning bak men fått naja innan jag fick den godkänd
/Håkan

Som jag tolkar reglerna så skall alla infästningsbultar vara najade. Och varför skulle du inte vilja naja bakbromsen? Den kan tappa saker, läcka saker och stöka till saker den också.

Anledningen till varför jag inte skulle göra det är för att det inte blev gjort nu när hojen var på verkstan, samt att de säger att de aldrig har najjat skruvarna till det bakre oket.
Jag lämnade ju in den för att få den najjad överallt där det behövdes för att få den godkänd. Det blir ganska omständigt att fixa det om det behövs och det undviker jag gärna om det går. Så det är varför jag inte vill göra det.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Anledningen till varför jag inte skulle göra det är för att det inte blev gjort nu när hojen var på verkstan, samt att de säger att de aldrig har najjat skruvarna till det bakre oket.
Jag lämnade ju in den för att få den najjad överallt där det behövdes för att få den godkänd. Det blir ganska omständigt att fixa det om det behövs och det undviker jag gärna om det går. Så det är varför jag inte vill göra det.

Naja oket bak! Annars kommer du att vara nervös VARJE gång du ska besiktiga hojen framöver. Dessutom, förr eller senare kommer en besikningsperson att neka dig start och då säger Murphys lag att det kommer att ske när du har 12 minuter till tidskval.:fakta
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Anledningen till varför jag inte skulle göra det är för att det inte blev gjort nu när hojen var på verkstan, samt att de säger att de aldrig har najjat skruvarna till det bakre oket.
Jag lämnade ju in den för att få den najjad överallt där det behövdes för att få den godkänd. Det blir ganska omständigt att fixa det om det behövs och det undviker jag gärna om det går. Så det är varför jag inte vill göra det.

Har haft ett par racehojar genom åren men aldrig någon utan najat bromsok bak
/Håkan
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Naja oket bak! Annars kommer du att vara nervös VARJE gång du ska besiktiga hojen framöver. Dessutom, förr eller senare kommer en besikningsperson att neka dig start och då säger Murphys lag att det kommer att ske när du har 12 minuter till tidskval.:fakta

Och glöm inte att najja bromshandtaget, jobbigt att tappa!
:tummenupp

Tänk vilken ångest annars.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Anledningen till varför jag inte skulle göra det är för att det inte blev gjort nu när hojen var på verkstan, samt att de säger att de aldrig har najjat skruvarna till det bakre oket.
Jag lämnade ju in den för att få den najjad överallt där det behövdes för att få den godkänd. Det blir ganska omständigt att fixa det om det behövs och det undviker jag gärna om det går. Så det är varför jag inte vill göra det.

Du kan vä borra hål i dina befintliga bultar. Har du ingen najtång så kan du få låna av mej.
Har massor med tråd också:). PM:a om du vill låna.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top